Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Iris73
#1118394
Mijn kater Monty woont nu ruim 5 jaar bij ons. Hij was ongeveer 2 toen ik hem uit het asiel haalde. Hij had toen al chronische niesziekte. Monty heeft dit jaar veel pech gehad. Eerst een antibiotica kuurtje nodig voor z'n genies (dat moet af en toe...), toen had hij gevochten en dat resulteerde in een abces op z'n oor. Weer antibiotica. Daarna kreeg hij dikke plekken op z'n kop, rauw en kapot ook nog. Dat was voedselallergie. Hij kreeg een injectie en speciaal voer (brok). Hij knapte op. Tot hij een ontsteking aan z'n ogen kreeg... dat kwam weer van de niesziekte. Weer medicijnen. Dat was dus 5 keer in 4 weken bij de dierenarts! :(

Hoewel hij opknapte van het speciale dieet (Royal Canin SC31, tegen eiwit allergie), heeft hij in die tijd wel altijd Almo Nature blikjes gekregen... dus helemaal kan ik het niet op eiwit allergie gooien.
Ik wil mijn katten graag op in ieder geval deels rauw vlees zetten, maar met Monty durf ik niet zo goed. Hij heeft al wel Prins Total Care gegeten (zonder problemen dusver), en wat rauwe runderriblap.
Hebben jullie tips voor hem?

Overigens heeft hij nu weer een ontstoken oog... vermoedelijk weer gevochten... doet hij wel vaker :-[
Door Borke
#1118400
Met niesziekte heb ik geen ervaring, maar met voedselallergie des te meer!
Wij hadden een Maine Coon Franny poes van bijna 10 jaar met voedselallergie.
Eerst deed ze het prima op dieetbrokken van Hill's een jaar lang, toen weer slechter.
Dieetbrokken van RC geprobeerd, maar dat was het niet.
Toen was ze 10 jaar en graatmager en de DA wist niets meer te bedenken anders dan Prednison.
Toen hebben we haar op een eliminatie dieet gezet van geitenvlees en i.p.v. spuitpoep kreeg ze weer mooie drolletjes.
Uieindelijk overgezet op Carnibest lam en rijst en daar heeft ze het nog 4.5 jaar prima op gedaan, ze leefde helemaal op. Helaas is ze aan het eind van de zomer door nierfalen overleden, maar tot een week daarvoor ging het werkelijk prima met haar!

Ik zou dus met alle andere voeding stoppen en overzetten op een kvv voor katten.
Als je kat de vers vlees voeding van Prins lekker vindt, probeer die dan eens. Bij ons vonden de katten het niet te pruimen.
Ik voer nu bandit en Carnibest afwisselend aan de drie katten die we nog hebben, alles hier in huis eet vers vlees, allemaal dankzij Franny  ;D
Door flin
#1118691
hier wandelen ook 2 katzels met chronische niesziekte,
met vlagen hebben ze er wat last van: gesnot en wat 'natte' ogen...

't is niet heel heftig, en eigenlijk denk 'k dat 't ook met goede weerstand van doen heeft...
met zo'n snotter aanval wil 'k ze nu L-lysine door 't voer geven, om te kijken of 't dan sneller over is, helaas kan 'k daar nu dus nog nix van zeggen...
daarnaast lees 'k ook veel goede dingen over Lauric-acid; (wat dus in kokos en palmolie zit) dit wordt ook gebruikt bij katten met FIVirus...


Als 'k je verhaal zo lees, zal Monty in elk geval flink moeten aansterken, en z'n weerstand weer opbouwen..
en 'k zou 'm zeker alleen maar rauw geven; de eiwitten uit de blikjes en zakjes (gekookt!) zijn echt anders dan de eiwitten in vers vlees,
goede kans dattie 't daar een stuk beter op gaat doen?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1119078
Ik kan je maar één ding aanraden en dat is hem helemaal over zetten op versvlees. Hopelijk wil hij over want dat is vaak het probleem met katten.
Het kan ook zomaar dat zijn huidklachten  erger worden (ontgiften) Maar uiteindelijk gaat dat over.
Door het verse voer wordt zijn weerstand hoger want zijn darmflora wordt beter, zijn lichaam heeft minder stress met het verwerken van zijn voeding. Het verwerken van onnatuurlijke voeding vraagt creert veel stress aan het verteringssysteem, een natuurlijke voeding wordt zonder omwegen gemakkelijk opgenomen, het lichaam hoeft er geen kunst en vliegwerk voor uit te voeren.
Dus ik kan je juist voor hem alleen aanraden om hem helemaal geen onnatuurlijke voeding meer te geven dus geen brok en niets uit zakjes of blikjes (almo nature is ook geen gezonde natuurlijke voeding voor een kat)
Door Mevroi Kruim
#1119234
Met Sylvia eens. Bij voedsel-allergie of -intolerantie kun je eigenlijk niet beter doen dan graanvrij vers gaan voeren. 1000x beter voor je kat.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1120093
eens met de rest..
en wb de niesziekte..

ik was laatst bij de d.a. voor noezels.. mijn kat met blaasonsteking..
zij heeft ook chronische niesziekte..
ik begon daar over.. omdat ze op t moment erg laag in haar weerstand zit..
steeds heeft ze onstoken oogjes.. en ze snottert op t moment ook weer meer..
ik ben nu bezig met die blaasonsteking.. maar zit verder ook te denken aan goedjes om haar weerstand omhoog te brengen..

de ass. van de d.a. had het iig over sinus compositum..
dat waren druppeltjes tegen niesziekte dus..
een klant van haar geeft het al jaren aan een kat die dus ook chronische niesziekte had..
en daarna heeft hij nooit meer last gehad..
er zijn ook compositums en/of homeopathische middeltjes om de weerstand verder op te werken..
misschien eens op googlen??
Door Iris73
#1125667
Bedankt voor alle reacties! De afgelopen tijd was wat hectisch, dus had geen tijd tussendoor naar het forum te komen.
Ik ga sowieso proberen stukje bij beetje meer rauw te voeren, Monty lust de Prins Total Care in ieder geval, daar doe ik dan steeds een nieuwe soort bij, te beginnen met Duck kip... die is weliswaar niet compleet, maar we zijn toch nog lang niet helemaal over.
Op dit moment gaat het met de allergie goed, het ontstoken oog is nog niet genezen, maar Monty doet daar altijd lang over.  :(
Gelukkig is hij gemakkelijk met het geven van medicijnen, of zoals nu, "zalf" in het oog! Bij sommige van mijn katten is dat wel anders!!!

Met kerstmis wil ik in ieder geval rauwe zalm proberen, nu ze de Prins (op eentje na) accepteren... vorig jaar heb ik ook zalm gegeven met kerst, maar daar haalden ze toen alle vijf de poezelige neusjes voor op! Benieuwd wat ze dit jaar doen.

Op dit moment kan ik bij de plaatselijke dierenwinkel Duck, Smuldier, Runner en Dibo krijgen (Dibo is een duits merk dat los ingevroren stukken vlees levert in 500 grams- en 2000 grams-verpakkingen. Ze richten zich voornamelijk op de hond, maar er is één Dibo voor katten... dat is rundvlees. In de meeste andere soorten lijkt pens te zitten en ik denk dat menig kat dat niet blieft). Ik probeer nu dus Duck kip, dan kan ik later nog wat van de anderen er bij proberen. Eerst maar eens kijken of ze dit accepteren. ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door