Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1480085
Sinds augustus heb ik een eigen appartementje. Dit betekende, dat mijn kat weet bij mij terug kwam. Daarvoor heb ik wegens persoonlijke omstandigheden ergens anders gewoond, waar ik helaas geen huisdieren kon houden. Sanya heeft daarom een tijdje in een pension gewoond en daarna heeft ze ruim een jaar bij mijn moeder gewoond.  
Ik was allang blij, dat ik mijn kat niet weg hoefde te doen, dus ging ik er niet moeilijk over doen, dat ze daar brok kreeg en zowel 's ochtends en 's avonds verdeelde mijn moeder zo'n klein blikje gourmet. Mijn moeder zou er echt niet aan moeten denken, om kippenekken en dergelijke te voeren en smuldier en dergelijke vind ze stinken.  :biggrin2:
Mijn eerste kat, daar heb ik een tijd mee gebarfd, omdat hij niet tegen het standaard voer kon en omdat ik niet zoveel zin had om steeds 20 euro voor 2,5 kilo voer te betalen ben ik gaan barven in combinatie met smuldier. Helaas is Tijger* doodgereden.
Ik had toen inmiddels ook al Sanya en zij kreeg een beetje een mix tussen een beetje barf, eendagskuikens en smuldier en als ik vis had gekocht kreeg ze de resten. (die vis kreeg Tijger ook soms). Eigenlijk wilde ik echt doorgaan met barfen, maar ik had geen eigen vriezer en de algemene vriezer was niet erg groot.

Nu heb ik dus inmiddels een eigen appartement en een vriezer met 3 laden.

Sanya (gecastreerd vrouwtje) is nu ruim 2,5 jaar oud en weegt ca 5 kilo. De meningen van 2 verschillende dierenartsen verschillen tussen "een kilo te zwaar" en "nog goed gewicht, maar mag niet zwaarder worden."  Ze is verder gezond.  

Amos is een kereltje van ca 4 maanden oud. Nog niet gecastreerd. In eerste instantie leek hij gezond, hij was ontwormd in de opvang en geent, maar helaas bleek hij toch stik vol met wormen te zitten. Spoelwormen. Die lijken nu inmiddels bestreden te zijn.

Ik wilde niet direct na de verhuizing het voer van Sanya omgooien (Amos was er op dat moment nog niet), maar nu lijkt alles weer genormaliseerd, behalve dan dat Amos denkt dat hij 24 uur per dag eten kan krijgen. Brokken kan hij wel de hele dag bij en water natuurlijk ook, maar daarnaast krijgen ze 's ochtends en 's avonds een half zakje (of de helft van een klein blikje). Volgens de dierenarts is hij prima op gewicht. De laatste keer dat hij gewogen is (ca 2 weken geleden was hij 2 kilo) Iedere keer als ik in de keuken ben, dan draait Amos echter om me heen en springt in mijn broekspijpen.  ;D Pas zat ik visfilet ze eten en er werd letterlijk gehengeld :biggrin2:
En dan te bedenken, dat ik het absoluut niet stimuleer, zelfs afstraf, maar de plantenspuit lijkt hij na 2 tellen al weer vergeten te zijn :rolleyes2:

Maar goed, ik zit er dus weer serieus aan te denken om weer over te gaan op barven. Ik kan alleen zelf (nog) geen barfmenu samenstellen.
Ik heb nog wel ergens het barfmenu van Tijger* liggen, maar Sanya heeft een hele andere bouw dan Tijger en Amos heeft wel een beetje dezelfde bouw als Tijger*, is ook een mannetje, alleen was Tijger* gecastreerd en natuurlijk al een stuk ouder (Tijger* is ruim 2 jaar geworden.)

Maar jullie kunnen we vast wel op weg helpen.
Ook ben ik nog op zoek naar een leverancier in de buurt van Wageningen. Er zat er 1 in Ede, maar die kan ik niet meer terugvinden op internet, dus of die er nog is???
En natuurlijk ga ik ook nog wel andere berichten lezen op dit forum, maar ik dacht: laat ik eerst kijken of mijn log in nog werkt en daarna een berichtje plaatsen. Morgen of zo, al ik ook kijken of ik nog een leuk filmpje of foto van die 2 bengels van mij kan plaatsen. Als je niet beter weet, dan zou je bijna denken dat het moeder en zoon is, maar dat is toch echt niet het geval...... ;D

O ja, ik heb pas een keer een bakje smuldier hart geprobeerd, maar dat gingen ze pas eten, nadat ze echt doorhadden dat echt niets anders kregen. Tja het is hier eten wat de pot schaft... :P Ik wil geen verwende katten, die op het eind nog maar 1 merk voer eten.... ;)
Laatst gewijzigd door liessie op wo 13 jan 2010, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1480102
hallo liessie,

wat fijn dat je je kat weer bij je hebt, en 'gezinsuitbreiding', gezellig weer 2 katten. Wel erg zeg van Tijger.

met Sanya zou je ongeveer 2 a 3 % van het lichaamsgewicht kunnen aanhouden, maar de kleine heeft flink wat meer nodig, die is volop in de groei en op die leeftijd eten ze vaak wel tot 10 % van hun gewicht.
het beste kun je hem een extra keer per dag voeren.  geef ze bv allebei 2 x per dag hun eigen bakje, en dan nog een derde keer voor Amos.
Bij Sanya kun je het gewicht op het oog in de gaten houden, vind je haar te flink worden ga je nog iets minder voeren. Amos mag dus nog naar behoefte de komende maanden.
weet je waar hij was voordat hij in de opvang zat ? als hij een tijd weinig eten heeft gehad of steeds moest delen zal hij erg gefixeerd zijn op voedsel !  geef hem de rust om te eten, in een aparte kamer waar hij een kwartiertje alleen zit om te eten.

een kitten of pup schijnt iets meer orgaan te kunnen hebben dus daar kun je in je menu rekening mee houden. maar gemiddeld kun je aanhouden 40 a 50 % vleesbot, 35 % spiervlees, 15 % orgaan ( of spiervlees en orgaan iets meer als vleesbot wat minder is )  daarnaast natuurlijk nog een eitje of eendagskuiken en 1 x per week lekker visje en smullen maar  :)
misschien kun je hier op de lijst wat adressen in de buurt vinden
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html
of bestellen ( of meebestellen ) bij Richard versvoer, dat is een zwager van Herby, die meen ik in jou regio leverd. Houd de verzamelplaats maar in de gaten. Succes met het stel !
#1480105
dank je wel voor je reactie.
Een keer extra voeren heb ik ook over zitten denken, maar toen ik pas de dierenarts vroeg naar zijn mening qua gewicht, vond hij dat Amos prima op gewicht was. Over voer heb ik het verder niet meer gehad.
Amos heeft geen kwartier nodig hoor. In no-time is zijn bakje leeg (kampioen schrokken) en dan jaagt hij Sanya bij haar bakje weg. Dus vaak zet ik ze wel even apart van elkaar, anders vind ik het zo sneu voor Sanya.

Naar wat ik weet is Amos gevonden, zonder moeder. Dus mogelijk is hij buiten gedumpt door een eigenaar, die het niet nodig vond om zijn poes te laten castreren. Toen ik de eerste keer ging kijken waren de kittens ca 6 weken oud, en toen zaten ze geloof ik al even in de opvang. Er zaten 3 of 4 kittens (weet niet meer precies) uit 2 verschillende nestjes. Die zijn allemaal met de fles grootgebracht. Toen de anderen al van de fles af waren, hebben ze Amos nog wat langer de fles gegeven, omdat ze merkten, dat hij nog graag uit de fles dronk. Maar hoe lang ze niet gegeten hebben voor ze gevonden zijn???? Wie zal het zeggen. Ik had met mijn schoonzus zaterdag ook al een discussie, of het een soort hongersyndroom kon zijn. Mijn familie was op bezoek en Amos hengelde naar alles wat hem lekker leek. Mijn schoon heeft hem op den duur zelfs opgepakt en bij de bak met brokken gezet omdat hij van de worst zat te eten. Aan de ene kant erg humoristisch :biggrin2:, maar aan de andere kant ook erg irritant >:(....

Sanya is ook gevonden, maar op een wat oudere leeftijd (krap 5 weken) en zij heeft volgens mij verder geen flessevoeding gehad. Zij bedelt veel minder.

Soms is het ook wel lastig, want veilig lopen in de keuken is er bijna niet meer bij. Zodra Amos door heeft, dat ik in de keuken ben komt hij aangerend en loopt echt voor mijn voeten. Ben al meerdere keren bijna gestruikeld en ik moet altijd oppassen dat ik hem niet per ongeluk een trap geef :o

Maar verder ijn het schatten hoor en wil ik ze ook niet meer kwijt.....
Door ibbi
#1480519
fijn hoor dat die gedumpte kittens toch zo'n goed mandje gevonden hebben!

als je hem lekker eendennekken geeft , parelhoen- en andere karkassen, kwartels e.d. ,  dan raakt hij ook meer verzadigd. ook verteerd barf langzamer dus veel fijner voor hem.
#1505817
Ariënne schreef: De zwarte poes (Sanya?) is wel een heel fanatieke poetser. :)
Hoe kom je daar nu weer bij? :biggrin2: Op dit moment is ze zojuist klaar met de staart van Amos (zwart witte), de achterkant, de voorkant, de buik de kop en nu is ze met 1 van de voorpoten bezig. Herstel de andere voorpoot en de kop weer kan het gewoon niet bijhouden.

Ik vrees dat ze haar roeping gemist heeft, omda ik zo "gemeen" was om haar te laten castreren en nu Amos maar "geadopteerd" heeft.

Bij mijn moeder viel ze als een gek aan op haar eten, vrat het in no-time op en probeerde dan bij het eten van de kat van mijn moeder te komen. Toen ik alleen haar hier had, at ze ook in no-time haar eten op maar voor Amos wil ze best bij haar voerbakje vandaan lopen... :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door