Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1189701
Bastet, Dymphia en Eireann krijgen evenveel [100 gram] per dag. Zij mogen 50 gram bot, 20 gram orgaan en 30 gram vlees
Athena krijgt wat meer en zou volgens de berekeningen 62,5 gram bot [wordt 60], 25 gram orgaan, 37,5 gram vlees [wordt 40] mogen.
Casimir heeft meer bot nodig dan de rest en krijgt ook meer. HIj mag 75 gram bot [wordt 80], 30 gram orgaan en 45 gram vlees [wordt 40]. Ik kan er voor kiezen om wat minder orgaan te geven, maar omdat hij wat kan kwakkelen met zn weerstand vind ik de pitamientjes wel erg belangrijk. Aangezien spiervlees al meer is dan orgaan, doe ik het zo.

Van de 575 gram per dag, eten ze dan samen 290 gram aan bot, 115 aan orgaan en 170 vlees.
Per maand is dat dan iets anders dan eerder uitgerekend namelijk: 8,12 kg aan bot en 4,76kg aan vlees. orgaan blijft hetzelfde.
    kwa plain berekeningen zit je helemaal goed, :P
'k tweifel nog over je benoemingen.... ::)

  je spreekt over 'bot', en we bedoelen bevleesd bot ( half vlees/half bot) of bevleesd karkas, toch?
volwassen muis, en dergelijk hele prooi, kun je van je gehele totaal aftrekken (is heulemaal kompleet: niet meer aan rekenen !)
vis en 1-dags-kipje reken ik apart in 't menu,  maar dus wel voeren  in verhouding van 't menu ...

wat 'k dan perzoonlijk wel  een mooi menu vindt:

40 - 50 % vleesbot
5-7 % vis
15-20 % orgaan
5-7 % 1-dagskip
..en daarnaast hele prooitjes, en nog 's wat krekels en sprinkies... :P

  perzzoonlijk vindt 'k 50% vleesbot voor 'n kat aan de hoge kant, maar zodra er wat visvlees (zonder graat dan), en kuikens bijkomen,
dan daalt dat vleesbot-% in 't menu ook gelijk natuurlijk....dus stel: geen visch en geen 1-dags-kipjes, dan zou 'k m'n vleesbot naar zo'n 35 % halen....

btw: pitamientjes zitten ook in vlees; stel je blijft rond de 15 % , met hart en lever en miss maag en nier, dan zittet wel goed...
#1190042
Koekje mag dat krekelgedoe doen  ;D

Bot = vleesbot/karkas ja. Vlees = spiervlees, ging in de afkortings-stand.

Een heel prooi trek je van het totaal af, dus als ze 100 gram mogen en ik geef een muis van 25 gram moet ik nog 75 gram bij voeren. Snap ik dat zo goed?

Cas moet echt boel bot hebben, dan blijft zn kont tenminste schoon ;) De rest heeft tot nu toe nergens last van gehad, soms wat witte drolletjes maar verder niet echt eigenlijk.. [nouja kan altijd minder bot voeren natuurlijk].

OKe dus de rest 40% bot [cas 50],15%orgaan en de rest dus vleesch. Wat visch betreft. Is een dag de normale eethoeveelheid genoeg of raad je meer aan?
#1190239
Wat visch betreft. Is een dag de normale eethoeveelheid genoeg of raad je meer aan?
'k voer alleen visch om de balans omega 6: 3 voor m'n gevoel netjes te houden...

ze krijgen hier meest gefokt vlees, en daarnaast af en toe wild; en dan wel wild wild  :D

en dus krijgen ze hier 2 x in de week een 25 gram p/st aan vis;
als 'k 't in 1 keer voorschotel, dan gaat er gegarandeerd 1 snor aan de dunne, snor 2 vreet 't niet op, en snor 3 vindt alles best.... ::)

  dussuh...kijk hoe ze reageren  :)
#1190260
ik heb bedacht dat ik geen kuikens en kwartels ga geven. het een is niet volledig en het ander wordt het me te duur [dan ben ik al 20 pleuro per maand kwijt aan die beesten dus nee].

Ik hou het bij mn menu dat ik op de vorige pagina heb geschreven en kijk even hoe ze het daarop doen en of er niet teveel bot wordt gevoerd. Tot nu toe hadden ze daar in elk geval geen last van.

Menu nu:

Maandag:
* 20 gram nijnniertjes en 80 gram eendenrug [samen geteld voor spier en bot]

Dinsdag:
* 20 gram kipmaagjes, 30 gram hertvlees, 50 gram parelhoenkarkas

Woensdag:
* 20 gram lamshart, 30 gram geitvlees, 50 gram kipkarkas

Donderdag:
* 20 gram kipmaagjes, 30 gram struisvlees, 50 gram nijntjebot

Vrijdag:
* 75 gram koolvis en 25 gram botmix zalm [beetje tricky combi, niet volledig maar dit lusten ze wel, de rest van vis vonden ze maar vies op de tonijn na] maar ben nog in de experimentele fase qua vis voeren dan.
Suggesties zijn welkom

Zaterdag:
* 20 gram nijnniertjes en 30 gram kalkoenvleesch, 50 gram vleesbot [kliekjes dag/feestdag: kuikens, muizen, kwartels afhankelijk van het braafheidsgehalte van de voorgaande dagen]

Zondag:
* 20 gram kiplever, 30 gram lamvlees, 50 gram kipnek
#1190404
20 gram lever is een erg kleine portie. reken erop dat je jezelf het schompes snijdt en portioneert. wat je ook kunt doen, is een 2 wekenlijks menu maken. dan smeer je het orgaan over 2 weken uit. 40 gram lever (de ene week wel een levertje en de andere niet) is zo ongeveer een hele kippenlever.
#1190496
Bijv. de ene week hart en de andere week lever? zodat ze grotere portie kunnen krijgen? Ik dacht dat een levertje wel 20 gram was, levers gaan halveren lijkt me geen goed idee. Ik bestel trouwens zo'n portie verpakking bij herby dan zit ik niet met levertjes maar met stukken. Ik maak er dan toch grotere snijhoeveelheden van en doe op de dag zelf dan even door 3en. Scheelt nog zakjes ook.
#1190536
In je menu geef je 2x20gr nier, 2x20gr maag en 1x 20gr hart en 1x 20gr lever... is dat een bewuste keus?
Zelf zou ik nl eerder 40gr hart geven dan bv nier

En om je menu puzzel even doorelkaar te gooien...
is t een optie om wat orgaan samen te voegen, ipv elke dag een frummeltje

Ik werd iebel van die beetjes en geef nu 1,5 maaltijd/week orgaan
#1190565
ik dacht dat hart en lever gemakkelijk laxeerde. bij de rest heb ik daar niets van gemerkt vandaar.

Zouden ze genoeg hebebn aan 80 gram per dag spier + bot en dat ik dan 2x in de week orgaan geef [dus die dag meer te eten] of moet ik nou echt alle aantallen weer gaan veranderen?  :-\
#1190756
[quote="Krullebol"]
ik dacht dat hart en lever gemakkelijk laxeerde. bij de rest heb ik daar niets van gemerkt vandaar.

Zouden ze genoeg hebebn aan 80 gram per dag spier + bot en dat ik dan 2x in de week orgaan geef [dus die dag meer te eten] of moet ik nou echt alle aantallen weer gaan veranderen?  :-\
[/quote]

80 gr op 'n dag lijkt me errug weinig ( de snorren hier krijgen ruim 120 gram)

ging je 2 of 3 keer op 'n dag voeren?

'k zou zeggen 3 ochtenden orgaan, en verders vleesbot en vlees...
op zich ziet je menu er prima uit, en na een paar keer een weegschaaltje ter hand nemen, heb je snel genoeg in de smiezen  hoeveel wat weegt...

je moet jezelf ook niet ophangen aan die %, maar als handleiding gebruiken; de basis snap je, dus komt goed!
#1191005
2x max. liefst zou ik het maar 1x per dag doen [voor dat ik ga slapen, zijn ze rustig ;)]
80 gram is dan voor die 3 mutsen van 3 kilo. normaal zouden ze maar 20 gram meer krijgen. weet niet of dat wezenlijk verschil maakt qua hongergevoel, maar die 100 gram klinkt beter in elk geval.

Ik ga me voorlopig maar even het schampes lopen proportioneren, heb net uitgerekend wat ik nodig heb voor een bestelling, anders zit ik er weer naast.

Denk niet dat het goedkomt haha
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door