Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Fleetwood
#1138534
flin schreef: :confused1:

en dan ga je er vanuit dat wij 't allemaal wel weten?
wij zijn er niet bij als 't met jouw katzels niet goed gaat?
'k wil eigenlijk zeggen: eigen verantwoording nemen...en begrijpen waarom je wat voert... leesvoer dus!
Ik ga er niet vanuit dat iedereen hier het weet. Ik ga er vanuit dat ALS er een plaats is waar iemand het weet, het hier is.
En leesvoer werkt bij mij dus niet. Er is al onderzocht of ik dyslexie heb, maar dat is dus niet zo. Ik neem heel slecht teksten in me op.

Op een forum gaat het wel omdat het kleine stukjes tekst zijn, maar dan nog kost het me veel langer als een gemiddeld persoon om te weten wat er nu eigenlijk staat. Ik heb dus meer aan gericht vragen stellen en daar antwoorden op krijgen, als boeken e.d. Ik heb het nog nooit gepresteerd om een boek te lezen helaas, waarschijnlijk een concentratieprobleem :(

Kijk, ik kan gemakkelijk doen en ze brokjes geven, maar inmiddels weet ik dat dat gewoon ECHT niet goed is. Dus ik wil ze het beste geven, alleen heb ik er hulp bij nodig om uit te vissen van hoe of wat, is dat zo erg!?

Het ging vandaag trouwens wel goed. De duif vinden ze op zich lekker, maar die veren vormen een grote drempel. Pas toen ik z'n (of haar) buik geplukt had en een stuk open geknipt begonnen ze ervan te eten. Dus voortaan maar eerst plukken voor ik 'm neerleg. Zijn daar ook nog tips voor, hoe je zo'n beest het beste kan plukken? Met bepaalde hulpmiddelen en bevroren of juist ontdooid?

Groetjes, Trudy
Gebruikersavatar
Door koekje
#1138595
ik denk dat het je wel interesseert, anders had je hier niet gezeten ;) en je wilt het beste voor je katten en ook het beste voer in jouw optiek. en voor de ene zijn sommige dingen makkelijker dan voor de ander. maar alle begin is moeilijk, onafhankelijk van mogelijkheden tot teksten op te nemen. ik heb altijd goed kunnen lezen en ben best visueel ingesteld, maar toen ik net begon (of er vlak voor), zag ik ook door de bomen het bos niet meer.
je bent al erg goed op weg. je hebt een hele grote vriezer en hebt allerlei lekkere dingen ingeslagen. nu nog voor jezelf zien uit te vogelen of dat je liever met een menu werkt, of juist complete prooidieren geeft (hoef je niets aan uit te rekenen), of eerst nog even kvv wilt geven en zo hier en daar eens wat dingen wilt lezen en uitproberen. dat kan alleen jij bepalen, want het zijn jouw katten en ze leven bij jou in huis en jij geeft ze eten.
mocht je vragen hebben of extra uitleg of informatie of gedachtes willen uitwisselen ergens over, ben je natuurlijk gewoon altijd welkom. gebruik maken van de kennis die hier al is en jij nog niet helemaal hebt, is alleen maar handig. langzaamaan zal deze kennis jou ook eigen worden.
ik denk dat flin probeert te zeggen is dat je niet zomaar dingen klakkeloos aan ons als het ware overlaat, en zelf dan niet meer nadenkt of het touw in eigen handen neemt. want het zijn jouw katten in jouw huis en jij geeft ze eten. maar het lijkt me dat je zeker wel de verantwoording over je katten in eigen handen houdt, zeker ook omdat je op eigen houtje een vriezer voor ze hebt aangeschaft en deze rijkelijk hebt gevuld.


ik geef duiven zoveel mogelijk gepluimd. iig ontdaan van vleugelveren (zijn dikke penveren) en kontveren (zitten aan de staart). ik kan ze pas pluimen als ze ontdooid zijn, nog bevroren krijg ik de veren er met geen mogelijkheid uit.
inknippen doe ik het liefst zo min mogelijk. ze hebben zelf tanden en duiven loopt zoveel bloed uit. dat vind ik best vies :-[
Door Fleetwood
#1138609
Och, het zal ook niet verkeerd bedoeld zijn, kwam alleen een beetje rottig op mij over dus dat wilde ik even recht zetten  ;)

Voor vannacht heb ik ze gemalen rundvlees gegeven. Daar zijn ze al van aan het snoepen, en voor morgen een konijn en kuikentjes. Ik heb ze al aan het konijn laten ruiken, vonden ze ERRUG interessant. En in de tussentijd heeft Bojangles een kuiken gejat waar hij nu mee aan het voetballen is. Ach, hij heeft 'm eerlijk gestolen, dus van mij mag ie 'm opeten  ;D

Toen ik aan deze duif aan het plukken was, trok ik z'n keel open! Dat plukken gaat me dus nog niet zo gemakkelijk af. Maar oefening baart kunst zeker? Ik had er in ieder geval geen moeite mee. Ik zal de volgende keer wel beter mijn best moeten doen met die duif want ik ga nu wel teveel naar mijn zin weg moeten gooien. Ze vinden het lekker, maar willen 'm beter geplukt hebben  ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1138624
ik leg de duif op de kattensnijplank (zo'n grote plastieke van de ikea) en trek de veren er dan uit in de richting van de veergroei mee. zachtjes aan trekken, en dan laat deze vanzelf los. kleine veertjes laat ik meestal zitten. mn moeder knipt deze met de schaar eraf, zodat niet heel de kamer bezaaid ligt met veertjes en pluis.

misschien is het handig ook wat speciaal barfgereedschap te hebben. ik heb zelf een hakmes (en bijpassend keramisch aanzetstaal) en grote plastieke snijplank en wildschaar van de ikea. zit er tegenwoordig al een ikea in zeeuwenland? of anders als je eens in gent of breda bent.
de wildschaar vind ik trouwens best een onding. hij is snel bot en te groot voor mn handen. een goede snoeischaar kom je wellicht verder mee. met zo'n ding kan je makkelijk vogeltjes (duiven en kwartels, en misschien ook wel konijntjes) openknippen. met het hakmes hak ik alles mee. dingen voor in de vleesmolen, alle bot en orgaan en vlees en ook rollen cb. het aanzetstaal is wel erg handig, want van bot hakken (of bevroren rollen cb) wordt je mes wat sneller bot.
Door brie
#1138627
koekje schreef: ik leg de duif op de kattensnijplank (zo'n grote plastieke van de ikea) en trek de veren er dan uit in de richting van de veergroei mee. zachtjes aan trekken, en dan laat deze vanzelf los. kleine veertjes laat ik meestal zitten. mn moeder knipt deze met de schaar eraf, zodat niet heel de kamer bezaaid ligt met veertjes en pluis.

misschien is het handig ook wat speciaal barfgereedschap te hebben. ik heb zelf een hakmes (en bijpassend keramisch aanzetstaal) en grote plastieke snijplank en wildschaar van de ikea. zit er tegenwoordig al een ikea in zeeuwenland? of anders als je eens in gent of breda bent.
de wildschaar vind ik trouwens best een onding. hij is snel bot en te groot voor mn handen. een goede snoeischaar kom je wellicht verder mee. met zo'n ding kan je makkelijk vogeltjes (duiven en kwartels, en misschien ook wel konijntjes) openknippen. met het hakmes hak ik alles mee. dingen voor in de vleesmolen, alle bot en orgaan en vlees en ook rollen cb. het aanzetstaal is wel erg handig, want van bot hakken (of bevroren rollen cb) wordt je mes wat sneller bot.
ik heb ooit eens een duur messenblok gekocht waar ook een allesschaartje bij in zit.
Daar knip ik alles mee, van lever,kwartel, kipkarkas, en spiervlees voor de honden tot cadeaupapier en dingen die ik zelf moet knippen..
ideaal, makkelijk klein ding, blijft superscherp en makkelijk schoon te houden..
Zo'n grote snoeischaar lijkt me onhandig voor kleinere barfdingetjes
Gebruikersavatar
Door koekje
#1138630
je hebt ook kleine snoeischaartjes. ik heb er 1 speciaal voor kinderhanden en kleine vrouwtjeshanden. niet dat ik van die mini-pollekes heb (ik heb best lange vingers er aan zitten), maar ik krijg er snel last van als het gedeelte wat je in je hand houdt te ver openbuigt. ik denk dat mn gewone huishoudschaar langer is dan de snoeischaar. ik gebruik mn snoeischaar niet in de keuken overigens, alleen voor in de tuin.

spreeuwtje heeft ook een allesschaar, en gebruikt dat ding ook overal voor. ik geloof dat ze er zelfs lamsribben mee knipt.
Door Fleetwood
#1138633
Ja, wat gereedschap zou inderdaad geen kwaad kunnen! Ik heb vandaag al een knutselschaartje gesloopt op die duif :o
Daar ga ik binnenkort dan eens voor shoppen.

En voor dat konijn is het morgen dan een snee in z'n nek geven, en dan kan ik het hele vel eraf trekken? Het klinkt zo gemakkelijk! :-[
Door Mevroi Kruim
#1138664
koekje schreef: nee, ik denk het niet. ik ben niet de enige versvoerder op kattenplaza. ik denk dat diegene die mij heeft laten versvoeren (liselot) ook Trudy heeft doen aanzetten tot versvoeren.

ik probeer soms wel wat handige tips of uitleg te geven. na een paar keer voor versvoernazi te zijn uitgemaakt, ben ik wel wat minder gaan bekeren als een missionaris. ik begin nu pas over versvoeren als de mensen er zelf ook oren naar hebben.
ik heb er voor mn katten (en mezelf) zoveel profijt van gehad en zie ze het er zo goed op doen, ik zou dat graag ook zo willen voor andere poezenmoeders (en -vaders).
Gezellig daar :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#1138677
die extreme anti-versmentaliteit was met name was 1 persoon afkomstig, en leek soms eerder wel op mij persoonlijk gericht dan op de hele filosofie achter versvoeren. ik heb een heel mooi bord met bloemetjes voor me kop en voel me niet snel ontdaan door virtuele gillende mensen. netjes is anders natuurlijk.
ik heb mn poot wel stijf gehouden, en als ik denk dat ik zinnig advies kan geven, dan geef ik dat ook.

ik zou bij nijn een sneetje zo onder zn oren aan de achterkant maken, en dan misschien een stukje vel los. en dan het vel van de nijn stropen. zo vilde opa vroeger ook hazen en wilde nijnen. deze hingen dan wel op in de schuur. ik denk dat fileren als een zalm niet te doen is.
ik weet dat honden nijn met huid en haar opkunnen, maar het lijkt me voor katten zo taai. als ot een weekendrat krijgt, eet ze deze vaak ook eerst leeg. dan blijft er een rattenjasje over, met kop eraan. dan gaat de jas op en tot slot ook het achterste gedeelte van de kop. snuitje met tanden blijft vaak liggen, dat is denk ik te hard of niet lekker.
Door Huskymeisje
#1139051
bij ons wordt er niets met jas gegeten. Zowel door de honden als katten niet. Ik heb de katten ooit muizen voorgezet en ook eendagskuikens. Opengesneden en wel maar nee hoor. Vind ik wel heel jammer.

Voor het knippen heb ik van Gardena een snip snap schaar. Tip van iemand hier op bp en ik ben er heel blij mee. Verder heb ik een bijltje, een snoeischaar en een hakblok aangeschaft.
Door flin
#1139217
Fleetwood schreef: Och, het zal ook niet verkeerd bedoeld zijn, kwam alleen een beetje rottig op mij over dus dat wilde ik even recht zetten ;)Op een forum gaat het wel omdat het kleine stukjes tekst zijn, als boeken e.d. Ik heb het nog nooit gepresteerd om een boek te lezen helaas,
Kijk, ik kan gemakkelijk doen en ze brokjes geven, maar inmiddels weet ik dat dat gewoon ECHT niet goed is. Dus ik wil ze het beste geven, alleen heb ik er hulp bij nodig om uit te vissen van hoe of wat, is dat zo erg!?
'k weet niet precies wat je recht wilt zetten;
'k zou de laatste zijn om je enthausiasme betreft vers-voer te willen dimmen

't leuke van dit forum is, dat 't al geruime tijd in gebruik is, en 'n prachtige zoekfunctie heeft;
tik in: kat barf menu.. en tjoep je komt uit bij:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html
of
voorbeeldmenu"s kat
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 508.0.html
allemaal korte, goed leesbare stukjes

daarnaast misschien deze:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,19.0.html
...altijd leuk om jezelf voor te stellen

't is aan jou om te beslissen en zelf te begrijpen waarom je wat voert
en kennis van zaken om zelf een menu samen te stellen
da's 't idee achter zelf samenstellen

en tuurlijk hulp vragen is prima,
klakkeloos aannemen, dat 'iets' al dan niet goed zou zijn, lijkt me funest

en van deze zin kreeg ik dus duidelijk de kriebels:

Ik vind het niet erg om voor ze bezig te zijn, alleen interesseert voeding me gewoon niet zo, daarom moet ik ook altijd alles vragen. Ik wil het goed doen, maar hou me er niet zo graag mee bezig om het allemaal uit te zoeken enzo

vandaar...
Door Fleetwood
#1140058
Wat stom zeg! Ik dacht hier gisteravond toch echt nog gepost te hebben, maar die post is dus nergens meer terug te vinden  ???

Anyway, ik kan me voorstellen dat die zin raar overkwam. Maar afhankelijk zijn van informatie van anderen betekent niet dat ik niet selecteer. Ik neem niet zomaar klakkeloos alles van iedereen aan  ;) En de zoekfunctie is ongeveer hetzelfde probleem als een boek. Er zijn zoveel teksten door te spitten voordat ik gevonden heb wat ik wilde weten, dat ik daar ook een eeuw mee bezig ben  :(

Nou, het konijn is.... OP!!!  :groupwave2:
Toen die bruine drap allemaal uit die darmen kwam, heb ik 'm maar eens goed afgespoeld onder de kraan en de organen eruit getrokken. Wat een joekel van een maag heeft zo'n beest zeg!!  :o Ik heb de lever en het hart eruit geknipt en een stuk van z'n bil. Toen vonden de poezen het interessant en nu, de volgende morgen is alles op. Ik ben trots op ze!  :)

Groetjes, Trudy
Gebruikersavatar
Door koekje
#1140069
wow, wat goed zeg! van jou ook trouwens!

de organen (muv de darmen) kunnen ze trouwens goed eten hoor. hebben ze het hele nijn gegeten en heb je nu een wit tasje?  ;D
toch wel handig dat je dat allemaal durft en lekker groot kunt inkopen. konijn is meestal niet 1 van de goedkopere diersoorten, maar wel lekker.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door