Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1018230
Alle beesten staan hier op barf- de katten op carnibest maar ik ben bezig om die ook aan het barfen te krijgen.
1 van mijn katten weigert hardnekkig elke vorm van vers vlees en krijgt daarom dus nog steeds brokjes ( :-[ ik weet het) als ik ook maar een halve theelepel cb door haar eten doe weigert ze dat!! Bibi hoef ik ook niet mee aan te komen, maar ook verse kipfilet oid blieft ze niet.
Ze is snel mager en weigert gerust 2 dagen om te eten, dus eigenlijk durf ik het niet aan.

Maar goed, ze ziet er gewoon veel smoezeliger uit dan mijn andere katten. Het is een rode poes en volgens mij glimmen die toch minder dan anderen, maar ik merk aan dr vacht dat die brokjes haar niet goed doen.
Gisteren kwam madam vrolijk thuis met een nog levende muis, en wat deed ze: ze at hem helemaal, al grommend welteverstaan, op!!!! :o
Kauwen kan ze dus prima!!!Ze is gewoon brokverslaafd.. >:(
om groot leed te voorkomen (ze is 6) wil ik haar nu echt aan het verse vlees hebben!!

Wat ze wel eet is: tonijn uit blik ;D dat gaat schoon binnen 10 seconden op ;)
Kan ik hier nu mee beginnen als basis?
dus dat ik begin met alleen tonijn en dan na 2 dagen een beetje carnibest erdoor meng enz enz net, zolang tot ze de carnibest gaat eten?
Hoe lang kan een kat alleen tonijn eten voordat ze er iets aan overhoudt?

Heeft iemand nog tips?
mijn dank is bij voorbaat groot :D
Door Mevroi Kruim
#1018250
Kan wel, de tonijn mengen met de theelepel cb en langzaam opvoeren. Ik ben zelf niet voor tonijn omdat het nogal wat kwik bevat (staat hoog in de voedselketen) en vooral omdat de vangst buitengewoon dier- en milieu-onvriendelijk is en veel schade aanricht. Tonijnvissers zijn verantwoordelijk voor het bijna uitsterven van dolfijnen op veel plaatsen. Ik geef dus liever zalm, ook niet ideaal maar wel beter, of sardien.
Mijn rooikes glimmen wel trouwens, je ziet het minder dan bij een zwarte kat, vooral omdat ze ook veel wit hebben, maar je voelt het en onder de goede belichting zie je het ook prima.
Door brie
#1018256
Kruimel schreef: Kan wel, de tonijn mengen met de theelepel cb en langzaam opvoeren. Ik ben zelf niet voor tonijn omdat het nogal wat kwik bevat (staat hoog in de voedselketen) en vooral omdat de vangst buitengewoon dier- en milieu-onvriendelijk is en veel schade aanricht. Tonijnvissers zijn verantwoordelijk voor het bijna uitsterven van dolfijnen op veel plaatsen. Ik geef dus liever zalm, ook niet ideaal maar wel beter, of sardien.
Mijn rooikes glimmen wel trouwens, je ziet het minder dan bij een zwarte kat, vooral omdat ze ook veel wit hebben, maar je voelt het en onder de goede belichting zie je het ook prima.
Ik wist dat tonijn veel kwik bevat, maar in hoeverre kan het kwaad om haar bijvoorbeeld 2 weken dagelijks tonijn te geven?
Ik wist dat er veel gemoeid was met de visvangst van tonijn, maar dat het zo heftig was wist ik niet. kwestie van je kop in het zand steken denk ik :-[
Volgens mij wil je helemaal niet weten wat er allemaal gebeurt alleen om mensen (en dieren) in hun vleesbehoefte te voorzien. 1 grote consumptie fabriek is het!
Ach, wellicht lust ze ook zalm uit blik, misschien sardientjes, maar die kan ik tot nu toe uit blik alleen op olie basis vinden en verse sardienes vrees ik voor..
Door Mevroi Kruim
#1018430
Sardienen zijn er idd alleen op olie, die giet ik af en dan prak ik de sardienen door iets wat ze niet zo lekker vinden. En zalm is er op water met weinig zout, van John West iig en volgens mij nog meer merken.
Twee weken moet wel kunnen maar dan moet je toch wel snel meer CB of gehakt of iets anders vers gaan bijmengen, alleen vis is denk ik toch wat te eenzijdig voor langere tijd.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1018785
waarom geef je die rooie niet een paar keer een muis??
er zijn er hier zat die prooidieren bestellen..
muizen, gerbrils, kuikens..

als ze zo trots is op die muis.. maar weigert net te doen alsof hij nog leeft.. zou ik een touwtje aan die staart binden en die rooie even lekker achter dat dooie beessie aan laten rennen..
lijkt me best een gezonde afwisseling.. toch??
Door brie
#1021282
spreeuwtje schreef: waarom geef je die rooie niet een paar keer een muis??
er zijn er hier zat die prooidieren bestellen..
muizen, gerbrils, kuikens..

als ze zo trots is op die muis.. maar weigert net te doen alsof hij nog leeft.. zou ik een touwtje aan die staart binden en die rooie even lekker achter dat dooie beessie aan laten rennen..
lijkt me best een gezonde afwisseling.. toch??

Met 5 katten ga ik echt geen hele prooidieren als muizen oid voeren. dat zijn zo'n beetje de duurste prooidieren voor katten. Ik mag niet klagen, maar dat gaan we echt niet redden qua centjes hoor ;)
Bovendien mag ze die muisjes lekker zelf blijven vangen...
Eendagskuikens en kwartels heb ik hier ook wel, maar ik denk ook dat het gaat om het jagen en het opeten van de zelfgevangen "winst"


maar goed nieuws! :D

Gisteren was ik streng en heb ik zalm gemeng met wat carnibest. De zalm at ze namelijk eergisteren ook op . Naja, je raadt het al, madam bliefte geen zalm met carnibest.
En ik dacht: "dan heb je dikke vette pech, want je gaat niet naar buiten vandaag om muisjes te vangen en je krijgt ook geen brokjes >:( "
Maar honger overwint alles en vanmorgen heeft ze, jawel, het bakje helemaal op en schoongelikt ;D (ik denk zo'n 80 gram, nou das niet verkeerd voor een poesje van 3 kilo in het begin)
Ik blij, ;D
Nu op naar vanmiddag en morgen (en overmorgen en dan die morgen en dan die morgen...)
want dan zul je zien dat ze de eerstkomende tijd loopt te miepen als een kleuter (dat lust ik niet, pruil :-X)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1021293
ik kon natuurlijk niet in jouw knippie kijken.. :P
ik heb er ook het geld niet voor..

maar idd..
zo doe ik t hier ook..
ze krijgen t.. en iets anders is er niet.. en alle 6 de katten eten gewoon barf nu..
de een met langere tanden dan de ander.. maar er is er geen een die daardoor teveel is afgevallen..
Door Lizzy
#1021298
brie schreef: Ik wist dat tonijn veel kwik bevat, maar in hoeverre kan het kwaad om haar bijvoorbeeld 2 weken dagelijks tonijn te geven?
Ik wist dat er veel gemoeid was met de visvangst van tonijn, maar dat het zo heftig was wist ik niet. kwestie van je kop in het zand steken denk ik :-[
Volgens mij wil je helemaal niet weten wat er allemaal gebeurt alleen om mensen (en dieren) in hun vleesbehoefte te voorzien. 1 grote consumptie fabriek is het!
Ach, wellicht lust ze ook zalm uit blik, misschien sardientjes, maar die kan ik tot nu toe uit blik alleen op olie basis vinden en verse sardienes vrees ik voor..
Ik zou het niet doen. De kat van mijn zus heeft er een neurologische afwijking aan over gehouden.... :'(
Door brie
#1021321
Lizzy schreef: Ik zou het niet doen. De kat van mijn zus heeft er een neurologische afwijking aan over gehouden.... :'(

Ai, dat is niet zo mooi :-\
Naja, ze heeft nu 1 dag tonijn op, 1 dag zalm en vandaag een mix van zalm met carnibest (50/50)..dus het gaat de goede kant op..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021378
eet ze wel koolvis? kost geen drol, en heeft minder vervuiling als zalm en vooral tonijn. sien krijgt het 1 tot 2x er week, reken ik als spiervlees. en het komt in van die handige 100 gram blokken, die hak ik nog bevroren ik 4en zodat er makkelijke porties ontstaan.
Door brie
#1021381
koekje schreef: eet ze wel koolvis? kost geen drol, en heeft minder vervuiling als zalm en vooral tonijn. sien krijgt het 1 tot 2x er week, reken ik als spiervlees. en het komt in van die handige 100 gram blokken, die hak ik nog bevroren ik 4en zodat er makkelijke porties ontstaan.
poeh, heb geen idee, maar altijd een optie! donderdag ga ik weer naar de aldi, dan zal ik eens wat mee nemen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021404
de AH en c1000 hebben het ook; ligt meestal in zo'n vrieskastdeur. bij de vissen, tussen de groente en bladerdeeg enzo. het is meestal €1,39 voor een doosje van 400 gram.
er zijn veel mensen die het koken voor de katten, maar sien krijgt het gewoon rauw.
Door Mevroi Kruim
#1021407
Koolvis is geen vette vis dus voor de omega's hoef je het niet te doen maar hier krijgen ze het ook voor het lekker, ze vinden het iha goed te knagen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door