Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1567919
Onze katten eten de laatste tijd wat minder goed.. Met als resultaat dat het bevleesde bot er uren en uren ligt voordat het daadwerkelijk helemaal op is. Daarom denken we erover om het gewone bot te vervangen door gemalen bot of vlees mix zoals Herby deze aanbiedt.

Kan iemand ons misschien vertellen wat de voor en/of nadelen zijn.. En evt. andere info: voor ons is het nog helemaal onbekend!

Groet Linda
Gebruikersavatar
Door koekje
#1567930
het is gemalen, dus je weet de kwaliteit niet. botmix van herby heeft een hoger % bot dan wordt aanbevolen, dus hiervan minder voeren of extra spiervlees er aan toevoegen.
Door Too
#1567954
Even een stapje terug..

meuten met/over botjes.. wat voor bot, misschien ze maar even helpen door t voor-te-kraken met de hamer?!
eten laten staan.. krijgen ze misschien wat veel? Ik ben redelijk streng, je krijgt heel even de tijd om te beginnen zodra je echt wegloopt van de bak ben je [dus] klaar met eten/was t genoeg/niet lekker genoeg , bakje gaat weg en mag je wachten op de volgende maaltijd. Er blijft echt nooit een bak met eten staan.
Door IzMi
#1567955
koekje schreef: het is gemalen, dus je weet de kwaliteit niet. botmix van herby heeft een hoger % bot dan wordt aanbevolen, dus hiervan minder voeren of extra spiervlees er aan toevoegen.
Aha.. dat is waar natuurlijk! Wij voeren ongeveer 150 gram per dag. Elke dag bevlees bot, 5x spiervlees en 2x orgaan.
Dus dan zou er wel een keertje bot af kunnen...

Heeft het voeren van bot nog meer voor en of nadelen? Schone gebit bevalt me ook wel.. maar dat heeft voornamelijk te maken met het kauwen op het vlees toch niet persé met het bot?
Door Mevroi Kruim
#1567968
Wel degelijk ook op het kauwen van bot. Kauwen houdt de kat gezond, hoe meer hoe beter, en bot kauwen is hard werk en daardoor erg goed voor de kaakspieren en natuurlijk het gebit zelf en het tandvlees.
Door IzMi
#1569208
Dan is het dus wel belangrijk om ze bot te blijven geven waar ze ook daadwerkelijk op kunnen kauwen! Goede info..
We denken erover om een combinatie te doen van bevleesd bot en gemalen.. half half ofzo. Zodat ze toch het bot houden en zodat het ook wat makkelijker wordt voor ons!
Door Too
#1608656
Ik niet  ;)
de bot-mixen bevatten 70% bot dus je moet wel even reken om een leuk menuutje samen te stellen
Voor t kauwen en knagen zou je ook een stuk kwartel/ duif of een lapje vlees kunnen geven
Door maddoc
#1608714
vleesmix of botmix?

ik maak met botmix 1, spiervlees en orgaan een mix voor de katten.
rekenwerk valt wel mee; wanneer je aan een kilo botmix 400gr spiervlees toevoegt zit je weer op 50/50 (1400gr totaal; 700gr bot en 300+400=700gr spiervlees).
Daar voeg je dan je percentages spiervlees en orgaan aan toe.
als je zoekt op botmix of bij de hondenmenu's terugkijkt vind je nog wel meer over de botmixen.

de vleesmixen gebruik ik niet (alleen in het begin gehad om te zien wat het was, in de ene zit/zat orgaan waarvan je niet weet wat en hoeveel. In de andere alleen een bepaald percentage pens, maar daar zijn veel katten niet van gecharmeerd.)
Door IzMi
#1608738
@ Too: we waren sowieso van plan om ook nog gewoon bevleesd bot te geven omdat het zo goed voor ze is. Kauwen enzooo.. Maar we willen het onszelf gewoon IETS makkelijker maken :-)!

@ Maddoc: Bedankt!! En ik bedoelde inderdaad botmix, foutje :-)! Dus als je botmix krijgt, moet je dit mengen met spiervlees? Ik wil het gewoon bij Herby bestellen of Richard. Ik dacht het soort bot/vleesmix was.. wist niet dat je daar nog iets aan toe moest voegen eigenlijk. Ga nog even op de site kijken.. En daar staat 70% bot/ 30% vlees dus dat zou inderdaad naar 50/50 moeten. Ik weet alleen niet hoe het aangeleverd wordt. Het lijkt me ook lastig om alles te ontdooien, spiervlees ook en dat toevoegen en dan weer invriezen....
Door maddoc
#1608842
ja, je kunt geen 70% bot(mix) puur gaan voeren, dat geeft problemen met de spijsvertering en bottenpoep.

Hoe je het gaat geven ligt aan je katten, hoe veel katten je hebt en wat je zelf prettig vind werken.
De botmix komt in een blok/bal van een kilo.
Je kunt het net zover laten ontdooien dat de vorst er nog wel in zit, het nog niet zacht is, maar wel snijdbaar met een groot vleesmes of hakmes of evt snijmachine.
Dan verwerken tot handig werkbare hoeveelheden en weer de vriezer in.
Ik leg het 's ochtends meestal vanuit de vriezer in de koelkast en snijd het dan in de loop van/aan het eind van de middag.
Eerst verwerkte en mixte ik alles in een keer tot een homogene mix. Dat was een erg koud en arbeidsintensief werkje en maakte daar porties voor 2-3 dagen van.
Nu verdeel ik het alleen in bruikbare hoeveelheden volgens de percentages voor 2-3 dagen (hangt een lijstje op de vriezer hoeveel ik van wat nodig heb). Pak dan later van het een en het ander een pakje uit de vriezer, weeg het dan indien nog nodig (een teveel gaat dan terug in de vriezer, maar probeer het zo de vriezer in te doen dat ik alleen van alles wat hoef te pakken) en meng het dan goed door elkaar. En dan is het uitdelen maar.
Heb je niet veel en makkelijke katten dan is het misschien niet nodig om het door elkaar te mengen, maar dan is het met mijn hoeveelheid katten meer ipv minder werk (ieder krijgt z'n eigen portie uit z'n eigen bak) en dan komt niet alles binnen.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1608885
maddoc schreef: vleesmix of botmix?

ik maak met botmix 1, spiervlees en orgaan een mix voor de katten.
rekenwerk valt wel mee; wanneer je aan een kilo botmix 400gr spiervlees toevoegt zit je weer op 50/50 (1400gr totaal; 700gr bot en 300+400=700gr spiervlees).
Daar voeg je dan je percentages spiervlees en orgaan aan toe.
als je zoekt op botmix of bij de hondenmenu's terugkijkt vind je nog wel meer over de botmixen.

de vleesmixen gebruik ik niet (alleen in het begin gehad om te zien wat het was, in de ene zit/zat orgaan waarvan je niet weet wat en hoeveel. In de andere alleen een bepaald percentage pens, maar daar zijn veel katten niet van gecharmeerd.)
Ik doe het precies zo. Ook alleen om het mezelf soms gewoon even makkelijk te maken krijgen ze dit.
Door Lil
#1609173
*Nikki* schreef: Ik doe het precies zo. Ook alleen om het mezelf soms gewoon even makkelijk te maken krijgen ze dit.
Hier gaat al een jaar of drie de botmix gemengd met de vleesmix van Richard/Herby de bak in. Wel doe ik nog orgaan toevoegen. Soms pak ik ook lapjes spiervlees ipv de vleesmixen.
De honden eten 's avonds barf, maar behalve een kippennek eten de katsels hier alleen gemalen spul. De oudste zou eigenlijk al vier jaar geleden het loodje hebben gelegd en ik ga bij haar echt niet meer moeilijk doen dat ze botten moet eten. Voor mijn katzels is het voor de ontlasting ideaal dat ik gewoon 1 kg vleesmix met 1 kg botmix meng en dan geef ik 2 maal per week een maaltijd orgaan. Over de pens wordt hier niet moeilijk gedaan, maar dat is waarschijnlijk omdat de honden er wild van zijn en de katten daardoor ook? Pure pens eten ze niet, maar onder elkaar gemengd blijkbaar wel weer... gekke beesten. Ik pak ook 1 maal per week gemalen vlees ipv vleesmix (ook van Richard/Herby) en eenmaal per week krijgen ze een lapje spiervlees en een kipnekje ipv de mixen.
Let op mix 3 is een botmix.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#1609219
Ik gebruik de kalkoen prut als spiervlees. Zelf gemalen lusten ze hier alleen kip, eend en kalkoen. Doe er ook orgaan van deze dieren bij. En de laatste keer deed ik 1kg botmix op 2 kg kalkoen prut. Maar ik geef meer via de NRV percentages

Krijgen de honden spiervlees en merk ik dat een kat het lekker vind dan krijgen ze er iets van. Ik geef mijn katten niet specifiek barf. Ik heb er 7 lopen en ze lusten niet allemaal het zelfde helaas.

Het typische hier is dat mijn kat van 20, waar ik juist niet van verwachte dat die vers zou accepteren juist alles eet wat ik hem voorschotel. Gemalen of stukken het maakt hem niet uit.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#1609660
Bij mij eten ze van de mixjes alleen de botmix 1 en de vleesmix 2 (zijn ze heel eensgezind in ook...) Ik heb nu geloof ik nog konijnkarkassen in de diepvries liggen (was een vervanging van iets dat ik besteld had, geen idee meer wat, lol, de kuikens misschien maar volgens mij was er nog iets...) en volgens cali hebben ze toen wij op vakantie waren en de katten thuis waren vrijwel allemaal konijn gegeten, maar heb nog geen puf om dat uit te testen..

Ik ben zelf dus ook te lui om te rekenen tegenwoordig, vandaar dat ik nu vooral carnibest geef, maar zodra ik me beter voel (en ik hoop dat dat snel zal zijn, grrr) wil ik me weer wat actiever met het zelf eten bedenken voor de katten bezig gaan houden, scheelt toch in de portemonnee en is beter voor de tandjes... ik weet nu dat ze allemaal in staat zijn tot het eten van botten, alhoewel dat bij 2 vd 4 erg veel moeite kost, maar toch.. het zal me ooit lukken  ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door