Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door angie69
#1116779
Hallo,

Ik heb een ragdoll en ik wil dat zij ook net als onze hond vers gaat eten.
Probleem, madam lust alleen brokken en het liefst die hele goedkope,

Omdat ze bijna te mager is,ze weegt 4 kilo en een ragdoll mag wel 9 kilo wegen,
geef ik haar ook wel eens een zakje kattevoer in saus,

Nou dat vlees laat ze liggen maar de saus ervan vind ze zalig,

Nu heb ik bedacht dat als ik die saus los had ik het eerst eens over haar brokjes kan doen en daarna over vers vlees ?
Misschien trapt ze erin,

Maar hoe kom je aan die saus ??
Heb het al aan de fabrikant gevraagd maar die wil mij niet verder helpen,geheim van de smid......

Zakje kant en klare jus en boullion trapt ze ook niet in ,

groetjes Angelique
Door Mevroi Kruim
#1116893
Dan zit er dus niks anders op dan die zakjes kopen en alleen die 'jus' door het vlees te doen. Door de brokken zie ik het nut niet van in als e je kat vers wilt gaan voeren.
Heb je de andere tips voor weigerachtige katten doorgelezen? Er staan heek veel ideeen in. Een mogelijkheid is bv blikje sardien of zalm door de kvv mengen, veel katten gaan daar wel voor.
Door flin
#1116970
hier wandelt ook zo'n giga muts...

eigenlijk te mager, maar meer eten (of vaker) ho, maar; niet dus...

2 weken terug weer n's een klein pakje 'prut' gekocht, (op aanraden van omstanders) om dat door z'n voer te mengen, in de hoop dattie meer zou eten; fout !!

wat gebeurde er? hij zoekt netzolang, totdat hij al de 'prut' heeft gevonden, (tot aan 'n oren zittie onder) om vervolgens te gaan staan blèhren, om meer...'prut'; uiteindelijk vrattie nog minder, helaas...

nu gaattie weer zuchtend aan z'n'gehakte-BARF; en wij hebben onze les weer geleerd ;)

wat je voor de overgang naar vers kunt proberen, is misschien nog wat brokkies heel fijnmaken en door/over 't vlees doen?
Door brie
#1116988
flin schreef: hier wandelt ook zo'n giga muts...

eigenlijk te mager, maar meer eten (of vaker) ho, maar; niet dus...

2 weken terug weer n's een klein pakje 'prut' gekocht, (op aanraden van omstanders) om dat door z'n voer te mengen, in de hoop dattie meer zou eten; fout !!

wat gebeurde er? hij zoekt netzolang, totdat hij al de 'prut' heeft gevonden, (tot aan 'n oren zittie onder) om vervolgens te gaan staan blèhren, om meer...'prut'; uiteindelijk vrattie nog minder, helaas...

nu gaattie weer zuchtend aan z'n'gehakte-BARF; en wij hebben onze les weer geleerd ;)

wat je voor de overgang naar vers kunt proberen, is misschien nog wat brokkies heel fijnmaken en door/over 't vlees doen?




Hihihi, zo herkenbaar dit ;D
Zo heb ik afgelopen zomer 2 weken lang hardnekkig geprobeerd om mn laatste "brokken" kat van 8 jaar op vers te krijgen. Gevolg, een kat die niet meer vrat, boos was, sterk vermagerd en een vacht waar je je het laplazerus van zou schrikken. Van ellende heb ik toen de moed maar opgegeven en weer een zak brokken gekocht.
Maar... sinds een week of 4 was ik ineens stomverbaasd toen madam zonder problemen een kipkarkas weg zat te werken :o Maar die had ze dan wel gejat...als ik haar een bakje met vers vlees voor zet eet ze het niet ???
Nu doe ik het dus zo: Ik geef haar een paar brokjes (het zijn er nu nog maar een stuk of 10) en daarna laat ik bij haar in de buurt "per ongeluk" een portie vlees staan zodat ze het kan jatten.
werkt als een tierelier :D

Het blijft een kwestie van creativiteit met die poezels ;D
Door flin
#1117011
brie schreef:.
Maar... sinds een week of 4 was ik ineens stomverbaasd toen madam zonder problemen een kipkarkas weg zat te werken :o Maar die had ze dan wel gejat...als ik haar een bakje met vers vlees voor zet eet ze het niet ???
Nu doe ik het dus zo: Ik geef haar een paar brokjes (het zijn er nu nog maar een stuk of 10) en daarna laat ik bij haar in de buurt "per ongeluk" een portie vlees staan zodat ze het kan jatten.
werkt als een tierelier :D
;D ;D ;D

smeerkezen zijn 't!!!

er staat hier regelmatig een 'vergeten' schoteltje met BARF op de eettafel... ::)
(dan is al wel 't gordijn dicht... :o )
Door angie69
#1117021
Tja brokkenpiloten zijn het  >:(

Die jus wil ik over de brokken doen omdat die twee het enige is dat ze eet,
Misschien kan ik dan heel langzaam de brokjes vervangen door vers vlees en dan langzamerhand zonder die saus ?

Alle andere tips ten spijt, ze gaat gewoon in hongerstaking als je wat anders neerzet. :-\

's Ochtends snuffelt ze wel een beetje aan het verse voer van de hond maar loopt dan snel met opgetrokken neus weg.
Een muis of weet ik veel vangen doet ze ook niet,misschien omdat het een ragdoll is ?

Kan het trouwens geen kwaad om blik/zakjes voer en vers samen te geven ?
Begreep dat dit bij honden niet zo'n succes is.

Groetjes Angelique
Gebruikersavatar
Door koekje
#1117062
staar je niet blind op zo'n rasnaampje, het blijft gewoon immers een kat.
sien vangt ook geen muizen, en das ook geen ragdoll  :P
er zijn ook genoeg ragdolls die echt veel te dik zijn als ze 9 kilo wegen. 4 kilo klint best normaal voor een brokkenkat, ongeacht het ras. je moet de ribben goed kunnen voelen met stevig aaien. zo niet, is de kat gewoon te dik, wat voor ras het ook is.

otje moest ook niets van vers weten, ze rende letterlijk gillend weg voor een bakje met cb.
toen ze nog heel klein was, heb ik haar onder dwang een beetje rauwe tartaar in haar bekje gepropt, omdat ze het uit haarzelf niet wilde eten. smaksmak - hmm, best lekker.
sindsdien at ze graag tartaar.

toen ik de brokken echt helemaal beu was (otje heeft nooit natvoer willen eten), heb ik ze weggehaald. de volgende ochtend had otje honger als een wit paard. een klein beetje cb kreeg ze in haar bakje, met lekker veel tartaar gemengd.
met lange tanden is ze er maar van gaan eten.
het heeft een paar maanden geduurd, en is niet altijd even makkelijk geweest. ik heb mn poot stijf gehouden en laten zien dat ik de langste adem had.
otje barft nu hele weekendratten en allerlei maten muis weg. gerbils zijn ook lekker.
otje kan ook heel goed duiven en kwartels pluimen en ze vindt dat nog leuk ook.
Door Hekate
#1117106
Mijn kat was dol op alle blikvoer. Dus voor de overgang naar vers heb ik blikvoer gemend met carnibest.

Met een half half mengel at hij het net op. Na een weekje heb ik de helft van het blik vervangen door meer carnibest, toen at hij dus 3/4 wers en 1/4 blik. Ging ook goed. Zo ben ik verder gaan afbouwen.

Soms, als ik te snel afbouwde, had ik een kat die een dag niets at, dan ging ik weer terug naar de vorige verhouding voor een weekje. Daarna verder afbouwen in een kleiner stapje.

Uiteindelijk ging het echt in heeeel kleine stapjes. Van een theelepel blik naar geen blik heeft me meer dan een maand gekost. En er moest echt echt echt een tussenstap van een halve theelepel blik tussen voor mijn kat. *zucht*


Bij mij werd het echt een prakje trouwens. Beetje blik op een vorkje (pate achtig spul) en dan maar prakken door de carnibest, totdat ik niets meer er van terug zag. Het is Fred nooit gelukt om alleen de lekkere hapjes er tussenuit te pikken.
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#1117170
Precies wat koekje zegt; staar je niet blind op een rasnaampje. Hier lopen ook twee Ragdoll-aapjes rond. Twee katertjes van inmiddels 1,5 jaar oud. En hier eten ze heerlijk vers. Misschien omdat ik het ze vrij jong heb aangeleerd (met ongeveer 6 maanden). Ik weet niet hoe oud jouw poes is... dat kan veel schelen met overzetten en wennen aan verschillend eten. Bij een jonge kat gaat dat gewoon veel makkelijker. Ik zou ook niet weten of onze katten muizen zullen vangen, want ze komen niet buiten, maar als je ziet hoe ze met een kuikentje aan de gang gaan... grommend gedragen ze zich als echte tijgers!!! ;D

Verder is een gewicht van 4 kilo niet per definitie te mager. Een gezond gewicht voor een volwassen Ragdoll-poes is ongeveer 4-6 kilo en voor een kater 6-8 kilo. En ze groeien door tot een jaar of 3-4.

Verder lijkt mij de tip van Hekate ook de moeite waard: de saus te mengen met Carnibest en eventueel (veel) water zodat het een papje wordt en de saus er dus niet meer tussenuit gevist kan worden.

Succes!
Laatst gewijzigd door el-grillo op vr 12 dec 2008, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door angie69
#1117799
Hoi ,

Nee joh zo bedoelde ik het niet met toen ik vroeg of het kwam omdat ze een ragdoll is,
n.l zo,
Bij een ragdoll hebben ze toch heel veel jachtinstinkt weggefokt ?
Ze gaat ook rustig naast een vogel of muisje zitten zonder een hap te nemen,
misschien vind ze daarom vers vlees ook niet lekker ?
(was maar een ideetje van mij want ik heb onderhand alles al bedacht maar ze trapt er gewoon niet in en wil alleen maar brokken)

De dierenarts vond haar gewicht ook wel goed,
maar ik heb een cattery (lachen,ik heb rgdolls gehad in 10 jaar tijd en 1 keer een nestje ,maar wel een officiele cattery)
Ik houd eigenlijk niet zo van het wereldje van de cattery's, onze poes loopt ook gewoon lekker buiten en naar shows gaan we ook niet,
zie haar gewoon als een poes maar wel met een heel apart karakter en daar zijn we voor gevallen vandaar een raskat.

Kittens vind ik geweldig lief,die drukke bolletjes wol door het huis te zien rennen,zo leuk !
Heb heel erg genoten van het nestje dat we toen hadden en na al die jaren lijkt het mij zo leuk om weer eens een nestje te fokken,

Maar ik weet dat moederpoes veel afvalt na de bevalling en tijdens het zogen,
dus zou ik mijn poes voor die tijd liever wat dikker willen hebben,en als het even kan op vers voer omdat ik dat wat gezonder vind dan die brokken en jus die ze nu eet.
Nu met die 4 kilo vind ik haar echt te mager om haar te laten dekken.
Raar ook want haar ouders waren juist hele forse ragdolletjes

Vandaar dus,

maar nu weet ik nog niet hoe ik die jus na kan maken,
jammer leek mij wel een goed idee,
misschien toch maar wat jus uit die zakjes schrapen en het zo proberen.

groetjes
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1118293
Er zijn zat dingen te verzinnen die je erover heen kunt doen buiten die jus uit de zakjes. Eigenlijk hou je hiermee de vraag naar die sterke smaak (kunstmatige smaakstoffen) aan de gang.

Ik heb hier ergens op het kattenforum een topic met suggesties.
Wat je bijvoorbeeld kunt doen is een  vlees of visbouillon inkoken deze in een ijsblokjes bakje invriezen en deze ontdooien en iets verwarmen en over het vlees gooien. (geen zout in de bouillon doen natuurlijk, dus ook geen bouillonblokjes nemen want daar zit zout in)

Vis/zalmolie wil ook wel helpen, of een beetje sardienen uit blik er doorheen mengen
Door Huskymeisje
#1120040
haha, dat jatten komt mij heeeeeeeeeeeeeeel bekend voor. Zo heb ik mijn katertje aan het barfen gekregen. Bij toeval ook. Kvv moest (en moet) hij niet. Ik heb met hem ook vanalles geprobeert en was de wanhoop nabij. Totdat ik een keer het eten van de honden klaarmaakte en er een stukkie op de grond viel. Zoef weg was meneer met het vlees.

ik heb dus mazzel gehad. Meneertje bleek gewoon direct voor het echte werk te willen gaan. Alleen muizen e.d. of een eendagskuiken moeten ze hier niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door