Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Limpy
#1590411
Voor diegenen die hun katten prooidieren geven: hoe gaan ze er mee om? Krijgen die bij jullie ook vliegles en wat vinden jullie daarvan?

Van mijn 4 katten was alleen poes van meet af aan dol op muizen en ratjes, dus kocht ik ze af en toe los voor haar.
Vanmiddag heeft ze voor het 1st een volwassen rat gehad maar die was blijkbaar net iets te groot want de helft bleef over.
Ik wilde het net gaan opruimen toen de jongste beloot dat die ermee ging spelen, op het laatst heeft ie er zowaar nog paar happen van gegeten (hij keek wel verbaast dat speelgoed ook eetbaar was)
Inmiddels heeft poes het restant ook weer ondekt en opgegeten, ja lekker toetje.

Hoe lang geven jullie je kat om grotere prooien te eten? Hier wordt er nl eerst ff mee gespeeld...
Muizen en weanerratten gaan altijd gelijk schoon op, alleen deze joekel duurde even.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1590456
Hier wordt tot nu toe alleen eendagskuiken gegeten. Die krijgen eerst vliegles en worden daarna onthoofd en opgegeten.
Muizen en hamsters werden eerst met grote argwaan en een dikke staart bekeken.
Nu zijn ze zover dat ze er mee spelen, maar eten nog niet.....dat is nog een stapje te ver denk ik ;-)
Door fem fatale
#1590528
Nog geen katten, maar Puk en Jip eten wel prooi.

Voor hun is bijna alles te groot om in één keer op te eten, behalve muizen en eendagskuikens. Maar muizen krijgen ze altijd een paar van, dus daarvan worden eerst alle lekkere onderdelen opgegeten, en dan blijft de rest liggen tot ze weer honger hebben. Verse prooi moet áltijd nog een keer extra doodgemaakt, dus flink schudden, bijten, en als ze samen één grote prooi krijgen, dan ook blazen. Of eigenlijk doen ze dat ook als ze meerdere kleine prooien krijgen, want dan willen ze natuurlijk allebei dezelfde muis.
Fretten hebben een snelle spijsvertering, dus ligt er bij mij in principe altijd wat in het hok. Liefst in een doos, maar fretten verstoppen hun eten zo graag, dat het soms ook in een bed belandt. Dit voorkomt ook dat ze alleen de lekkerste dingen eten (want ik ga dus echt geen halve muizen bewaren hè?) omdat ze toch steeds wat nieuws krijgen.
Alleen kwartel en duif gaan wel eens niet helemaal op voordat het begint te stinken, dan gaat het laatste restje wél in de vuilnisbak.
Door Limpy
#1590543
Oeps, was ik jouw fretten vergeten...gaaf dat die jagers er ook zo mee bezig zijn!
Jouw soon-to-be-cat gaat echt wel van hen leren om te barfen hoor! ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1590674
hier gooiden ze in het begin ook graag met hun eten, naarmate ze ouder zijn geworden en het normaler is zulk eten voorgeschoteld te krijgen, is het gooien voorbij. ot wil nog wel eens een poging wagen, maar hier is het alleen eten van het kleedje.

ik geef ot soms ook grotere dingen en ze delen geregeld een kwartel of duif. ik laat het liggen tot het op is; kwartel en duif een hele dag (bij grote duif 2 dagen) en hele dikke weekendratten zijn dus voor een heel weekend. ik geef dingen die langer dan 12 uur zouden liggen niet als het te warm is; dan geef ik zoveel mogelijk gepast voer. hier geen stink als er iets wat langer ligt, soms droogt het wel een beetje in. dan moeten ze maar dooreten. ot plukt overigens wel wat organen uit de grote ratten, die haal ik dan wel gelijk weg meestal.
Door fem fatale
#1590742
Oja, rattendarmen.

Fretten verstoppen alles, dat is wat ze doen, dus als ik per ongeluk het eten niet weghaal als ze uit de kooi komen, en ze hebben iets met lange darmen, dan trekken een soort van kruimeltjesspoor door de hele kamer  :-X

Ik vind ratten zelf stinken trouwens, en ze krijgen er ook stinkpoep van. Weaners en woestijnratjes zijn wel oke, maar van die grote witte ratten ga ik echt over mijn nek, dus die krijgen ze gewoon nooit.

Van de zomer zal ik inderdaad wat vaker kvv en muizen voeren, dan kwartels, vliegen in huis zijn gewoon vies.
Door Rianne145
#1591620
Ik geef de grotere prooien (kwartel, duif) in verschillende keren. Ik laat ze eten tot ze vol zijn, pak het dan af en doe het terug de koelkast in. De volgende maaltijd krijgen ze het weer. Ik laat het nooit in huis zelf liggen, er zitten ook ingewanden etc in zo'n diertje, dat gaat rotten blehhhh
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door