Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emytje
#2031209
Katten, ze blijven je verbazen.
In mijn andere topic was te lezen dat ik de nieuwe poes die ondertussen alweer dik vier weken hier woont, weer terug had gezet op brok. Ze wilde nauwelijks meer eten en dat terwijl haar grote broer inmiddels al aardig op weg is om een goede barfer te worden (stukjes eendagskuiken, kippenhart en kippennek worden gegeten).
El Buddha gaf me de tip om haar s ochtends kvv te geven met maar een heel klein beetje brok en dan s avonds een gewone brokmaaltijd. Dan krijgt ze toch wat binnen, maar moet na een tijdje wel aan de kvv. Dinsdag ben ik hiermee begonnen nadat ze een dag of 4 op brok had gestaan en mijn eerste reactie was  :o en vervolgens  ::) ???. Want mevrouw at zonder mokken 2/3e van de kvv op en de brokjes die als garnering erbij lagen, liet ze liggen. Toen besloten om dan s avonds geen brokmaaltijd te geven, maar dus hetzelfde en inmiddels zit ze alweer op 110 g kvv op een dag en met hooguit een brokje of 10 die er per ongeluk bij mee komen.
Wie snapt het nog?  ;D
Door Emytje
#2031812
Dat doe ik ook zeker.  :) Ze begint het dus wel te snappen.

Voorlopig hou ik het dan voor haar ook nog maar eventjes op beide smaakjes van Bibi en dan een klein stukje vlees erbij. Even geen andere smaakjes of merken van kvv voor haar.
Door *Yvje*
#2031831
Ja, ik had zelfs het idee dat hoe meer variatie ik erin gooide, hoe minder ze wou !
De Cb lam gaat er hier altijd heel goed in, al eet Izzy nog steeds te weinig ..
ze krijgt iedere avond wat vlees samen met Axl die wel alleen Kvv eet, ze eet een aantal hapjes.
Maar 3 x per dag zo'n klein beetje is niet genoeg  helaas !
Door Emytje
#2033776
Ondertussen eet ze het zelfs zonder brokjes als garnering, dus het gaat goed.  :)
Ze staat met de etenstijden net als de heren in de keuken te draaien, dus misschien mag ik er voorzichtig vanuit gaan dat het kwartje bij haar ook is gevallen.
Gisteren had ik als vis voor ze Snoezepoes gegeven (dat at ze wel heel goed) en toen at ze s middags en s avonds weer wat minder, maar vanochtend begon ze wel weer gewoon met haar Bibi prakje. Ik ga er dus vanuit dat die ene keer Snoezepoes geen problemen op gaat leveren. Ik wil er wel op letten om haar voorlopig nog geen variatie te gaan geven in kvv smaakjes en merken. Bibi is in principe volledig en ik wissel al af in de twee soorten bibi, dus tekorten zal ze niet krijgen. Over een tijdje probeer ik er 1 ochtend in de week een kippenkvv (gemalen barf) in te gooien. Puur om te kijken hoe ze daarop reageert en om te kijken of ik het kan uitbouwen naar wat meer smaakjes, maar wel heel, heel langzaam. Ik wil niet dat ze weer door de bomen het bos niet meer kan zien, dus 1x in de week over een week of 2 vind ik al genoeg. Bij de kater kan ik er wel wat meer variatie in brengen, die gaat niet in hongerstaking als hij iets anders voor zijn snuffert krijgt. Hij vind het hooguit niet lekker, maar als hij dan weer bibi krijgt, eet hij dat weer gewoon op.

Nog een edit: Ik weet niet of het echt alleen aan het vlees ligt, maar ik vind de verandering in gedrag erg groot bij haar tussen brok en kvv. De paar daagjes dat ze op brok heeft gestaan, heeft ze voornamelijk boven geleeft. In haar eentje en wilde ze weinig weten van de andere katten en kwam ze eigenlijk niet beneden. Ze had ook prutoogjes, dronk veel, slechte vacht en er zat weinig actie in. Met kvv zoekt ze ons en de andere katten veel meer op, ze stuitert het huis rond, speelt, is actief, levendige oogjes zonder prut... Ze is echt heel anders.
Laatst gewijzigd door Emytje op zo 12 jun 2011, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door El budha
#2033779
Wat heerlijk dat het kwartje is gevallen....de een doet er eenmaal langer of dan de ander
En inderdaad rustig uitbouwen.... Je zult wel een heerlijk trots gevoel hebben dat het poezekind ook eindelijk kvv eet.
Door *Yvje*
#2035746
Nou, hier lukt het nog steeds niet hoor met Izzy, dame wil wel persee 's avonds graag haar kleine portie Kvv,
daar vraagt ze dan ook luidruchtig om, ze gooit het bakje met Kvv wat op kamertemperatuur staat zelfs
van de koelkast dus ze lust het wel graag. Nja, bepaalde smaken dan, de Cb lam gaat er zeer goed in maar
helaas nog te weinig om alleen op Kvv te leven, heb haar overdag ook eens een paar keer ipv brokken
Kvv gegeven maar dan weigert ze weer of laat na een paar hapjes de rest liggen en gaat dan lopen miepen.
Ik ga gewoon door voorlopig met in de ochtend en middag brokjes en dan haar laatste portie Kvv,
zo blijft d'r ontlasting iets harder dan met alleen brokjes en wie weet went ze er dan toch heeeeeeeeeeeeeeeeeel
langzaam aan om Kvv te eten al denk ik het niet ..

Weet wel dat zodra ik mijn nieuwe kitten heb ik hem meteen na een aantal dagen over probeer te zetten op Kvv !
Door Emytje
#2041297
Ondertussen weer een tijdje verder. De poes heeft soms nog wat garnering nodig, maar vaak eet ze het ook gewoon puur. Het is me wel opgevallen dat ze best vaak overgeeft (2-3 keer per week). Tot nu toe alleen in de ochtend, dus ik denk niet dat het aan het rundvlees in de bibi ligt. Dan zou ze s middags en s avonds ook over moeten geven. Ik krijg het idee dat het komt omdat het s ochtends zo uit de koelkast komt en soms ook nog licht bevroren is. In de middag en de avond haal ik het vlees er een half uur van te voren al uit de koelkast. Toch eens testen wat er gebeurd als mijn vriend het vlees al uit de koelkast haalt en ik het een half uur later aan ze geef.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door