Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2065745
Vrienden van me: Rammel, Drabber en Wammes.
En kat van de buren heet Sukkel :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#2065759
Wij hadden vroeger poes Poes  8) ook wel Ouwe Poes oftewel OP. En poes Propje. Die apporteerde dus propjes papier.

Eppo en Knor zijn ook wel redelijk bijzonder vind ik  ::)
De Frummeltjes zijn omgedoopt naar goed IJslands: Snorri en Starri, oftewel Lastig en Spreeuw  8)
Door Lonaa
#2066318
Wat hebben onze katten dan normale namen. Liza, Ziva, Abby, Mickey en Catchie. :)
Alleen Rooie is voor mij altijd Rooie gebleven. Helaas is hij niet meer. :(

Moet er natuurlijk wel bij zeggen dat ze allemaal bijnamen hebben, die ik vaker gebruik. :P
Door tripkippiej
#2066422
Mijn broer heeft een Slungel en Klungel :biggrin2:

Maare; iemand nog tips?
Heb een staand handmolentje via MP gekocht, geen idee of het iets is; maar zal het vd week wel binnen krijgen.

Uiteraard wil ik dan ook gaan bestellen. Bleek wel toen ik gister in de vriezer keek, dat ik nog 2x KB orgaanmix heb liggen. Heb  nog fazantenmix, kip/rund-mix en nog een zak of 4 met konijnenoren en nu mis ik nog het een en ander.

Voorheen had ik 1 tafelmodelvriezer voor de KVV & 1 zelfde vriezer voor BARF.
Maar nu heb ik het wat door elkaar moeten gooien, aangezien in de Barf-vriezer de bruidstaart voor me zus staat ;D :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#2066439
Taart met muis kan ook lekker zijn  :P

De ene molen is de andere niet. Met een gewone gehaktmolen van plastiek kan je echt geen vleesbotten maken. Een molen die dat (en dan alleen kleine en zachte botten) aankan is altijd van metaal volledig, vooral het binnenwerk. Ik heb een Porkert maat 10 en dat gaat goed. Alles moet wel kleiner gehakt worden natuurlijk, anders past het niet in het vulgat.
Die mixen die je nog hebt liggen, kan je wel als afwisseling of even als basis gebruiken natuurlijk.

Voor nu lijkt het me tijd om een menuutje te maken.
Even wat eenvoudige 'spelregels':
- Per volwassen niet-zogende en niet-zwangere kat ongeveer 3% lichaamsgewicht per dag aan voedsel (anders natuurlijk meer of naar behoefte)
- Gemalen voer passeert sneller de ingewanden, dus sneller honger
- Gemalen voer heeft minder tot geen tandreinigende werking
- Rauw voer geeft minder tot geen tandplak zoals blik en brok dat wel doen
- geen rauw varkensvlees

De percentages liggen ongeveer als volgt:
- 40-50% vleesbot
- 15-20% orgaanvlees (lever, hart en nier eigenlijk ook wel zijn essentieel)
- de rest spiervlees
Vleesbot is vlees met een botje erin (vleugels, nekken, karkassen, niet te harde poten). Orgaanvlees is dat wat een specifieke functie in het lichaam heeft (denk aan hart, lever, nieren, maag, hersenen, tong). Spiervlees is het vlees dat mensen ook kunnen eten en dat geregeld doen; meestal mooie lapjes en overal in de supermarkt en bij de slager te vinden.
Minimaal 5 diersoorten en af en toe wat vette vis voor de omega3-vetzuren en ook af en toe een eitje of eendagskuikentje. Wissel zoveel mogelijk diersoorten en onderdelen daarvan af. Dus niet alleen kip als vleesbot, gebruik ook parelhoen, konijn, kwartel, etc. Iedere diersoort en ieder deel heeft zn eigen verhoudingen van vitamines en andere voedingsstoffen. Met zoveel mogelijk afwisseling kan je deze zoveel mogelijk voeren.

Iedere kat heeft zn eigen voorkeuren (die van mij lusten geen wild en Sien bv geen ratten en muizen, Ot lust geen vissen en geen paarden). Ook heeft iedere kat zijn eigen verhoudingen van het menu waar deze het beste het er op doet. Zo heeft Sien hier een grotere behoefte aan vleesbot, want sneller diarree. Ot heeft juist minder behoefte aan vleesbot, anders hoor ik gekreun uit de kattenbak komen als ze moet poepen.
Hier krijgt Sien bv haar menu en de onderdelen daarvan op specifieke momenten. Als ik haar 3 dagen achter elkaar orgaan voer, heeft ze diarree. Vandaar dat ik de orgaanonderdelen van het menu zo heb verdeeld, dat ze om de dag zijn. Ot krijgt haar volledige menu (muv van de prooitjes) gemalen, want die weigert vleesbot te eten. Van de gemalen prak maak ik dan porties in muffinvormpjes en per dag krijgt ze een muffin. Alles is gemalen en hetzelfde verdeeld, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden met zaken als diarree of harde drollen.
Voor Ot wordt er om de 6 weken ongeveer gemalen en bij ieder nieuw maalsel gebruik ik minimaal 5 diersoorten. Ik probeer zoveel mogelijk de diersoorten en onderdelen af te wisselen per nieuwe batch, zodat ze zoveel mogelijk verschillende dingen naar binnen krijgt. Als er voor Ot gemalen wordt, portioneer ik ook gelijk dingen voor Sien.
Bij katten&barf staat er een sticky met een draadje over zelf malen, er staan ook foto's bij.

Spiervlees en orgaan kan de molen vast wel aan. Voor vleesbot alleen zachte botten.
Wat er hier aan vleesbot gemalen wordt (zijn ook vleesbotten die Sien ongemalen eet):
- kip: nek, karkas, rugstuk, poten, vleugels
- konijn: karkas, voorpoten, achterpoten (koppen kan niet; geeft hersenen op de keukenkastjes omhoog, achterpoten kunnen te hard zijn; Sien eet daar niet altijd het hele bot van op)
- parelhoen: nekken, karkassen, vleugels (achterpoten kunnen net te hard zijn)
- haas: eten ze hier niet, dus geen ervaring mee; haas is altijd wild en daarom nogal hard
- fazant: eten ze hier ook niet, is wel zachter dan haas
- duif: volledig
- kwartel: volledig, eten ze hier zo ongemalen
- eend: nekken, karkas, rungstukken, vleugels (eend is best hard, dus stevig malen en voorzichtig doen)
Neem een snijschijf die niet te fijn is. Hoe kleiner de snijschijf, hoe meer kracht je moet zetten. Te grote snijschijf zal je prak te grof worden. Ik heb er 1 met gaatjes van 12 mm en dat is een heel mooi maatje. Grover dan cb en bibi, maar toch fijn genoeg voor Ot om het te eten.
Door beesteboelmona
#2066796
flin schreef: ah, Graauw, das aan de overkant :biggrin2:

't handmolentje-vraag was al beantwoord:
kijk naar wat ik maal ;)

elec-molen is leuk als je een (goede) vrij prijzige koopt..; lees rond de 300.- euri
Elektrische Bohmann van 25 euro doet het prima voor kippennekken en kipkarkassen.
Oja en kwartelkarkas
Ik had overgens een schijf met 8 mm gaten



TS wat voor handmolen heb je aangeschaft?
Ik had eerst een porkert die zijn best goed ook eendkarkas kun je daarmee malen als je sterk genoeg bent
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op za 23 jul 2011, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tripkippiej
#2066848
Het is een Zyliss Vleesmolen met 4,5 schijf & 8mm schijf.
Materiaal op de foto lijkt voornamelijk kunstof te zijn, daarom ook nog op zoek naar een stevigere voor de kippennekken/karkassen etc..

Qua kracht vermoed ik, dat ik dat genoeg zal hebben. Werk op een melkveehouderij waar ik dikwijls in gevecht ben met kalfjes van 50+kg die naar een ander verblijf moeten :biggrin2:
Door tripkippiej
#2067627
Ok, voordat ik daadwerkelijk begin met een menutje samen te stellen nog 1 vraag:

Kan ik gewoon alle spiervlees/vleesbot & organen tot 1 mix maken, en dat dan 3x per dag geven?
Als ik dan 4-5 diersoorten pak voor de gehele mix, is dat dan genoeg afwisseling of moet je echt bv 's ochtends orgaan, 's middags vleesbot etc.. geven?
Hier vinden ze de Tinlo Cattery-mix super en is echt een vna de favorieten. Aangezien daar normaal gezien alles inzit; lijkt me dat dat ook hetzelfde is als voor een barf-mix?
Door beesteboelmona
#2067630
tripkippiej schreef: Ok, voordat ik daadwerkelijk begin met een menutje samen te stellen nog 1 vraag:

Kan ik gewoon alle spiervlees/vleesbot & organen tot 1 mix maken, en dat dan 3x per dag geven?
Als ik dan 4-5 diersoorten pak voor de gehele mix, is dat dan genoeg afwisseling of moet je echt bv 's ochtends orgaan, 's middags vleesbot etc.. geven?
Hier vinden ze de Tinlo Cattery-mix super en is echt een vna de favorieten. Aangezien daar normaal gezien alles inzit; lijkt me dat dat ook hetzelfde is als voor een barf-mix?
Ja je kan gewoon alle onderdelen van het menu in 1 mix verwerken.
Dit doe ik zelf ook altijd en het werkt harstikke handig.
En bepaalde dingen die ze normaal niet lusten eten ze op deze manier smakelijk op.
Door tripkippiej
#2067649
Super!

Mocht ik vanavond nog tijd hebben, ga ik kijken om een begin-menutje samen te stellen.
Nu eerst richting de boerderij om 105 koeien te melken :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2067825
Het gaat er om dat je per ongeveer 2 weken compleet voert. Hoe je dat indeelt, mag je zelf weten. Veel mensen stemmen de indeling af op de kat/hond. Dat doe ik dus ook, door niet 3 dagen achter elkaar orgaan te geven. Als je alles maalt (net zoals ik voor Ot doe) en dan het mengsel goed door elkaar roert, geef je zeg maar iedere dag compleet.
Als je dan weer voor de volgende keer gaat malen, kan je andere diersoorten en andere delen daarvan nemen, zo kom je aan je afwisseling.
Door tripkippiej
#2068608
heb nog geen tijd gehad voor een menu-tje, probeer ik deze avond of morgenavond te doen.
Nu keek ik bij En-garde maar zag dat ze maar snijschijven hebben tot 8mm,
lijkt me keizwaar om daar bv een kippennek/karkas mee door te draaien?
Iemand een idee hoe je aan een bv 12mm kan komen voor een Porkert/Westmark nr 10?
Door beesteboelmona
#2068653
tripkippiej schreef: heb nog geen tijd gehad voor een menu-tje, probeer ik deze avond of morgenavond te doen.
Nu keek ik bij En-garde maar zag dat ze maar snijschijven hebben tot 8mm,
lijkt me keizwaar om daar bv een kippennek/karkas mee door te draaien?
Iemand een idee hoe je aan een bv 12mm kan komen voor een Porkert/Westmark nr 10?
8mm gaat prima.
Als je grotere wil kun je ze zelf eventueel groter maken.
Door tripkippiej
#2068675
\heb zojuist van vuur-rook (ofzoiets website) een belletje gekregen dat ze voor Porkert zowel 10mm als 12mm schijven hebben. Kosten daar 11,95 de stuk.
De porkerts zelf hebben zij niet. hij is al een paar maanden aan het wachten op delevering daarvan zei hij..

Wat raden jullie aan?
Gewoon Westmark 10 bestellen met een 8mm schijf, of nog een extra 12mm schijf bij die andere website?
Door beesteboelmona
#2068700
tripkippiej schreef: \heb zojuist van vuur-rook (ofzoiets website) een belletje gekregen dat ze voor Porkert zowel 10mm als 12mm schijven hebben. Kosten daar 11,95 de stuk.
De porkerts zelf hebben zij niet. hij is al een paar maanden aan het wachten op delevering daarvan zei hij..

Wat raden jullie aan?
Gewoon Westmark 10 bestellen met een 8mm schijf, of nog een extra 12mm schijf bij die andere website?
Ik heb zelf geen ervaring met westmark en ik weet niet of de porkert schijven in de westmark passen. (ik had namelijk een porkert)
Maar als dat past zou ik gewoon die westmark bestellen en dan bij die ander een extra schijf bestellen.
Die moet je toch los bijbestellen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door