Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nyncke
#1085779
Vandaag lever, long en een kalfspik.

De kittens eten alles op, de volwassen katten hebben alles laten staan waarschijnlijk eten ze het straks wel.
Door flin
#1087338
'k vond de kalfspik wel spannened klinken... ::)  ;D

miss wordt 't tijd om aan een menuutje te gaan denken? zodat je een soort leidraadje hebt, kwa voedingsstoffen?

  en gaan de Binkies nu ook serieus knabbelen?
Door Nyncke
#1087692
Binkie blijft een wisselende eter maar er zijn dingen die hij erg lekker vind. Ga eens kijken of ik hem toch helemaal om kan krijgen.

Ik wilde binnenkort eens een hoop kilotjes gaan verwerken en dan pakketjes maken. Had in de bibliotheek een handige rekenhulp gevonden.
Kan er dan altijd eens wat extras bijdoen of ter vervanging geven.

Heeft iemand een idee om 15 kilo te verwerken, dit wil ik eigenlijk gaan doen voor als ik 5 1/2 weken op vacantie ben.
Ik hoef degene die mijn beestjes verzorgen niet te vragen om barf met bot en kop te geven maar zo in kleine stukken gesneden is het toch wat.
Door Too
#1087965
Ik vind dit zo'n leuk topic, ws omdat ik er bij mijn poezels niet eens aan gedacht heb dat ze vers niet zouden lusten of snappen  :D
Door flin
#1088617
'k had zelf voor de vakantie idd  pakketjes gemaakt;
hier 3 katten die zo'n 400 gr op 'n dag eten, dus pakketjes van zo'n 200 gr afgewogen en in de vries; alles een beetje om-en-om gelegd, zodat er wat affwisseling was in vleessoorten,alles in grove stukken gehakt,
zodat 't wat verdeeld kon worden onder de katzels en de oppas daar geen werk aan had....

    en hoewel 'k dacht dat 'k duidelijk had vertelt (èn opgeschreven) dat katzels alles rauw aten, met bot en al...had de oppas de eerste dagen tóch alles in flintertjes gesneden, en de botjes eruit gevist... :P

  kijk even of je 'n menu kunt plaatsen hier, en welke % je aan wilt houden,
dan kunnen meer BARF-ers er naar kijken?
Door Nyncke
#1088777
50% vlees/bot,
20% vlees,
15% orgaanvlees
15% bijproducten

Dit zijn de percentages die er in de bieb staan.

Nu vraag ik me af, bijproducten. Zijn dat eieren, biogarde eendagskuikens ed.

Bij mij zal het ook op de 400 gram uitkomen met 2 volwassen en 2 kittens.

Ik zal eens een mooi menutje maken maar de volgende vragen rijzen....
Maakte je de botjes klein met een hamer of zo, ik heb zo'n rubber hamer voor camperen, is dat goed te doen om fijn te slaan. Of is bij zulke hoeveelheden het misschien handig om botmix van Herby te bestellen?
Door flin
#1089144
zoals 'k 't zelf zo'n beetje bekijk:

bot hebben ze nodig, ( of zoals je wilt vleesbot: bevleesd bot: 50% )
ingewanden (15 %)
eieren of 1-dagskipjes (daar zijn de meningen verdeeld kwa % : hier krijgen ze zo'n 5 %)
daarnaast ...? groente en rijst en yoghurt hebben ze niet nodig, dus die 15 % zou 'k vergeten
en alles wat dan aan % overblijft is spiervlees...


hier 2 katten die alles zelf knauwen; daar kan 'k een hele kwartel (oid) naar toe gooien en die gaat op...
nummertje 3 helaas, is nooit een overtuigd bottenfanaat geworden; hij kannut wèl, maar willut-nie...
dus daar hak 'k nog wel n's wat voor ('t is natuurlijk ook nog 's een scharminkel...)

je kunt idd botjes meppen (alhoewel 'k daar zelf geen ervaring mee heb) dmv een plasic zak en 'n hamer/moker...('k zou geen rubberen hamer gebruiken?)
of (zoals ik 't doe ) een hakmes pakken, en 't spul kleinhakken...dit gaat supermakkelijk als 't vlees nog licht bevroren is (en geeft ook geen zooi)
ook kun je de botmiksen van Herby gebruiken; let dan wèl goed op je %: er zit meer bot in dan vleesch

zelf maak 'k geen gebruik van karkassen, katzels hier krijgen delen van een dier; dus met al 't vlees nog aan 't bot, zeg maar,
en hele prooitjes muis en hamster
'k weet niet hoe anderen dat doen met 'n deel karkas en 'n deel los vlees ernaast; of alles wordt gemalen, of ... weet niet? gewoon opgegeten
waarschijnlijk...
Door Mevroi Kruim
#1089199
Hier eten er 2 hele karkassen met daarnaast lappen spiervlees en orgaan en af en toe een ei. En 3 gemalen en kleingesneden en gemepte spullen. Ik maal af en toe een heleboel karkassen voor de tandelozen en daarnaast geef ik makkelijke karkasjes als kwartel, en verder krijgen ze kleingesneden spier en orgaan en gemepte en/of geknipte kippennekken en ruggen. En als ik geen zin heb in meppen en knippen, dan krijgen ze botmixen van Herby.
Meppen doe ik trouwens met een echte hamer, zo'n rubber geval stuitert gewoon weer terug (blauw oog  :D)
Door Nyncke
#1089304
Salsa en Mambo hebben vandaag met zijn tweetjes een konijnenkarkas verorberd ( heb het verdeeld want anders mept Mambo haar zus voor de kop.... :headbonk:

Bedankt, tja, dat kan ik ook altijd doen, alleen het forse maalwerk voor Binkie en voor de rest gewoon in brokken en stukken.
Door Nyncke
#1091558
Willen jullie hier eens naar kijken???
Heb wat dingen op een rijtje gezet om een mengsel voor de poezewoezels te maken. Gebaseerd op 5 weken ( mijn vacantie in januari ) want dit is dan waar ik mee aan de slag wil.

Voor mijzelf, normaal, zou ik er dan ook nog dingen inwillen als muizen en rat ed. Maar weet iemand waar ik die voor een beetje normale prijzen kan halen. Want, kiezebrink, dan zit je meteen aan enorme hoeveelheden vast of aan de transportkosten.

Dit heb ik verder
Heel
3 braadkuikens met ingewandenvan 900 gr
kwartel, heel zonder veren

Dan botvlees
1 kilo konijnenkarkas
1 kilo kippenekken
1 kilo eendekarkas
1 kilo eendenekken
fazantkarkas
parelhoenkarkas

Spiervlees
1 kilo kalfskopvlees
1 kilo rundvlees
zalmkoppen
sardientjes
haringkoppen Vis, kleine kilo

Orgaan
kippelever
kippenmaag
konijneniertjes

De hoeveelheden moet ik nog naar kijken.
Door Nyncke
#1091812
Ok zal ik eens kijken, is dit voldoende gevarieerd voor 5 weken????

Missen jullie iets of iets wat overbodig is misschien????
Gebruikersavatar
Door koekje
#1091840
qua diersoorten heb je veel variatie. ik zou zelf geen kalfsvlees geven (is ook koe), want kalfjes worden meestal zo naar gehouden dat ze bloedarmoede hebben (lekker wit vlees  ::) )
Door flin
#1092027
mis 'k hart?

1-dagskipjes zou je nog kunnen toevoegen
paardenvlees
duif

  maaruh...ziet er goed uit hoor!


'k weet niet of dogshape bij je levert? 'k las dat die ook muizen en ratten kunnen leveren?
  maar muizen en dat soort prooitjes zijn in verhouding duur

wat 'k me nog bedacht:
je katzels zijn nog flink in de groei...grote kans dat ze tegen 't  eind van je vacance niet toekomen met 400 gram?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door