Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MoniqueR
#1389973
Zo eerste weekmenu in elkaar gezet.
Hoop dat het zinnig is wat ik heb gedaan  :-[

Ben uitgegaan van ca. 150 gr per dag = ca. 1050 gr per week
Basis van 40% vlees/bot, 45% vlees, 15% orgaan (4% hart, 8% lever, 3% nier, maag oid)

Omdat ik het toch per dag wil gaan klaarmaken, tis per slot van rekening maar voor 1 poezebeest dus zo met hakmes getsjopt,  heb ik maar grammen per dag (circa's) aangegeven.

Feng's 1e weekmenu zou er dan als volgt uitzien

Maandag:
60 gr eendennek
70 gr kalkoenfilet
15 gr lamsnier

Dinsdag
60 gr konijnkarkas
70 gr rund
28 gr kippenlever

Woensdag
60 gr kippenvleugel
70 gr eend
25 gr lamshart

Donderdag
60 gr duifkarkas
70 gr kipfilet
28 gr lamslever

Vrijdag
60 gr Kippennek
70 gr lam
25 gr kippenhart

Zaterdag
60 gr konijnenpoot
70 gr hert
15 gr kippenmaag
eitje

Zondag
60 gr kipkarkas
70 gr parelhoen
28 gr kippenlever


Zie jullie commentaar graag tegemoet!

Nogmaals, ik vind het lastig om te maken, alle begin is moeilijk en het zit nog niet in mijn systeem.
Wil geen fouten maken zodat ze ziek van wordt of iets te kort komt of te veel krijgt.

Gister sardientje geprobeerd: tis duidelijk vis (behalve tonijn op waterbasis uit blik en dat wil ik niet te veel geven) is niet haar 'ding' net als prooidieren dat niet zijn.

Graag advies of ik dan toch maar paar druppels visolie moet toevoegen en/of omega 3.


Wanneer deze oké is dan kan ik aan het 2e week menu beginnen.

groetjes

Monique



 
Gebruikersavatar
Door koekje
#1389982
een konijnenachterpoot is te hard voor katten. neem voorpootjes, of maal de billen (of mep ze goed, maar ik denk dat je dan nog een geoefende barfer nodig hebt).

ik zou wat porties lever bij elkaar gooien. 28 gram afwegen wordt je snel beu.
#1390030
Hoi Koekje

Had natuurlijk moeten schrijven voorpootje van het nijn....sorry...
Rug/ribben van het nijn kan toch wel wanneer ik hak?

Zal de lever ipv over 3 over 2 dagen verdelen. Goeie tip tx

Krijg volgende week een echte ouderwetse gietijzeren vleesmolen. Mijn ouders hebben er nog 2 liggen waar ze niets mee doen dus.......Kan dan die molen gebruiken om de hardere delen te malen en eventueel ook het vlees en dat in porties in te vriezen.
Door flin
#1390462
[quote="MoniqueR"]


Had natuurlijk moeten schrijven voorpootje van het nijn....sorry...
Rug/ribben van het nijn kan toch wel wanneer ik hak?

volgende week een ouderwetse gietijzeren vleesmolen. Mijn ouders hebben er nog 2 liggen waar ze niets mee doen dus.......Kan dan die molen gebruiken om de hardere delen te malen en eventueel ook het vlees en dat in porties in te vriezen.
[/quote]

katzels eten hier de kop, hals en voorpoten van ´t nijn, ..de rest gaat in ons... :biggrin2:
´k denk dat ze de achterpoot/bot zouden laten liggen, en de rugstukken zeker wel aankunnen

geldt hier ook voor haas, en eend, alhoewel: de tamme- eendvleugels zijn ook loeihard
kippenpoten zijn ook moeilijk en parelhoenpoten idem; dus die gaan in ons

duif en kwartel gaan makkelijk helemaal op, alsook de ieniemienie-kipjes, (Poussins, maar helaas ècht te prijzig)

kalkoen alleen vleesch, en affijn, zo delen we samen... :D
#1390504
Ziet er netjes uit, nette afwisseling enzo.
Over die grammen zou ik me niet superdruk maken, 25 gram, 30 gram ... steekt echt niet op een grammetje, gewoon afronden.
Luxe menuutje, met filetjes derin  ::) krijgen de zielepieten hier nooit, die moeten zich behelpen met ongemalen gehakt of snijsels  :P
Ruggen en ribben van nijn gaan goed, achterpoten moeten idd een paar flinke klappen hebben en dan nog blijven er vaak stukken bot over,
Vleesmolen, hangt ervan af hoe groot/zwaar. Een standaard molentje maat 4 of 5 is onbruikbaar, daar krijg je echt geen kippenpoot of konijnenpoot doorheen. Een maat 8 of 10 komt meer in de richting, en dan met een snijschijf met grote gaten.
#1390509
Volgens mij is dit wel prima zo! Ik tel in de gauwigheid negen diersoorten, dus de afwisseling is prima. Aan orgaantjes geef ik zelf ook nog incidenteel long (wel weinig voedingswaarde), tong en lamsbal.
Heb je trouwens al zalm uit blik geprobeerd?
#1390998
Hartstikke fijn al die reakties!

Flin:

Duif gaat er hier ook helemaal in. Kwartel is wat lastig aan te komen momenteel omdat die erg duur zijn, maar vind ze wel heel erg lekker


Mevroi Kruim:
Ga die grammen ook zeker afronden hoor  :D , was een uitgangspunt waar ik mee moest werken.

Luxe valt wel mee met die fileetjes. Trek een sippe snoet dat het voor de poes is en dan krijg je het eea gratis op de markt bij de poelier en de slager.
Compenseert de boel lekker  :P. Kan je zo af en toe wat anders voorzetten........ waar zouden we zijn zonder de marktmannen  ::)

Ga rug en ribben van konijn zeker verwerken in het eten. Kijk wel met de achterpoten, anders strip ik het vlees eraf en laat het bot voor wat het is.

Vleesmolen(s) heb ik nog geen idee van. Ik zie het wel wanneer ik ze heb. Zullen zeker van pas komen.

Hermine:
Zalm uit blik nog niet geprobeerd. Maar tot nu toe trek ze voor alles wat vis is haar neus op :naughty: Krijg echt zo'n blik, nadat ze in haar bak heeft gekeken en gesnuffeld van: zo en dat ga je zeker wel zelf opeten want ik hoef dat niet.
Ik probeer eea wel weer wanneer ze wat ouder is.


Ben tot nu toe zeer tevreden en blij dat ze alles wat rauw is eigenlijk zonder problemen opeet.

Nog even en kvv kan eruit.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door