Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door chooky
#14740
Ik had begrepen dat taurine vooral in rood vlees en bijv. veel in hart zit. ga ook even zoeken.
groetjes Eva
Door roger
#14741
<<[quote]Schiet me ineens iets te binnen. Taurine zit volgens mij o.a. in hersenen. Iets wat een zelfbarfende kat wel binnenkrijgt via zijn prooidieren en niet via een voeding aangezien hersenen 'verboden waar' is.

Zal het toch eens navragen en uitspitten..<<


In hart ook dacht ik .

"Hersenen" verboden waar! Daar schrijf je zo wat !
Is ongeloofelijk toch hoe het draait hier in Belgie!!!!!
Had vorige week nog een heel intressant gesprek met een groothandel in vlees en zijn ervaring met de voedings- hygiene- en arbeidsinspectie en nog wat van die "sjarels".

Een uurtje later liep ik door een straat met nogal wat Marrokaanse slagers...........de schapekoppen lagen netjes gestapeld in het uitstalraam..........."Voedingsinspectie..... watte is datte mijnhiere.....wijle nie kenne nie !!!"


Gr.
Roger;
Door kattie
#14742
dank jullie wel!!!k ga zelf ook even rondneuzelen op de rauwvoer pagina!!
Door Paul_Barte
#14743
>>Een uurtje later liep ik door een straat met nogal wat Marrokaanse slagers...........de schapekoppen lagen netjes gestapeld in het uitstalraam..........."Voedingsinspectie..... watte is datte mijnhiere.....wijle nie kenne nie !!!" <<

Klopt helemaal Roger  :( Ook in Nederland is dat precies hetzelfde.
Indien een keurslager ook maar naast één regeltje pist breekt de pleuris ook en als het bedrijf van Achmed wordt gesloten opent broer Mohammed het geheid de volgende dag weer.
Rare jongens die Romeinen  ;)
Door Paul_Barte
#14744
Heb trouwens net even zitten spieken bij het kattenvoer van Carnibest.
3% koolhydraten en een EF van 36,1% (Bibi zat op 50%)
Door sylvia
#14745
Schiet me ineens iets te binnen. Taurine zit volgens mij o.a. in hersenen. Iets wat een zelfbarfende kat wel binnenkrijgt via zijn prooidieren en niet via een voeding aangezien hersenen 'verboden waar' is.

Zal het toch eens navragen en uitspitten..
ja zit wat in als je mijn verhaal over mijn tantes zwerfkatten leest,die zelf alleen de koppen van de konijnen opaten en de rompen weg gaven.
Door Paul_Barte
#14746
ja zit wat in als je mijn verhaal over mijn tantes zwerfkatten leest,die zelf alleen de koppen van de konijnen opaten en de rompen weg gaven.
Door die opmerking schoot het me ook te binnen Sylvia........heb geen idee hoor, verzin ook maar wat maar er moet 'iets' zijn wat verschil maakt.
Door roger
#14747
Ben het effe gaan opzoeken in de boeken van Juliette de Bairacli Levy, en voor haar zijn het beide carnivoren.

Ik vermoed dat het woord "obligate" carnivoren toen nog niet gelanceerd was door .........

In de Nederlandse vertaling van "the complete herbal handbook for farm and stable animals" heeft ze zelfs een hoofdstuk over de kat toegevoegd.
Er staat letterlijk:

"Voor de juiste voeding voor katten kan men het natuurlijke dieet volgen voor honden, en dat van de pups voldoet goed bij jonge katjes"

Ook in haar boek  "the complete herbal handbook for the dog and the cat" schrijft ze iets gelijkaardigs, tenminste in de laatste versie.


Gr.
Roger
Door ine
#14748
OT, Roger, kijk even in je pb!
Door roger
#14749
>>OT, Roger, kijk even in je pb!>>


Word geregeld Ine

Cheers

Roger
Door Gaby
#14750
Schiet me ineens iets te binnen. Taurine zit volgens mij o.a. in hersenen. Iets wat een zelfbarfende kat wel binnenkrijgt via zijn prooidieren en niet via een voeding aangezien hersenen 'verboden waar' is.

Zal het toch eens navragen en uitspitten..
Ben erg benieuwd, Paul. Als je meer weet hoor ik het graag.
Ook van Roger trouwens hoor..

Ik moet zeggen dat ik me er van bewust ben dat katten vleeseters zijn maar dat ik mij regelmatig afvraag of het goed is om ze 16 jaar, dag in dag uit vers vlees te geven.
(natuurlijk dat veeeel liever dan brokken)
Maar goed ik heb er 'de ballen verstand van' en ben erg tevreden hoe het nu met ze gaat.

gr. Gaby
Door kattie
#14751
een vriendin van me zat even mee te lezen hier omdat ze zelf geen internet heeft,ze heeft wel interesse in het voeren van barf/versvlees aan haar katten,maar nu is het probleem dat ze erg weinig tijd heeft om zelf barf te maken en dat ze te weinig opslag ruimte heeft om iedere keer van ver af versvoer te halen.
nu wil zij graag weten of het een goed alternatief is om door de weeks een "goede" brok te voeren,en om dan in het weekend barf/vers te voeren.botten ed zijn hier in de omgeving overigens ook moeilijk te krijgen.nou hebben jullie het hier over hersenen en hart ed,en nou kwam zij op het idee om voor die 2 dagen pw hart van smuldier te geven (dit is hier wel goed te verkrijgen) en om dit dan aan te vullen met ??? (wie weet met wat?)...
dit wil ze dan om de darmen toch in optimale conditie te houden,en ik ben met haar eens:beter 2x pw vers,dan helemaal geen vers!

nu wil ze graag weten waar ze de pakjes hart (smuldier) mee aan moet vullen.wie kan haar helpen?
Door kattie
#14752
Kattie,

Ben het niet eens met de rest :-))

AHV is niet geschikt voor katten (sterker nog...ik heb twijfels of het wel O.K. is als je hond 100% op dit voer staat maar dat terzijde).

De eiwitfractie van hondenvoer is veel te laag voor een kat. Normaal gesproken heeft hondenvoer een EF van 25% en vleesvoer voor katten een EF van 50%.

Het Taurineverhaal klopt. Katten kunnen dit aminozuur niet zelf aanmaken en moeten het dus uit het voer halen. Het zit inderdaad in vlees maar voor honden of kattenvlees worden andere vleessoorten en andere samenstellingen gebruikt. Eventueel wordt het is vleesvoeding voor katten nog extra aangevuld!

Tevens wordt voor kattenvoeding geselcteerd vlees gebruikt omdat katten veel kieskeuriger zijn dan honden en de kans bestaat dat katten het voer niet willen eten.

Een kat is een carnivoor pur sang terwijl een hond toch de neiging heeft naar carivoor/omnivoor.

De kans dat je kat 'na verloop van tijd' tekorten oploopt is m.i. best mogelijk indien de kat alleen maar hondenvoer eet.

Denk dat je inderdaad beter zelf het eten voor de kat kan klaarmaken als gebruik maken van een merk hondenvoer met vraagtekens.
en als ik er nou zelf het een ander aan toe voeg om het kompleet te maken? (zou zo even niet weten wat precies..iemand tips???
zou ik dit dan wel kunnen geven?dan zou het dus eigenlijk een combinatie van barf-versvlees zijn...
Door Nelly
#14753
Paul ff helemaal o.t., maar hoe gaat 't nou met Sjors? ???
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door