Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door JuRi
#1022137
Hoi!

Wij hebben 2 exkaters; Guus van bijna 2 (netjes op gewicht) en Trommel van 11 (groot en volslank..7 kg). De oudste heeft al een poos last van blaasgruis / blaasontsteking. Het wel bekende verhaal van de gang naar de DA en speciaal voer hebben we achter de rug (met als enige resultaat een nog dikkere kat). Elke keer dat we overstapten op vervolgvoer kwam er weer een blaasontsteking met gruis (gelukkig geen enorme verstopping) aan en kregen we het advies om weer terug te gaan op het blaasgruisvoer. We kregen verwijten dat Trommel te dik was (tja..wat wil je met dat vette voer), dat we hem geen tussendoortjes mochten geven (deden wel al nooit), voor 5 kg moesten voeren (deden we al), hij geen stress mocht hebben (heeft ie alleen als ie naar de DA moet), hij meer moest drinken (we maken z'n voer aan met water) meer moest bewegen, etc etc. Daarom zelf gaan rondzoeken en uitgekomen op Carnibest met appelazijn (we zijn de eersten die dit voeren in een grote DA praktijk!).

Sinds januari zitten beide katten op Carnibest, helaas werkt het voor Trommel niet goed genoeg voor z'n blaas (z'n vacht is wel supermooi en hij valt heel langzaam af). Hij heeft wel minder last, maar sindsdien toch nog 2 blaasontstekingen gehad. Daarom zijn we sinds kort overgestapt op Bandit (met nu nog appelazijn voor Tromm). We hebben alle varianten in huis gehaald om te kijken wat ze lusten. Trommel lust alleen vis niet (terwijl hij wel met smaak een haring op eet) en Guus vindt het allemaal niet lekker. Voor Guus mengen we nu Carnibest met Bandit (hij heeft geen blaasproblemen, dus kan evt. ook op Carnibest blijven). Hij heeft sinds Carnibest wel wat 'dipjes'; perioden dat hij enorm aan het verharen is en wat afvalt. Meer voeren helpt niet; dat eet hij niet op.

Ik vind het een beetje onduidelijk hoeveel een kat nou per dag van Bandit moet hebben, vooral als je alle soorten gedurende de dag geeft. We voeren ze 3x per dag. Guus moet op gewicht blijven en z'n vachtje weer vasthouden en Trommel moet (langzaam) wat slanker worden en natuurlijk zonder blaasproblemen blijven. Iemand advies?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1022139
ik zou tussen de 150 en 200 gram per kat per dag geven. kijk even hoe ze het erop doen; nog dikker worden is minder geven, en te snel afvallen is een beetje meer geven.
Door YaYa
#1022161
Echt een richtlijn is er niet voor. Maar ik geloof dat 30 gram per kg kat zo'n beetje de goede hoeveelheid is. Maar op het oog voeren werkt eigenlijk beter. Als ze te dik worden minder geven en als ze te slank worden wat meer geven.
Door Hilde__
#1022205
Ik voer mijn kat (ook blaasgruis) al een tijdje Bandit. In het begin at ie 120g per dag (hij vond het erg lekker  ;D) maar dat is nu 80g (nieuwigheid is er een beetje af denk ik). Over 2 weken moet ik weer urine laten controleren en ik hoop dat het gruis dan weg is, al plast ie nog wel 5x per dag wat volgens mij te vaak is voor een kat... :-\ Hij is trouwens 4,5kg, dan heb je een beetje een idee. Op de verpakking staat 80-100g per dag, maarja je hebt kleine en grote katten dus aan die richtlijn heb je niet veel.

Voer je niet het speciale blaasdieetvoer?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1022207
krijgen die van mij dan zoveel eten?ot is maar een klein poesje (ziet eruit alsof ze niet meer weegt dan 3 kilo, maar weegt 3,9) maar krijgt wel 100 gram gemalen prak en 2 kuikens per dag. sien eet ook een kleine 150 gram barfhap per dag.
Door Hilde__
#1022355
Misschien is kvv voedzamer??? Zodra ik ze hier meer geef, laten ze het gewoon staan, dus dat heeft ook geen zin  ;) Ik heb ook het idee dat Oscar Bandit niet meer zo lekker vindt.
Door Frummel
#1022525
Banzai is een htk-je-weet-wel kater van 4kg en die krijgt gem. 150gr per dag aan barf.
Bij barf weet ik dat je zo rond de 3% van het lichaamsgewicht dient te voeren.
Ik zou inderdaad op het zicht voeren
Door Laska
#1025458
Bandit zelf houdt ongeveer 20 gram per kg kat per dag aan (ze gaan uit van een gemiddelde kat van 4 kg en dan dus 80 gram per dag) dus 2% van het lichaamsgewicht. Mijn ervaring is dat dat iets te weinig is, dat je eerder op 3 % van het lichaamsgewicht uitkomt. Bij Barf geef ik 3,5 %. Maar zoals eerder gezegd door anderen, kijk vooral naar je kat en voer op het oog.

Tanja
Door JuRi
#1026072
Bedankt voor alle reacties!

We voeren nu zo'n 80 gram per dag (overgenomen van Carnibest). Trommel is een erg grote en stevige kater, dus voordat je ziet dat ie af begint te vallen is ie al een paar grammen kwijt.. En omdat snel afvallen voor een stevige kat natuurlijk niet zo goed is..
Hij laat nooit eten staan..dus dat is voor ons helaas geen goede indicatie of we te veel voeren. Hij vindt al het (katten)eten erg lekker (behalve Bandit vis dus), maar heb het idee dat ie Bandit nog lekkerder vindt, hij likt z'n bakje regelmatig nog eens extra schoon. Kan natuurlijk ook een teken zijn dat ie toch te weinig krijgt. Ik denk dat ik het met 20 gram ga verhogen zodat hij voor een kat van 5kg gevoerd krijgt (hij is 7kg maar niet heel beweeglijk en moet natuurlijk afvallen).

Hij doet het verder op Bandit nog beter dan op Carnibest, z'n vacht is nog zachter en glanzender geworden (alsof ie een crémespoelinkje gebruikt heeft ;D). Een aanrader dus! Hij krijgt ook runderhart, wij vinden het er een beetje smakeloos uit zien maar hij eet het in een oogwenk op. De winkel waar wij het kopen gaat nu ook van die kauwstaafjes voor ons bestellen. Eens kijken of dat ook in de smaak valt!

Ik heb verder nog niet gehoord van een speciaal blaasgruis dieetvoer? In de vorm van Bandit dan hé, het voer van de DA ken ik wel..

Guus doet het helaas minder. Nadat ie een paar keer Bandit gehad heeft (en niet opgeten had) zijn we weer overgestapt op Carnibest, helaas wil ie dat nu ook niet meer hebben. Na een paar strenge dagen (kreeg niks anders dan Carnibest of een mengsel van Carnibest en ander voer) toch weer 'gewoon' voer gaan geven omdat ie gewoon niet at. Wel jammer! Maar we gaan het over een poosje, als ie weer wat bijgekomen is, gewoon weer proberen. Ik wil natuurlijk niet dat hij ook blaasgruis krijgt!

We twijfelen wel een beetje of het niet eten van Guus alleen aan Carnibest/Bandit ligt. Het lijkt of ie de afgelopen week wat is gaan 'smekken' alsof ie last van iets in z'n bekje heeft. Zelf zien we niks in z'n bekje en tijdens het eten (van gewoon voer) zien we ook geen verschil tijdens het kauwen. Vorige week heeft de DA z'n tanden schoongemaakt en heeft ie een jaarlijkse check en z'n prik gehad, kan zijn dat ie daar nog wat last van heeft? Twee week geleden wat is z'n 'stem' ineens een dagje kwijt, maar de dag erna was het weer z'n gewone miauw. Maak me er toch een beetje zorgen om!
Door Mevroi Kruim
#1026101
Hier eten zelfs de kleintjes toch wel bijna 100 g per dag dus volgens mij mag Trommel (gave naam  :D) best wat meer.
En wat betreft smekken: misschien heeft hij een tik nisziekte te pakken. Dat kan ook pijn en blaren in de bek geven, en ook heesheid.
Is hij ook tegen niesziekte geent? Mijn katten kregen het strijk en zet na de enting. Ik ben er dan ook mee gestopt, met enten. Daarna kregen ze het jaren niet meer.
Door verwonderd
#1026236
HildeR schreef: Ik voer mijn kat (ook blaasgruis) al een tijdje Bandit. In het begin at ie 120g per dag (hij vond het erg lekker ;D) maar dat is nu 80g (nieuwigheid is er een beetje af denk ik). Over 2 weken moet ik weer urine laten controleren en ik hoop dat het gruis dan weg is, al plast ie nog wel 5x per dag wat volgens mij te vaak is voor een kat... :-\ Hij is trouwens 4,5kg, dan heb je een beetje een idee. Op de verpakking staat 80-100g per dag, maarja je hebt kleine en grote katten dus aan die richtlijn heb je niet veel.

Voer je niet het speciale blaasdieetvoer?
Herkenbaar wat betreft hoeveelheden!! Gelukkig is boslief dus niet de enige die onder de 100 gr zit. Nee, ze valt niet af en ook zij weegt 4,5 kg...
Door JuRi
#1027069
Kruimel schreef: Hier eten zelfs de kleintjes toch wel bijna 100 g per dag dus volgens mij mag Trommel (gave naam :D) best wat meer.
En wat betreft smekken: misschien heeft hij een tik nisziekte te pakken. Dat kan ook pijn en blaren in de bek geven, en ook heesheid.
Is hij ook tegen niesziekte geent? Mijn katten kregen het strijk en zet na de enting. Ik ben er dan ook mee gestopt, met enten. Daarna kregen ze het jaren niet meer.
Ik zat te twijfelen om onze katten nog wel te enten of te laten onderzoeken op voldoende antistoffen, maar omdat ze ws. in september het pension in gaan moest ik wel enten. De heesheid kwam voor de enting (dus toen had ik al gelijk de stress dat ik te laat was met enten, hij had hem eigenlijk in februari moeten hebben) en het smekken wel na de enting... Hij was ook een poosje wat rustiger dan alles, gelukkig was ie gisteren weer helemaal happy..
Door Hilde__
#1027248
JuRi schreef: Ik heb verder nog niet gehoord van een speciaal blaasgruis dieetvoer? In de vorm van Bandit dan hé, het voer van de DA ken ik wel..
Fijn dat hij het in ieder geval lekker vindt! Oscar eet het ook weer met smaak op sinds ik er minder water overheen gooi :). Bandit heeft een speciale variant voor katten met nier/blaasproblemen, er zit minder fosfor in geloof ik. Misschien kun je het een navragen bij wie je de Bandit haalt of ze het een keer willen meebestellen. Ik heb ook nog met Bandit gemaild en die adviseerde om 5 weken dat voer te geven en dan de normale versie, maar omdat ik 3 katten heb en geen geldboom in de tuin, ga ik ze tegen die tijd allemaal overzetten op Bibi. Daar zit helemaal geen rijst/plantaardige olie in, want daar kan Oscar blijkbaar niet tegen (hij gaat steeds aan de schijterij als ik hem CB geef).
Door JuRi
#1027645
Kruimel schreef: Gelukkig maar!
Ja, enten als een dier al ziek is is geen goed idee, en eigenlijk zou de da dat ook niet moeten doen.
Hmmm Guus heeft sinds gisteren een rood randje om z'n neus en z'n neus is wat viezig / nattig. Verder is ie wel helemaal happy en eet en speelt ie nog... Kan dit nog door het vaccin komen of zal ik toch maar even naar de DA gaan?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door