Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#14865
Ivonne.....ik wist het....ik wist het LOL LOL.
Katten zijn zeikers...had het voorspeld hahaha.

Nog sterker...Monique (mijn dochter) had toch 2 poesjes gekocht? Gisteren bij de DA bleken het poesjes met ballen te zijn..letterlijk en figuurlijk hahahaha.

Maar ze vreten Carnibest bij het leven en de DA had zelden zulke mooie en gezonde katertjes gezien op die leeftijd  ;)
#14867
;D  ;D oh gut, wat een verrassing bij zo'n DA, denk je met twee poezen binnen te stappen, kom je met twee katers weer naar buiten  ;D

Nou voor deze keer dan....... ja, Paul, je had gelijk en ja Paul, je had het gezegd ( ;D  ;D  :P)

Maar ik moet wel zeggen; het scheelt wel dat je via dit forum allerlei tips&trucs krijgt en hier en daar een hart onder de riem want fijn is het niet geweest

Jennie, volgens mij is het inderdaad een dag of 10 geweest; het had me ook niet verbaast als Moby hier een week langer voor uitgetrokken zou hebben  ;D
Maar goed, zo zie je maar, hou dus nog vol met Balt, het kost misschien iets meer tijd maar je kruipt de goede kant uit.
#14868
Ivonne,

Dank zij dit soort fora zijn er vaak meer opties te verzinnen  ;D

Vele mensen weten meer als één....en samen komen we er wel uit!!!!!

Maar het zijn de baasjes die de complimenten verdienen...zij zijn de volhouders en de mensen die er tijd en moeite in willen steken!!!!!!!!!!!!!!!!!
Door sylvia
#14869
Nog sterker...Monique (mijn dochter) had toch 2 poesjes gekocht? Gisteren bij de DA bleken het poesjes met ballen te zijn..letterlijk en figuurlijk hahahaha.
Die hadden zich goed vermomd dus ;D
Ik heb beide katten zojuist een schaaltje carnibest voorgezet, zonder wat dan ook nog erbij door, en tadaa ze zitten te eten
Gefeliciteerd inderdad de aanhouder wint,over een tijdje zet je een keer een brokje neer en dan kijken ze je aan van.... ??? eet dat zelf op ;D
Ik ben trouwens ook op de goede weg. Balt heeft vandaag al veel geprepareerde brokjes op. En ik heb er wat meer carnibest op gedaan dan gisteren (1/3 carnibest, 2/3 brok). Hij haalt zijn minimale hoeveelheid voer vandaag wel.
Kijk dat zijn goeie berichten,dat gaat dus echt wel lukken,al je moeite wordt beloond en ik moet zeggen moeite doe je er wel voor ,met die kunstig geprepareerde brokjes ;D nog even en ze eten gewoon lekker een bakje zo uit het zakje ;) :D
#14870
Ik begin me een beetje zorgen te maken. Balthazar lijkt nu goed te eten, maar ik moet eerlijk zeggen, ik betrap Salomé ook af en toe bij de geprepareerde brokjes. Dus ik weet niet zeker of Balt echt alles eet wat ik tel. Gisteren zou hij dan voldoende hebben gegeten voor de maximale dosis voer per dag.
Maar hij is een beetje lusteloos de laatste dagen, slaapt meer dan normaal, sjokt enorm, is nauwelijks aanhalig en ik heb net geconstateerd dat zijn buikje een los hangend velletje is geworden (en hij had een lekker stevig buikje). Hij was voor ik begon 3,95 kilo en dat is niet echt zwaar voor een Pers. Ik weet zeker dat hij behoorlijk afgevallen is. Maar ik kan hem niet wegen, mijn keukenweegschaal gaat maar tot 3 kilo, mijn personenweegschaal gaat in pondjes digitaal omhoog/omlaag (en dat is te drastisch). Ik kan wel naar de da gaan, maar dan moet ik uitleggen dat ik over aan het stappen ben van hun dure brokjes naar vers voer. En daar heb ik geen zin in, dit is niet bepaald een resultaat waarmee je een da kunt overtuigen van het belang van vers voer.
Het weekend komt eraan en dan kan ik even goed in de gaten houden dat hij degene is die behoorlijk eet (maar hoe doe je dat 's nachts). Maar ik maak me echt zorgen.
#14872
Jeetje, zo te horen heb ik best wel mazzel gehad  ;D. Ik heb drie katten waarvan er twee binnen twee dagen rauwe bibi aten. De een houd niet van kauwen (Dante-lust ook graag blik) en de ander juist wel (Nero-was gek op zijn brokjes). Mijn derde kat (Dayna-heb haar nu bijna een jaar) was wat moeilijker, ik ken haar achtergrond niet goed (ze was een fokpoes). Aan haar gebit te zien at ze waarschijnlijk naast brokjes ook blikvoer. Met haar heb ik het eerst in de magnetron gedaan tot het lekker gaar was. Toen heb ik haar dit een paar dagen gegeven, ze vond dit net zoals gekookte kip erg lekker (schrokten het op en wist eigenlijk niet wat haar overkwam, waarschijnlijk nooit gehad). Toen ik het maar even wat korter in de magnetron stopte moest ze het niet. Toen heb ik yarrah blikvoer erdoor gemengt en hierna steeds korter in de magnetron gestopt totdat ze het rauw met blik wel at. Hierna heb ik het blikvoer steeds meer weggelaten en nu gaat het alweer een paar maanden prima. Ik geef nu carnibest (er zaten laatst nog erg weinig eendagskuikens in bibi en om de een of andere reden moeten ze het sinds de vogelpest niet meer). Alleen het natuurvoer van carnibest vinden ze lekker. Hier had Nero wel wat moeite mee, want wat ik gezien heb van de ladingen is het een stuk fijner dan bibi (bibi van voor de vogelpest, want mijn laatste lading was ook erg fijn). Het is gelukkig een hele lieve kat en hij laat alles toe, dus heb ik hem iedere dag zijn hoeveelheid gevoerd in zijn bekkie. Steeds opnieuw aanbieden en kijken of hij het zelf wou eten. Dit werkte heel goed bij hem en op een gegeven moment at hij alles zelf op (hij wist wat er anders ging komen, wel ben ik nooit kwaad geworden en heb hem enorm beloond na het voeren). Nu geef ik hem alweer bijna twee maanden carnibest en moet ik oppassen dat hij niet te dik wordt want hij vreet tegenwoordig  ;D (vandaag dan ook wat minder gegeven, hij was een tijdje iets meer dan vier kilo maar loopt nu alweer tegen de 4,7 aan, normaal eten ze met zijn drietjes 500 gram per dag op). Zo zie je maar dat ook een kat die al lang geen brokken meer krijgt nog moeilijk kan doen  >:( (Dante vindt trouwens de ene lading van carnibest lekkerder dan de andere, dus nu geef ik hem de lekkere lading maar, wel ben ik bang dat ook hij moeilijk gaat doen wanneer deze lading op is en hij aan de andere moet beginnen, katten zijn ook zo vreemd  ???)

Groetjes Rosita
Door sylvia
#14873
Tijger eet normaal zo'n 500 gr per dag nu met dit weer heeft hij er twee dagen over gedaan en het is nog niet helemaal op,dus het kan ook wel aan het weer liggen,ik zie hier ook van die europees kortharen die s'winters lekker dik zijn en zomers mager,het kan dus evenwel aan het warme weer liggen dat hij minder eet,en dan nog aan het overschakelen met zijn voer.
#14874
Het weekend komt eraan en dan kan ik even goed in de gaten houden dat hij degene is die behoorlijk eet (maar hoe doe je dat 's nachts).
Daar is maar één waterproof oplossing voor: bakjes 's nachts weghalen!
En dat hoeft niet alleen 's nachts, trouwens; je bent tenslotte niet de hele dag in de ruimte waar de etensbakjes staan? Eten geven, tijdje de kans geven om 't op te eten en daarna gewoon de bakjes weghalen.
Volgende ronde nieuwe kansen. 8) ;D
#14875
11 dagen al.
En Salomé eet ook af en toe geprepareerde brokjes. Daar loopt ze eerst naartoe. Het is dus niet zo dat ze die links laat liggen, nu ze vers voer krijgt. Ik heb haar vandaag een paar keer weggejaagd bij Balthazars bakje.
Zolang Balt zo weinig eet, wil ik liever de eetbakjes niet weghalen. Ik wil hem alle kans geven om af en toe wat te happen. Hij eet ook vaak kleine beetjes, daarnet nog 3 brokjes ...
En bovendien eten ze allebei 's nachts het meest. Ik heb nu erg veel carnibest in Salomé's bakje gedaan en hoop dat ze nu dus van Balts brokken afblijft vannacht.

Ik begin het ook een beetje zielig voor Balt te vinden. Hij is mijn vrolijke ventje niet meer. Maar dat kan natuurlijk ook aan de hitte liggen. Al was het de afgelopen week niet echt heet ...
En de mollige winterkatten die transformeren in slanke zomerkatjes doen dat vast niet in 10 dagen tijd, net als Balt nu. En bovendien: hij was met zijn 4 kilootjes helemaal niet mollig.
Gelukkig heeft hij vanavond nog wel een half uurtje met mij en een bontmuisje gespeeld. Dus echt beroerd gaat het nog niet met hem. Maar toch.
#14876
Zolang Balt zo weinig eet, wil ik liever de eetbakjes niet weghalen. Ik wil hem alle kans geven om af en toe wat te happen. Hij eet ook vaak kleine beetjes, daarnet nog 3 brokjes ... En bovendien eten ze allebei 's nachts het meest.
Mijn tip was gebaseerd op eigen ervaring: onze Poes had eenzelfde eetritme. Toen wij haar in huis kregen liep er echter nog een gigantisch vreetmonster rond (onze scheet Nikki) èn moest ze drastisch op dieet. Kortom: de "1 kwartier"-methode toegepast. De eerste dagen viel ze lekker af, dat wel. ;D
Maar ze had het behoorlijk snel door! En sindsdien begint ze gelijk te eten van wat er maar in haar bakje zit, want ze weet dat ze anders nìks krijgt. Vandaar dat ik dacht dat dit bij jou misschien ook wel zou helpen.
We hanteren de methode nog steeds, want anders wordt onze Malice (Mellebel voor intimi) tonnetje rond.
In dit seizoen "Barft" M. overigens volop (laat zelfs regelmatig haar eigen brokjes staan), maar daar blijft ze lekker slank bij. 8)

P.S.: de gehele dag door hapjes eten schijnt dè methode te zijn om tandsteen te kweken (hebbie haar weer met haar tandsteentrauma :-[).
Door sylvia
#14877
P.S.: de gehele dag door hapjes eten schijnt dè methode te zijn om tandsteen te kweken (hebbie haar weer met haar tandsteentrauma ).
Tandsteen wordt veroorzaakt door de zuurgraad in de bek,die wordt door brokken wel beinvloed mede door de hoeveelheid granen die er in zitten,of ze die brokken nu in één keer opeten of over de dag verspreid dat maakt niet zoveel uit.
#14878
Ik denk dat ik vanaf vandaag maar ga proberen om 's nachts alleen carnibest neer te zetten en geen geprepareerde brokjes meer. Als Balthazar dan 's nachts honger krijgt, moet hij carnibest eten (of mij wakker komen maken). En Salomé kan dan zijn brokjes niet meer opeten.
Brokjes alleen op bepaalde tijdstippen, carnibest de hele dag door beschikbaar.
En dan ga ik later wel om naar twee vaste tijdstippen per dag voor carnibest. Zodra Balt het echt lekker vindt ... ooit ... hopelijk ...
#14879
Ik heb besloten te stoppen met het omschakelen naar vers voer voor Balthazar. Ik vind het niet langer verantwoord. Hij eet al bijna twee weken maar een fractie van wat hij zou moeten eten (vandaag slechts 9 geprepareerde brokjes), hij is behoorlijk afgevallen. Ik voel zijn puntige schoudertjes en ook op zijn heupen en billetjes zit bijna geen vlees meer. Zijn buikje hangt er als een slap zakje bij voor een deel.
Hij is nog wel levendig, maar ik wil ook geen risico lopen op leververvetting of wat voor problemen dan ook. Dus voor vannacht staat er weer voor hem een bak met zijn vertrouwde brokken zonder carnibest ertussen.
Ik ga over 3 weken op vakantie en ik wil ook graag een stevige vrolijke kat overhandigen aan de oppas, en niet een uitgemergeld treurig scharminkeltje. Ik zal het waarschijnlijk nog eens proberen in de herfst of in de winter, wanneer het weinige eten in ieder geval niet ook aan het warme weer geweten kan worden. Want dat speelt hier wat lastig doorheen.
Ik ga wel op zoek naar de betere merken brok om hem daar aan te wennen. Dat zal minder gedoe geven dan vers voer, vermoed ik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door