Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2
#204123
Wij hebben een kat van 15 jaar die zijn hele leven blikvoer en brokjes gegeten heeft :'( Na herhaardelijk proberen om hem langzaam op rauw versvlees over te zetten zijn we daar nu mee gestopt; bij het kleinste beetje rauw vlees komt alles er na een halfuurtje weer uit.. Zijn verteringsstelsel is blijkbaar te verzwakt om rauwvoer nog aan te kunnen helaas. Mijn vraag is nu of het toch niet een goed idee is om hem gekookt versvlees te geven ipv brokjes, lijkt me wel gezonder toch? Zo ja, zou ik dan gewoon een kant-en-klaar versvlees kunnen nemen en dit kort koken, of ontstaan er uit de plantaardige olien dan schadelijke stoffen (dacht weleens zoiets gehoord te hebben..)? En wat moet ik hier dan nog allemaal aan toevoegen na het koken; vitamines, olie en probiotica? Welke soorten/merken raden jullie aan? Alvast bedankt voor de hulp! :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#204126
Een kat van 15 jaar die het goed doet op zijn gewone eten en geen rauw meer verdraagt zou ik gewoon zijn normale eten blijven geven. Je kan altijd als extraatje iets van gekookt vlees kunnen geven. (als hij daar geen last van krijgt dan)
Laatst gewijzigd door sylvia op do 11 nov 2004, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#204127
Ik zou persoonlijk nooit versvlees blijven koken. Je kookt veel te veel vitamines stuk. Wat je wel zou kunnen doen is het in eerste instante koken (de eerste dagen). Als je kat dit wel verdraagt, dan zou je dat een aantal dagen kunnen doen en het koken dan af kunnen bouwen. Mogelijk doet hij het daarna ook goed op het vlees wanneer het rauw is. Merk: ik zou zeggen: probeer er een paar. De ene kat vindt het ene merk toch lekkerder dan het andere.
Door amber2
#204147
Dat eerst koken en daarna langzaam rauw geven hebben we dus al een paar keer geprobeerd, werkt niet, hij geeft alles weer over zodra het een beetje rauw is. Maar sylvia, waarom zou jij in zo'n geval brokjes blijven geven en niet gekookt vlees aangevuld met olie, vitamines en probiotica. Dat is toch veel gezonder en minder vervuilend/belastend voor het dier? Ik geef nu royal canin omdat hij andere brokjes na een dag laat staan (kieskeurig!) maar zou dit eigenlijk liever niet voeren omdat er veel granen inzitten en ook conserveermiddelen. Hij heeft last van chronische niesziekte en artrose en ik dacht misschien verbeterd dat als ik hem zo zuiver mogelijk voer. De beste optie leek mij dan gekookt versvlees...
Door Lizzy
#204151
En wanneer je het alleen overgiet met gekookt water? Ik ben met je eens dat alles al gauw beter is als brokken, maar ik weet echt niet hoeveel vitamines er behouden blijven... Om de olie zou ik me niet teveel zorgen maken trouwens. Verhitting van de olie door bakken veroorzaakt meer schadelijke stoffen. Ik weet niet of het een idee is om wel versvlees te geven, dit te koken (of beter, te overgieten met gekookt water) en daar wat vitamine/mineralen aan toe te voegen....??
Gebruikersavatar
Door sylvia
#204153
Gekookt vlees is nog steeds gekookt vlees en daaruit zijn alle voordelen verdwenen, dan heb ik zoiets waarom zou je dan iets anders gaan geven als hij het goed doet op wat hij krijgt, maar wat ik nu lees is dat hij het helemaal niet zo goed doet.
Als het de bedoeling is van de granen af te komen kun je inderdaad gaan koken, maar ik zou dan toch na een tijdje steeds minder koken en het heel langzaam overlaten gaan in rauw, dus er misschien een week of 6 over doen met naar het rauwe toe te werken, lukt het dan nog niet, ja dan is gekookt de enige optie.
Door Lizzy
#204211
Ja eens, de voordelen van rauw zijn verdwenen maar ik vind persoonlijk gekookte voeding altijd nog beter dan brokjes.... (die weinig veel en veel troep bevatten). Toch?

Ik zou zeker probiotica proberen. Baadt het niet....!
Door amber2
#204409
bedankt voor de reacties tot zover! :) probiotica krijgt hij sinds een paar week al omdat hij een aantal week geleden een antibiotica-kuur heeft gehad omdat hij door zijn niesziekte toen echt superverkouden was (neus zat helemaal dicht) :( hielp wel even maar nu is het toch waar aan het terugkomen helaas... maargoed, over het voer: overgieten met gekookt water is voor hem niet voldoende (komt het er ook weer uit), dus ik zal het echt eventjes moeten koken; misschien dat ik het wanneer dat goed gaat over een tijd toch weer eens een beetje rauw kan proberen, hopelijk! als probiotica geef ik nu yakult (1/4 flesje per dag), is dit goed? en heeft iemand nog een idee welk vitaminesupplement ik kan geven bij het gekookte vlees; ik ken namelijk eigenlijk helemaal geen vitaminesupplement voor katten... Op dit moment krijgt hij voor zijn gewrichten ook al een supplement waar veel omega 3 en 6 vetzuren inzitten (my beau), dus hij zal waarschijnlijk niet zo snel een tekort daaraan oplopen ookal zou de olie in het versvlees wat verminderen in kwaliteit door het koken. Dit laatste olie-supplement wat we hem nu sinds een een paar maand geven heeft zijn gewrichten al wel een stuk verbeterd trouwens; hij loopt duidelijk een stuk soepeler en zakt niet zo vaak meer plotseling door zijn achterbenen heen! :)
Door Monique Barte
#220178
Mijn katten lusten ook niet altijd helemaal rauw vlees. Vaak spugen ze het ook weer uit.
Soms stoof ik het vlees héél lichtjes. Dat het vlees iets verkleurd aan de buitenkant en rauw blijft aan de binnenkant. Dan eten ze het wel. Ik heb zelf altijd het idee dat lichtjes aanstoven beter is dan koken.
Of ik zet de kip 4 seconden in de magnetron, zodat er ook een wit kleurtje omheen komt en de binnenkant rauw blijft. Dan hoeven ze ook niet te spugen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door