Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#14714
Ik heb een vraag over het volgende. Ik heb een ex-zwerfkat (Scooter)die epilepsie heeft en waarbij drie maanden geleden een licht beginnend nierfalen is geconstateerd. Op advies van de dierenarts krijgen nu zowel Scooter als mijn andere twee verder gezonde poezen een speciaal nierdieet, brokjes en blikje vlees, van Clinic (ze eten allemaal tegelijk en hebben de hele dag brokjes staan, apart eten geven leid tot gevechten!). Ik vind dit echter heel zielig omdat het alledrie echte lekkerbekjes zijn en ze dit voer duidelijk niet lekker vinden! Ze kregen vroeger driemaal per week gekookte vis en de rest van de week W.H.I.S.K.A.S zakjes in combinatie met de hele week Royal Canin brokken voor de kieskeurige (!) kat. Ik vermoed trouwens dat de katten een bep. voedingsstof tekort komen aangezien ze nu bedelgedrag vertonen wanneer wij eten, dit deden ze vroeger NOOIT! Zelfs de geur of het aanzicht van een simpel broodje met jam kan ze helemaal wild maken! Aangezien ik mijn katten een zo lang, gelukkig en gezond leven als mogelijk is wil bieden, ben ik nu op zoek naar alternatieven voor hun voeding. Ik verwen ze graag, dus ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven en een gezonde maar vooral lekkere en verantwoorde voeding kunnen aanraden.

AVB, Shadiah
#14716
Hoi Shadiah, ik denk dat je inderdaad even contact op moet nemen met een dierenarts die pro-versvlees is. Want, het is belangrijk om te weten wat precies de oorzaak is van het nierfalen of om te weten wat er aan de hand is met de nieren. Ik ken inderdaad een paar dierenartsen die pro-vers zijn: de praktijk gegeven door Janet en John Woudstra van dierenkliniek Westerhage (Den Haag). Ik heb zo mijn vermoeden dat jouw katten zelfs uitstekend over gezet kunnen worden op een verse voeding en daar perfect op gedijen, maar voor de zekerheid zou je dat even moeten vragen aan een dierenarts...

Groetjes, Lizzy
#14717
Hi Lizzie en Janet,

Bedankt voor de snelle reacties en goede tips. Ik denk dat ik inderdaad even contact opneem met een pro-versvlees dierenarts betreffende deze vraag. Hopelijk kan deze da mij ook een ander alternatief bieden in geval versvlees niet goed is voor Scooter. Ik laat nog wel weten wat de da mij aanraad.

Gr.,
Shadiah
#14718
Ik heb een soortgelijk probleem... Mijn 2 katten hebben altijd uit 1 bak gegeten ( iams ) en toen mn kater  ( 10 )op nierdieet moest omdat hij heel hard achteruit ging en zichzelf aan het vergiftigen was zei mijn DA dat het absoluut geen kwaad kon ze beiden op dieet te zetten aangezien mn poesje ook al 12 is ( beide katten zijn heilige birmanen ). Nu zijn ze inderdaad wat gaan schooien sinds ze op dieet staan, maar dat vind ik niet zo erg... Over mijn poesje maak ik me wel zorgen... dr oogjes zijn helemaal opgezet en er komt veel troep uit... ook zijn bij beide ogen de binnenvliezen er bleek, en ook haar tandvlees is niet echt mooi roze..

Ze hebben altijd brokken gehad en wilden niks weten van blikvoer ( nat eten )... draaien zich om en lopen beledigd weg als ik ze al een wilde verassen (??? ) met iets lekkers..

Mijn katertje moet dus wel dieetvoer hebben, maar kheb geen idee hoe ik het voor elkaar moet krijgen om ze op vers te krijgen.. Ze konden altijd de hele dag eten ( er stond altijd een bak vol brokken ). Doordat mijn kater erg is afgevallen toen hij zou ziek was en nog niet weer op gewicht is en mijn poesje altijd al erg dun is geweest, durf ik het voer ook niet weg te halen als ze het niet eten..

Kweet niet zo goed meer wat te doen...
#14719
Bij mij staat er de hele dag door vers voer. Met deze hitte niet echt lekker, maar ja. Er staat overdag niet meer dan 50 gram en 's nachts zet ik 75 a 100 gram neer. En na een halve dag (uiterlijk) gooi ik het weg. Wel even wegen hoeveel ze op heeft, natuurlijk.

Er staan ook de hele dag door brokjes voor Balthazar, die gruwt van vers. En nou heeft Salomé sinds gisteren ook zoiets van: alweer vers? Heb je niet eens iets anders? O, kijk, brokjes van Balt. Jummie....
Katten ........

Wie was het die zei dat als ze het eenmaal geproefd hadden, ze nooit meer iets anders zouden willen? Is niets van waar.
Door sylvia
#14721
Bij mij staat er de hele dag door vers voer. Met deze hitte niet echt lekker, maar ja. Er staat overdag niet meer dan 50 gram en 's nachts zet ik 75 a 100 gram neer. En na een halve dag (uiterlijk) gooi ik het weg. Wel even wegen hoeveel ze op heeft, natuurlijk.

Er staan ook de hele dag door brokjes voor Balthazar, die gruwt van vers. En nou heeft Salomé sinds gisteren ook zoiets van: alweer vers? Heb je niet eens iets anders? O, kijk, brokjes van Balt. Jummie....
Katten ........

Wie was het die zei dat als ze het eenmaal geproefd hadden, ze nooit meer iets anders zouden willen? Is niets van waar.
hoi Jennie, Tijger hier lust graag zijn versvlees hij krijgt de natuurmix en de vleesmix en toch hoorde ik van de achterburen dat hij daar af en toe even komt mee eten :-/ dus ik denk dat het net zo is als met ons heb je de iedere avond gezond gaat ook vervelen,wij nemen dan een patatje of frikandel :P.
Hier staat overigens ook de hele dag voer voor tijger met een schotel op het bakje die tijger zelf verwijderdt als hij wil eten en ik hoor dan dat hij gaat eten,en plaats het schoteltje als hij klaar is weer terug.
#14723
Weet niet of Shadiah dit nog leest maar toch zal ik het even vermelden. Mijn Dante heeft buiten gevoelige darmen om ook beginnend nierfalen (nou ja beginnend, hij wordt volgende maand drie en heeft het waarschijnlijk al vanaf zijn geboorte). Afgelopen januari is voor het eerst bloedafgenomen, daaruit bleek dat zijn Bun en IP goed waren en dat zijn Cre was verhoogt (182, mag geloof ik maar 150 zijn). Dieetvoer was nog niet nodig (gelukkig ;D) en ik ben toen met versvlees begonnen (toen nog bibi). Afgelopen zondag had meneertje veel moeite met plassen (kleine plasjes, druppeltjes en heel vaak). Ik dacht aan blaasgruis en dat kan dan snel goed fout gaan, dus naar de plaatsvervangende DA. Gelukkig geen verstopping maar wel erg verdunde plas, de DA dacht dat zijn nieren heel slecht waren en dat zijn blaas moeite had met het vele plassen (wat hij dus al vanaf kitten doet, hij drinkt ook veel). Gelijk bloedonderzoek (de langste tien minuten van mijn leven  :() en wat bleek: verhoging witte bloedcellen en verhoging pusvormige cellen (hij had dus ergens een ontsteking). Toen vroeg ik hoe het met zijn nieren was (hij begon er niet gelijk over, waarschijnlijk had hij het erger verwacht) en wat bleek: Bun normaal, IP normaal en weer een verhoging van Cre (203). Dante heeft nu peneciline voor de ontsteking. Maandag gelijk mijn eigen DA gesproken en waarschijnlijk een blaasontsteking. Ook gehad over de Cre van 203 en zij zei me dat het eerste bloedonderzoek door Utrecht is gedaan en dat verschil van apparaat zomaar eens een verschil kan geven van 10-20 punten. Ook zei ze dat de Cre zelf ook wel eens met 10-20 punten kan schommelen. Verder moet ik zeggen dat Dante's onderzoek om half twee had plaats gevonden en dat meneertje om acht uur 's morgens nog gewoon gegeten heeft. Mijn DA adviseerde mij om over een half jaar weer eens bloed te laten prikken en dat weer naar Utrecht te sturen en vergelijken met die 182 van januari. Van dit alles ben ik wel geschrokken dus gelijk afgelopen maandag de holistische DA van natuurlijk voor dieren gesproken (hier haal ik mijn carnibest). Hij noemde het een 'niet noemswaardige verhoging' en zei mij gewoon regelmatig bloedprikken en zolang de kat levendig blijft gewoon geven. Daarvoor had ik al van iemand anders in de winkel gehoord dat wel meer katten met nierfalen dit krijgen en dat deze katten door versvlees meer vocht binnen krijgen (en dus minder snel uitdrogen) en in gewicht waren toegenomen (ook hun eetlust nam toe) en dat het eiwit in carnibest van zeer goede kwaliteit is wat weer minder afvalstoffen geeft. Dus voorlopig krijgt Dante gewoon lekker zijn carnibest en ik hoop dat door het velen drinken en plassen hij zijn gifstoffen redelijk blijft afvoeren.

Groetjes Rosita
#14724
Ik ben inmiddels zover met die 2 oude monsters van mij dat ze tonijn en zalm uit blik erg lekker vinden.

Ik heb ze dit vorige week gegeven ( net als gekookte kip ). Vanaf afgelopen maandag weer dieet br :-Xkken... en wat schetst mijn verbazing.... DIAREE !!!! :o :o :o :o Mijn katten hebben nog NOOIT diaree gehad... Ik wil mijn eerste poging om ze op vers te zetten dus ook gaan herhalen... Nu in het begin met gekookt water eroverheen en wat zalm of tonijn voor de lekker.
Paul ??? Eva ??? Syl ??? Wie dan ook met verstand van voer en katten kan mij zeggen of ik mijn katten ( inmiddels beiden met nierproblemen ) gewoon op vers over kan zetten ??? Ik las op de zak royal rotzooi dat er gewoon BHT inzit !! en wil ze dus het liefst zo snel mogelijk op vers zetten ( als me dit lukt ), maar alleen als dit geen kwaad kan voor de nieren. Ik wil mijn katten echt nog lang niet kwijt...
Laatst gewijzigd door Eidos op vr 03 okt 2003, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door