Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door GKJF
#1359949
Hallo allemaal!

Wij hebben sinds vorige maand onze eigen perzencattery en we gaan vanaf vandaag ook carnibest proberen met daarbij verse prooidieren en kippenvleugeltjes en sardientjes e.d.
We hebben perzen met neuzen trouwens, geen platte.
We hebben nu twee poezen en een kater. Een gewone europese korthaar poes van twee jaar (die ook buiten heeft gelopen voor de buitenren kwam, dus die ving vanalles) en dan nog een pers poes zonder stamboom van een half jaar en onze perzische kater Moos met stamboom van 5 maanden.
En morgenavond komen ze ons nieuwe poesje brengen, een sealtortie point persje met stamboom (en neus!) en zij gaat ook gelijk mee op de carnibest en keukens e.d.

Ze hebben vreselijke diarree gekregen door een overschakeling op andere brokken. En dat vond ik zo ver gaan, dat k dacht: dan moet ik weten wat er nu eigenlijk in die brokken zit dat ze er zo slecht op reageren. En toen kwam ik (ook via een andere cattery) op carnibest en barfen enz. En dat gaan we vanaf vandaag proberen.
Heeft iemand ervaring met poezen/honden die heel erg aan de diarree waren en toen carnibest gingen geven? Hielp dat goed? En waren ze er snel vanaf? Ze hebben nu echt al weken diarree. Van ellende heb ik ze alleen maar gekookte rijst met gekookte kabeljauw gegeven.
Ik wist toen niet dat ik rauwe dingen moest geven ;D.

En als wij volgend jaar onze eerste nestje kittens krijgen, dan gaan we ze dus afspenen met carnibest en verse prooien. Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan.
Onze site is: www.gekehoeve.nl  Misschien vinden jullie het leuk om eens te kijken. Als we een weekje bezig zijn met het nieuwe voeren, dan ga ik informatie erover op onze site zetten in de hoop dat meer mensen en/of cattery's het ook gaan doen.

Nou heel verhaal!
Groetjes Gerrie.
Door Ulrike
#1360095
Hallo Gerrie. Bij je vragen kan ik je niet helpen, maar ik wou je even zeggen dat ik zooo blij ben te lezen dat er ook nog perzen met neuzen gefokt worden.. Enkele jaren geleden was ik op een kattenshow en schrok toch echt wel even hoe kort de neuzen van die perzen waren. Het lijkt me dat ze toch zo ongeveer ademhalingsproblemen moeten krijgen? Zo jammer als mensen dieren gaan fokken in een vorm waar ze echt gezondheidsklachten van krijgen. Ik zag je katten net op je website en vind ze prachtig! Zo veel mooier met een leuk neusje erop!

Heel veel succes met je cattery!!
Door GKJF
#1360132
Hoi Ulrike :).

Wat aardig om te zeggen dat je onze poezen en kater mooi vind.
Ik vind perzen met neus ook vele malen mooier. Ik snap niet dat mensen naar die hele platte perzen kunnen kijken, ik vind ze niet om aan te zien. Het is belachelijk dat mensen per se extreem moeten fokken. Dat is net zo met siamezen, dat worden net vleermuizen. :-X

Vanmiddag en net hebben ze hun eerste twee porties carnibest op en ze vonden het heerlijk! Hahahaha, het ging er in als koek. Echt heel goed hoor! Ik ben er erg blij mee. Hoop dat ook hun diarree nu snel over zal gaan.

Ennuh mocht je ooit een mooie pers met neus willen, dan weet je me te vinden :biggrin2:.

Groetjes Gerrie.
Door Denise1
#1360175
Hier hele goeie ervaringen met diarree en versvoer. Het was binnen 6 uurtjes gepiept. ´s Morgens nog wat brokjes gegeten en daarvan dus ´s middags nog slappe derrie gelegd en ´s avonds at Muis (kater kruising siamees - turkse angora) voor het eerst Carnibest en sinds dat moment geen diarree meer. Hoera!!!! ;D ;D

En gelijk versvoer lusten he is ook erg prettig. Fijn dat ze dat bij jou ook lekker vinden en ik hoop dat je morgen net zo staat te juichen bij de bak als ik deed bij zijn eerste echte vaste poep.
Door ibbi
#1360245
Welkom op barfplaats Gerrie  :)

ik denk dat ze snel van de diaree afzijn. laat ons weten hoe 't gaat de komende dagen!

veel plezier vast met 't nieuwe poezekind  :)
Door GKJF
#1360401
Hai!

Even een update: het gaat erin als koek!!! ;D
Ze staan al bijna juichend bij de ren deur (als het lekker weer is zet ik het eten in de ren, daar kunnen ze gewoon in via het raam, zit aan het huis vast) en de bakjes zijn keurig leeg gelikt. Het wordt snuivend opgegeten.
En als ik vandaag geen diarree meer vind in de bak (vanochtend vond ik nog wel diarree van afgelopen nacht, één hoopje maar), dan krijgen ze morgen hun eerste kuiken :).

Maar naast de diarree van vanacht heb ik helemaal nog geen ontlasting gezien, dus de vertering gaat inderdaad beter, want als ik ze brokken geef, dan ligt er binnen het half uur diarree in de bak! En als het zolang duurt voor de ontlasting komt, dan kan het geen diarree meer zijn, dus ik heb goede hoop.

Vanavond komt dus ons nieuwe poesje en vanaf morgen krijgt ze dan ook net als de anderen carnibest. En als de anderen morgen een kuiken krijgen, gooi ik er ook eentje voor haar in, je weet maar nooit................Ben benieuwd hoe ze het vind!

Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes Gerrie.
Door GKJF
#1361269
Nou, de CB gaat echt super goed en ze zijn alle drie van de diarree af, het is echt bijna niet te geloven! En blij dat ze zijn! Als ze nog maar dénken dat ik de CB ga pakken worden het een stel wilde beesten! Niet normaal meer :o

Ook ons nieuwe persje Floortje eet vanaf zaterdagavond netjes haar schaaltje met CB helemaal leeg, ze vind het heerlijk. Ze eet het wel wat damesachtiger dan de anderen ;), maar het gaat er goed in hoor.

En vanochtend hebben we er vier kuikens uit gelegd om te ontdooien, dat wordt het avondeten. Ik voelde net even hoe ver ze al waren, dus ik houd er voor de grap eentje voor onze Moos zijn neus, maar die had em zo uit mijn handen gegraaid! En hij ziet er zo schattig en lief uit. Bovendien is hij liever lui als moe, maar jeetje das een wolf in schaapskleren zeg!
Ik ben dus erg benieuwd hoe het gaat vanavond met de kuikens, denk dat het wel goed komt.

En de diarree is he-le-maal weg! We zijn echt heel blij dat het zo goed gaat!!
Wij gaan nooit meer van de CB en de prooidieren af!!

En bedankt voor alle lieve reacties op en over onze perzen en site! :biggrin2:
Door Rianne145
#1361305
Wow, wat fijn dat ze het zo lekker vinden!! Ik heb op zich niets te klagen hoor, ze eten hier beiden vers, maar niet altijd van harte, als ik ze zou laten kiezen dan gaan ze gegarandeerd weer aan de brok!  >:(
Ik ben heel benieuwd hoe het met de kuikens gaat! Dat is hier nog steeds een feest.
Door GKJF
#1362000
Gisteren voor het eerst kuikens gegeven.
En ja hoor, gaat er goed in. Sissi en Moos aten ze gelijk op, Nala speelde er eerst mee en at em daarna op en Floortje speelde er even mee en ging er pas een beetje aan knagen en likken nadat mijn man er een paar kleine sneetjes in had gemaakt, maar ze heeft em niet op gegeten. Ach, oefening baart kunst he?
Door Rianne145
#1362158
Komt helemaal goed, volgende keer gaat ze er waarschijnlijk mee spelen en eet hem daarna op. Het wordt lastiger als ze helemaal geen interesse hebben. Wat je eventueel kunt doen als ze het niet doorkrijgt is even de kook er over, dus 1 minuutje in kokend water. Niet langer hoor, dit geeft vieze vlekken  ::)
Door GKJF
#1363534
Het gaat nog steeds goed.
Gisteren heeft Floortje haar tweede kuiken gekregen en die at ze netjes op! Dus ook dat probleem is verholpen. Vrijdag gaan we naar de markt om sardientjes en kippenvleugeltjes, even nieuw "avondeten" voor ze halen.

Ik heb wel een vraag. Onze kater Moos leek altijd al erg alert op alles wat met eten te maken had (verwend bij de fokker), maar sinds we CB en kuikens geven is het helemaal erg geworden. Hij denk constant dat hij wat krijgt, gaat heel erg op zoek in de kuiken naar van alles (brood, ontbijtkoek e.d. is dus ook niet meer veilig) en mauwt heel veel voor eten. Als hij eten krijgt, dan is het ook binnen drie happen op en moet ik hem weg halen van de anderen, anders eet hij dat van hen ook op.
Het lijkt voor hem echt een obsessie geworden. Hij krijgt al iets meer dan voorheen, omdat we dachten dat hij nog teveel honger hield. Maar daar lijkt het niet aan te liggen.

Hebben jullie dit ook wel eens gehad met een kat? En/of hebben jullie tips om dit een beetje in te dimmen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1363674
hij vindt het zo te lezen heel lekker.
in het begin moet de verbranding als t ware zich even aanpassen. de katten ondervinden dan een soort atkins-effect; meer honger, maar toch afvallen. je kan tijdelijk meer geven om dit op te vangen. na een tijdje stabiliseert zich het weer en kan je weer wat minder geven.
Door Too
#1363955
T is gewoon erg lekker ;)
Het "Atkins-effect" heb ik hier ook gezien
Het kan ook zijn dat de kvv , omdat t gemalen is wat snel door t systeem gaat..... barf daarentegen : ten eerste moet een beetje meer moeite doen om t binnen te krijgen [echt kauwen] en ook daarna duurt t wat langer om te verteren, geeft langer een verzadigd gevoel

Goed plan om vleugeltjes te kopen [ even inknippen/snijden in t gewrichtje voor je weet maar nooit] dan kan de vent zich serieus uitleven!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door