Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#1849040
Mijn katten zitten al weer bijna 3 jaar op KVV en de enige die ze lekker vinden is Haaksbarf, de rest zoals CB vinde ze te fijn gemalen en dan hoeven ze het niet. Helaas is Shaweca zo slim lam en paard uit productie te nemen omdat de afname te laag is. Laten dat nou net de 2 smaken zijn die ze hier wel lekker vinden en aangezien ze rund en zalm niet lekker vinden blijven er maar 2 smaken over en dat is te weinig voor een compleet voer. Compleet barf is geen optie, alleen Max krijgt een kippennek weg terwijl Snoepie er niet eens naar om kijkt. KVV gaat de laatste 3 jaar heel goed en dat wil ik, zeker gezien het medische verleden van de mannen, ook blijven geven.

Kort door de bocht ben ik het gezeik met leveranciers en producenten wel zat dus ik wil het zelf volledig onder controle houden en zelf gaan malen. Ik heb net het topic hierboven al door zitten lezen, maar ik vind het heel moeilijk om zelf een menu samen te gaan stellen. Het is geen probleem om aan de spullen te komen, het IC, Slagerij West en Clazing zitten hier allemaal dichtbij. Ook de percentages snap ik, dat is niet het probleem. Ik zit meer met hoe ik bepaal uit hoeveel bot bv een kippen- of konijnenkarkas bestaat en kan ik bv de vlees/bot mixen van slagerij west op organen na als compleet voor een kat beschouwen. Wat nemen jullie verder van bv geit of lam aan spiervlees Moet ik dan denken aan ribben, schouders, enz.?

Zoals jullie zien een hoop vragen waarvan ik weet dat ik hier zeker een antwoord op zal gaan krijgen. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Door hannabelgje
#1849077
Toen ik zelf maalde, ging daar 1 kg vleesbot in, 600 gram spiervlees en 400 gram orgaanvlees.
Ik maakte verschillende soorten:
kippennekken/paardenvlees/nier/lever/maag/hart
eendennekken/rundvlees/nier/lever/maag/hart
konijnenruggen/kippenvlees/nier/lever/maag/hart

Ik maakte apart een orgaanmix van bijvoorbeeld een kg lamsniertjes, kg kippenmaagjes, kg eendenlever, kg runderhart
Die orgaanmix mengde ik dan weer door de rest.
Ik zorgde dat er per soort die ik maakte in elk geval 4 diersoorten zaten.

Dat ging heel goed en de katten hadden toch nog afwisseling omdat ik meestal vier verschillende soorten maakte.

veel succes!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1849107
als je dan toch helemaal zelf gaat samenstellen, zou ik niet voor mixjes van weetikveelwie gaan. zelf zelf een groot menu samen en jas dat allemaal door de molen. roeren, in porties verdelen, invriezen en klaar is je home made gemalen barf.

ga er maar vanuit dat een vleesbotje 50/50 is. soms zit er wat meer vlees aan, soms wat minder. wissel dat gewoon af in je recept, dan komt het gemiddelde vast uit op 50% vlees en 50% bot. helemaal zeker weten doe je het nooit, maar dat hoeft ook niet.

hou er rekening mee dat gemalen prak niet eeuwig houdbaar is. maal dus voor een periode, zeg 2 of 4 weken.
voor die periode verbruiken ze een x aantal gewicht aan eten, zeg 3 kilo.
je maakt dus een menu voor 3 barf compleet:
- 40-50% vleesbot
- 15-20% orgaan
- de rest spiervlees

Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen en stop minstens 4 diersoorten in 1 maalsel, liefst zelfs 6 of meer. Zware botten krijg je niet door je molen heen, dus alleen zachte vleesbotjes die je zou voeren als je katten het wel ongemalen zouden eten. Denk aan karkassen; kip, parelhoen, konijn, eend, kwartel, eventueel wat klein wild (haas is de max qua botsterkte). Geen grazers als schapen en geiten. Nekken; kip, eend, parelhoen, kwartel (als je er aan kunt komen en die zijn wel heel mini). Vleugels/(voor)poten; parelhoen, kip, patrijs, konijn, eend.
Je kan zeker 4 delen orgaan voeren: hart en lever zijn essentieel, maar maagjes (pens moeten de meeste katten niet, maar kippen-/eendenmaagjes wel) en nieren (lam, bio rund, konijn) zijn ook leuk. Het beste kan je rekening houden met de natuurlijke verhoudingen van een prooi: de lever is het grootste orgaan, dan maag, dan hart en dan nieren dacht ik.
Voor spiervlees kan je je lol op, alles wat ze eten mag er in (behalve rauw varkensvlees, maar dat wist je vast al). Ik gooi er bij voorkeur een soort spiervlees in die ik meestal niet als bot of orgaan geef, rund of paard of hert of kalkoen ofzo.

Ik doe geen vis en geen ei door mn maalsel. Otje krijgt apart kuikens en als ze zin in vis heeft, kan ze een hapje van Sien mee-eten (is niet vaker dan 2x per jaar een minihapje makreel uit blik).
Als ik weer opnieuw ga malen, maak ik weer een nieuw recept met andere ingredienten en andere diersoorten, de hoeveelheden en percentages blijven wel altijd hetzelfde.
Ot vindt mijn maalsel veel lekkerder dan welk kvv dan ook.
Door mirdj
#1849128
Bedankt voor de reacties zo ver  :thumbsupup:

Wat de gemalen periode betreft, de KVV zaag ik ook 1x in de 2 weken. Ze doen 16 dagen met 4 kilo en dat wil ik ook eigenlijk aan blijven houden omdat ik gezaagd meer niet kwijt kan. Ondanks dat de heren 6 en 7 kilo wegen hebben ze totaal geen behoefte aan meer eten, als ik ze meer geef laten ze het gewoon staan. Misschien verandert dat wel als ik het zelf ga malen, maar dat zien we dan wel. Het zijn binnenkatten en vooral Max moet ik goed in de gaten houden, die heeft de neiging om snel te zwaar te worden. Toen ik ze uit het asiel haalde woog Max haast 9 kilo en Snoepie ruim 7, hun huidige gewicht past veel beter bij ze, ze zien er nu niet uit als een stel vetzakken en zijn ook zeker niet te mager.

Ik zal van de week eens gaan stoeien met het samenstellen van wat menu's. Als jullie er dan weer reacties op willen geven heel graag.
Door Jacoba
#1850976
koekje schreef: hou er rekening mee dat gemalen prak niet eeuwig houdbaar is. maal dus voor een periode, zeg 2 of 4 weken.
Dit snap ik niet, kvv is een jaar houdbaar volgens de fabrikant. Waarom zelf gemalen kvv dan niet?
Door mirdj
#1851086
Als KVV eenmaal is gesneden is het ook max een week of 6 goed te houden. (gedeeltelijk) Ontdooien en weer invriezen is daar een grote oorzaak van. Als ik zelf ga malen wil ik eigenlijk zo veel mogelijk niet ingevroren halen en het dan gelijk malen en invriezen. Ze zijn hier zo verwend dat ze iedere dag een andere smaak krijgen, ik denk niet dat ik het voor elkaar krijg om ze 2 weken achter elkaar dezelfde smaak te voeren. Ik wil dan ook een paar verschillende "smaken" maken en die weer afwisselend gaan voeren.

De eerste stap heb ik gezet, ik heb een Westmark nr 10 vleesmolen aangeschaft met een 8 mm snijblad. Ik heb voor de zekerheid nagevraagd deze zachte botten kan malen en dat moet volgens de leverancier geen probleem zijn zolang het niet te veel in 1x is en natuurlijk niet te hard is.
Door Jacoba
#1851262
Dan moet ik de volgende keer wat anders verzinnen. Heb vorige week 2 kilo orgaan ontdooit, gemalen en in porties weer ingevroren. Dat gaat hier niet binnen 6 weken op...
Door Antheman
#1851279
Sinds kort maal ik ook voor de katten.

Konijn en kip gaan er erg goed in.

Ik wil je nog de volgende tip meegeven: Katten zijn vaak zeer kieskeurig, dus probeer eerst hele kleine stukjes uit.

Zo heb ik eerst konijnniertjes gegeven en dat ging er wel in. Een kippemaagje ging er ook wel in. Door kleine porties te hebben, weet ik wat ze eten. Toen ik wist dat ze dat aten, ben ik pas voor het echt gaan malen. En dan zit ik niet met 2 kilo gemalen voedsel, omdat er 1 ingrediënt inzit wat ze niet blieven.
Uiteraard kan het altijd nog naar de hond, die is niet moeilijk.  8)
Door mirdj
#1851284
Met de KVV maak ik per keer van 4 kilo porties van 250 gr, dat gaat hier in 16 dagen op. Als ik zelf ga malen wil ik dat ook ongeveer aan gaan houden. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je de spullen aangeleverd krijgt. Als alles bevroren is kan je het beter in 1x malen dan iedere keer ontdooien en invriezen.

Ik denk dat je ook moet kijken hoe de beesten er op reageren. Als het niet goed meer is eten ze het echt niet.

Ze krijgen hier al 3 jaar KVV, Haaksbarf, dus ik weet al wat ze wel en niet lekker vinden ;) Ik wil wel langzaam aan een paar diersoorten toe gaan voegen en dat doe ik uiteraard door te beginnen met kleine proties.
Laatst gewijzigd door mirdj op di 07 dec 2010, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
#1853556
Ik ben even aan het puzzelen geweest. In eerste instantie wil ik hun huidige menu aanhouden alleen dan zelf gemalen, dan kan ik dat rustig introduceren en afwisselen met de KVV. Ik heb vandaag nog een nieuwe bestelling KVV gedaan wat goed is voor 1,5 maand dus ruim de tijd om over te schakelen. Nog wel 1 vraagje, hoe moet ik de percentages orgaan indelen?

1. Kip karkas en nek/spiervlees kip/orgaan kip (hart, maag en lever of long)
2. Kip karkas en nek/spiervlees lam/orgaan lam (hart, lever en long of nier)
3. Konijnkarkas/spiervlees kip of konijn/orgaan kip of konijn (afhankelijk wat ik aan konijn kan krijgen)
4. Jonge geitenribben/spiervlees geit/orgaan geit (hart, lever, long)

Heel veel kip waar ik me van bewust ben, maar dat krijgen ze op dit moment ook. Misschien dat ik de kip bij de lam kan vervangen door lamsribben of spareribs, maar die moeten wel door de molen kunnen. Ook wil ik het percentage bot op max 40% houden en wat meer spiervlees geven omdat Snoepie dit jaar al 2x verstopt heeft gezeten en ik van het laxeermiddel af wil. Ook zit ik nog even met het orgaan. Ik heb nu 1x maag op het menu staan wat ze dan ongeveer 2x per week krijgen (iedere dag een andere smaak), is dat genoeg of moet ik bij een andere smaak ook nog een keer maag toevoegen.

Als eerste nieuwe smaak wil ik geit gaan introduceren. Dit hebben ze al eerder gehad in de vorm van honden kvv en dat ging er goed in. Ik weet alleen nog niet welke smaak bot en orgaan ik hier aan toe ga voegen.

De kvv rund moeten ze hier absoluut niet, maar ik wil wel kalfsvlees gaan proberen. In eerste instantie niet gemalen spiervlees als tussendoortje en als dat er goed in gaat wil ik er een volledige smaak van maken.

Poelier Dijkshoorn zit hier bijna om de hoek dus die ga ik zeker een bezoekje brengen om te kijken wat hij kan leveren. Kwartel, eend en parelhoen heb ik zeker op het lijstje staan om te gaan proberen. Hij heeft ook haas, fazant en patrijs maar ik zal het maar rustig aan op gaan bouwen.

Vis wordt nog lachen. De zalm kvv moeten ze absoluut niet, hoewel een witvisje uit de vriezer er op zijn tijd wel in gaat. Eens bij de visboer vragen of hij panharing en/of sardines heeft en in de supermarkt kijken wat ik ze nog meer voor kan schotelen.

Tussendoor wil ik ze een kippennek gaan geven. Ik weet dat Max die met gemak op krijgt, maar Snoepie houdt het meestal bij een halve. Dit zal voornamelijk in het weekend gebeuren omdat ik dan 3x op een dag een maaltijd kan geven.

In de toekomst wil ik zeker meer verschillende diersoorten in 1 soort voer gaan stoppen en dan 2 of 3 verschillende samenstellingen maken (afhankelijk van wat er te krijgen is)

Hoe denken jullie hier tot zo ver over?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1853836
Ik vindt idd vrij veel kip in je mixen zitten.
Volgens mij heeft slagerij West ook kalkoen, dat zou ook nog een leuke afwisseling zijn.

Ik snap dat ze nu veel kip krijgen met CB, maar die voegen extra vitamine toe  ;)
En daarbij kun je het zelf toch vele malen beter dan die kvv-fabrikanten  :biggrin2:

Hoe bedoel je met orgaan indelen?
Bedoel je hoeveel lever, hart, nier, maag enzo?
Zou gewoon van alles wat pakken en bij elkaar doen, dat komt niet zo nauw.
Door Mevroi Kruim
#1854004
Geitenribben malen is behoorlijk ambitieus, ik ben benieuwd of dat gaat lukken ...
Vier a vijf diersoorten is wel het mooiste, dan weet je zeker dat ze alles krijgen dat ze nodig hebben. Parelhoen, haas, eend zijn allemaal nog goed te malen en er is via de barf-leveranciers aan te komen, Kijk anders even onder honden zelf samenstellen, daar is een mee-bestel topic.

Qua orgaan houd ik zelf ongeveer de verhoudingen in de prooi aan. Ongeveer 1/3 lever en 2/3 andere organen, dus hart, nier, maag.

Qua vis zou ik eens proberen of ze zalm zo eten. Da's heel anders dan de gemalen mixen, die eten mijn katten ook slecht terwijl een lapje zalm er graag in gaat. En verder kun je zalm-olie toevoegen aan je maalsel. Ik zou het niet invriezen maar erbij mikken net voordat je gaat voeren.
Door mirdj
#1855027
Ik zal de mee-bestel topics zeker in de gaten houden. Ik woon zelf in Rotterdam en heb slagerij west en het IC al op m'n lijstje staan. Ook poelier Dijkshoorn zit hier zo ongeveer om de hoek dus ik denk dat ik leveranciers genoeg heb, maar een leuke aanbieding is natuurlijk altijd mee genomen. Ik moet alleen even puzzelen wat ze allemaal kunnen leveren en bij wie ik wat kan gaan halen. De poelier heb ik ondertussen een e-mail gestuurd met een aantal vragen, datzelfde doe ik denk ik ook nog even met slagerij west en het ic.

De verhoudingen orgaan zijn nu ook duidelijk, hart, nier, maag en long kan ik dan mooi 2 om 2 variëren onder voorbehoud dat ze het eten.

Ze krijgen hier standaard geen CB, maar HB, Snoepie kan niet tegen CB en kotst de hele boel onder. Ze krijgen het nu wel tijdelijk omdat ik het weer wilde proberen, maar ten eerste trekken ze er hun neus voor op en als ze er al een hap van eten vind ik binnen een uur een kotsplek van Snoepie.

Ik realiseer me inderdaad dat de geitenribben malen wel erg ambitieus is. Eens kijken waar ik dat door kan vervangen. Ik hoop snel wat antwoorden te krijgen en dan zal ik menu nog eens nakijken en aanpassen. Morgen wil ik even naar de visboer lopen en vragen wat hij voor me kan betekenen. Nu krijgen ze af en toe een witvisje of een blikje shiny cat (ja ik weet het ;))

Weer bedankt voor de antwoorden en tips zo ver. :D Meer is natuurlijk altijd welkom.
Door Ewald en Stephanie
#1866353
- Konijn is hier de absolute favoriet, daar breken ze de tent voor af.
- Kip vinden ze niet echt je van het, gaat ook vrij snel ruften, konijn heeft daar geen last van.
- Parelhoen vinden ze wel aardig, maar heeft hetzelfde probleem als Kip, alleen duurt het iets langer voordat het gaat ruften.
- Kwarteltjes hebben ze aan moeten wennen maar vinden ze nu heerlijk mits de darmpjes en maagjes eruit zijn gehaald, maar dat geldt hier voor alles maag en darm zijn jakkie
- Patrijsjes (roodpoot) zijn ook jummie, groot nadeel is dat deze geschoten worden met stalen kogeltjes waar ik bijna mijn snijschijf van de vleesmolen mee verziekt heb.
- verder maal ik nog wel wat zelf samengestelde mixjes waarbij Lam het goed doet, hebben ze wel aan moeten wennen, rund wordt steeds minder en kalkoen gaat wel
het gekke is dat als ik karkasjes gebruik voor zelf samengestelde mix ik meestal kipkarkas gebruik en dan eten ze wel kip.

gr.
Ewald
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door