Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1103162
Hallo Allemaal,

Heel veel gelezen de afgelopen dagen op dit forum, maar toch nog een vraag. Ben sinds afgelopen zaterdag met de omschakeling bezig. Misschien nog even een korte introductie hier.

Heb drie katten, één vrouwtje, Nounours en twee katers, Mystique en Chichi. Reden waarom ik omschakel: ik wil af van het kunstvoer (gaf mijn katten vroeger altijd vers plus blik) en per kat vanwege persoonlijke gezondheidsredenen.

Mystique (7+) is de meest probleemloze van het stel, vangt muizen als de beste en dol op rauw voer, dus daar verwacht ik de minste problemen mee. Reden waarom ik omschakel voor hem: hij krijgt met steeds kortere tussenpozen jeuk bij zijn nek en vervolgens kale plekken die tot bloedens toe gekrabd worden. Vanaf zaterdagmiddag geef ik hem geen brokjes meer, maar CB. Verder poulet en hart gekocht, waarvan ik weet dat hij daar dol op is. CB gaf de eerste keer geen probleem, maar nu moet ik het vermengen met ander blikvoer. Het verse vlees gaat er in als koek, maar dat is niets nieuws. Het KVV zal ook wel wennen. Wat me wel opvalt, en dat is snel na drie dagen, is dat het krabben een stuk minder is geworden, waarschijnlijk zit ik dus op de goede weg met hem.

Nounours (14+) is de probleemkat, een heel lang verhaal dat ik hier kort zal houden. Heeft al 2 1/2 jaar een ernstige maagontsteking, waar geen verbetering in kwam. Al even lang aan de prednison, metaclopramide en zitac (in suspensie, iedere dag). Verder strikt vloeibaar dieet dat over de dag verspreid gegeven moet worden. Heb vanalles geprobeerd, maar er kwam geen verbetering in haar situatie en soms werd deze ook echt stukken slechter. Begon afgelopen september over inslapen te denken, toen ik opeens tot mijn grote verrassing merkte dat het toch wat beter met haar ging. Zij heeft echt zeventien levens. Kan sinds een paar weken en voor het eerst sinds jaren fijngemalen ID brokjes (speciaal tegen braken) verdragen (ik geef haar die mondjesmaat omdat het vloeibare voer na 2 1/2 jaar haar neus uit komt). Zaterdag voorzichtig ook een theelepeltje CB door haar vloeibare voer geroerd en oh wonder, ze vindt het zalig en nog belangrijker: ze houdt het binnen. Ik kan niet zeggen wat DAT betekent. Ik heb weken, maanden, jaren vanalles geprobeerd bij haar om te moeten constateren dat wat je er in stopte, met even grote gang er weer uitkwam. Keer op keer op keer. Nu krijgt ze een aantal keer per dag een eetlepel CB door haar vloeibare eten gemengd en smult ervan. Is ook veel beter verzadigd.
Vandaag in overleg met de DA begonnen de prednison af te bouwen. Probeer nu naar een schema van om de dag prednison te gaan en dat een paar weken vol te houden met daarbij gewoon de gemalen brokjes naast het vloeibare voer gemengd met CB. Dus het wat vastere voer dan een paar weken terug. Heb in de afgelopen periode vele malen eerder geprobeerd de prednison af te bouwen, maar zonder succes. Braken nam snel in hevigheid toe, waardoor ik weer moest overschakelen op een dagelijkse dosering. Als dit lukt zijn de wonderen inderdaad de wereld nog niet uit. Het wordt erg spannend de komende tijd.

Over Chichi gaat mijn vraag. Chichi is ook een kater (broertje van Mystique) en heeft op zijn derde blaasgruis gehad (struviet). Is toen gespoeld. Ben afgelopen zaterdag ook meteen begonnen met hem KVV te geven. Hij kreeg van mij tijdens zijn 'blaasgruisdieet' best wel eens wat vers te snoepen, maar stukken minder dan daarvoor. Enfin, hij heeft de meeste moeite met CB, maar is bijvoorbeeld dol op verse vis. Het gaat wel lukken met hem, daar ben ik zeker van, maar hij heeft even de tijd nodig. Dus zal nog geruime tijd op een combidieet van blaasbrokken, blaasblik , gewoon blik, KVV en vers tegelijk zitten. Nu lees ik hier dat vers vlees goed is voor het zuurgehalte in de urine, maar hoe zit dat met verse gekookte vis? Daar is hij dol op, hij vindt dat lekkerder dan vers vlees dus als ik dat meng met CB of een ander merk KVV (ik heb nu nog alleen CB maar ga binnenkort even shoppen in Driehuizen heb ik al gezien) dan heb ik hem het snelste om. Heeft verse gekookte vis hetzelfde effect op het PH-gehalte van de urine als vers rauw vlees of is dat niet zo en moet ik oppassen met die combinatie in verband met zijn aanleg voor blaasgruis? Hij is nogal stressgevoelig, dus ik wil de overgang naar vers niet forceren, maar weet nu al zeker dat hij me later eeuwig dankbaar zal zijn, want hij had schoon genoeg van het blaasgruisdieet.

Het is goed om te weten dat ik ook de PH-strips heb besteld, zodat ik de PH van zijn urine kan meten (moet tussen 6-7 zijn, klopt dat?) en dat ik ook appelazijn ga kopen. Verder krijgt hij nog orthosiphondruppels (kumis kucing). Ook met hem vind ik het behoorlijk spannend. Het is ellendig om zo'n verstopping mee te maken, zowel voor de kat als voor jezelf. Maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.

Ben benieuwd naar jullie reactie en bij voorbaat hartelijk dank. Volgende keer een minder lang verhaal. Jeanine
#1103508
't is wat met je katzels... :(

vers zou idd goed kunnen helpen om eea aan probemen te verminderen, mits ze 't willen gaan eten idd

hier 1 voormalig struviet patiëntje, die super goed gaat op z'n vers-menu, en eigenlijk wat te veel eet...maar geen problemen meer in die zin...

maar Chichi: zoals je al zegt: verschillende soorten kvv uitproberen, en kijk dan of je versies zonder rijst-en/of graan kunt vinden: dat zijn meestal de diabetes-versies...de granen/rijst zorgen weer voor een minder zure PH, dus dat wil je niet als katzel daar al gevoelig voor is...
als 'smaakmaker' kun je idd best wat vis door z'n eten prutten, je kunt kiezen voor wat uit 'n blikje misschien (wat zalm, of wat tonijn; van die blikjes uit de super van Silverline oid) natuurlijk kun je ook zelf wat rauwe vis geven, en als je persé wilt koken; zorg dan dat je geen graat geeft...('s net als gekookt bot; splinters en scherpe enge veranderingen)

daarnaast is veel vocht belangrijk: en dus 't kvv nog natter maken, en brokjes (drooooog) eigenlijk helemaal niet meer geven?

succes!
#1104196
Hallo Flin,

Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp heeft gekookte vis dezelfde werking als vers vlees. Dat is goed nieuws hier want daardoor zal ik Chich sneller om krijgen. Hij kreeg vandaag gekookte vis op met een flinke lepel CB erdoor. Ging er in als koek. Verder ben ik er achter gekomen dat de Orthosiphondruppels, (Kumis Kucing) die ik hem geef, de urine ook zuurder maken. Die zal ik in deze overgangsfase wat extra geven. En verder de zaak maar in de gaten houden, de PH meten en eventueel appelazijn of cranberries toevoegen, zoals hier op de site staat. Brokjes zullen helaas nog wel even op het menu moeten staan, want hij is niet zo snel met nieuwe dingen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Groeten, Jeanine
#1124108
Binkie, ook een struviet kater, heeft veel moeite gehad om om te schakelen.

Toch door inderdaad de dingen die hij lekker vind te mengen door de nieuwe dingen, gaat het best goed. Ik laat hem nu sinds begin oktober barfen en het gaat prima.

Ik gaf hem in het begin 1x struviet brokjes en 1 x vers op een dag. Dat ben ik uit gaan breiden want hij at dagen niks, alleen een beetje brokjes die hij kreeg. Maar toch, hij is om.
#1134883
'k denk dat je DA dit bedoeld?
Hele vissen is uitstekende voeding maar voer niet steeds dezelfde soort vis. Sommige vissen (zoals karper) bevatten een enzym dat vitamine B1 vernietigt.

katzels hier krijgen alleen wat 'vette vis' zoals sardien oid...en dan alleen voor de omega 3
witvis bevat weinig voedingswaarde, dan geef 'k ze liever vleesch :)
#1137986
Nyncke schreef: Mijn katten zijn dol op witte vis, verder nog nooit last van gehad.
tekort aan vitamine B1 veroorzaakt bij mens en dier beriberi: verlies van eetlust, spijsverteringsstoornissen, allerlei onbestemde klachten, langdurige sloomheid met uiteindelijk het optreden van verlammingen. Soms is het derde ooglid gedeeltelijk over het oog getrokken, vanaf een bepaald stadium gaat de kat zelfs scheel kijken. Vitamine B1 behoort eveneens tot de belangrijke elementen ter voorkoming en behandeling van, onder andere, bepaalde zenuwziekten en hartaandoeningen.

als je genoeg vers vlees in't menu stopt, dan zit daar genoeg vit. B 1 in, en zal de afbraak van wat thiamine geen problemen geven.... ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door