Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2055553
Bij mij heeft het maanden geduurt, gaf op een gegeven moment een vorkpuntje gourmet diamant erbij, echt maar een fietseltje, dat was genoeg. Nu eten ze al zeker een maand zonder.

Dus dat heeft toch een slordige 3 maanden geduurt. Volhouden~!
#2057945
Jeanine1984 schreef: Mooi dat Tinlo graanvrij is.



Barf gaat voor mij persoonlijk iets te ver. Ik ben zelf al 17 jaar vegetariër dus voor mij is het al heel wat dat ik ze nu kvv geef. (Vroeger wilde ik met boodschappen doen geen eens worst/vlees voor mijn ouders en broer meebrengen, maar heb daarmee voor mijn diertjes wel kunnen veranderen ;)).
Hoi en welkom, en goed dat jouw katten echt eten krijgen!
Enne ... ik ben 30 jaar veggie geweest en de eigenares van het forum Lizzy, is het al heel lang. Sterker nog, er zwerven hier meer dan gemiddeld vegetariers rond. Die ook barf voeren. Ik denk omdat vegetariers vaan veel bewuster met voedsel omgaan en dat dan ook voor hun dieren doen.
#2058406
Hier ook een flexitariër (ik eet meestal vega, maar niet altijd dus) en ik ben ook redacteur voor Vegatopia. Ik ben dus denk ik wel erg into vegetarisme (en kan eetbaar koken).
Ik merk wel dat ik sommige dingen vies vind of er niet teveel bij moet nadenken. Wat ik me altijd voor blijf houden, is dat ik het zelf niet op hoef te eten en katten gewoon obligate carnivoren zijn. Ik ben overigens minder vlees gaan eten sinds de katten barfen. Zij hebben het nodig om te overleven, ik niet.

Ik gebruik apart gereedschap voor de verschillende dingen (dagelijks gereedschap voor mezelf aan groen, apart gereedschap voor vlees en apart gereedschap voor kattenvoer). Ik heb een keuken van 2 m2 en kan dat daar allemaal in kwijt.
Voor het kattenvoer gebruik ik ook een aparte vriezer (kistje en 1 lade van de koelvriescombi) en aparte vrieszipzakken. In een zipzak waar kattenvoer in heeft gezeten, en ik doe alle porties altijd al ook nog eens in een boterhamzakje, gaat nooit mensenvoer.

Als ik met kattenvoer bezig ben, werk ik zo snel mogelijk en ook zo schoon mogelijk.
De onderdelen worden ontdooid in de koelkast in een bak of schaal. Zo komt er geen dooivocht op mn eigen voer. Tegen de geurtjes in de koelkast heb ik een azijnfles in de deur staan, met het dopje open. Ik heb een oude koelkast die het binnenkort gaat begeven, maar het stinkt nooit aan de binnenkant.
Als ik dan ga hakken (je kan je kat niet in 1x een heel konijnkarkas geven, dat is te groot en de dingen die voor Ot in de molen gaan, moeten eerst gehakt worden), gebruik ik dus een aparte plastic snijplank. Die gebruik ik alleen voor kattenvoer (voor mn eigen dagelijkse groen een 'ingebakken' houten en voor vlees voor de mensen een kleine plastieke). Onder de snijplank leg ik een nat/vochtig gemaakt geel uitgeknepen poetsdoekje. De plank verschuift dan niet.
Ik gebruik voor katten altijd mn hakmes. Ik kan hiermee snijden, hakken, fileren (minder netjes dan met een fileermes, maar het lukt wel), crushen, etc. Het is een vrij zwaar en groot hakmes. Kleinere Chinese cleavers zijn meet voor groente enzo, niet voor zwaardere en grotere dingen als botten.
Dit hakmes wordt ook apart gewassen met een sopje van lauw/warm water en een drupje Dreft. Soms poleer ik hem na het wassen. Om het mes voor gewoon huisgebruik scherp te houden, gebruik ik een keramisch aanzetstaal.

Veel dingen vind ik vies om zo aan te raken. Niet alleen qua gevoel aan de handen, maar ook wegens besmettingen van weetikveelwat en met blote handen krijg je er ook sneller stink aan.
Als ik ga portioneren, draag ik meestal latex handschoenen. Als ik aan gemalen prut moet zitten, draag ik zeker te weten latex handschoenen. De handschoenen gaan na gebruik uit en daarna was ik minstens 2x mn handen (1x met gewoon zeepje en 1x met rvs zeepje).
De keuken zelf wordt daarna altijd schoongemaakt met een schone doek en sterk ruikend schoonmaakmiddel.

En het lijkt een cliché, maar is echt zo: het went.
De eerste keer dat ik een lamshart ging portioneren, had ik er 1 van de vleesturk die voor mn neus uit een karkas werd gesneden. Dat kon ik nog net hebben in de winkel (gewoon aan de mooie paprika's en bossen peterselie denken die ze er ook verkopen). Thuis aangekomen, legde ik de zak in de gootsteen en legde mn gereedschap klaar. Het lamshart zelf had nog resten aorta en longslagader eraan en er kwam ook nog wat bloed uitgelopen. Ik heb staan kokhalzen en heel veel moeite moeten doen om niet helemaal over mn nek te gaan.
En nu 4,5 jaar verder, vind ik het nog steeds geen lekker klusje, maar ik kan me er veel beter vanaf zetten en er niet teveel over nadenken.

Ik ben overigens ook met kvv begonnen. Niet zozeer vanwege de viezigheid van barf, maar omdat je bij kvv niet over een menu en de verkrijgbaarheid van alle onderdelen hoeft na te denken. En de periode van kvv voeren was voor mij ook handig om mezelf en de katten te laten wennen aan het idee van rauw voeren.
Mijn aparte gereedschap voor kattenvoer is in die periode ook hier gekomen. Ik gebruikte mn hakmes eerst om de rollen kvv mee in porties te snijden. En daar had ik natuurlijk ook een aparte snijplank voor nodig, want ik wilde dat niet op mn eigen houten plank.
#2058934
tinlo is zeker graan vrij. ik ben een van de dealers van tinlo.
wel in limburg.
ik hoor alleen maar goede dingen over tinlo. onze hond eet er alleen maar hert en lam en paard van de tinlo de rest met tegen zin.
Dus hebben wij ook haaksbarf en shaweca erbij. haaksbarf heeft wel katten vlees in shaweca niet.
Carnivoer heeft ook een katten variant die moet ook erg goed zijn heb ik dan van horen zeggen.
Tinlo is in verhouding met haaksbarf goedkoper.

en wat de anderen ook al zeggen doen de brokken echt weg dit gaat niet altijd samen met vlees.
succes ermee
#2060113
Bedankt voor jullie reacties.

Wat betreft de vegetariërs die wel barf voeren: heel knap en ook goed dat het zo schoon gedaan wordt! Maar zoals ik al eerder aangaf ga ik dat echt niet doen en volgens mij geeft dat ook niks omdat ik ze wel op kvv aan het overzetten ben.

Ik heb een schemaatje gemaakt hoe ik ze langzamerhand overzet (dit mede omdat ik deze zak brokken nog niet zolang geleden heb gekocht en ik het niet weg wil gooien).
Sinds afgelopen maandag geef ik m'n katten 's avonds Carnibest, met wat warm water erover en 1 bakje gemengd met blik omdat m'n kater iets langer doet met overgaan, en 1 bakje puur Carnibest want mijn poesje vindt dat gelukkig al wel het lekkerst. Daarnaast zet ik er 's avonds nog een klein beetje brokjes bij. 's Morgens krijgen ze nu nog hun normale hoeveelheid brokjes.

Vanaf a.s. maandag ga ik 's avonds in allebei de bakjes puur Carnibest doen, zonder blik erdoor. Daarnaast nog steeds wat brokjes en 's morgens nog steeds de normale hoeveelheid brokjes.

De week daarop geef ik ze 's avonds alleen maar Carnibest en geen brokjes er meer naast.
Weer een week later ga ik ze 's morgens ook Carnibest geven maar daarnaast nog wat brokjes, en na dat een week gedaan te hebben gaan ze helemaal over op Carnibest.

Wat betreft het merk: Carnibest kan ik bij de dierenwinkel in mijn dorp krijgen en aangezien ze het nu wel eten, geef ik ze voorlopig dat merk.
Maar ik weet ook dat Natudog en Ropadog ook bezig zijn met kvv voor katten te maken en dat kan ik voor inkoopsprijs op mijn werk krijgen, dus dan wil ik ze natuurlijk op één van die 2 merken overzetten!
Laatst gewijzigd door Jeanine1984 op vr 15 jul 2011, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2060115
Barf hoeft idd niet perse en zou je eventueel altijd nog later kunnen doen, als het idee van vers goed ingeburgerd is.

Fijn dat ze brok en kvv pikken, hier zou dat voor Ot het argument zijn geweest om de kvv met geen vinger aan te raken.
Je kan de brokken ook bewaren als snoepjes. Die dingen staan stijf van de conserveringsmiddelen en rotten daarom toch niet.

Natudog en ropadog heb ik zelf nog nooit gevoerd (hebben die wel genoeg smaken zonder pens?). in de hondenafdeling is er een vrij recent draadje over ropadog.
#2060123
koekje schreef: Barf hoeft idd niet perse en zou je eventueel altijd nog later kunnen doen, als het idee van vers goed ingeburgerd is.

Fijn dat ze brok en kvv pikken, hier zou dat voor Ot het argument zijn geweest om de kvv met geen vinger aan te raken.
Je kan de brokken ook bewaren als snoepjes. Die dingen staan stijf van de conserveringsmiddelen en rotten daarom toch niet.

Natudog en ropadog heb ik zelf nog nooit gevoerd (hebben die wel genoeg smaken zonder pens?). in de hondenafdeling is er een vrij recent draadje over ropadog.
Natudog en Ropadog hebben nu alleen nog maar kvv voor honden, maar zijn bezig om ook kvv voor katten te maken dus daar wacht ik even op en geef tot het zover is nog Carnibest. En voor honden hebben Natudog en Ropadog meer dan zat smaken zonder pens. (Ik heb namelijk ook een hond ;)).

Ik snap je volgende zin niet: "in de hondenafdeling is er een vrij recent draadje over ropadog." Wat bedoel je met "draadje"?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door