Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathascha
#1913952
hoi hoi
hier weer eens een berichtje van mij.

Met Alice gaat het niet goed. :-[ We zijn sinds we haar hebben vanaf begin November constant met haar aan het tobben geweest. Haar lijfie wil haar eigen tanden niet. Ze heeft zwaar ontstoken tandvlees. En niets wat we proberen helpt.

We poetsen haar tanden iedere dag, ze heeft 2x een AB gehad. Zelfs het rotmiddel voor mensen; Neoral ( geloof voor honden dat het Atopica heet) reageert ze niet op. Ook geen ziekte verschijnselen, gelukkig niet. Want het is echt troep en dat heeft ook veel overleg en onderzoek gekost voordat wij ( mijn DA en ik) dit wilde geven. Maar niets baat. Gisteren definitief een knoop doorgehakt. Ze mag en kan niet langer pijn lijden. Al haar tanden gaan eruit. al haar kiezen gaan eruit. En dan hopen en bidden dat dat wel gaat werken, want dat is ook niet 100% zeker.

Maar sinds ik haar heb, maak ik ook haar eigen maaltijden. Ik moest wel. Want mijn katten hebben altijd br*kken gehad. Maar Alice kon die niet normaal wegkrijgen. Zelf gemaakt en gemalen vinden ze het lekkerst. Helaas was de molen snel kapot dus krijgen ze nu even tijdelijk kvv tot de molen weer terug is. Maar Kvv gaat er minder smakelijk in.

Een kat zonder tanden....kan die wel vlees eten? heeft iemand daar ervaring mee? Normaal blijven hoektanden staan. Maar bij Alice gaan die er ook uit :-[ zo erg is het met haar bekkie. dus ze word volledig tandloos. We heeft daar ervaring mee? en wie kan mij verder helpen?
Door BubbaBling
#1913955
Geen idee hoe het is als je helemaal geen tanden meer hebt (en bij katten).
Ik weet wel dat de chinese naakthond vaak ook snel zonder tanden zit, Bubba (3 kilo) net zo groot als ene kat, of vaak nog kleiner  ;D die heeft geen voortanden en mist een paar kiezen en die slurpt t met zn tong naar binnen en slikt t dan gewoon door.
Ik doe op het bord voor hem altijd even kleine 'klontjes' maken uit elkaar zodat ie niet ineens een grote klont naar binnen werkt.
Gaat prima  :biggrin2:
Door *Flip*
#1914142
hoektanden zijn ook niet nodig, die zijn om de prooi vast te houden tijdens het spartelen. Dat doen ze zeker niet meer na malen :biggrin2:
Wel vervelend te horen dat ze er allemaal uit moeten, is zelfs onder narcose reinigen geen optie?!

Zonder kiezen, als je echte pap maalt, eventueel met extra water, dan zal het wel gaan. Een bakje met een hoger randje is misschien praktisch voor het 'oplepelen' van de hapjes.
Er zijn vast ook katten zonder tanden die br*k en bl*k krijgen, dus dan zal zelf malen ook wel gaan. Is je DA pro-br*k? In een ander topic was, na kiezen trekken, gezegd dat de kat geen vers mocht, maar speciale blikjes ofzo moest. Namens het forum: dat zien wij als onzin :) 
Door miik
#1914192
Ik weet dat katten zonder tanden en kiezen het vaak ook nog prima doen op brok en blik.
Dus ik denk dat als ze herstelt is het gemalen vlees geen probleem is.
Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is vlak na de ingreep als er de nodige wondjes in de bek zitten, dat je dan even moet kijken met bacterien enzo...
Door *Flip*
#1914201
miik schreef: Ik weet dat katten zonder tanden en kiezen het vaak ook nog prima doen op brok en blik.
Dus ik denk dat als ze herstelt is het gemalen vlees geen probleem is.
Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is vlak na de ingreep als er de nodige wondjes in de bek zitten, dat je dan even moet kijken met bacterien enzo...
dat was de reden dat bij het andere topic de DA (volgens mij pro-br*k) br*kken had aan geraden. Resten plakkerige brok of stukjes gemalen vlees, ik denk dat een kat van nature meer weerstand heeft tegen het laatste. Er zal ook wel een AB mee gegeven worden voor de 1e dagen.
Herstellen van ziekte/operatie oid doe je, volgens mij, nog het beste op gezonde voeding.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1914454
Bij onze Bo is 2 weken geleden de hele rechterkant eruit getrokken. het diertje had de hele bek ontstoken en kon nauwelijks eten. Onze da wilde het perse niet in één keer doen, bang dat het dier dan helemaal niet eet de eerste dagen. Over een week of 4, dus 6 weken nadien, gaat de andere kant gebeuren.Hij heeft een ab gehad en de eerste dagen mocht hij zeker geen zacht voer hebben. Dit omdat dit in de wonden kon gaan zitten, dus brokjes. Maar na twee dagen at hij kippengehakt van smuldier, alleen spuugt ie soms wat bot uit.Toen ik voor de hond een kippenkarkas ter ontdooing had neergelegd, zag ik Bo daar aan eten. Hij trok echt het vlees met bek en poten eraf. Ik had dit laten trekken veel eerder moeten laten doen, want het was nu wel heel erg ontstoken en een heftige ingreep.Overleg met je da om het eventueel in twee keer te doen.Onze da zegt nooit het risico te nemen beide kanten tegelijk te doen.
Succes met je diertje
Door Mevroi Kruim
#1914796
Kruimel heeft ook niet veel gebit meer over en eet vooral kvv en zelf gemalen. Kuikens, kleine stukjes orgaan, gemepte kwartels en gemepte en kleingesneden kippennekken gaan nog wel.
Door Nathascha
#1915048
BubbaBling schreef: Geen idee hoe het is als je helemaal geen tanden meer hebt (en bij katten).
Ik weet wel dat de chinese naakthond vaak ook snel zonder tanden zit, Bubba (3 kilo) net zo groot als ene kat, of vaak nog kleiner ;D die heeft geen voortanden en mist een paar kiezen en die slurpt t met zn tong naar binnen en slikt t dan gewoon door.
Ik doe op het bord voor hem altijd even kleine 'klontjes' maken uit elkaar zodat ie niet ineens een grote klont naar binnen werkt.
Gaat prima :biggrin2:
Dank je wel voor de tip! Ik zal dat in de toekomst ook gaan doen! tandloze hond of kat zal denk ik niet veel uitmaken .... en ja mijn kat is beduidend groter als jou hond :D ze weegt inmiddels door de zelfgemalen Barf 4,5 kilo. Ze was nog net geen 2,5 kilo 3 maanden terug! dus ze doet het goed op Barf! Ze is een Maine Coon van 1,5 jaar en er mag nog gewicht bij. Maar we doen het rustig aan!
Door Nathascha
#1915051
Pammie schreef: dat was de reden dat bij het andere topic de DA (volgens mij pro-br*k) br*kken had aan geraden. Resten plakkerige brok of stukjes gemalen vlees, ik denk dat een kat van nature meer weerstand heeft tegen het laatste. Er zal ook wel een AB mee gegeven worden voor de 1e dagen.
Herstellen van ziekte/operatie oid doe je, volgens mij, nog het beste op gezonde voeding.
Als ze de eerste dag beter hard voer moet eten, dan heb ik nog br*kken op natuurlijke basis staan. De datum is nog niet verstreken. Dus ik kan het evt. de eerste dagen op die mannier doen. En daarna prutjes gemalen barf gaan geven. Zal goed moeten komen!
Door Nathascha
#1915062
sphynxlover schreef: Bij onze Bo is 2 weken geleden de hele rechterkant eruit getrokken. het diertje had de hele bek ontstoken en kon nauwelijks eten. Onze da wilde het perse niet in één keer doen, bang dat het dier dan helemaal niet eet de eerste dagen. Over een week of 4, dus 6 weken nadien, gaat de andere kant gebeuren.Hij heeft een ab gehad en de eerste dagen mocht hij zeker geen zacht voer hebben. Dit omdat dit in de wonden kon gaan zitten, dus brokjes. Maar na twee dagen at hij kippengehakt van smuldier, alleen spuugt ie soms wat bot uit.Toen ik voor de hond een kippenkarkas ter ontdooing had neergelegd, zag ik Bo daar aan eten. Hij trok echt het vlees met bek en poten eraf. Ik had dit laten trekken veel eerder moeten laten doen, want het was nu wel heel erg ontstoken en een heftige ingreep.Overleg met je da om het eventueel in twee keer te doen.Onze da zegt nooit het risico te nemen beide kanten tegelijk te doen.
Succes met je diertje
Mijn DA is ook voor in 2 keer de boel trekken. Maar bij Alice is het wel zo ontzettend erg, dat hij het liefste probeert in 1 keer de boel te doen. Het is echt vreeselijk erg met Alice gesteld. De vorige eigenaar heeft het niet door gehad denk ik.
de DA had het er wel over om eerst evt de kiezen te doen en dat hij de voortanden en hoektanden laat staan voor een volgende keer, als de operatie te lang zou gaan duren. Omdat het bij haar kiezen echt heel erg is. Maar zijn voorkeur in haar gezal gaat uit om alles in 1 keer te trekken. Hij is er ook van overtuigt dat Alice zich 10 keer beter gaat voelen na de operatie! Nou ik hoop het! Ze is nu al een schat, dus als dat NOG beter word... :)
Door Nathascha
#1915064
Mevroi Kruim schreef: Kruimel heeft ook niet veel gebit meer over en eet vooral kvv en zelf gemalen. Kuikens, kleine stukjes orgaan, gemepte kwartels en gemepte en kleingesneden kippennekken gaan nog wel.
We gaan het gewoon uitproberen en van heel fijn gemalen, naar grover, naar stukkies opbouwen!
Fijn dat het toch wel kan om te blijven barfen! de katten zijn zo ontzettend opgeknapt van vers vlees, dat wil ik eigelijk wel volhouden nu!
Door Nathascha
#1929270
hoi hoi

een update van Alice.

vorige week donderdag hebben we Alice weer opgehaald bij de DA. Zo stoned als een garnaal. Maar ze was duidelijk blij om weer lekker bij haar huisje te zijn. En ze heeft heerlijk liggen slapen.
ze heeft alleen vrijdag en zaterdag nog metacam gehad. Het ging zo goed met haar dat we niet meer dan nogid deze 'zooi' wilde geven. Pijn leek ze niet meer te hebben. Anders hadden we het natuurlijk wel langer gegeven.

Donderdag heeft ze niks gegeten. Ze rook wel aan het eten, maar wilde zelf nog niks. Maar dat hoefde ook niet van de DA. De volgende dag ( vrijdag) mauwde ze je oren van het hoofd. Ze MOEST eten!  :biggrin2: Dus heel spannend....zou ze gaan eten??? zonder tanden?? zelfgemalen barf??

Nou Madam deed niet aan eten......nee aan vreten  :biggrin2: !! 

nu 5 dagen verder. Ze eet als nooit tevoren. Heeft heel de dag honger. Ik geef haar nu ook 3 porties. Normaal kreeg ze 2x 75 gram. En daar liet ze wel eens wat van staan. Nu krijgt ze tussen de middag nog eens 50gr. en ze likt heel haar bakje leeg!
Ze weegt nog steeds te weinig voor een Coon. En ze is nog steeds mager. Dus extra eten is goed voor haar. En ze heeft nu duidelijk geen pijn meer met eten.

Ook hebben we haar sinds de 3 maanden dat we haar hebben nooit horen spinnen. Ze ronkt nu de oren van je hoofd  :biggrin2: !! oms loopt haar spinmachientje even vast, dan moet ze even flink niezen. en dan ronkt ze weer vrolijk verder.
Ze heeft nooit geniest. Het is nu als ze flink ronkt. Tja dat heeft ze maanden niet gedaan. Dus het zal wel ff op gang moeten komen bij haar!

Alice lijkt erg happy te zijn nu alles eruit is! er zijn rontgen gemaakt. Er zit geen worteltje meer in haar bekkie. Hopenlijk is alle ellende voorbij nu!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1929284
Ow, dat gaat goed!
Hou het niezen wel even in de gaten, kan zijn dat ze een virusje heeft opgelopen. Het kan natuurlijk ook (wond?)vocht zijn in de holtes dat kriebelt, maar hou het dus maar in de gaten.

Aankomen hoeft ze niet snel te doen, dus gewoon ruim voldoende en gezond voeren, dan komt dat ook vanzelf wel goed.
Fijn dat ze zonder pardon haar gemalen verse voer eet.
Door Nathascha
#1929382
koekje schreef: Ow, dat gaat goed!
Hou het niezen wel even in de gaten, kan zijn dat ze een virusje heeft opgelopen. Het kan natuurlijk ook (wond?)vocht zijn in de holtes dat kriebelt, maar hou het dus maar in de gaten.

Aankomen hoeft ze niet snel te doen, dus gewoon ruim voldoende en gezond voeren, dan komt dat ook vanzelf wel goed.
Fijn dat ze zonder pardon haar gemalen verse voer eet.
ja ik hou haar in de gaten. Hou er niet van als ze niezen. Het is tot nu toe alleen maar als ze op gang moet komen om te knorren. Ze spint niet zachies....nee tis standje 10 voluit!! :biggrin2: als ze eenmaal op gang is dan niest ze niet meer. Startmotortje is een beetje verroest ;) we hebben haar vanaf 1 november. en we hebben haar nog nooit horen knorren.

Ben heel erg blij dat ze haar versvoer zonder pardon eet! Ze schrokt (dat vind ik dus weer heel eng), alsof ze lang niks te eten heeft gehad. Zus haar tandjes zaten haar echt heel erg dwars.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door