Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#1081886
Wat balen zeg en ik snap dat je twijfelt, maar je hoeft hem echt niet per se op brokken te zetten hoor (ik zou het niet doen in ieder geval). Heeft de dierenarts gezegd hoeveel gruis er in de urine zat? Ph gemeten? Het kan namelijk dat je kater een blaasontsteking heeft, waardoor de pH omhoog gaat en waardoor er gruis kan ontstaan.

Bij Oscar heeft het dieetvoer van Bandit (is vers) ontzettend goed geholpen en hij is nu al een paar maanden gruisvrij zonder een dieetbrok te hebben gegeten  ;)

Sterkte ermee!
Door Mevroi Kruim
#1081890
Ik sluit me helemaal bij Hilde aan. Ik zou ook zeker niet terug naar brokken gaan, mijn ervaring is dat ze echt niks uithalen en dat katten ze vaak erg slecht eten. Mijn katten zijn door vers van dit soort zaken verlost geraakt, de brokken werkten totaal niet. Maar het heeft wel tijd nodig om te gaan werken en als er sprake is van een infectie dan moet die eerst uit de weg zijn voordat de urine echt kan gaan verzuren.
Door YaYa
#1081893
Kan me voorstellen dat je er flink van baalt. Maar ik sluit me wel bij de vorige schrijvers aan. Ik zou zelf absoluut niet teruggaan naar de brok. Weet je of de blaasgruis wordt veroorzaakt door struviet? Als dit zou is, zou ik zelf kiezen voor ab, een pijnstilling en zijn eten verzuren dmv vitamine c of appelazijn.
Er zijn nu eenmaal katten die ondanks het vers toch gevoelig blijven voor blaasgruis (ik heb er ook zo een) maar met regelmatig wat verzuurders door het eten gaat het prima. In het begin heeft ze ook inderdaad de sd-brok gehad (toen voerde ik nog geen vers) en ze vond het niet te vreten. Later ben ik omgegaan naar vers. Ze vindt het heerlijk en met wat verzuring erdoor heen, blijft de blaasgruis ook prima onder controle.
En nog sterker, de brokjes zijn juist vaak de oorzaak van blaasgruis. Dus die overstap zou ik zeer zeker niet maken.
Door Jel
#1083185
Hoi, ik heb toevallig een soort gelijk topic geopend: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 035.0.html

Je schrijft over tandplak maar bedoel je geen tandsteen? Ik begreep van mijn dierenarts dat je tandsteen weg kunt laten halen onder narcose maar tandplak nog niet.
Ik geen mijn poes nu elke dag 's ochtends kvv en 's avonds barf om te kauwen. Ben nu pas een paar dagen verder dus kan er nog weinig over zeggen.

Wat balen van de stenen! Dan ga je helemaal twijfelen, kan me dat erg goed voorstellen. Ik blijf het maar raar vinden dat als versvoer zo goed is de dierenartsen er zo tegen zijn. En dat zij geld binnen halen met brok/blikvoer begrijp ik maar er zijn toch echt wel dierenartsen dierenarts geworden omdat ze van dieren houden dus die zouden er toch voor open moeten staan? Voor mij onbegrijpelijk. Erg jammer ook dat er verder geen studie naar gedaan wordt, iedereen wil toch het beste voor zijn kat?
Door boedha!
#1084012
Ik snap jullie reacties wel, maar misschien kijk ik er door mijn nog niet zo brede kennis van Barf anders tegenaan.

Ik zou hem graag op de Barf houden en ben ook absoluut niet van mening dat een dierenarts altijd gelijk heeft, maar het betreft hier een redelijk ernstige aandoening die ook dodelijk kan zijn. Het is dus best een serieuze zaak en ik durf het gewoon niet aan om dit met Barf op te lossen.

@ Hilde R: De hoeveelheid gruis en bloed was hoog, het was dus absoluut niet meer in het beginstadium.
@ YaYa: Dat vers geen gruis veroorzaakt denk ik idd ook. Maar of het de gruis ook verhelpt? Mijn kat heeft gruis zonder een brok te hebben aangeraakt, het heeft dus waarschijnlijk een andere oorzaak en als Barf niet de oplossende werking heeft die ik momenteel nodig heb (anders had die het waarschijnlijk niet in deze mate gehad).
@ Jel: Ik wil absoluut het beste voor mijn kat. Ik zou het mezelf alleen nooit vergeven als het erger zou worden doordat ik geen SD wil voeren. Het zijn nu nog redelijk grote hoeveelheden tandplak, maar als ik het laat zitten veranderd het in tandsteen. De dierenarts gaf ook aan dat ik het volgend jaar dan eens moet laten verwijderen. Ik heb inmiddels vloeistof voor in het water gekocht en ben de wangetjes aan het masseren, hoop dat dit voldoende is.

Dierenartsen hebben niet altijd gelijk en of de brok een goede keuze is weet ik niet. In principe sta ik geheel achter het Barf idee maar in deze kwestie wil ik gewoon geen risico's nemen en ga ik voor de brok, ik ga ook op vakantie en mijn oppas is niet bekend met barf, dat maakt het dus nog moeilijker. over 6 weken moet ik terug komen en tot die tijd heb ik besloten SD te blijven voeren. Daarna zie ik het dan wel verder..

Groetjes Nadia
Door Mevroi Kruim
#1084037
Ik snap je aarzeling wel hoor. Maar ik kan je dus uit eigen ervaring verzekeren dat vers, eventueel gecombineerd met verzurende middelen, zeker zo goed werkt tegen struviet als welke brok vand e da dan ook. En het is ook nog eens veel gezonder voor je kat in het algemeen, de conditie wordt er veel beter door. Daarnaast bevat vers van nature al veel vocht, wat essentieel is voor goed functionerende nieren en blaas. Bijd roge brokken moet je altijd extra vocht toevoegen en hopen dat je kat het wil drinken.

Het probleem met SD brokken is dat ze dezelfde verzurende middelen bevatten, plus andere minder fijne verzurende stofjes. Ze zijn gortdroog, slecht voor blaas en nieren. Ze bevatten niet voldoende goede voedingsstoffen om langdurige te voeren zonder tekorten te veroorzaken. En, heel belangrijk, het gehalte aan verzurende stoffen moet erg hoog zijn om de basische werking van de koolhydraten tegen te gaan. Da's dus het paard achter de wagen spannen: eerst brokken maken met graan die basische urine en dus struviet veroorzaken, en er dan weer zuren in gaan stoppen om dat tegen te gaan. Dit nog afgezien van het feit dat katten met nierproblemen hoogwaardige eiwitten moeten krijgen, dierlijke eiwitten dus, en vooral geen plantaardige laagwaardige eiwitten zoals in brokken en blikken.

Kijk, bij sommige katten is versvoeren alleen niet voldoende helaas. Onze katten zijn niet altijd erfelijk even gezond en dus komen er ook struviet-problemen voor bij versgevoerde katten. Die kun je dus niet oplossen met vers alleen, je moet dan extra verzuren. Maar dat moet je met brokken ook!
En nogmaals, ook met verzuren duurt het een tijd voordat de cirkel van struviet - blaasbeschadiging - evt. infectie -basische urine - struviet enz enz doorbroken is. Daarbij kan ab nodig zijn als er idd sprake is van een bacteriele infectie, omdat die bacterie het basische milieu in stand houdt en je er dus geen vat op krijgt met vers en/of verzurende middelen alleen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door