Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne-Claire
#1549574
Tja ik vind het toch spannend, maar neem jullie advies zeker ten harte! Ik ga meteen beginnen met het samenstellen van een menu (voor een gezonde poes ;D). Fijn om Joep zo te noemen ::), maar ook nog steeds wel moeilijk :-\...

Het enige wat ik mij nu dus afvraag is waar blijft het 'vet', zoals zalm? Mag ik dat dan onder spiervlees rekenen :D?

Straks komt 'slager-vriend' langs, kijken wat ik kan krijgen!
Door Too
#1549580
Zalm is een vette vissoort als je een stukje zalm [rauw uiteraard, niet gerookt] geeft is t spiervlees
Mocht je zalmkarkas , -graat geven dan tel je t als vleesbot
Door Anne-Claire
#1549584
Dit is het volgende wat ik bedacht heb ::):

Menu:
- 40 - 50% bevleesd bot
- 15 % orgaan
- 45 - 35% spiervlees

Voor 2000 gram:
- Vleesbot: 400 gram kippennekken, 400 gram fazantenkarkas
- Orgaan: 50 gram kippenhartjes, 50 gram kippenlevertjes, 50 gram eendenlevertjes, 50 gram fazantenlevertjes, 100 gram konijnenhart
- Spiervlees: 200 gram kipfilet, 200 gram kalkoenfilet, 100 gram fazantenborst, 100 gram rundersoepvlees, 125 gram konijn, 125 gram eendenborst, 50 gram zalm
- 2 keer per week een eitje erdoor

Klopt het zo ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1549596
eten die van jou fazant? hier is dat echt jakkiebah.

ik heb het menu niet nagerekend, ik neem aan dat dat wel goed is. wel kom ik net aan 5 diersoorten. voor de toekomst graag meer diersoorten en meer afwisselen in onderdelen. dus niet alleen kippennekken en fazantkarkas als vleesbot.
Door Anne-Claire
#1549603
Hmm fazant dus niet zo'n succes? Ik heb er wel zeven diersoorten in verwerkt hoor :biggrin2: hihihi. Misschien dat ik wel aan kwartel kan komen. Is dat beter om als vleesbot te nemen? En kan ik dan i.p.v. fazantenborst beter ree of paard nemen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1549620
kwartel vinden ze hier bijzonder lekker. bambivlees ook overigens. paard moest sien wel aan wennen en ot eet het nog steeds liever niet.
maar mss zijn die van jou wel heel speciaal en lusten ze graag fazant.

een hele kwartel reken ik overigens als compleet. kwartelkarkasjes als vleesbot.
Door Too
#1549655
Fazant zou ik idd even testen... veel katten [en honden] vinden dat niet te knagen.

Dit is een prima mix om mee te starten hoor , t is tenslotte de hoeveelheid voor 1 week ,
als je dan een volgend maalsel weer wat varieert bv eendenrug, -nek, parelhoenkarkas ,kippenrug, een keer
konijn voorbeen oid - er is heeeel veel mogelijk- allemaal lekker en gezond
Kwartel is erg lekker -wel wat kostbaarder- een hele kwartel mag je trouwens als compleet pakketje rekenen, de verhouding bot/spier is optimaal en vaak zit er ook nog een frummel orgaan in.

Een beetje nier in de orgaan-mix is ook heel goed voor de vitamientjes


Ga s kijken waar je aan kunt komen, er staan regelmatig oproepjes bij "Verzamelplaats" om gezamelijk te bestellen,
wat kan 'je jager' voor je doen enn niet onbelangrijk wat vinden ze lekker ;)

Ik bof gewoon met de pluizen.. ze eten nagenoeg alles, houtduif en muis zijn tot dusver de enige echte weigeringen [fazant hebben ze nog niet gekregen]
Door Anne-Claire
#1550888
Nu ik dus bezig ben met het samenstellen van een menu, vraag ik mij af welke handmatige vleesmolen geschikt zou zijn (merk, grootte)?

Ik heb al e.e.a. aan tweedehands sites afgestruind, maar daar zijn voornamelijk de kleine maten te vinden die volgens mij minder geschikt zijn om bijvoorbeeld kippenbotten mee te malen...

Tips of 1 te koop  ::)
Door Anne-Claire
#1550901
Omdat mijn poezels niet goed weten hoe zij hun tanden moeten gebruiken  :biggrin2: Als het lukt ga ik ze wel steeds meer 'knaagstukken' aanbieden, maar ga eerst malen. Nog tips welke molen geschikt is?
Door *Flip*
#1550956
Hoi Anne-Clair,

Altijd goed om te horen dat er Barfers bij komen :) Dat knagen leren ze heel snel hoor. Gezien een vleesmolen (vind ik) erg prijzig is, kan je in het begin de botten ook fijn slaan met een hamer, als het nodig is in kleinere stukjes snijden. Hier heb ik dat in het begin ook gedaan. Na 1 week verdwenen hele kippennekken als sneeuw voor de zon. Nu is het een echte knagerd, als hij de keuze krijgt eet hij liever vleesbot dan een mals filetje :-\

Succes!
Door Anne-Claire
#1552222
Van het weekend ga ik kijken voor een vleesmolen, Westmark 10. Groter zijn ze moeilijk te krijgen, maar ik las al dat er meerdere mensen malen met dit voormaat. Het enige probleem bij de Westmark is de snijschijf die er alleen in 4, 6 of 8 mm is... :o Ga kijken of ik bij de 'smid' grotere gaatjes kan laten slijpen, anders houdt het natuurlijk al op en moet ik op zoek naar een ander alternatief!

Maar goed nu dus het menu dat ik heb samengesteld ;D.
Volgens mij genoeg variatie in diersoorten, maar graag hoor ik aanvullingen of tips! Ik ga voor nieren nog even op zoek. Ik begreep dat rundernieren meer afvalstoffen bevatten, dus ik wil dan graag van lam of konijn.

Voor 1 week - 2000 gram = 10 diersoorten (+ 1 kwartel, + 1 parelhoen):
- Vleesbot: 200 gram kippennekken, 200 gram eendenrug, 100 gram haasbout, 100 gram konijnenvoorbenen, 200 gram wilde ganskarkas
- Orgaan: 100 gram lamshart, 100 gram kippenhart, 100 gram kippenlever
- Spiervlees: 200 gram eendenspiervlees, 200 gram kalkoenvlees, 200 gram hert/reevlees, 250 gram rundvlees, 50 gram zalm
- 2 keer per week een eitje erdoor
- 1 keer kwartel compleet (gemalen en verdeeld in juiste hoeveelheid)
- 1 keer parelhoen compleet (gemalen en verdeeld in juiste hoeveelheid)
Door Mevroi Kruim
#1552511
Sterkte met het malen! Zoals Wim Sonneveld al zei: dat moet je een ander laten doen  :D
Ik heb een brave Husqvarna gescoord op Marktplaats en daarmee krijg ik eea wel redelijk klein maar tis heul hard werken  :P Ik klem 'm vast aan de Workmate, heer K heeft ooit mijn dure bureau gesloopt door iets te veel kracht te zetten  >:(

Je menu ziet er netjes uit zo! Poezels mogen niet mopperen!
Door Too
#1552540
Hoeveel?? :D Daar deed ik maaanden over...

heb je ergens [in de wijde omgeving] een islam slager... die hebben eigenlijk altijd lamsnier in huis, je gebruikt er niet zo heel veel van dus met 3-4 niertjes kom je een heel eind.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door