Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1009755
koekje schreef: ik ben ook zelf gaan malen omdat ik cb te duur vond worden (ik heb maar 1 cb-eter, maar heb wel een studentportemonneetje).
ik ben zelf gaan malen vanwege de prijs van de cb, maar ook omdat ik dan precies weet wat ik er wel en niet indoe. alleen cb vind ik weinig variatie; alleen kip en rund en lam. Otje lust de lammix niet, dus bleef er kip en rund over, en wat ik haar aan knaagdiertjes geef. Eend lust ze niet, dus dat kon ik haar ook niet af en toe erbij geven.
Ik betaalde bijna 5 euro de kilo (2 pondsrollen), en ik moest om de zoveel tijd naar de dw en maar hopen dat ze genoeg voorraad hadden. en ik vond het vervelend dat ik voor 2 apart voer in huis moest hebben. ze zijn allebei kat, dus kunnen best hetzelfde eten.

porkert is een fijn merk omdat het een solide molen is, van gietijzer. ik heb eerst nog aan een elektrische zitten denken, maar die zijn te duur, of niet sterk genoeg. en de vulopening is zo vreselijk klein dat je alles eerst in hele kleine stukjes moet gaan hakken en snijden.
nu ik de handmolen heb, merk ik dat het malen zelf echt helemaal niet zwaar is. zelfs mijn hypermobiele gewrichten kunnen het makkelijk aan. je hebt ook molens van alexanderwerk en husqvarna, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. porkert kon ik makkelijk online kopen, vandaar dat ik die heb.
ik heb die van mij online bij de kookwinkel van en-garde besteld.

een kleinere vleesmolen dan maat 8 zou ik niet doen, ik denk dat hij dan te klein wordt. maat 8 is het goedkoopst, daarom heb ik die lydia aangeraden. ik heb zelf een 10, vanwege mn meeverende armen en handen.

in principe kan je er volgens mij alle vleesbotjes voor kat mee malen (en natuurlijk ook spiervlees en orgaan). het is handig om mijn ervaringen te gebruiken, hoef je niet zelf te ondervinden wat wel en niet handig is. hak het in stukken, want een hele kip past er niet in. ontdoe de hele kip van zn vel, want die blijven voor het zeefje zitten.
nijnhoofd in stukken hakken, maar zelfs dat is geen garantie dat het in 1x goed lukt. gevogeltevleesbot wat je ook los kan voeren (dus geen struisvogel of kalkoenbot) kan hij allemaal makkelijk aan. ik heb de tip gekregen om het lichtelijk bevroren te malen, omdat het mes dan meer grip heeft.
Het klinkt allemaal heel okeej eigenlijk.
Maar aten jou katten meteen alles?

en waar kan ik die vleesmolen nu bestellen online? als ik google kom ik alleen op onduidelijke amerikaanse sites terecht?

hmm, ik had het er net eens over met hans en die had ook zoiets van: tja, waarom niet...
dus wie weet ga ik toch ook maar meedoen, maar eerst maar eens wat meer info in winnen.
Bovendien hebben we sinds afgelopen woensdag (onze balinees Mick :D) een kieskeurige cb eter in huis waar ik nu strijd mee heb.. >:(

ben je veel tijd kwijt met het malen?
(je mag zo langzamerhand wel geld gaan vragen voor ervaringsdeskundige adviezen..hahaha ;D)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009760
Sien eet alles wat ik haar voorzet, tenzij het knaagdier is, of fazant.
Ot at geen hele vleesbotjes, die ben ik dus cb gaan voeren.
Ik heb mn vleesmolen nu een weekje ofzo, en heb alleen een hele kip gemalen en nijnenkoppen. Ot eet wel de gemalen kip, maar ik heb het idee dat ze cb toch iets lekkerder zal vinden. De nijnenkoppen zijn voor Sien. Ot eet niet zo graag nijn, en die kreeg ik ook niet goed gemalen, dus er zitten nog redelijk wat harde fragmenten van bot tussen, Sien krijgt deze wel gewoon gemalen tussen haar kiezen.

Het malen met de molen gaat best snel. Een goede voorbereiding is het halve werk; dus alles eerst in stukken hakken en maalklaar maken. molen goed en stevig aan de tafel vastschroeven.

de website van en-garde:
www.en-garde.nl
Door brie
#1009768
koekje schreef: Sien eet alles wat ik haar voorzet, tenzij het knaagdier is, of fazant.
Ot at geen hele vleesbotjes, die ben ik dus cb gaan voeren.
Ik heb mn vleesmolen nu een weekje ofzo, en heb alleen een hele kip gemalen en nijnenkoppen. Ot eet wel de gemalen kip, maar ik heb het idee dat ze cb toch iets lekkerder zal vinden. De nijnenkoppen zijn voor Sien. Ot eet niet zo graag nijn, en die kreeg ik ook niet goed gemalen, dus er zitten nog redelijk wat harde fragmenten van bot tussen, Sien krijgt deze wel gewoon gemalen tussen haar kiezen.

Het malen met de molen gaat best snel. Een goede voorbereiding is het halve werk; dus alles eerst in stukken hakken en maalklaar maken. molen goed en stevig aan de tafel vastschroeven.

de website van en-garde:
http://www.en-garde.nl

Bedankt voor de link
okeej, jij hebt dus de porkert nr 10. (goedkoper dan ik dacht btw!) maar wat is dan het verschil met porkert nr 20 bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009770
20 is te zwaar, en te duur. en zo groot kan het bijna een professionele molen is. en hoe groter de stukken die je erin mikt, hoe meer kracht je uiteindelijk zal moeten zetten, want je gooit er dan wel een hele kip in.

een 10 lijkt me weer minder zwaar malen dan een 8, omdat het mes en binnenwerk groter is, en daardoor beter grip krijgt. maar van die hele grote maten is het juist andersom.

ik heb trouwens aan kruimel om advies gevraagd voordat ik die van mij aanschafte, en zij heeft me wat dingen uitgelegd en goed een idee gegeven wat ik wel en niet wilde.
Door brie
#1009775
Ik zal eens ff gaan zoeken hier op bp en het een en ander eens in de vergadering gooien hier in huis  :P
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1009862
met een nummer 10 ben je alleen wellicht iets minder lang bezig, omdat de vulopening iets groter is. je maalt gewoon meer, daarom gaat er meer tijd inzitten. ik heb maar 2 katten, waarvan er 1 zelf voor vleesmolen speelt. dus eigenlijk maal ik maar voor 1 kat. en of je nu 1 kilo kipvleugels maalt, of 2, dat boeit dan verder ook niet.
ik heb de nr 8 al besteld.. dus hoe dan ook.. ik zit daaraan vast.. :)
ik kom er wel uit.. desnoods knip ik dingen extra klein..
een snijplank van glas is funest voor je messen, en maakt herrie. plastic of hout. hout is alleen niet zo heel hygienisch, dus blijft er plastic over.
ik weet niet wat je met allesschaar bedoelt, gewoon een gewone keukenschaar waar je ook papier enzo mee knipt? die vind ik voor papier enzo :D
een snoeischaar gebruik je normaal in de tuin, voor takjes enzo te snoeien. daarmee kan je ook karkassen en andere bot dingen klein knippen, en wellicht ook vlees en orgaan. ik doe dat met mn hakmes; kan ik mee hakken en snijden.
een allesschaar is iets wat je koopt voor bijv dingen van karton, staaldraad, takken.. weet ik veel..
het is een soort schaar in de vorm van een tang achtig iets..
je haalt het uit een bouwmarkt.. het is dus geen gewone schaar..
het is er een voor het zwaardere werk..
hij is alleen niet rvs.. de snijvlakken wel.. maar het beschermdingetje om hem vast te zetten niet en de schroeven waarmee hij in elkaar steekt niet..
dus er moet eens een ander komen..
misschien een zwaardere..
ik kan nu het rundvlees gewoon makkelijk aan stukken knippen.. ook eenden ruggen knip ik zo door..
kippenekjes heeft hij ook totaal geen probs mee..
op zich wel een goed dingetje..
snijden lukt me nooit zo goed... t beste lukt me dat nog met een simpele broodmes.. :-X
ik heb ook wel eens net niet meer vegetarische salade gehad, als er ineens stukjes vingers inzaten. ik heb nu een echte mandoline, moet alleen nog een microplanerasp hebben, en de vingers kunnen weer rustig aangroeien.
wat is een mandoline? of een microplanerasp?? ???
laat de katten niet te lang vasten, das echt niet goed voor ze, en kan leververvetting veroorzaken. als je echt tekort komt, haal dan wat goedkoop vlees en eventueel orgaan bij de supermarkt, en voer dat aan ze. iets eten is beter dan niets eten. geen blikjes en brok natuurlijk.
daar draait het niet op uit hoor..
ik heb nog eten.. en desnoods knip ik het van kiek in stukjes..
ik ga echt mijn katten niet uithongeren hoor.. :)

even nog een vraagje..
wat denk jij?
kan ik zalm met vel vermalen in de porkert 8?
vorige week had ik schar.. maar dat is echt net leer..
ik geloof nooit dat ik dat door die molen heenkrijg..
maar zalm is veel zachter..
en vel van kip..
als je dat stuk knipt.. kan het er dan wel doorheen??
of echt helemaal niet..


[/quote]
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009879
zalm met bot weet ik niet, misschien als je het voormept en zowiezo in kleinere stukken hakken. probeer het eens uit zou ik zeggen. de boel niet teveel forceren, daar sloop je het mesje mee. zalmvel zou ik niet doen, das zo taai. ik eet zelf nooit vissen, en voor sien haal ik meestal een stuk zalmkarkas, das zonder vel. dus weinig ervaring vanuit deze kant.
al het vlees en orgaan (dus zonder botten en zonder vel) moet hij goed aankunnen.
kippenvellen gaan wel als je het goed mengt met veel spiervlees en het vel van te voren in kleine stukjes snijdt of knipt. ik had een heel diepvriesplofkuiken, en dan in onderdelen gehakt (2 rugstukken, 2 filets, 2 poten en 2 vleugels) met de stukken vel eraan, en dat ging dus niet.

de allesschaar lijkt me dan goed geschikt voor karkassen e.d. te knippen. maar neem voor het vlees en orgaan in stukjes te snijden een goed vleesmes. een broodmes is echt voor brood. kartels maken het vlees kapot, en het wordt een vieze breiige structuur ipv gesneden stukjes. en veel vloeken omdat je niet snijdt, maar het aan gort helpt (zowel je mes als je vlees). ik heb wat duurdere messen thuis, maar die doen het wel geweldig. vlees snijden doe ik meestal overigens wel met mn vleeshakker.
als je naar de ikea gaat voor een grote plastic snijplank (zijn 2 euro ofzo), kan je daar ook een redelijk goed vleesmes halen. Neem er 1 uit de serie Skärpt (is ook dezelfde serie als mijn vleeshakker) en neem er een keramisch aanzetstaal uit die serie bij. dan heb je een redelijk mes voor een redelijke prijs.
slechte en botte messen geven je ook meer risico op rsi, omdat je het niet goed gebruikt dan, en teveel kracht moet zetten met je handen. ik voel zoiets gelijk in mn handen, maar ook voor gewone mensen is goed gereedschap echt aan te raden.

een mandoline is een plakjesschaaf, voor groente enzo. ik heb een echte, met verschillende mesjes. ook zit er een vingerbeveiliging bij. die van mij is van het merk benriner.
een microplanerasp is een rasp van het merk microplane. is een geweldig merk, met hele goede raspen. die komen soms ook met een vingerbeveiligingsding. en ze zijn goed scherp, dus geen vingerssalade meer.
totdat ik een microplanerasp heb (moet ik ook even voor sparen) rasp ik zelf eigenlijk niet meer. ik stond altijd zo te vloeken en kaas te kleien, dat het niet leuk meer was. en naderhand altijd zere handjes, en dan moet je het nog op gaan eten.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1009894
ow.. grinn..
ik ben niet zon kokkin..
ik sta voor kiek langer in de keuken.. dan voor mijzelf..  :-X
ik ben meer iemand van de hatseflats weer een maaltijd in elkaar gejast..
ik ga meer voor de snel dan voor de mooi..
lekker moet het wel zijn.. maar een echte fijnproever ben ik ook niet..
ik word altijd een beetje nerveus van koken..
alles moet op tijd en je moet goed opletten..
ik loop er altijd van weg en vergeet de tijd als ik bijv. achter de pc ben gaan zitten.. :shy:
heel vaak heb ik mijn spul aangebrand..
heel stom.. ik weet t..
maar ik verveel me gewoon als ik in de keuken moet blijven om op te letten..

ik zal eerst eens kijken hoe en wat het gaat doen allemaal..
en dan zien wat ik nodig heb..
of ik vlees stuksnij vind ik denk ik niet zo belangrijk..
het is maar voor kiek en de katjes.. en die vinden het niet erg denk ik..
zelf eet ik absoluut geen vlees..
sano krijgt wel.. maar alleen omdat ik het voor zijn groei belangrijk vind..
het gaat mij erom dat ik in zo min mogelijk tijd en met zo min mogelijk energie verbruik voor elkaar krijg wat ik voor elkaar moet krijgen..
en dat is dus: porties voor kiek in elkaar gezet zodat ik iedere dag alleen maar een zakje hoef te pakken..
en voor de katten malen en dat denk ik in grotere bakken opslaan zodat ik voor een paar dagen voldoende heb..
dan eten ze bijv. 2 of 3 dagen hetzelfde met misschien iets anders zoals vis of weet ik veel, erdoorheen gemengd..
ze krijgen nu savonds hun eten..
smorgens staat er vaak nog.. dat gaat dan in de koelkast en er blijft 1 bakje staan wat ze langzaam aan leeg peuteren..
als die leeg is pak ik weer een bakje die die nacht niet leeg gegaan is en zet ik die weer neer..
zo krijgen ze in 1 nacht en 1 dag toch wat ze moeten hebben aan grammen denk ik..
echt lekker vinden ze het nog steeds niet..
maar ik hoop dat dat verbeterd als ze geen energique meer krijgen waar dus ws. pens in zit..

ik zit op t moment weer heel erg slecht in mijn energie..
dingen vliegen me aan en ik voel me wat overspannen..
met vlagen heb ik dit soort dagen/weken.. dat hoort bij mij..
dus vandaar dat ik daar zoveel mogelijk rekening mee moet houden..
ik moet het ook op slechte dagen aankunnen.. en dan is savonds een maaltijd bereiden voor 6 katten alsof ik gordon ramsey ben niet handig..
ik moet echt met een lepel  gezond eten in 6 bakjes kunnen kwakken..
beetje oneerbiedig.. maar het is nou eenmaal zo.. :)
Door Mevroi Kruim
#1010131
Wahaaa, Gordon Ramsey  ;D ;D ;D ga je dan ook zo vloeken  ;D ;D ;D

Koekje heeft helemaal gelijk, vlees snijden met een broodmes is echt niet te doen, en de messen van Ikea zijn zeker voor de prijs best goed. Elke keer voordat je gaat snijden ff langs het aanzetstaal halen en je vliegt er echt doorheen. En idd een spotgoedkope plastic snijplank, een lekkere grote, en die na gebruik met goed heet water en afwasmiddel te lijf.

Ik laat hier nooit bakjes eten staan. Ze krijgen een kwartier om de hap te verwerken, Knor en Eppo wat langer omdat die ook hele kipkarkassen, eendennekken e.d. krijgen, en dan haal ik de boel weg en kunnen ze het bij de volgende maaltijd nog een keer proberen. Ze eten hier dan ook als honden, gewoon doorbunkeren. Ze hebben echt snel genoeg door dat als ze de gelegenheid niet te baat nemen ze met een lege maag achterblijven. Gemiep en gezeur heb ik echt een hekel aan, ook van katten. En zo weet ik ook dat iedereen z'n eigen bak leegeet, Kruimel en Karel krijgen medicijnen die de rest niet moeten hebben dus het is belangrijk dat ze niet van elkaar jatten.

Malen moet je gewoon uitproberen, je merkt vanzelf wat wel en niet gaat. Op Marktplaats worden ook regelmatig vleesmolens aangeboden, vaak zijn ze nauwelijks gebruikt dus nog prima bruikbaar.
Een allesschaar vind ik een leuk ding maar als ik serieus botten ga knippen doe ik dat toch echt met de snoeischaar, die kan het stukken beter.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1010139
f*cking hell!! ja hoor.. dat kan ik ook.. :P

grinnnnn..
(vind t altijd wel leuk om naar te kijken)
maar..
die bakjes laten staan vind ik op zich niet zon probleem..
geen katten met medicatie hier..
en ze krijgen maar 1x per dag..  misschien als ze beter eten dat ik dat dan ga veranderen..
voorheen kregen ze 3x per dag brokjes.. echt precies afgepast op hun gewicht..
maar ook dan bleef er nog wel eens wat staan.. en dat liet ik ook gewoon daar..
ook zijn niet alle katten aanwezig..
2 ervan zijn erg bang.. dus die komen pas eten als ik weer gewoon met de allerdaagse dingen bezig ben..
en als ik dan terugkom in de bijkeuken maken ze dat ze wegkomen..
1 daarvan is een mager scharminkel.. dus ik vind het heel belangrijk dat zij wel haar happies kan nemen..
en dat doet ze snachts..

ik hoop wel dat ze de barf strakjes lekkerder gaan vinden..
ze eten nu nog met lange tanden..

misschien idd binnenkort een dagje ikea plannen.. is altijd wel leuk..
ik zal dan even de namen van de merken noteren die hier genoemd zijn.. en idd.. dan ook een snijplank aanschaffen..
vooralsnog heb ik 2x porties moeten maken voor kiek..
1x buiten gedaan in t zonnetje.. :P
en 1x hier in de woonkamer op de salontafel..  :-X
5 uur in de keuken staan trek ik niet.. dan is mijn rug gebroken.. :P
dus maak ik het me maar gemakkelijk en ruim ik achteraf de bende gewoon goed op..
telepiepie an.. katjes en hondje eromheen.. en zo redt spreeuw zich wel.. ;)
dan knip ik dus.. en snijden hoef ik bijna niet..
maar na een paar uur heb je wel stijve vingers..  :o

ik ga gewoon wat anklooien verder.. we komen er wel.. maar kan niet zeggen dat ik uitkijk na NOG een paar uur extra in vlees en ingewanden wroeten..  :-\
Door Mevroi Kruim
#1010210
Nee, de verwerkingsdagen zijn ook niet mijn favoriet, vooral als er hele penzen gedaan moeten worden  :-X
Dat vind ik wel een voordeel van Herby, alles kan zo de vriezers in.

Ik heb daarstraks ff bij de Consumentenbond gespiekt (nou, ff .... jemig wat is die sie traaaaag  >:( ga m'n abonnement maar eens opzeggen) naar de geteste snoeischaren. De beste was toevallig degen die ik heb  8) de aambeeld-snoeischaar van Wolf.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1010214
ik heb zelf 2 snoeischaren in de schuur liggen..
vooralsnog heb ik geen echt grote zware botten hoeven knippen..
een eendenrug red ik heel goed met mijn allesschaartje.. en ook kippenekjes enzo..
en anders knipt kiek zelf maar.. en de katten moet ik gewoon geen harde botten voor kopen.. beetje omzeilen kan ook wel dus..

en ja.. consumentenbond..
nooit lid van geweest.. ik vind t nl belachelijk dat je ervoor moet betalen..
zoiets zou gratis moeten zijn..
tis gewoon geldklopperij..  :-X

ik MOET wel snel porties maken.. want ik kan het alleen kwijt in de vriezer als ik het in kleinere verpakkingen heb..
ik heb een heel klein vriezertje extra en 3 lades van mijn eigen koelkast..
eigenlijk moet er een vriezer bij..  :-\
Door Mevroi Kruim
#1010221
Nou, dat de consumentenbond niet gratis is vind ik eerlijk gezegd volkomen logisch, hoe zouden ze anders al die tests moeten financieren? Ja, de overheid zou het mogen doen maar die doet het dus niet.

Mijn honden mogen ook lekker zelf knippen, geknipt wordt hier uitsluitend voor de oude tandeloze katten. Gemalen trouwens ook.
Vriezer erbij is bijna altijd een goed idee! Als je plek hebt tenminste.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1010268
eum.. tests financieren zouden ze kunnen doen van het geld wat de bedrijven zouden kunnen afstaan om hun produkt te kunnen promoten..
tenslotte wordt het produkt beter verkocht als het getest is en goed bevonden..
en zo gaan ze wellicht ook meer hun best doen om een goed produkt af te leveren.. :P

ruimte is er wel.. alleen het geld voor aankoop en elektra..    :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#1010543
ik was voor mijn kistje inclusief bezorgen 225 euro kwijt. het is een hele nieuwe, geluidsarm en vooral energiezuinig. ik geloof dat hij zo'n 50 euro per jaar stroom opeet. dus dat valt mee, en de aanschafsprijs heb je er zo uit als je groter en daarmee goedkoper kan inslaan en meer koopjes kan afstruinen.

maar 5 uur porties maken is echt lang hoor. okee, ik heb maar 2 vleeseters, maar ik ben een uurtje, maximaal 2 bezig als ik een lading binnen heb gekregen.
geen idee wat kruimel kwijt is aan tijd, maar die heeft 2 honden en 5 katten, ongeveer vergelijkbaar met jouw situatie.
met goed gereedschap gaat alles sneller en fijner, dus ben je ook minder tijd kwijt.

tips voor in de ikea:
- maak thuis van te voren een lijstje met gekke naam en eventueel artikelnummer wat je allemaal nodig hebt
- bij de ikea aangekomen geef sano af bij de kindergevangenis
- neem zo'n gele tas, en sjees gelijk door naar de accesoireskelder
- vul je tas met de spullen die je nodig hebt, alles staat goed gesorteerd, dus let daar op. eerst komen de messen (in breda iig geloof ik) en daar kan je ook een keramisch aanzetstaal vinden. aan de andere zijde staan snijplanken. misschien nog wat andere dingen (goedkoop fleecekleedje voor de katten bv of een prul voor sano) en dan gelijk door naar de kassa.
- kind afhalen bij de gevangenis
- alles in de auto en dan weer naar huis

als het meezit, hoef je maar een half uur in de ikea te zijn.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door