Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2067526
Ik snij het altijd rechtstreekt uit de koelkast met een flinkt mes. De rol leg ik op de grond en ga er dan op hangen zeg maar. Werkt als een tierelier! Ik vind het toch onprettig om het deels te ontdooien. Ik moet er wel bij zeggen dat dat ook maar lukt met max 3 rollen, daarna doen mijn handen te pijn. Je moet best wel veel kracht zetten.
#2068019
koekje schreef: Ik krijg het idee dat jullie broodmeszagers geen goede vlees- of hakmessen hebben. Een goed mes is vlijmscherp, heeft geen ribbels en een stevig en goed handvat.
nee...dat is niet helemaal waar in mijn geval..... In mijn geval is het lui-igheid. Mijn goede vleesmessen mogen niet in de vaatwasser en als ik zo'n rol snij heb ik altijd haast en dan is het makkelijker om mijn pongelbroodmes te gebruiken die ik meteen in de vaatwasser mik... tja.... :-[
#2068038
koekje schreef: Ik krijg het idee dat jullie broodmeszagers geen goede vlees- of hakmessen hebben. Een goed mes is vlijmscherp, heeft geen ribbels en een stevig en goed handvat.
Tip: de ikea vlees- en koksmessen met GLAD snijvlak snijden veeeeeeeeeeeeel beter dan broodmessen (ik vind ook dat je daar geen vlees mee hoort te snijden, tis tenslotte een BROODmes), eigenhandig per ongeluk uitgeprobeerd op mn vinger...je snijd er makkelijk mee door vlees en bot heen hoor! ;D
(het desbetreffende vingertopje zit er nog wel aan hoor, deej wel een klein beetje zeer)
#2068408
koekje schreef: Ik krijg het idee dat jullie broodmeszagers geen goede vlees- of hakmessen hebben. Een goed mes is vlijmscherp, heeft geen ribbels en een stevig en goed handvat.
Geen idee, hij is toch aardig scherp hoor. Vind het gewoon fijner met een broodmes ! ;) Ieder doet wat ie handig vind toch.
En zolang ik hem toch nergens anders voor gebruik ..
#2068481
Ik gebruik mijn broodmes ook nergens anders voor dan voor de kvv.
Maar komt dat vleesmes dan echt door hardbevroren vlees heen? Vlees mes is namelijk gemaakt voor onbevroren vlees, dus wil niet vanzelfsprekend zeggen dat het ook geschikt is voor bevroren vlees.

Als ik zoek op een diepvriesmes speciaal voor bevroren vlees e.d. dan zie ik dat dat ook een gekarteld mes is.

Ik doe aan de hand waar ik het vlees mee vasthoud een huishoudhandschoen tegen de kou en zaag met de andere hand met een broodmes de worsten in stukken. Een kilo verpakking deel ik in 10 stukken en heb denk ik in 10 minuten 3 kilo verdeeld.
#2069842
speedy-1 schreef: Maar komt dat vleesmes dan echt door hardbevroren vlees heen? Vlees mes is namelijk gemaakt voor onbevroren vlees, dus wil niet vanzelfsprekend zeggen dat het ook geschikt is voor bevroren vlees.

Ik doe aan de hand waar ik het vlees mee vasthoud een huishoudhandschoen tegen de kou en zaag met de andere hand met een broodmes de worsten in stukken. Een kilo verpakking deel ik in 10 stukken en heb denk ik in 10 minuten 3 kilo verdeeld.
Ja, dat lukt echt, geen probleem, gaat beter dan met een broodmes.

Maar een kilo verpakking in 10 stukken is misschien wat veel. Je kunt ontdooid vlees rustig 48 uur in de koelkast bewaren. Hoef je niet per maaltijd te ontdooien, scheel heeeeeeel veel werk.
#2090178
Rianne145 schreef: Ja, dat lukt echt, geen probleem, gaat beter dan met een broodmes.

Maar een kilo verpakking in 10 stukken is misschien wat veel. Je kunt ontdooid vlees rustig 48 uur in de koelkast bewaren. Hoef je niet per maaltijd te ontdooien, scheel heeeeeeel veel werk.
Ja maar als je ene poesje maar 100 gram per dag wil eten omdat ze daarnaast nog wat brokken sprokkelt die voor de andere katten staan moet je toch verdelen. Zekere als je ze iedere dag ook een ander smaakje wil geven.
Maar ze gaat haar kvv de laatste tijd steeds beter eten en laat de brokken steeds meer met rust.
Dus heb nu 500 grams verpakkingen gehaald en ga die eens in 4ren delen. Kijken of ze nu klaar is om 125 gram per dag te eten. Maar dan moet ik nog steeds wel 5 rollen met verschillende smaken in vieren delen ;)
#2090206
Ik geeft niet iedere dag een andere smaak. Zolang er brokken staan zal je poes denk ik nooit volledig kvv gaan eten. Ze vinden brokken nou eenmaal lekkerder dan kvv.
Mij poes eet zo'n 90 gram per dag, mijn kater (te zwaar) eet zo'n 80 gram per dag en mijn maine coon kater (te mager) eet zo'n 150 gram per dag. Ik weet niet hoe het gewicht van je poes is maar ze eten lang niet allemaal de aanbevolen hoeveelheid per dag.
#2090213
Ruim 4 kilo en heb der de afgelopen week geen brokken meer zien eten als ik der bij ben en kvv gaat nu schoon op.
Maar ze is nog wisselend de ene week eet ze het beter dan de andere.
Voor 4 kilo zou ze dus tussen de 120 en 160 gram mogen eten. Als ze alleen kvv eet.
#2090270
Zo heb zo net even 5 500grams rollen in 4ren gedeeld met mijn broodmes :whistling:
En 2 rollen voor jullie op film gezet.
De rollen hebben 50 minuten naast de vriezer (-22) gelegen op een kamertemperatuur van 22 graden. Je ziet ze zijn nog heel goed bevroren. Alleen is het knetterharde van net uit de vriezer een beetje er van af.
De eerste rol is Kip en de tweede is konijn. Kip gaat duidelijk makkelijker dan de konijn. Als je naar de tijd kijkt zie je dat ik in 2 minuten deze twee rollen heb gedaan.
Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die een filmpjes kunnen maken met hun mes om het verschil te zien.
Natuurlijk nog wel ongeveer gelijkwaardig bevroren.
Ik zie mijzelf, vrouw van 58 kilo, nog niet met mijn volle gewicht op een vleesmes hangen en wil toch wel overtuigd worden dat het makkelijker gaat dan met mijn broodmes. Gemak dient de mens niet?:thumbup:



Ps. De haaksbarf rollen op volgorde in hardheid van snijden: Kip een eend gaat beide makkelijk, Konijn en Rund een stuk zwaarder, goed te doen maar voel verzuring in mijn arm. Zalm zit tussen de eend/ kip en de rund/konijn in.
#2090279
Leuk filmpje! Als ik worsten snij met m'n vleesmes wordt het altijd een zooi (ook omdat ik het dan veel verder moet ontdooien wil het snijbaar zijn) dus ik koop veel 250gram worsten.. maar denk nu dat ik het ook maar eens met een broodmes ga proberen. Bedankt!
Door Bishy
#2090290
Met mijn vleesmes lukt het me nooit op de manier op het filmpje. Ik moet er altijd op gaan hangen en dan nog ben ik veel langer bezig, ondanks dat de worst dan al uren in de koelkast heeft gelegen.

En het plastic vooraf verwijderen is ook geen goed idee, zie ik nu  8)
#2090327
Ja er kwamen hier zoveel reacties van anti-broodmes snijders. Dat het een "schande" is om daar je broodmes voor te gebruiken en dat het met een vleesmes zoveel makkelijker gaat, dus denk laat zien dat ik het best redelijk vind gaan met een broodmes.
Omdat het mij met een vleesmes niet lukt (heb er één van zelfde merk als het broodmes) ben ik juist sceptisch over het snijden van bevroren vlees met een vleesmes. Vleesmes is voor ontdooit vlees. Eigenlijk zouden we een diepvriesmes moeten gebruiken lijkt mij.
Maar als het nog makkelijker kan dan met mijn broodmes wil ik dat graag zien en ben ik bereid mijn broodmes in te ruilen. Dus mensen die een goed vleesmes hebben of een ander mes waar het goed mee gaat, toon je filmpje en laat weten waar je je mes vandaan hebt.

Ik gebruik trouwens een mes van dit merk: zie afbeelding
Afbeelding
Hij is 11 jaar oud, snij er sinds november vorig jaar kvv mee dus weet nog niet wanneer de tijd komt dat hij bot gaat worden van dat bevroren vlees en dacht dat hij bij de blokker vandaan kwam.
#2090411
speedy-1 schreef: Dat het een "schande" is om daar je broodmes voor te gebruiken en dat het met een vleesmes zoveel makkelijker gaat
Idd! :P

Ik leg overigens mn gewicht (niet alles natuurlijk) op mn mes omdat ik weinig kracht ik mn handen heb, ik kan niet eens zonder keukenhulpjes en -dingetjes flessen opendraaien.
Juist vanwege deze beperkte functie is het raadzaam voor mij gewrichtbesparende handelingen uit te voeren en goed gereedschap te gebruiken. Een scherp vlees- of hakmes is daarbij een must.
Het is namelijk niet de bedoeling dat je RSI-achtige klachten ontwikkelt vanwege het versvoeren, het moet zowel voor dier als mens goed zijn.
Blokker verkoopt over het algemeen geen kwaliteitsspullen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door