Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2076045
Iemand nog toevoegingen n.a.v onderstaande tekst?
Of tips hoe ik het dan iets anders kan samenstellen?

flin schreef: k zou zelf met m'n menu's iets minder dieren in 1 mix gooien,
als reden:

.niet alles zou even goed kunnen vallen; rund en plofkip zijn vaak kotstriggers (dat kun je op die manier uitsluiten)

.niet alles is even smakkelijk, en is handig als je er vooraf achter komt , wat niet zo lekkur is, zodat je't met mate kunt toevoegen, en ze aan de smaak kunnen wennen (voordat je een aantal kg mix kan weggooien omdat 't bahhh is)

. elk dier heeft zo z'n mooie verhoudingen, als je alle dieren doorelkaar mengt, weet je niet of dit de natuur benaderd
( en dan heb 'k 't niet over % vlees/bot/orgaan, maar over calcium en fosfor verhoudingen )

succes!


Door Limpy
#2076269
flin schreef: floep... :2funny:
ga dan maar zoeken ;D
Blixa en pekke zaten al smachtend klaar op de wasmachine en zagen wél waar die heen ging... ;D
En blixa was heel snel en heel hebberig.........

En n.a.v. flin dr tips zou je het volgende kunnen proberen: gewoon allerlei dingen eerst los aanbieden voordat je het gaat mixen.
Rund + kip idd om te zien of ´t kotstriggers zijn, of hadden ze dit al eens gehad? En ook binnengehouden?
(blixa eet ook geen koe omdat ze daarvan moet spugen, ze raakt ´t ook (niet meer) aan omdat ze weet dat dat buikpijn/spugen oplevert)

Hert vind niet elke kat lekker ivm specefieke wild geur/smaak. Hier hoef ik bv niet met duif/fazant aan te komen maar hert is wel lekker voor heeeel af en toe (vermengd met wat anders)
Lamsvlees heeft ook een heel typische lucht (hier vinden ze het lekker maar vind ik het goor dus voer ik ´t maar weinig)
#2076278
van rund heb ik nu al een tijdje kopvlees geprobeerd; dat gaat er over het algemeen wel goed in,
nu was ik zowiezo inderdaad van plan om het runder spiervlees eerst apart te voeren, naast de mix (zonder de rund erin dan) om te kijken wat het gaat doen.
Mochten ze er toch neit tegen kunnen; kan ik dat dan vervangen door .... spiervlees?
vond spiervlees erg moeilijk om (gevarieerd) samen te stellen...

Kipkarkas vinden ze zowiezo super, gekookte kip op, rauw weet ik het niet; eigg nog niet gegeven..
Door Limpy
#2076341
Orgaan, dacht dat dit gespoelde maagjes zijn.

Maar als ze al eerder rund gehad hebben en toen niet kotsten zou ik het wel aandurven.
Bij mijn blixa was het gelijk duidelijk: van welke leverancier of supermarkt of slager ik het ook haalde, mevrouw deponeerde alle versies met een kwartier op het tapijt....
(de heren hebben nergens last van, nooit gehad)
#2076356
dan ga ik het gewoon eerst wat los geven, heb toch genoeg besteld ;)
Hoop dat het prima gaat bevallen voor de dames en heer!

Karkassen e.d lijken me toch behoorlijk zwaar om te draaien met de hand, is dat ook zo of zie ik spoken? :)
Door Limpy
#2076374
Je moet sowieso alles waar bot in zit van te voren al in stukken hakken/knippen anders krijg je het niet door de molen.
En je a.s. spierballen gaan anders ook niet blij zijn  :D

Ik vind het wel goed te doen hoor, mits de stukken niet te groot zijn (draai er kipKK en parelhoenKK doorheen, wil ook eens eendennekken gaan proberen (eten ze zo niet) maar dat moet ook lukken)
#2077781
Gisteren 2 uur voor de bruiloft van me zus werd me bestelling geleverd.
Wel erg jammer dat Lupa niet gemeld had dat ze maar 3kg orgaanminx hadden ipv 5.
Op de pakbon was het aangepast, maar niet zo handig voor mij ;-)

Veerle-scrappy-too (ofzoiets) had ook nog wat meebesteld.
Normaal kon het prima in de vriezer, als ik er niet nog vlees in had liggen :biggrin2:
Koelkast van standje 2 op standje 7 gezet(leuk bevroren kaas), mijn vlees wat ik vandaag wilde gaan malen dan maar in de koelkast en de rest alles in de vriezer GEPROPT ;D

Zojuist, terwijl mijn pizzabroodjes in de oven lagen, met een ijzerzaagje & schaar aan de slag om eendenkoppen, eendenrugstuk, parelhoenkarkassen in kleinere stukken te zagen/knippen.
De kwartelkarkasjes waren klein genoeg.
Na het zagen/knippen/slaan waren de pizzabroodjes klaar en kon het baasje eerst gaan eten.

Straks in ieder geval al de vleesbotten gaan proberen te malen en zo eens kijken of het spiervlees & orgaanmix al wat ontdooit is..

Nieuwe update volgt vanavond ;)
Door Limpy
#2077831
Sow, jij hebt je sportschoolmoment dus vanavond...veel plezier!  :D

Oh bij de weg, orgaan vooral half bevroren in de molen mikken anders wordt het zo snotterig, spiervlees kan ook idem.
Qua organen zijn hartjes en lever, evt ook niertjes wel makkelijk te vinden in de supermarkt of poelier mocht je te kort komen (zal vooral v. kip zijn maar ach, das beter dan niets)
Door Limpy
#2077865
Gooien we een blikje spinazie naar zeeland....  ;D

Eh, alle dooie botdelen zij eigenwijs hoor!

5 kg vleesbot  :o 3 of 4 kg is mijn max in 1x en ik ben best al een bruut.
Romana, je hebt toch wel een masseur geregelt voor morgen? Ga je nodig hebben meis....
#2077878
ff peukenpauze:P

Geen masseur voor mij morgenvroeg, dan sta ik 115 koeien te melken op het werk ;)
Ook sta ik daar regelmatig met eigenwijze kalfjes van 50kg te vechten, en zakken melkpoeder van 25kg te sleuren.
Mááár dat neemt niet weg dat ik morgen spierpijn ga hebben ;)

Voor spierpijn heb ik maar 1 goeie tip: UierMINT!
Word gebruikt om uieronstekingen los te maken en de bloedsomloop te verbeteren, en ik kan je zeggen: Werkt stukken beter dan een potje tijgerbalsem ;-)

Ben nu net begonnen aan het spiervlees,wat nog niet helemaal ontdooit is.
Het vleesbot viel erg mee, behalve dan de eendenkoppen & eenderug; dat was moeilijker rond te draaien.
kwartelkarkas was een makkie; heerlijk dun spul is dat!

En ondertussen liggen de poezels allemaal te pitten!
(iemand nog interesse in een wit Brits Korthaar katertje van 13wkn?:P)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door