Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1162012
[quote="koekje"]


dogshape heeft paardenvlees.
moet ik een kilootje voor je bestellen? dan heb je het pas na de carnaval (neem ik het daarna mee naar a'dam).
[/quote]

Ja graag!!
Een kilo'tje zal perfect zijn!

nee gerrit is al lange tijd over op barf.
ik geef hem nu alleen vaak een plak haaksbarf als ontbijt. De rest van de dag is grote stukken vleesch!!

Ik ben een noordhollander, dus ik heb echt geen idee wanneer carnaval is.. (Ergens in Feb??) oww wat slecht eigenlijk..
Maar is geen probleem hoor. ik heb nu nog rund, kip en kalkoen in de vriezer liggen.
En dan kom ik eerdaags een knaagdier bij je pikken!
(zijn knaagdieren alleen voordelig bij de kiezenbrink te bestellen? of zijn ze ook ergens anders te krijgen  ( het liefst echte winkels, en niet online!!)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1162032
de carnaval is eind feb  :P

zoo-natuurlijk heeft ook wat knaagdieren. geen idee wat allemaal en het zal wel duur zijn. ik ben er zelf nog niet geweest. ze hebben er iig muis. misschien dat ze daar ook wat dingetjes van kroketpaard hebben.
prooidier.nl heeft ook een gewone winkel in hilversum. daar hebben ze ook ratten, muizen en gerbils. voor een paar euro kan je daar een proefpakketje halen. Heloise zei dat de winkel best makkelijk te bereiken is met OV en dat het vanuit het station niet zo heel ver lopen was.
dogshape heeft ook ratten en muizen. ik kan eventueel wel voor je bestellen, maar kan geen grote bestelling van 20 kilo voor je meesleuren  :P (het moet ook even bij mn moeder in de vries liggen). een grote zak ratten van dogshape past niet in mn koeltas. en bijna 2 uur in een warme auto liggen is niet zo fijn voor de kwaliteit en meneer koekje houdt niet van losse ratten in zn kofferbak (geen idee waarom, ze zijn toch al dood).
#1162042
hahahah
meneer koekje !!!
Hij moet niet zo piepen, dat doen die muizen ook niet meer!
oke prooidier zin hilversum.. ik rij daar wel ff een keertje langs dan.. kijken of tomtommetje dat wil vinden voor mij!
Door flin
#1162113
[quote="suziester"]
Oke jongens.. dit is wat ik er nu van gemaakt heb.

ik had een totaal van 1120 gr per week -  280gr (7 x 40 gr elke dag eendagskuiken (of complete vis)) = 840 gr te verdelen over de rest van de week.

vleesbot 50 % = 420 gr
Spiervlees 35 % = 294 gr ( in het menu is het 300 gram geworden)
orgaan 15%
5% hart= 42gr (voor de handigheid 40gr in het menu)
5% lever=42 gr (voor de handigheid 40gr in het menu)
5% maag=42 gr (voor de handigheid 40gr in het menu)

Ik vind het met het bot toch nog steeds ingewikkeld. En ik vind ook 420 gr best aan de hoge kant.
Klopt het zo in mijn menu'tje?[/quote]

  'k kom hierop:

totaal: 1120 gram, 160gr  per dag

kuikens: 6x35 gram = 210 gr          18%  ( geen volgroeid prooitje, weinig calcium, veredeld ei)
muis: +/- 50 gr = kompleet prooitje mits volwassen
vleesbot: 420 gr                              40 %
orgaan: 130 gr (40 + 50 +40)          12 % + uit de 1-dagskipjes
vlees: 260 gr                                    25 %                   
vis: sardien oid = kompleet à 50 gr  5%

van kuikens, muis en vis heb 'k 'n gemiddelde gewicht genomen, dus kan afwijken, mwjah, 't komt niet precies op de gram natuurlijk...
't gaat meer om 't overzicht... :)

  met afwisseling ben je druk bezig, dus dat komt wel goed  :D , verder zou 'k persoonlijk minder kuikens geven, en 't orgaan iets omhoog gooien...

  's een mooi begin hoor!
#1162128
Thanks Flin voor je analyse!

jij komt op 40% vleesbot (aangezien ik de kuikens eraf had gehaald als hele prooi.) zou ik dan ook wat meer vleesbot erbij moeten tellen? of zou jij het vleesbot gehalte zo houden.
Gerrit is ook nog eens niet echt een karkassen fan. Dus het komt nog wel eens voor dat hij een groot gedeelte laat liggen, vleugels en nekken daarintegen vind die wel weer heerlijk.. en gaat eigenlijk altijd op.
Maar in de kattenbak vind zie ik niet aan zn drollen dat hij te weinig calcium zou binnen krijgen. (soms wel wat witte deeltjes)

Kan ik de kuikens dan het beste onder spiervlees en orgaan meetellen? of alleen onder spiervlees?

Gerrit is kuiken verslaafd. Dus vind de kuikens wel heel fijn.
Misschien als ik straks wat meer mogelijkheden heb voor andere prooidiertjes, ga ik wel wat kuikens vervangen voor gerbils ofzo. Maar nu dus nog niet de mogelijkheid.

vind het wel fijn om prooidieren te geven.. dan weet je iig dat alles in dat pakketje aanwezig is.
Maar ik ben zelf nogal een muts.. en om nou een duif met huid en haar  (of een konijn) op zn zijltje neer te leggen... blehh ik durf  het niet zo goed aan...
En zelf plukken of villen, kan ik ook niet opbrengen... ik vond de kuikens en de muizen al een grote stap voor mijzelf.
Door flin
#1162156
suziester schreef: Thanks Flin voor je analyse!

jij komt op 40% vleesbot (aangezien ik de kuikens eraf had gehaald als hele prooi.) zou ik dan ook wat meer vleesbot erbij moeten tellen? of zou jij het vleesbot gehalte zo houden.
40 % lijkt me prima
ervanuit gaande dat een prooitje zo'n 15 % kaaaal bot bevat, zit je daar met je, (+/- 40 % vleesbot = zo'n 20 % kaaaal bot) (ervanuitgaande dat ze niet altijd al 't bot opeten, de verhoudingen niet altijd 50?50 zijn, soms nog iets anders krijgen: extra visfilet, un restje weetikwat yoghurt bv,  of nah jah..) gewoon veilig
Gerrit is ook nog eens niet echt een karkassen fan. Dus het komt nog wel eens voor dat hij een groot gedeelte laat liggen, vleugels en nekken daarintegen vind die wel weer heerlijk.. en gaat eigenlijk altijd op.
Maar in de kattenbak vind zie ik niet aan zn drollen dat hij te weinig calcium zou binnen krijgen. (soms wel wat witte deeltjes)
ze laten hier ook regelmatig 't borstbeen van de kwartels liggen, de koppen en nek, vinden ze helemaal geweldig;
heppie miss een poelier in de buurt die kwartels verkoopt? de meeste afnemers willen kwartel zonder kop, en m'n poelier is zo aardig ze voor mij te bewaren... :-*
kan ik de kuikens dan het beste onder spiervlees en orgaan meetellen? of alleen onder spiervlees?
'k reken de kuikens expres apart,(netzoals vis) om een overzicht te krijgen naar 't % in 't hele menu
kwa calcium doen ze niet echt mee, dus dan is't idd spiervlees, en kwa orgaan...hmmmm, 't is allemaal nog heel mini-mini..
  't is vanalles een beetje, eigenlijk...
Gerrit is kuiken verslaafd. Dus vind de kuikens wel heel fijn.
Misschien als ik straks wat meer mogelijkheden heb voor andere prooidiertjes, ga ik wel wat kuikens vervangen voor gerbils ofzo. Maar nu dus nog niet de mogelijkheid.
't is ook prima voer, 't is alleen wel zo, dat stel: je voert veul kuikens, er weinig overblijft voor andere voedingsstoffen en afwisseling
vind het wel fijn om prooidieren te geven.. dan weet je iig dat alles in dat pakketje aanwezig is.
Maar ik ben zelf nogal een muts.. en om nou een duif met huid en haar  (of een konijn) op zn zijltje neer te leggen... blehh ik durf  het niet zo goed aan...
En zelf plukken of villen, kan ik ook niet opbrengen... ik vond de kuikens en de muizen al een grote stap voor mijzelf.
nah, ze krijgen hier gepluimde duif, dan wel  zonder kop, en zonder ingewanden, idem-dito voor 't knijn (wel ook met koppen), kwartel (wel ook met koppen dus), en hoen...maar 't heeft hier ook even geduurt, voordat die koppen mij niet meer aankeken, en hamsters niet echt aaibaar meer zijn....

  en nu zijn zelfs de vriendinnetjes van onze kinders d'r aan gewend:
" hé, wa's dat nu? een rat? " (ze moeten altijd even raden...)
"nuh, een hamster.."
"ooohhhw, die hadden wij vroeger ook..."  en ze vinden 't heel normaal... ::)  ;D (nadat 'k uit had gelegd over carnivoren enzo...)
#1162174
De lieve poelier meneer op de albert cuijp hier al over aangesproken.. maar hij krijgt de kwartels zonder orgaan en hoofd aangeleverd. door de jager (!?!?!?!?)

En volgens hem is er tegenwoordig ook een wetgeving over of er wel of niet orgaan in de producten mag zitten.
Volgens hem. moet alles schoon aangeleverd worden.

dus binnenkort maar eens een paar islamitische slagers proberen. die zullen wel wat minder regeltjes hebben.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1162577
[quote="suziester"]
De lieve poelier meneer op de albert cuijp hier al over aangesproken.. maar hij krijgt de kwartels zonder orgaan en hoofd aangeleverd. door de jager (!?!?!?!?)

En volgens hem is er tegenwoordig ook een wetgeving over of er wel of niet orgaan in de producten mag zitten.
Volgens hem. moet alles schoon aangeleverd worden.

dus binnenkort maar eens een paar islamitische slagers proberen. die zullen wel wat minder regeltjes hebben.
[/quote]

;D

er is wel wat regelgeving over het aanbieden van vlees, maar niet zo heel strak dat je niet meer kunt barfen.

ik voer ook behoorlijk veel kuikens. ik geef daarom meer bot om dit te compenseren. ik geef ook zoveel mogelijk andere diersoorten dan kip, want kuikens zijn ook kippen.
#1164773
Nou de gerbil + weekend rat..  Plus nog veeel meer zijn in huis!
(dank je koekje, je bent geweldig, maar dat wist je al!)

Dus tijd voor nog meer afwisseling.

Mr. de gerbil heb ik vanmorgen op Gerrit zijn kleedje gelegd.. Hij vond toch dat die beter op het mensen kleed in de huiskamer past.. maar heb hem snel (met een tang ::)) weer naar zijn eetplekje verplaatst.
Ik hoop dat als ik thuis kom, dat alles op is gegaan.. En dat ik binnenkort zelf meer kan bestellen om vaker in zijn menu'tje te stoppen. Ik vind de gerbil wel een ideaal voormaat hebben trouwens.
zo'n rat is net weer iets te groot, en een muisje weer net te klein...
Dus vingers gekruisd dat hij t lekker vind.

Oww trouwens ook door koekje schuld, lamsniertjes gevonden en gekocht!
Vond die heerlijk!!!
Dus variatie op  en top!
Door Too
#1165006
[quote="suziester"]

dus binnenkort maar eens een paar islamitische slagers proberen. die zullen wel wat minder regeltjes hebben.
[/quote]

Mwah de regels [mbt hygiene etc] zijn natuurlijk overal t zelfde.... alleen de klanten van de islam slager eten OOK graag de binnenwerkjes van beesten dus die hebben ze dus gewoon in huis.
#1165283
Op de 1 of andere manier vind ik dit allemaal toch net iets ranziger klinken dan de hondenbarf......
kuikentje...gerbil...weekendrat.
En maar hopen dat poeslief  :kitty: de gerbil  :mouse1: opgegeten heeft bij thuiskomst....misschien heeft ie hem wel onder je kussen verstopt, of achter het douchegordijn  :exclamation:  :yucky:
hmmm, ik denk er nog even over wat ik mijn katjes zal gaan voeren op termijn.... :P
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door