Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#14672
Zoals jullie misschien weten heeeft mijn Dantetje het aan zijn nieren en een bacterie overgroei in zijn darmen. Twee weken terug op zondag was ik bij de DA omdat meneertje s'morgens wel erg vaak op de bak zat te plassen. Het waren op een gegeven moment meer druppels dan plasjes. Ik dacht meteen aan een verstopping door blaasgruis, maar hij was niet verstopt en er zat ook geen gruis in zijn urine. Wel was aan zijn bloed te zien dat meneer ergens een infectie had en dat dat waarschijnlijk dus een blaasontsteking was  :(. Tien dagen antibiotica gehad en die zelfde dag al nergens geen last meer van. Afgelopen vrijdag had Dante weer 's morgens last van veel druppelende plasjes  :'(. Mijn eigen DA opgebeld omdat ik dacht dat de blaasontsteking terug was. Hij was wegens omstandigheden niet eerder terug dan maandag, dus ik dacht laat ik eens de DA in adam bellen waar ik carnibest haal. Hij dacht dat Dante toch hele fijne gruis heeft wat waarschijnlijk aan de binnenkant van zijn blaas zit. Omdat Dante voor zijn nieren zo veel drinkt is het nooit gaan verstoppen. Ik vroeg hoe ik dit kon behandelen en hij zei dat de eerste stap voor katten met blaasgruis het geven van carnibest is en dat dat meestal al genoeg is. Maar meneertje krijgt al carnibest dus heb ik een tal potjes mee gekregen wat zou moeten helpen om zijn blaas wat sterker en zuurder te maken. Hij krijgt nu dus per dag 1 schepje Berry Balance (schepje zat er bij), 3 druppeltjes appelazijn+knoflook (zit in een flesje), 2x daags 2 druppeltjes Blaas en Nier Compositum (De Groene Os), 1/2 pilletje spascupreel (moet de blaas en plasbuis wat ontspannen) en 1/2 pilletje spirulia (zeewier). Gelukkig is dante heel erg lief met het geven ervan anders had het oorlogje geworden  ;D. Mijn idee is dat doordat hij veel drinkt en dus ook erg veel plast zijn urine erg verdunt is en dus niet zuur genoeg is. Maar doordat hij veel plast het blaasgruis wel mooi wordt doorgespoeld en dus niet echt problemen geeft (behalve dan een beetje irritatie aan de plasbuis). Het vele plassen van vrijdag ochtend was in de middag al verdwenen, net zoals die zondag, ik dacht alleen toen dat het door de antibiotica kwam. Met de potjes die ik nu heb komt het hopenlijk niet meer terug. Wel zal ik de Berry Balance en appelazijn+knoflook blijf geven voor een goede zuurgraad. Na mijn gesprek met de DA ben ik er van overtuigt dat er heel veel katten zijn met blaasgruis die alleen al op carnibest (met eventueel suplementen) een veel gezonder leven kunnen leiden dat dat ze doen op het voer van een reguliere DA. Jammer dat je zelf zo moet zoeken op internet om bij een goede voeding uit te komen voor je kat. Ik zal in iedergeval mijn nicht eens bellen, haar kat heeft ook blaagruis, hopenlijk kan ik haar overtuigen carnibest (of bibi) te geven.

Groetjes Rosita
Door angeliquek
#14673
hoi

ik heb 2 katten met blaasgruis en geef ze bibi met een scheutje appelazijn
maar zag dat jij dat ook gebruikte dus geen id
bij mijn katten is het tot nu toe gewoon weg gebleven

groetjes

angeliquek
Door sylvia
#14674
Hopelijk blijft het nu inderdaad weg Rosita,enneh als je het zat wordt dat gedoe,haal ik dante wel op  ;D
Door Rosita
#26334
Even een update over Dante. Sinds mijn laatste berichtje heeft Dante alweer twee keer last gehad van een plasaanval :'( (vele malen kleine plasjes/druppeltjes, dit duurt ongeveer een uurtje voordat het weer weg zakt). Dus de derde keer dat hij een aanval kreeg gaf ik hem al appelazijn en berry balance (precies een maand was het goed gegaan), maar kreeg hij een dag ervoor ook voor de eerste keer multivit + mineralen van de Groene Os omdat het zuur bij katten met nierproblemen wel eens tot een kalium tekort kan leiden en kalium niet apart gegeven kan worden. Dus ik de DA weer gesproken waar ik mijn carnibest haal en hij vond het onwaarschijnlijk dat de multivit het probleem veroorzaakte, maar als het hierna nog een keer gebeurde ik hem weer kon bellen. Nou dat was nog geen drie weken geleden en eergisteren weer een aanval terwijl ik sinds de vorige aanval geen multivit meer had gegeven (gewoon om te zien of het anders ook terug zou komen). Dus ik mijn eigen DA gesproken en zei dat ik een nader onderzoek wou om te kijken of Dante wel blaasgruis heeft (of eventuele blaas/nierstenen). Nou gisteren moest ik hem nuchter brengen en dan zou zijn plas opgevangen worden en een foto van zijn blaas genomen worden om te kijken of er stenen in zaten. Ook heb ik gelijk bloed laten prikken gezien hij toch onder een licht roesje moest zodat ook zijn nieren en een eventueel kalium tekort kon worden nagekeken. In zijn plas was geen bacterie of gruis gevonden, wel was het niet geconcentreerd, maar dat wist ik al vanwege zijn nieren. Op de foto's was ook niks te zien wat de aanvallen zou kunnen veroorzaken. Wel zagen ze iets anders waar ik me best wel zorgen om maak. Dante heeft broze botten ??? (te weinig kalk ofzo, want zijn botten kunnen nu heel snel breken) en volgens de assistente van mijn DA heeft dat te maken met het verse vlees en omdat er weinig koolhydraten in zitten. Geen idee wat zij hier mee bedoelt en ik ben ook niet van plan hem iets anders te voeren, maar ik zal vandaag wel aan de DA van mijn carnibest vragen of dit wel de oorzaak is en waarom de assistente het over weinig koolhydraten had, want ik begrijp er niks meer van. Ook wordt naast de Cre de Bun en het Kalium ook het Calcium in zijn bloed nagekeken (en nog wat anders, ben alleen vergeten wat). Wel denk ik dat ik dus door moet gaan met de multivit + mineralen of misschien wel een apart calcium supplement moet gaan geven, dit hoor ik vandaag wel. Ook de eerste uitslagen van zijn bloed hoop ik vandaag of morgen al te hebben, ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes Rosita
Door sylvia
#26385
Jeetje Rosita das echt balen zeg,alleen het kan aan mij liggen dat die assistente van je da erg rare dingen verkondigd want bij mijn weten krijgen katten ,honden,mensen geen sterke botten van koolhydraten,dan zouden we dus met zijn allen aan het brood ,rijst en pasta moeten om osteoporose te voorkomen.Als ik alle stomme opmerkingen van da assistentes zo eens optel die ik in mijn volwassen leven al gehoord heb zou je kunnen concluderen dat het beter zou zijn als assistentes niet meer tegen klanten zouden mogen zeggen dan goedenavond ,u bent aan de beurt,en het bedrag wat je moet betalen (excuses aan alle verstandige da assistentes )
Nou laat jij je niet zo snel onderuit kletsen ,maar hoeveel mensen nemen het woord van de assistente ook niet aan als zijnde heilig want die moet het weten.
Ik ben benieuwd wat nu uiteindelijk de reden is van dante zijn kleine plasjes en dat het ook simpel te verhelpen is.
Zit er misschien ook niet een fisteltje in zijn piemeltje,want dan is plassen vrij pijnlijk.
Door Angelique
#26406
Ik zou eens een poosje stoppen met die verzurende middelen, vooral omdat ze blijkbaar tot nu toe weinig aan de klachten hebben afgedaan.
Zuur ontkalkt (probeer maar uit in je waterkoker), poosje mee stoppen en dan verder testen. Een kat kan vrij weinig tot niks met koolhydraten, dus daar zal het niet aan liggen, maar de door brokkenmeneren opgevoede DAA zal zeker iets anders geleerd hebben.
Door Rosita
#26567
Gisteren de uitslag van zijn bloed gekregen en zijn Kalium, Calcium, Fosfor, Albumine en Bun (ureum) waren goed alleen zijn Cre was weer te hoog (211, mag geloof ik niet hoger dan 145-150). Januari 2004 wordt het een jaar dat ik versvlees geef en twee weken daarvoor was zijn laatse bloedonderzoek op brokken (ook alles goed behalve Cre, die was toen 180). Waar ik me wel zorgen om maak is dat twee mnd geleden hij ook een bloedonderzoek had en dat toen zijn Cre 203 was. In twee mnd is het dus met 8 eenheden gestegen (in die twee mnd kreeg hij ook appelazijn en berry balance en dit schijnt ook niet goed te zijn voor de nieren). Ik ben sinds gisteravond gestopt met het zuur en ook ben ik van plan wat meer op zijn hoevelheid eten te letten (Dante is een binnenkat die zomers in de ren naar buiten kan en nu dus lekker warm binnen zit). Hij at volgens mij altijd meer dan het maximale (hij weegt ongeveer 3.7 kilo). Ik had vanmorgen dus maar afgewogen wat hij eigenlijk zou mogen hebben (111 gram) en schrok van hoe weinig dit eigenlijk is. Ik geef ze normaal vier keer per dag eten en ik denk eerder dat hij op 140 gram zit (misschien nog wel meer). Nu vindt hij de ene lading iets beter smaken dan de andere en ik had ooit een lading waarvan hij niet heel veel moest hebben en at toen eerder wat hij zou mogen (ik weet dat carnibest constant is maar Dante is heel kieskeurig). Het is een siamees en ik weet dat deze katten (het moderne type) niet heel snel te dik zijn. Dus ik ga hem iets minder geven en let daarbij goed op zijn gewicht. Ook heeft mijn DA me aangeraden om Fortekor te gaan geven gezien dit de levensduur van zijn nieren zou moeten verlengen alleen ben ik hier een beetje huiverig voor omdat het nog niet zolang op de markt is en men dus ook niet heel veel onderzoek gedaan heeft (kan het de nieren niet juist verslechteren). Ook krijgt Dante geen speciaal nierdieet omdat zijn Bun en Fosfor nog goed is en ik zo wie zo mijn twijfels heb ten aanzien van de werking van zo'n dieet. Wel vind ik het jammer dat carnibest naast een voer voor katten met suikerziekte geen nierdieet heeft (als dit tenminste mogenlijk is). Ga vanmorgen maar eens kijken op internet wat ik over Fortekor te weet kan komen (ervaring van mensen enz.). Het enige wat ik al wel gelezen heb is dat in combinatie met een nierdieet de levensverwachting met 28-300 procent steeg. Ben er dus nog niet helemaal uit.

Groetjes Rosita
Door ElinevKa
#26601
Rosita!
ik heb altijd van de DA begrepen dat er 2 soorten blaasproblemen zijn bij katten.
De een is op te lossen door wat zuur in de voeding
te geven , maar bij de ander heeft dat juist helemaal geen zin.
Probeer dat anders eerst uit te zoeken bij je DA.

succes
Door sylvia
#26613
Ze moet bij dante alleen ook nog aan zijn nieren denken. Ik denk dat dat meer het probleem is.
Door Rosita
#26675
Meestal is blaasgruis struviet (komt het meest voor gezien brokken veel plantaardig materiaal bevat wat de urine minder zuur maakt en de meeste mensen brokken geven). Gelukkig blijkt uit onderzoek dat Dante helemaal gruis vrij is (ik ben dus al gelijk gestopt met appelazijn en berry balance). Zijn nieren zijn inderdaad mijn grootse zorg en ik ben er nog niet helemaal uit of ik Fortekor ga geven (dit weekend maar even wat meer over dit bloeddruk verlagend middel lezen op internet). Maandag ga ik toch naar mijn eigen DA om zijn inentings boekje op te halen (ik vergeet het altijd) en kan ik gelijk vragen of Dante extra calcium nodig heeft. Heb wel gisteren nog met de DA van mijn carnibest gesproken en hij heeft niets tegen het geven van Fortekor (behalve dan dat het erg duur is, bijna 14 euro per maand voor een half pilletje per dag). Ook zei hij dat carnibest een compleet voer is (dat wist ik natuurlijk al) en dat corine regelmaatig analyses laat uitvoeren (wist ik ook al). Zelf denkt ik dat Dante door zijn overgroei van een bacterie in zijn dunne darm misschien niet alle voedingstoffen even goed op neemt (misschien dat hij problemen heeft om het calcium uit het bot te halen). Hij heeft vandaag een lading gekregen waarvan ik wist dat hij deze niet echt lekker zou vinden en hij heeft zijn afgewogen hoeveelheid (130 gram) nog niet helemaal op. Zelf wil ik graag naar de 125 gram per dag toe (mits hij op gewicht blijft). Ook merkte ik dat meneertje in het verleden wel erg veel at (eerder 160-180 gram, terwijl 111 gram voor een kat van zijn gewicht normaal is). Ook zorgde ik ervoor dat het voer lekker vers bleef en sloot ik de verpakking altijd weer netjes af en gaf de overgebleven restjes aan de honden (zodra het even te lang staat of in een schaaltje zit ipv de verpakking at hij gelijk al minder dan wanneer het lekker vers was), zo wou hij wel lekker (te)veel eten. Hij moet natuurlijk geen honger hebben maar lekkere honger kan geen kwaad (zal wel even afkicken zijn).

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door