Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Benjy en Misty
#2032965
Onze Shirley heeft blaasgruis en nu kwam ik gisteren in "Lief dier" van Pets' Place een artikel tegen over blaasgruis/plasproblemen. Er stond geschreven:

"Vers voer zoals runderhart en kippenhartjes bevatten veel magnesiumzouten, de bouwstof voor struvietgruis (de meest voorkomende soort van blaasgruis).

Ik ben me erin gaan verdiepen en op een ander forum las ik dat melk niet goed zou zijn bij blaasproblemen. De da adviseerde me om Shirley melk te geven.  :-\Ze drinkt geen catmilk maar dus gewone melk. Ze drinken hier beiden echt heel veel melk. 

Kan ik het menu beter aanpassen nu met blaasgruis of is het een onzinverhaal???
Door mirdj
#2033115
Ik heb hier 2 blaasgruiskaters waarvan er zelfs 1 een amputatie heeft gehad. Ze staan nu 3,5 jaar op vers (eerst kvv nu zelf gemalen) en zijn al 3 jaar volledig gruisvrij. Ze krijgen hier aan spiervlees alles wat ze lekker vinden. Bij orgaan hebben ze geen vrije keuze dat bepaal ik en het maakt ze ook niet uit want het percentage is zo klein (15%) dat ze dat kennelijk toch niet proeven. Ik geef hart, lever, nier en maag en het maakt niet uit van welke diersoort hoewel ik de grote grazers (vooral de lever ivm afvalstoffen) wel beperk. Melk krijgen ze hier niet, hebben ze ook nooit gehad, ik heb nooit echt het nut van melk voor katten gezien.
Door El budha
#2033118
Hier ook 1 blaasgruiskater en 1 blaasgruispoes, sinds het voeren van eerst kvv en daarna barf geen blaasgruis meer gezien.
Ook ik hou geen rekening met de diersoorten alleen geen lever en nier van kip en rund ivm afvalstoffen.
Door Benjy en Misty
#2033123
Bedankt voor de reacties. Het lijkt dus eigenlijk niet echt uit te maken, begrijp ik.

Melk kregen ze hier voorheen ook nooit maar Shirley moet veel drinken van de DA vanwege haar nierfalen en de DA adviseerde de catmilk. Aangezien ze dat beiden niet willen ben ik toen gewone melk gaan geven en dat drinken ze echt heel veel.
Door mirdj
#2033131
Voor de blaasgruis maakt het hier niet uit wat ze aan vers krijgen. Ze eten alles en wat ik al zei ze zijn al 3 jaar volledig gruisvrij. Met vers voeren krijgen ze al redelijk wat vocht binnen (veel meer als bij brok) en ze drinken dan ook niet zo heel erg veel. Snoepie krijgt sinds kort extra vezels door z'n eten (zodat hij niet meer verstopt raakt) en die is wel meer gaan drinken. Ik weet niet wat voor invloed de extra vezels op de nieren hebben, maar dat is misschien ook een optie om ze meer te laten drinken. Door lever en nier als orgaan te beperken (zeker van grote grazers)  ontlast je de nieren ook een beetje omdat ze geen extra afvalstoffen van de gevoerde orgaan te verwerken krijgen. Het zijn wel organen waar ze ook hun voedingstoffen uithalen, maar dan zou je kunnen kijken wat je bijvoorbeeld aan orgaan van eend of konijn kan krijgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2033148
Dat een blaasgruiskat moet spoelen, klopt idd wel. Maar gewone koeienmelk is niet aan te raden. De meeste katten zijn lactose-intolerant en dan zit je met een kat met diarree. Om meer vocht in de kat te krijgen, zijn er verschillende andere methoden. De beste is vers gaan geven (voor zover je dat nog niet deed). Als het echt nodig is, kan je wat extra vocht (water) bij de kvv doen, zodat het een soort soep wordt. Als je bouillon erbij wilt geven, dan natuurlijk niet van een blokje (veel te zout), maar alleen zelfgetrokken zonder zout.
Dat in het artikel van Pets Place over kippen- en runderharten lijkt me onzin.

Ik zou de ph-waarde van de plas eens meten en gericht gaan verzuren. En blijven meten, voordat de plasjes te zuur zijn.
Door Emytje
#2033788
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar dat stuk van de pets place. ;)

Ik wilde je inderdaad ook al aanraden om zelf bouillon te gaan maken. In principe is dat heel simpel. Ik gebruik er vaak kippennekjes of karkas, een beetje filet en vel wat ik over heb van een ander beest (eend, parelhoen, kip) voor. Ongeveer 400 g vlees op 1 liter water. De bouillon vries ik in, in de ijsklontjes bakjes zie bij de vriezer zaten.
Door Benjy en Misty
#2033829
Meer dan het citaat over de hartjes van kip en rund was het niet. Alleen dat je moest zorgen voor voer met weinig magnesiumzouten. (natuurlijk te koop bij Pets' Place)

Bedankt voor het bouillon recept! Ik ga het proberen. Van de melk krijgen ze hier overigens geen diarree, ik vermeng het wel met water en geef het om de dag.
Door Mevroi Kruim
#2033859
Nou ja, een dieet bestaande uit hart en hart lijkt me sowieso niet aan te raden, voor geen enkele kat. Hart maakt niet meer dan een paar procent uit van een goed barf-dieet dus al zou het wat meer magnesium bevatten, so what? Bovendien heeft magnesium belangrijke functies binnen het lichaam, je kunt niet zomaar ongestraft het magnesiumgehalte van voer verlagen zonder dat dat gevolgen heeft voor de andere mineralen, met name calcium en fosfor. De balans tussen de diverse mineralen luistert behoorlijk nauw binnen het lichaam, tekorten van de ene soort worden dan bv vanuit de botten aangevuld zodat de waarde in het bloed gelijk blijft. In het algemeen ga ik er altijd maar van uit dat Moeder Natuur het met haar miljarden jaren ervaring toch echt beter weet dan mensen, en hou ik me maar aan het dieet waarvoor zij katten heeft ontworpen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door