Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1077901
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je gemalen voer geeft, ipv zo heel mogelijk. Poes doet truttig met botjes kauwen (mijn reden om te malen), zonder tanden valt er zelf weinig meer te kauwen (is vooral een bejaarden-probleem), je hebt teveel katten om het allemaal handig in stukken aan te bieden, je vindt kvv te duur en te weinig variatie bevatten, je zit met een eliminatie-dieet, je vindt het moeilijk om een weekmenu in dagmaaltijden te verdelen, etc.

Voor al deze redenen is er een hele mooie oplossing; de vleesmolen!

Het recept voor 3 kilo zelf gemalen barf:
- 1 vleesmolen
- 1,5 kilo vleesbot (2 parelhoenkarkassen [ 1 had nog vleugeltjes] en 1 konijnkarkas dat zeer goed bevleesd was)
- 600 gram orgaan (200 gram lamshart in rodi-burgervorm, 160 gram kippenmaagjes, 240 gram kippenlever)
- 900 gram spiervlees (rundvleeslappen)

Je zet eerst het vlees in schalen, zodat het een beetje kan ontdooien. Das makkelijker te malen dan kilo's bevroren vlees.
FOTO

Zet de schalen in de koelkast, dan ontdooit het gelijkmatiger en geef je bacteriën minder kans om zich te vermenigvuldigen.
FOTO

Zet de vleesmolen in elkaar en zet hem vast aan de eettafel en leg een schaal onder de uitgang. Hak de vleesbotten en het spiervlees daarna in stukken, en leg het weer in de grote schaal. Laat je Otje even keuren.
FOTO

Doe nu de stukken in de vleesmolen en draai aan het hengsel. Zo komt het er uit.
FOTO

Kijk, Nijntje verdwijnt in de molen.
FOTO

Als laatste heb ik het orgaan gemalen. Eerst de maagjes, toen de lever (dat wordt een beetje snotterig) en daarna ook de lamshart-burgers. Zo krijgt alles dezelfde structuur, en de lamshart haalt het laatste restje lever uit de molen.
FOTO

Doe alles bij elkaar in 1 bak (in mijn geval de grootste soeppan).
FOTO

Meng alles nu goed door elkaar.
FOTO

Maak porties van het mengsel.
FOTO

Alle portiezakjes in 1 grote hersluitbare diepvrieszak, en je hebt mooie porties met zelfgemalen barf. Zet de zak dan in de diepvries.
FOTO
Laatst gewijzigd door koekje op wo 31 dec 2008, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#1077915
ja, het wordt een keer semi-ontdooid. niet helemaal, maar wel gedeeltelijk. keiharde hele kilo's krijg ik niet in 1x in de molen en daarna ook niet gemengd. alles wordt zo snel mogelijk verwerkt, en met het mengen is dat nog echt ijskoud aan je handen. ik draag latex handschoentjes tegen vriesplekken op mn handen en voor de hygiene. Orgaan ontdooit sneller, dus de lever was al prutterig, de maagjes nog erg bevroren.
er zal iets van kwaliteitsverlies optreden, maar volgens mij niet zo heel veel. ook als je het niet maalt en je gaat portioneren zal je toch eerst (gedeeltelijk) moeten ontdooien.
#1080781
Ik heb ook eens een fotoreportage gemaakt over hoe ik het kattenvoer maak:

Afbeelding
De keuringsdienst van waarde :-)))

Afbeelding
De ingredienten: kalkoenfilet, kipkarbo's, kipkarkas, kippenhartjes, kippenlevertjes

Afbeelding
De inspectrice ;-)))

Afbeelding
De vleesmolen

Afbeelding
Het begin is er

Afbeelding
Heeee nog meer hulp :-)))

Afbeelding
Alles gemalen

Afbeelding
Nu afwegen en verpakken

Afbeelding
17 doosjes gevuld

Afbeelding
De afwashulp ;-))))

Afbeelding
De keuken is weer spic en span :-))))
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door