Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1863901
Je moet er wel rekening mee houden dat de kittens veel meer eten als de volwassen katten, vaak tot zo'n 10% van hun lichaamsgewicht. Die 2 van mij komen niet buiten en liggen het liefst de hele dag te slapen waardoor ze ook veel minder verbranden en ze minder voeding nodig hebben. Ook leeftijd zal een rol spelen, die 2 van mij zijn 8,5 jaar dat is niet te vergelijken met een kitten van een paar maanden. Als je die 10% aan zou houden zouden alleen de 2 kittens al meer als de helft van die 700 gram eten, dan blijft er voor de overige 5 niet veel over.

Je moet dus niet alleen naar het (totale) gewicht kijken, maar ook naar de leeftijd en hoe actief ze zijn. Ik zou dus zeker wat aan hun dagelijkse portie toe gaan voegen. Gewoon doen wat je nu hebt gezegd en kijken of ze daar genoeg aan hebben. Als de kittens groter gaan worden wordt hun voedingsbehoefte ook minder en kan je misschien weer minder gaan geven.
#1864136
Ja, percentages zijn leidraden. Ik weet dus niet hoeveel % ik die van mij precies voer, wel dat het boven de 3% gaat zijn (iig voor Ot). Ot en Sien komen ook niet buiten, maar rennen binnen veel samen. Ze zijn 3 en 4 jaar en nog erg jong in hun hoofd.
Hier blijven ze beiden stabiel op hun gewicht met de hoeveelheid voer die ze per dag krijgen, zeuren ze niet en zijn ze wel actief.
Het verschilt echt heel erg per kat. Ik geloof dat die van Too (ook 2 meisjes, rond dezelfde leeftijd) maar 90 gram per kat per dag krijgen. Ot en Sien bellen al de dierenbescherming met het idee zo'n kleine hoeveelheid te krijgen en Catoo en Cera zou je binnen een maand kunnen rollen met de hoeveel die die van mij hier krijgen.
Mijn Sien heeft overgewicht, maar wel stabiel overgewicht en op minder voer wordt ze ongelukkig. Dan maar een wat molligere kat. Ze heeft nog wel een taille, maar die is niet heel strak.
#1866276
;D ;D Mijn tekst is al geleverd :D... Koekje is goed op de hoogte
Cera en Catoo moeten t doen met een schamele 90gr Barf per dag: ze zijn niet hyper-actief maar ook niet volledig aardappelig , leiden binnen-/balkonleven en moeten met regelmaat denksporten van de baas -dwz trucjes doen voor de kost-

Overigens weegt Too ca 3+kg, Cera een kilootje meer
Laatst gewijzigd door Too op ma 20 dec 2010, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#1866586
Haai Mir,
Ik reageer ook maar even, aangezien ik het dichts bij jouw situatie in de buurt zit.
Ik voer tussen de750 en 1000 gram per dag voor de 6 volwassenen. Mijn kittens waren ook zo goed opgewicht toen ze nog klein waren. Dus ik zou me niet blind staren op het volwassen gewicht. Harley is nu 4,5 kilo en super zwaar [enorm gespierd]. De grote kits zijn nu over de 3 kg met 5,5 maand. Ze schelen niet veel in grootte met de volwassen Curls. Verwacht dat ze niet veel boven het streefgewicht zitten dat de standaard noemt [poes dus 2,5-3kg en kater 5kg]. Misschien wel wat, maar ze zijn dan nog gespierder dan 'normaal' he. Dat tikt ook aan!

Als ik gemalen prut heb, is het hap slik weg. Dan heb ik aan 1 kilo genoeg maar hebben ze eerder honger [papier eten, enorm druk zijn, klieren].
Als ik 750 gram aan vlees geef [1 homp] doen ze er langer over, eten ze in etappes en zijn ze voldaan. Ik geef overigens altijd per kilo. Dus wat overblijft, snacken ze 's avonds/'s nachts op of begin van de ochtend.
#1871873
in de brokkentijd had ik geen zeurende katten en NUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
vooral 's avonds als ze hun grote maaltijd krijgen staan ze al ruim een uur te mauwen en te miepen.
ook moet nu echt alles van het aanrecht anders jatten ze dat ook nog.
#1871946
Die van mij zeuren niet, die staren. Ze gaan allebei naast me zitten en me zitten me aan te kijken totdat ik op sta om ze eten te geven. Ik hoef gelukkig niets weg te leggen, ze weten donders goed dat ze niet op het aanrecht mogen komen en doen dat ook niet (als ik thuis ben)
#1872112
Ze moeten het hier niet eens proberen, ze weten dat daar de plantenspuit op staat. Max kan makkelijk op het aanrecht springen, Snoepie niet. Hij is 4 weken geleden aan een gescheurde knieband geopereerd en kan nog niet echt goed springen. Nou kon hij dat voor de operatie ook niet dus ik ben benieuwd of hij ooit een goede springer gaat worden.

In het oude huis kon ik het precies vanuit de woonkamer zien, in het nieuwe huis niet maar voor zo ver ik weet hebben ze nog niet op het aanrecht gezeten. Als ik niet thuis ben is de keukendeur dicht dus kunnen ze er ook niet bij. Ik heb in het oude huis ooit wel eens brood met vleeswaren erop op het aanrecht laten liggen, maar dat lag er nog steeds toen ik thuis kwam. Ik weet niet wat ze doen als er kipfilet ligt, dan zou het wel eens foetsie kunnen zijn.
#1872312
hier wordt er bij idee van uithongering voorzichtig met een pootje over de koelkast deur geaaid , in zijn 1,5jr heeft hij nooit het besef gehad dat het aanrecht iets is waar je op zou kunnen springen :biggrin2: Gelukkig maar, want als hij het wel ooit probeert.... Ach, ik kan helemaal niet boos op hem worden...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door