Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Irish
#1837297
Een goede vriendin van mij heeft haar kat een tijdje carnibest gevoerd, verschillende varianten.
Echter kreeg de kat daar zo erg stevige ontlasting van dat ze niet meer kon poepen.
Wat zou ik haar kunnen advisereren? Ander merk proberen?
Laxatraxt of een ander laxeermiddel preventief geven ziet ze niet zitten.
Hebben jullie hier ervaringen mee?

Alvast ontzettend bedankt!
Door bloemetje
#1837307
Nee dat heb ik echt nog nooit gehad  :(. Een laxeermiddel preventief geven vind ik ook niet zo'n goed idee. Misschien eens een ander merk proberen?
Door Irish
#1837322
Ja, daar staat ze sowieso voor open.
Ze heeft ook geprobeerd meer water toe te voegen en er een beetje een papje van te maken, maar dan eet ze het niet meer.
Dito als je wat rosvicee laxo of hoe heet die versie  ??? erover heen druppelt.
Heeft het vochtgehalte er sowieso invloed op? Carnibest heeft wel een stuk hoger vochtpercentage dan bijv. Bibi.

Ohja en naast de KVV extra spiervlees geven, zou dat een mogelijkheid zijn? Of zeg ik nou iets heel stoms?
Laatst gewijzigd door Irish op wo 24 nov 2010, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1837363
nee, extra spiervlees is zeker een goed idee. er was hier nog iemand van wie de oude kat een steen (darmsteen) kreeg van kvv en die heeft haar kat weer op brok gezet  :(
roosvicee ferro/laxo is ook niet voor katten, dus dat moeten ze niet. op de bonnefooi een laxeermiddel zomaar erbij zou ook niet mijn eerste keuze zijn. andere merken hebben weer andere samenstellingen, dus worden ook weer net iets anders verteerd door de darmen, dus zeker het proberen waard.
sien kan altijd erg (lees té) goed poepen van vette (blik)vis.
Door bloemetje
#1837367
Ik weet niet of het vochtgehalte er invloed op heeft.. Roosvicee aan een kat  :biggrin2:. Die van mij zouden dat ook niet nemen hoor. Misschien extra visolie ofzo. Maar dat is geen oplossing voor altijd.

Je zou het allicht eens kunnen proberen met meer spiervlees. Dat lijkt me geen kwaad te kunnen. Maar ik zou alleerst een ander merk proberen of anders helemaal barfen..
Door Irish
#1837377
De kat staat nou ook weer terug op brokken, maar doet het hier ook niet goed op.. maar mijn vriendin wist het eventjes niet meer (wat ik me ook wel kan voorstellen)
Ik ga haar helpen met haar poezel en andere merken uit proberen als Bibi, All Animal etc.
En wellicht krijg ik haar ooit zo ver te gaan barfen..  :biggrin2:
Zal het van het extra spiervlees toevoegen voorzichtig brengen ;)
Welk spiervlees kan het beste gegeven worden aan een kat die moet afvallen?
Een mager vleesje lijkt mij, maar ook iets wat bijv. veel L-carnitine bevat?
Door Emytje
#1837468
Hoe lang heeft ze die KVV gegeven? En krijgt de kat ook vis?
Mijn oude kater had namelijk de eerste drie weken ook last van poep zo hard als steen. Maar dit is nu verbeterd.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1837484
Als je kat het lust, hart (runderhart, lamshart etc) werkt laxerend.
Of bijvoorbeeld wat vette vis uit blik met de olie erbij? Niet elke dag natuurlijk, maar het werkt wel goed.
Door Irish
#1837515
Emytje schreef: Hoe lang heeft ze die KVV gegeven? En krijgt de kat ook vis?
Mijn oude kater had namelijk de eerste drie weken ook last van poep zo hard als steen. Maar dit is nu verbeterd.
Precieze weet ik niet, maar denk dat ze zeker wel een jaar CB heeft gehad en het is een hele tijd goed gegaan, totdat ze keer op keer niet meer kon poepen..
Vis weet ik ook niet..lams en rundhart ook niet, maar we gaan het allemaal proberen!
Ik ga al deze tips doorgeven, ben hier heel erg blij mee!
Door Envie
#1840682
Heb ooit t advies gekregen om er een beetje groente door te doen. Ik neem echter geen risico met mijn ouwetje van 18 met nierprobleempjes en geef haar 1x dgs laxeermiddeltje van de dierenarts.
Dat werkt prima. Weet niet hoe oud poes is.....groente is wel beter ::)
Door Ulrike
#1851848
Bij onze kat hadden we precies hetzelfde probleem. Na twee dagen kvv stonden we bij de dierenarts en moest hij een klysma krijgen :-[. Tannetje kwam toen met een tip om er een specifieke vezel doorheen te doen... He weet ik toch niet meer welke :-\.. Normaal eet onze kat echt zijn eten niet meer als je er ook maar iets anders door heen doet, maar dit maakte hem niks uit. Het was ook gewoon reukloos wit poeder.

Na dit enige tijd gedaan te hebben, was het ook niet meer nodig. Blijkbaar hadden zijn darmen gewoon moeite met overschakelen op vers. Bij ons is het echt de oplossing geweest.. Ik ga eens even voor je opzoeken wat het was ;).
Door Ulrike
#1851857
Ik heb het topic weer gevonden wat ik toen geopend heb  :D:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 277.0.html

Met onze kater is en was verder niks mis overigens, maar toch raakte hij verstopt.

Het was niet Tannetje maar Kefraya die met de oplossing kwam: psyllium (husk).

Ik heb toen capsules gekocht bij de natuurwinkel en die open gemaakt en door het voer gemengd. Blijkbaar kun het echter veel goedkoper kopen in een potje, speciaal voor dieren geloof ik  ;).
Door mirdj
#1852401
Mijn katten krijgen al 3 jaar KVV en Snoepie heeft dit jaar 2x verstopt gezeten. Hij krijgt nu om de dag preventief in lage doses een laxeermiddel en ik hou het daar ook bij. Ik geef dan toch liever het laxeermiddel dan dat ik hem een 3e keer naar de DA moet brengen ivm een verstopping. De DA vermoed overigens dat hij een luie of spastische dikke darm heeft. Ik heb dit verder (nog) niet laten onderzoeken omdat hij dit jaar genoeg voor z'n kiezen heeft gehad, 2x een verstopping en nu loopt hij met een gescheurde knieband die ze 2,5 week geleden hebben vervangen.
Laatst gewijzigd door mirdj op wo 08 dec 2010, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irish
#1978136
Lees het nu pas... :-[
Met de husk vezels eette ze het ook niet.
Afijn, ze is nou aan het experimenteren met verschillende merken en het zal uiteindelijk wel goed komen :)
Door mirdj
#1978187
Snoepie krijgt ondertussen al een paar maanden geen laxeermiddel meer en het gaat hartstikke goed. In de mixen doe ik wel wat meer spiervlees (35% vleesbot, 50% spiervlees). Ik ben begonnen met 40% om 45% maar dat was toch net iets te veel voor hem.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door