Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door dinnee
#1086463
Ik vroeg me af of iemand weet welke percentages ik het beste aan kan houden voor mijn fret.

Hij is nogal een moeilijke knager. Spiervlees en orgaan gaan goed, maar bot vind hij echt te moeilijk. Ik heb hem wel prooidiertjes gegeven zoals kwartel en duif, maar hier doet hij zo lang over dat hij 3x te weinig eet.

Hij krijgt nu 150 gram kvv (haaksbarf), maar ik wilde dit zelf gaan samenstellen (is voordeliger voor me...).

Ik had zelf deze percentages in gedachte, maar omdat ik hier nergens iets over kon terug vinden, dacht ik, dan post ik het hier maar eens! :)

vleesbot 50%
spiervlees 30%
orgaan 20%

Ik zit er aan te denken om misschien iets minder orgaan te geven en iets meer spier, maar dat weet ik nog niet zeker...

(Sorry dat dit bij kat staat, maar ik wist niet waar ik het anders neer kon zetten)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1086547
iets minder orgaan kan, maar ik zou niet onder de 15% gaan zitten.

ik ervaar met otje en poet ook een vleesbot probleem. ik kies daarom voor zachte botjes; klein gevogelte en nijn en geen dragende delen. zelfs dat is nog te hard voor ze. daarom mep/maal ik het. en dan gaat het goed naar binnen.
Door dinnee
#1086750
Ik heb hem eens een kwarteltje gegeven, van 150 gram. Precies zo veel als hij normaal op een dag eet, maar hier deed hij 3 dagen over. Dat vond ik toch wel heel erg zielig! Terwijl hij het wel erg lekker vond.

Misschien moet ik toch maar eens voor een molentje kijken! ;)

Gemepte botjes gaat enigsinds.. Erg langzaam eten en de gewrichtjes laat hij sowieso liggen.. Dan geef ik hem liever iets gemalen, dan dat hij te weinig binnen krijgt. :)
Door Happy Tail
#1087298
kan zijn dat ie er nog aan moet wennen. hoeveel weegt je fret? met 150 gram doen de mannen hier 1.5 dag
Ik geef hoofdzakelijk Haaks en daarbij dan nog wat lekker knaagwerk, soms hele prooitjes. Maar hier zijn ze soms erg lui: een kippen nek gaat er zo in, maar een eenden of kipvleugel is wat meer werk en die moet eerst wat langer liggen (dan moeten ze wat meer trek hebben) dan gaat die er ook aan.
Geef ik een hele kwartel met veertjes en al, dan is die binnen 24 uur weggewerkt en blijf ik wel met wat veertjes zitten. De dag erna taalt er niemand naar eten....

qua percentages als je volledig zelf wilt samenstellen zou ik ook max 10 % orgaan aanhouden en de rest onderverdelen in goed bevleesd bot en een spiervlees. Kun je aan hele prooidieren komen, dan is dat natuurlijk nog beter. vergelijk een beetje wat daar aan % in zitten
Door dinnee
#1087547
Dragon is erg groot. De laatste keer dat ik hem gewogen heb woog hij 1,5 kilo en was hij vel over been. Hij was echt heel erg mager... Nu is hij gelukkig wat aangekomen en daar ben ik wel blij mee moet ik zeggen, mag ook wel van de winter. ;) Ik schat hem nu op 1,7 tot 2 kilo. Misschien zometeen even wegen?

Hij krijgt op dit moment Haakbarf fret (dus de kip variant) en haaksbarf kat konijn. Daarnaast krijgt hij soms nog een beetje Bandit wild, maar omdat ik hier nergens kan terug vinden wat daar precies in zit, geef ik hier maar een klein beetje van, meer voor de smaak zeg maar.

Omdat ik meer diersoorten wilde gaan voeren ben ik eens op zoek gegaan naar wat ik allemaal gemalen kon krijgen en kwam toch al op zo'n 12 diersoorten. Alleen nu wist ik de precentages niet! :)

Waarom zou je ze 10% orgaan geven in plaats van 15 tot 20? Ik ben er erg over aan het twijfelen, vooral omdat hij geen groente of zo erbij krijgt. Misschien dat je me daarmee kan helpen?

Ik heb ook het idee dat Dragon heel moeizaam alles verteerd, hoewel hij toch al zeker een half jaar op vers staat. Als hij haaks kat konijn heeft gehad vind ik veel stukjes bot terug in zijn ontlasting... Ook vind ik zijn vacht niet tip top. Hij is wel een albino, maar dan nog.. Wel een stuk witter geworden en hij ruikt nu zo lekker! Zou ik hem misschien 1 of 2 keer per week wat visolie mogen geven?

Barfen met mijn hondje is zo makkelijk, maar over mijn fret ben ik erg onzeker! Wil het graag goed doen, denk ik.

Gister heeft hij als vleesbot een kippenvleugeltje gehad. Dat is nu voor de helft op (jeej!!) en vanmorgen heeft hij er heerlijk aan zitten knagen/kraken. Moet ik gewoon wat dapperder zijn en hem maar prooitjes geven? Ik kan makkelijk aan duif, kwartel, hamsters, ratten, muizen noem maar op komen dus dat is geen probleem, maar ik ben wel bang dat hij weer zo extreem mager wordt.
Door Mevroi Kruim
#1087675
Leuk, een barfende fret!
Minder orgaan komt meer overeen met de natuurlijke verhoudingen van een prooi. Een gemiddelde prooi bevat zeker niet meer dan 15% orgaan, meestal nog minder. En ervan uitgaande dat Moeder Natuur wel weet wat ze doet is het zinnig om bij versvoeren een beetje de percetnages aan te houden zoals die in een proodier zouden voorkomen.

Visolie zou je zeker kunnen proberen, dat kan heel god helpen bij vachtproblemen. Of een stukje zalm, of sardien of andere vette vis. Dat eet ook lekker makkelijk.
Proodieren kun je ook heel goed uitproberen, dat lijkt me ook prima voor jouw fret. Gewoon doen en kijken hoe het gaat.
Door dinnee
#1088552
Weet je wat?

Ik ga het gewoon proberen! Dan bestel ik wel wat gemalen spul voor als het niet goed gaat en hou ik dat achter de hand. Voor een fret heb ik toch maar een klein vriezertje nodig. ;)
Door dinnee
#1090871
Hij is pas 3. Heeft hier voor  (tot afgelopen voorjaar) wel altijd op brok gestaan van Hopefarms en toen hij 1,5 werd over gestapt op totally ferret.

Hij is niet kaal of zo en heeft ook geen kale plekken (nooit gehad) maar hij is niet het glimmende spiegeltje dat ik verwachtte bij het voeren van vers. Op dit moment is hij wel in de rui. :)

Wat foto's kan je hier vinden www.snuffelt.nl/weblog/coda

Ik weet niet of het bovenstaande mag, maar anders haal ik het wel weg hoor. :)
Door Happy Tail
#1091033
het is wel rui periode, maar er komt wel een mega mooie vacht tevoorschijn hier.

Ik heb de mannen hier sinds 1,5 jaar op Haaks en knabbelbarf. en deze winter zie ik pas echt goed verschil met vorige jaren, dus kan zijn dat jouw fret ook even iets nodig heft om te ontgiften. De mannen hebben de laatste 2 jaar ervoor ook altijd TF gehad, maar ik wat daar op een gegeven moment echt niet meer tevreden over, want ze gingen echt stinken en slecht eruit zien(tja logisch weten we nu)
hier heeft het dus wel 3/4 jaar geduurd voordat ze mooi werden.

ze krijgen hier ook wel eens Haaks zalm en in de rui periode en wintervet aanmaak wat meer, kan dat misschien jouw fret een beetje helpen met zijn vacht vanwege de omega 3 tjes?
Door dinnee
#1091387
Daar heb ik ook al over zitten denken. :) Dus ik geef nu 2 a 3x per week een zalmolie capsule erbij. Dragon lust echt totaal geen vis.. Dat heb ik wel al een aantal keer geprobeerd, maar was steeds geen succes.

Ik stel nu zelf zijn menu samen met dingetjes die al voorgemalen zijn en dat bevalt heel goed. Zo kan hij veel verschillende diersoorten proberen en hou ik ook een beetje afwisseling. Helaas werd Haaksbarf echt te duur voor mij.

Vandaag heeft hij weer lekker aan een kippenvleugeltje geknaagd. Echt leuk om te zien!
Door dinnee
#1101595
Vorige week heeft hij een heel kwarteltje op! Echt leuk!

Nu zijn wintervacht helemaal door is gekomen is hij binnen een paar dagen extreem zacht geworden. Echt, zo zacht heb ik hem nog nooit mee gemaakt! Ongelofelijk... :D Ik ben zo blij!!

Bedankt voor alle lieve tips. Mijn fretje is ook lekker aan de Barf!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door