Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MarjanR
#1935040
Hallo allemaal,

Ik heb Teun m'n kat van 3 nu volledig aan de kvv.
M'n kleine meisje Sara (8 maanden) pikt al van Teun, dus die schakel ik over op de kvv binnen een week (even inslaan, en blikvoer overhouden om te mengen ;) )
En dan m'n oude sok van 17,5 jaar.
Die mot geen blikvoer, dus heeft altijd brokken gegeten. Doet ie het over het algemeen goed op.
Behalve dan dat hij nu sinds een paar maanden niet meer bijt (na gebits reiniging).
Hij lust wel kipfilet, hart, gehakt (rund), maar geef ik hem kvv dan keert hij resoluut z'n kop om en kijkt mij aan "waar blijft het echte eten nu?".
(dat hij niet op de brokjes kauwt is volgens mij en de da psychisch).
Nah, OK. We gaan Barfen, vriendje.
En ik wil heel erg graag jullie advies.
Ik ben namelijk als de dood dat ik m'n kleine ouwe man te kort ga doen als ik hem alleen hart, kipfilet en tartaar/gehakt geef.
Kuiken of kippennek eet hij niet (ik denk dat daar het kauwen iets te veel voor hem is)
Komt nog eens bij dat hij een nierontsteking heeft gehad, en de bloedtest heeft aangegeven dat hij verminderde nierfunktie heeft (ook nadat de ontsteking was weggenomen). Dus ik moet daar met z'n voeding ook op letten.
Oh, hij heeft ook HCM maar daar kun je met eten volgens mij niets mee verslechteren.

Wat kan ik hem voorzetten waarbij ik hem een complete maaltijd geef buiten de kipfilet, hart en tartaar?
Ik weet dat er een poeder bestaat voor de calcium (want hij eet geen bot).
Wat moet ik meer toevoegen?

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren, want ik durf op deze manier (mijn gebrek aan kennis) niet over te stappen.

Oh PS hij lust wel alle vis-varianten uit blik van bijv. Almo Nature en Applaws. Dus om hem te motiveren heb ik dat achter de hand.
Maar ik weet ook nog niet hoe hij daarop gaat (hij kan het er zomaar vanaf likken, zie het hem zo doen).

Ik heb het advies gekregen om hem niet te forceren. Hij is natuurlijk al 17,5 jaar oud.
Hij is ook aan de dikkige kant, dus hem langer dan 24  uur zonder eten te laten lijkt me ook niet goed (lever vervetting).
Maar ik begrijp nu sinds een korte tijd dat kvv en barf gewoon echt veel beter zijn, waaom zou ik mijn oudje dat nu nog ontnemen?
#1935214
MarjanR schreef: Ik ben namelijk als de dood dat ik m'n kleine ouwe man te kort ga doen als ik hem alleen hart, kipfilet en tartaar/gehakt geef.
Ja, daar doe je hem zeker tekort mee. Een compleet en uitgebalanceerd barfmenu bestaat uit ongeveer de volgende percentages: 40-50% vleesbot, 15-20% orgaan en de rest spiervlees. Ook 4-5 diersoorten minimaal voeren en af en toe een eitje en wat vette vis. Voor orgaan zijn hart en lever essentieel, maar maagjes en zeker vooral niertjes bevatten ook veel vitamines die belangrijk zijn.
Ik neem aan dat het hart van kip, rund of lam is. Dan voer je te weinig bot (helemaal geen!), te weinig orgaan (alleen hart). En maar maximaal 3 diersoorten ipv de aanbevolen minimale 4-5.

In geval van zn HCM is het belangrijk dat hij goed te eten krijgt natuurlijk en voer waarin hij in de meest beste conditie mogelijk blijft, en dat is vers. Over zn nieren; heeft hij officieel nierinsufficientie? Zoja, kan je hem een barf-nierdieet voorzetten. Dit bestaat uit andere verhoudingen en wat voorkeuren voor diersoorten. Ik ben daar niet in thuis, maar er staat het eea hier op BP over geschreven.

Lang vasten is idd uit den boze. Niet alleen vanwege zn kat-zijn en gewicht en leeftijd (risicofactoren voor fatty liver), maar ook vanwege zn nierfunctie.
Laatst gewijzigd door koekje op zo 13 feb 2011, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#1935259
Is het optie om dingen voor hem zelf te gaan malen, en dan wel grover dan de gemiddelde kvv?

Mijn blixa vond kvv ook niks omdat het zo fijn is, maar die is pas 10 en kan en wil goed kauwen.
Al eens kwartel geprobeert? = zacht bot.
Dit knaagt mijn ouwe limpy ook nog goed mits ik het in stukjes voor hem knip (met hardere botten heeft hij moeite)
#1935269
Dank je Koekje, voor het verplaatsen en de antwoorden :)

Als ik dat zo lees ben ik er nog lang niet als ik hem iets van calcium over z'n eten doe.
Inderdaad, om de botten te vervangen. Ik krijg Moos echt niet aan het knagen.
Kippennek laat hij liggen, ook platgestampt.
Kuiken kompleet aan stukken gesneden.. no no.
Ik zou heel graag hem aan het knagen hebben, ben op het moment z'n tanden aan het poetsen... :-\
Ik hou het nog even op de br*kken en zo nu en dan maar een stukkie vlees.
Misschien dat ik hem wel op kvv krijg met tonijn vermengd. Proberen waard lijkt me.
#1935292
Voor nierkatten is er van Bandit een speciaal nierdieet. Dat zou je eventueel kunnen proberen in de tussentijd dat je hem overzet op barf. Normaal zou ik tonijn uit blik voor menselijke consumptie als smeermiddel aanraden, maar in dit geval weet ik dat niet zeker. Blikjes voor menselijke consumptie zit zout doorheen en ook met afspoelen onder de kraan gaat dat er niet helemaal af. Een nierkat moet zeker geen extra zout binnenkrijgen (en ook geen droge dingen als brokken). In dat geval zou ik kiezen voor rauwe tonijn (ja heel duur en moeilijk verkrijgbaar en voor de kat minder smakelijk dan uit blik) of tonijn uit een blik voor katten. Snoezepoes heeft een variant met alleen tonijn en volgens mij zit daar geen extra zout bij. Het is alleen wel bruin tonijnvlees. Sien eet het hier pertinent niet, terwijl ze normaal wel alle vis uit blik eet.
Mss zijn er van andere merken ook blikjes met puur tonijn voor katten, ik ben daar niet in thuis. Die blikjes mogen best aanvullend voer zijn, want je gebruikt ze als smeermiddel en niet als hoofdmaaltijd en je bouwt ze naderhand weer af.

Ot hier eet ook geen botten, of zo goed als niet. Ze mankeert niets aan haar tanden en heeft verder ook geen medische kwalen die daarmee samenhangen. Geplette kippennekken weigert ze te eten. Gemalen bot (zelf gemalen of botmixen of smuldier kip) eet ze wel. Daarom maal ik zelf het menu voor Ot voor een maand en maak er dan dagporties van. Om te zorgen dat ze alles eet (ze doet wel eens truttig over bepaalde smaken) maal ik de hele blups voor haar. Ze eet wel kuikentjes, ratten, muizen en gerbils ongemalen. Soms ook een lapje spiervlees en gedroogde vleesreepjes. Ik voer ook soms een kwartel en die eet ze ook wel. Ik heb dan wel het idee dat Ot er minder bot vanaf eet en meer het vlees, maar dat is geen probleem aangezien ik die niet vaak voer.
Er zijn overigens ook katten die niet zo van kip houden en er zijn ook katten die niet van kuikens houden. Poet zaliger heb ik ook nooit kuikens kunnen laten eten, terwijl ze alles at wat ik haar aanbood uit het handje. Poet at ook geen hele vleesbotjes, maar wel tot moes gestampt/getjopt met het hakmes.
Kwartels zijn overigens wel heel smakelijk en worden door de meeste katten erg op prijs gesteld. Ik voer alleen gepluimde kwartels, want daar zitten geen veren meer aan (Sien houdt niet van vacht om haar eten) en geen darmen meer in (vindt Sien helemaal vies). In mijn onderschrift kan je Sien zien aanvallen op een halve gepluimde kwartel.
#1935511
Moos krijgt ook geen tonijn voor mensen meer. Vroegah wel, maar dat kan gewoon echt niet meer.
Hij krijgt alleen nog tonijn speciaal voor katten. Dus dat zit wel goed (eigen kookvocht, geen toevoegingen).
Snoezepoes lust meneer ook. Dus opnieuw een smeermiddeltje :)
Ik had al Bandit gehaald, maar dat heeft m'n lieve Teun al opgevroten  ;D
Ik had het hem toen zonder poespas gegeven en hij liet het liggen, ik kan het opnieuw proberen maar dan met een lijm middel natuurlijk ::)
Ik heb ook al zitten googlen op een gehaktmolen (las er hier over), en over het algemeen denk ik dat zo'n kleintje ook wel in mijn budget ligt.
Ik ga dan eerst maar eens de Bandit opnieuw proberen. Gehakt molen aangschaffen en dan ga ik zoeken voor het barf nierdieet.
Oh, gut nog een hele lijst. Want ik wil dus ook op zoek naar de kwartels (ik kan veel krijgen bij m'n ds, maar kwartels is een stap te ver ben ik bang :D)

Dankjewel weer, ik krijg weer moed
#1935522
De reguliere dsz zal idd geen kwartels in de vriezer hebben liggen.
Poelier (duur) of de markt is een oplossing, of anders met iemand meebestellen bij een online-leverancier.
Herby heeft blote kwartels en kiezebrink heeft ex-legkip-kwartels (met veren)
#1949730
Helaas gaat het toch allemaal niet zoals ik in m'n hoofd had.
Buiten het feit dat Moos echt goed moet blijven eten kreeg m'n ouwe sok ziender ogen meer last van z'n rug ondanks de sasha's blend.
Met tussen stapjes ergens op springen, mij vragend aankijken of ik hem er vanaf wilde tillen of anders zelf heeeeeeel voorzichtig eraf...
Terwijl hij juist weer zo lekker in z'n vel zat, met een muis slepen onder het luide gebrul van een tijgert (schrik...hahaha), door een tunnel met bellen heen sjeezen met z'n kleine vriendinnetje van 8 maanden. En dat werd dus gewoon echt weer minder. Die tunnel kijkt hij niet meer aan :(
Ik was al wat langer af van de J/D brokken maar ik zie echt het verschil. En ik wens dat niet voor hem. Op deze leeftijd wil ik hem niet dwingen tot eten van eten wat hij liever niet heeft.
Hij moet toch wel de vrolijkerd blijven die hij weer was geworden na het overlijden van z'n zusje in augustus (heb hem toen helemaal laten checken waaruit kwam dat hij nier en hart patient was. En ook last had van z'n rug).

Moos is weer terug op de J/D brokken (met supplementen voor het eiwit minder belastend te laten afvoeren), en hij krijgt af en toe wat barfjes in de vorm van hart, kipfilet, tonijn en rundergehakt.
Daar is hij dol op, en als ik hem dat naast z'n (jaja, sorry) brokjes geef is hij gelukkig.
En Moos gelukkig = ik gelukkig.

Bedankt voor de tips en het meedenken in ieder geval
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door