Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door boedha!
#1078872
Hoi,

Ik kom net bij de dierenarts vandaan met mijn katten, beide hebben volgens de dierenarts teveel tandplak. Haar advies: weer brokken gaan voeren.. Andere optie was eens in de zoveel tijd onder narcose de tandplak te verwijderen, maar dit staat me erg tegen en dit zie ik zelf niet echt als optie.

Mijn katten Barfen nu een jaar en eten nog steeds slecht en weinig botvlees. Ik denk dat dit de hoofdreden voor het teveel aan tandplak is. Tot nu toe blijf ik ze gewoon botvlees voeren en geef ze ook niets anders als ze het niet eten, maar karkassen enzo worden nog steeds nauwlijks aangeraakt.

Dierenarts raden aan 1 maaltijd per dag te vervangen voor brokken, maar dit neemt natuurlijk het hele idee van graanloos voeren en uberhaupt het niet voeren van brokken weg. Brokken zouden (naar wat ik tot nu toe gelezen heb) te snel verpulveren om een goede reinigende werking te hebben, maar waarom raad de dierenarts dit dan toch aan?

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet, barfen opgeven of doorgaan met de hoop dat ze meer botvlees gaan eten (en daardoor misschien onder narcose tandplak moeten verwijderen).

Ik ben behoorlijk in de war en weet niet meer waar ik goed aan doe.. :-\  Ben erg benieuwd hoe jullie erover denken...

Groetjes Nadia
Door verwonderd
#1078876
Lusten ze gedroogd vlees? Dan kunnen ze daarmee de tandjes poetsen?

Mss 1 keer laten verwijderen, ik heb geen flauw idee, maar aan de brokken vanwege tandplak?  ;D ;D ;D

>:( Wat een grote onzin. Volgens mij ontstaan juist veel tandenproblemen door de brokken  >:(

Je niet van de wijs laten brengen, zoek hier op barfplaats maar naar tandvleesontstekingen en al dat soort zaken, je zult voldoende topics tegenkomen waardoor je weer overtuigd bent dat je goed doet aan Rauw voeren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1078890
wat je nu moet gaan doen: jezelf geen oor laten aannaaien door de DA.
en de DA raadt brokjes aan omdat tie stom is.

er zijn mogelijkheden om je katten meer bot te laten eten. maal of plet het bot. dit heeft dan minder of geen extra tandreinigende functie, maar weinig bot is met name slecht omdat er dan te weinig calcium in de voeding zit.
tanden poetsen kan ook met grote lapjes taai vlees (of eventueel orgaan, een half lamshartje bv). zelfs met kuikentjes. zolang ze er maar op moeten kauwen en het vlees moeten scheuren.
en ondanks alles zullen er nog steeds katten zijn die gewoon heel gevoelig zijn voor tandplak, net zoals sommige mensen dat ook zijn. dan maar 1x per jaar (of per 2 jaar) op tandreiniging bij de DA, das voor allerlei andere dingen ook beter dan van die vieze brokjes. tandplak (en misschien tandsteen) kan je ook zelf verwijderen met een speciaal krabbertje, hoeft poes niet voor onder narcose. als poes lekker op je schoot ligt te snurken, even lipje omhoog en met het krabbertje wat tanden en kiezen bijwerken. langzaam opbouwen/oefenen zoals sommigen dat met nagels knippen doen.

je kan hier ook je menu nog eens neerzetten, zodat we er misschien wat tips en adviezen over kunnen geven.
Door maddoc
#1078900
tandenpoetsen met een gaasje, verwijder je het tandplak mee voordat het tandsteen wordt als je het geregeld doet.
Moet poes wel aan mee willen werken, natuurlijk. Dus eerst rustig aanleren en belonen met wat lekkers/eten en duimen op een gewillige kat.
Door Mevroi Kruim
#1078944
De vorige schrijfsters hebben het al gezegd: vooral niet naar de da luisteren in dit geval. Brokken hebben echt geen tand-reinigende werking. Mijn ouwe katten en met name Kruimel missen juist door de tandplak van de brokken de nodige tanden en kiezen helaas. Met barf kregen ze mooie schone gebitjes. Gegarandeerd dat je ook met brok regelmatig de gebitten zult moeten laten reinigen dus dat heeft helemaal geen zin.

Knagen is idd een hot item, je hebt van die eigenwijze snorders die het gewoon vertikken  >:( Wat Koekje zegt, malen, knippen, pletten en doorzetten, beginnen met hele zachte botjes dus kippennek, die platslaan en in stukjes knippen en dan geleidelijk aan minder plat en grotere stukken. En ze mogen best een beetje honger hebben, je kunt gerust eens een paar dagen duidelijk minder voeren dan normaal, dat wil ook behoorlijk schelen voor de acceptatie.
Door flin
#1078951
gosj,... Nadia...die brokkies gaan je zowieso niet van de tandplak afhelpen....

je katzels willen geen botjes knagen, wel grotere lappies vlees?
 of snij je dit klein voor ze?

als 'k nu naar de gebitjes van onze katzels kijk (we zijn ook ruim een jaar op vers nu)
 dan mag 'k wel zeggen dat 't enorm verbeterd is,; maar idd heeft 't hier ook lang geduurd voordat onze Muts wilde knagen...

'k ben ook benieuwd naar je menuutje, en hoe je 't aanbiedt?
Door Rianne145
#1079504
Hier krijgen ze nu zo'n 2 jaar kvv/barf en af en toe toch wel wat tandsteen. Ik hou het bij door af en toe met m'n duimnagel het weg te halen, vinden ze niet leuk, maar moet even. Maar ze hebben een schoon gebit, hoe het gaat met een erg vies gebit weet ik niet. Misschien een keer laten reinigen bij de da en daarna bijhouden. Behalve een stikbek heeft het ook negatieve gevolgen voor hun algemene gezondheid.
Door boedha!
#1079707
Deze reacties had ik inderdaad al verwacht  ;) Hoe meer ik me in de barf verdiepte, hoe meer ik overtuigd raakte dat dit de juiste manier was. Als ik dan vervolgens zo'n verhaal krijg van de dierenarts (iemand waarbij je toch meestal de adviezen opvolgt) ben ik wel even uit het veld geslagen.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds wel twijfel en dit komt voornamelijk omdat ik gewoon een rotgevoel heb bij het verwijderen onder verdoving (ongeacht of dit wel of niet met brokken op te lossen is).

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! Ik zal even antwoord geven op jullie vragen:
@Lo: Gedroogd vlees heb ik nog niet geprobeert. Is dit dat spul wat je in de dierenwinkel voor honden kan krijgen?
@Koekje: hihi oke dat is duidelijk :). Kuikens, lappen vlees e.d. eten ze goed. Ik geef alles in zo groot mogelijke stukken maar blijkbaar hebben deze toch niet genoeg reinigende werking. Ik heb mijn huidige menu nu niet op de computer staan maar heb wel het idee dat ik nu een heel eind in de goede richting zit. Zal proberen binnekort tijd te maken om hem nog een keer op de site te zetten.
@Maddoc: Schoonmaken met een gaasje klinkt me goed in de oren. ik ga het zo gelijk even proberen.

Bedankt voor al jullie reacties. Bottemline is dat ik het vreselijk moeilijk vindt om te achterhalen wat nou écht goed is.. en hoe stom het ook klinkt, al dat meten, wegen, pletten, snijden, zagen e.d. met vers staat me soms best tegen en nu ik ook nog eens te horen krijg dat het niet het (complete) gewenste effect heeft sla ik weer aan het twijfelen, ook al zijn brokken misschien (of waarschijnlijk) ook niet de oplossing..moeilijk moeilijk moeilijk.. :-[
Door flin
#1079776
[quote="boedha!"]
Bottemline is dat ik het vreselijk moeilijk vindt om te achterhalen wat nou écht goed is.. en hoe stom het ook klinkt,
al dat meten, wegen, pletten, snijden, zagen e.d. met vers staat me soms best tegen en nu ik ook nog eens te horen krijg dat het niet het (complete) gewenste effect heeft sla ik weer aan het twijfelen, ook al zijn brokken misschien (of waarschijnlijk) ook niet de oplossing..moeilijk moeilijk moeilijk.. :-[
[/quote]

    onzekerheid hebben we allemaal wel n's last van.... :)

'k snap eigenlijk geen hoepeltje van 't dikgedrukte hierboven?
  en eigenlijk krijg 'k de indruk dat je 't jezelf heel moeilijk maakt? of je katten 't te makkelijk.... ;)

om een klein vb-je te geven:
'k hak hier 1 kwartel (geen karkas, maar met vlees) in drieën, da's 3 keer hak  8) , vervolgens is't eten..
de organen koop ik in afgemeten porties....helemaal geen gehak...
Door YaYa
#1079868
Ik kan me daar dus wel iets bij voorstellen. Het is hartstikke veel werk. Die van mij willen niet zelf kauwen dus maal ik het voor ze. Dat betekent dus dat ik iedere twee weken 12 kg aan bot, vlees en orgaan sta te malen. En binnen 14 dagen is dat weer op. Dus aanzienlijk meer werk dan effe snel brokkies in een bak mikken.
Door verwonderd
#1079873
Ja, ik heb zelfs die runderstaven voor honden gekocht. Stinken ja, en ik dacht, ik zal het iets kleiner knippen. Mwah, is hier niet nodig.
bij Zoo-natuurlijk in Amsterdam allerlei gedroogd vlees voor hond en kat, van klein tot groot, maar voor hond kan je gewoon geven aan de kat. GEEN varkensoren. Waarom niet?

???

Geen flauw idee?

Ik zou het niet geven iig  8)
Door verwonderd
#1079878
Oh en niet twijfelen. Ook niet wanneer de da dat zegt, want da heeft geen verstand van voeding (de uitzonderingen daargelaten!!)

Gek dat niet getwijfeld wordt wanneer kat aan de brok zou gaan  ::)

En dat het veel werk is dat rauw.....JAAAAAA....Maar dat is alleen wanneer je het vergelijkt met een zak brokken.

Een pizza in de oven knallen is ook veul minder werk dan een maaltijd bereiden...  ;)
Door Borke
#1079884
Ik heb een fantastische dierenarts (dezelfde als Lizzy de eigenaar van dit forum), alleen over voeding zijn we het nooit eens...

Onze poes Franny had voedselintolerantie en toen de dieetbrokken (2 merken gegeven) niet meer hielpen heb ik haar overgezet op vlees.
Later werden haar nierwaardes slecht en DA suggereerde nierdieet (brok), maar dat ging niet ivm de voedselintolerantie. Ze heeft daarna met vlees nog 4 jaar geleefd.

Onze Sofi had slechte nierwaardes, DA adviseerde nier-brokdieet. Ik heb haar een Barf-nierdieet gegeven en nierwaardes waren weer prima.

Kortom ik luister altijd naar mijn DA, maar nooit als het over voeding gaat en hij weet dat inmiddels wel en we lachen er allebei om.
De Engelsen hebben daar een mooie uitdrukking voor "We respectfully agree to disagree"  ;D
Door brie
#1081194
Het is ook veel werk!! Dat had ik van te voren niet kunnen overzien..
Maar het is wel zo dat er na een poosje handigheid in komt, het wordt routine.
En is zou voor geeeeen goud meer terug willen naar brokken!!!Als ik ook zie hoe goed ze het hier doen op het verse vlees! Hoe ze ervan smullen en genieten. Ze zijn gezond en glimmen!
Ik heb een kat van een half jaar oud die is afgespeend en opgegroeid op vers. Dat is echt een genot. Ze eet alles en groeit mooi gelijkmatig op!! 
Dan heb ik die 2 à 3 uurtjes per week aan meten/wegen/ snijden etc er echt wel voor over.
Niet twijfelen, ga gewoon op je eigen (juiste) gevoel af, een dierenarts is geen voedingsdeskundige
Door boedha!
#1081877
nou, aan het twijfelen is abrubt een einde gekomen...

Mijn kater (1.5jaar) plast sinds enige tijd in huis en voor de zekerheid had ik urine naar de Dierenarts gebracht. Verder geen pijnklachten, zichtbaar bloed bij de urine of wat dan ook. Het telefoontje van de dierenarts was dan ook een flinke klap in mijn gezicht:

:-[ Boedha heeft ernstige blaasgruis en moest acuut aan de pijnstillers en de Hill's SD. Ik ben hem nu in een paar dagen over aan het zetten van de Barf op de brokken. Balen..maar ik wil niet de gezondheid van mijn kat op het spel zetten. Nu 6 weken aan de SD en dan moet ik terugkomen naar de dierenarts.

:-[ Ik baal behoorlijk.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door