Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1006102
flin schreef:
hi, hi,
zo had ik 'n stukkie lam voor de katzels, die hun neus ervoor optrokken,
achter me stond mijn man: "whaaat!!!, lam voor die r#tkatten, dat lust ik ook hoor!"

kippenekken kun je zo geven, vertrouwen je katten 't niet, kun je alsnog meppen?
(die nekken dan, hé... ;D ;D )

Mijn vriend vond het idd maar raar dat ik mijn kat een stukje van mijn biefstukje wilde geven voordat het de pan in ging. ;) Maar hij vond het nog vreemder dat Fred het niet bliefde!

De kippennekken worden woensdag. Ze zijn binnen bij de dierenwinkel in Almelo, maar de dame die ze mee zou nemen naar het filiaal in Hengelo was ze vergeten. Nou ja kan gebeuren. Ik voel me behoorlijk schuldig dat ze voor een lading nekken (geen idee meer hoeveel precies, een kilo of misschien 500g) zoveel moeite doen. En dat gaat mij dan wel 90 cent kosten, lol. Nou ja, ze krijgen mij wel terug in die winkel natuurlijk. ;)


De carnibest gaat weer moeizaam nu we weer thuis zijn. Dit weekend bij mijn vriend ging het er vrij vlot in, maar nu is hij weer aan het miepen. Zou het lekkerder kunnen zijn in een glazen schaaltje in plaats van uit een plastic bakje gemaakt voor kattenvoer ofzo? Vanmorgen heb ik er een paar stukjes runderhart naast gelegd om te ontdooien, vanavond krijgt hij er nog wel een kuikentje bij. Dan blijft hij tenminste verse eten.
#1006292
Nou, dat van het plastic bakje zou kunnen kloppen. Ik heb ze op een gegeven moment allemaal de deur uitgedaan (ze krasten en waren niet schoon te krijgen) en vervangen door kekke aardewerken bakjes, zelfs eentje in echt bak-model, dus met afgeronde binnenkant, voor Kruimel die haar eten anders niet uit de randjes gepeuterd krijgt. Instant succes! Je moet ze alleen niet op een tegelvloer laten vallen  :-X
#1006687
Ok van nu af aan krijgt Fred een van mijn glazen soepkommen. Aan jullie te horen is dit geen maf idee wat ik me in mijn hoofd gehaald heb. :D En als het helpt, toch maar eens zoeken voor andere bakjes. :)


Vanavond ga ik opnieuw langs de dierenwinkel, kijken of de kippennekken er al zijn. Oh ik hoop zo dat Fred dit in 1 keer accepteert als lekker hapje...  :lolipop:

CB lam snapt hij in de pure variant nog niet, of hij wil het gewoon niet snappen. Vanmorgen heeft hij weer natuurmix gemengt met natvoer gekregen. Vanavond of morgenochtend lam mengen met natvoer. We zullen dooooorgaan. ;)
#1006706
Sorry... even verder  :offtopic2: , maar kan het ook zo zijn dat ze het eten in een rvs bakje minder lekker vinden? Als ik deze namelijk schoonmaak met warm water (wat ik dus altijd voor de nieuwe maaltijd doe) dan komt daar zo'n vreemd luchtje vanaf...
#1006862
Misschien eens testen met een glazen schaaltje of een bordje el grillo?
Of misschien reageren er ook wel mensen die hier wel ervaring mee hebben. :)

Als het voor eten geld, zou het dan ook voor drinken gelden? Mijn kat krijgt nu zijn water ook in een plastic bakje. En ik heb nu niet bepaald het gevoel dat hij veel drinkt... Nu schijnen katten dat toch al weinig te doen, maar alle beetjes helpen natuurlijk. Net zoals met het eten. Als hij meer gaat accepteren van zijn verse eten en meer gaat drinken als het uit een glazen schaaltje komt, wil ik hem daarin best tegemoet komen. ;)
#1006881
ze krijgen hier 't vreten geserveerd op 'n schoteltje...
niet dat 't er op blijft liggen;
ieder sleurt daar iets voor zichzelf vanaf, en eet 't binnen een straal van een halve meter op,

drinken krijgen ze binnen uit 'n emaille pannetje, dat naast de kraan staat; zodattie 'n paar keer op 'n dag ververst wordt, maar zodra de tuindeur openstaat, is 't mini-vijvertje 1000 maal lekkurder!
#1006938
Tja het is ook niet dat ze slecht eten, maar wel in fases. Misschien gaat het van een aardewerk bakje/schoteltje wel in 1 keer op... Ik ga het eens proberen. Bij mij zie ik ze ook zelden drinken, maar ze krijgen volledig vers, dus over voldoende vocht maak ik me niet druk meer ;)
#1007403
Dat is inderdaad wel heel prettig aan het geven van vers voer. Ze krijgen bijna al het vocht wat ze nodig hebben al binnen via het eten. En zelfs zonder te drinken daar naast krijgen ze al vele malen meer binnen dan wanneer je ze brokken geeft en ze er wel naast drinken heb ik begrepen. :)


De kippennekken zijn binnen! En Fred blieft ze niet :'(
De enige reactie er op was een beetje gemauw. Mijn interpretatie: Wat zijn dat voor maffe dingen, waar is mijn eten?!
Wel lag er vanmorgen 1 nekje op de grond naast zijn bakje, dus misschien heeft hij er toch wat mee geprobeerd vannacht. Al was er helemaal niets aan te zien. :-[

Nou ja, over een paar dagen nog maar eentje aanbieden. En anders toch maar een hamer er bij zoeken ofzo. ;)


Wat betreft het bakje, vanmorgen leek hij redelijk aan te vallen op zijn eten. Dit zit nu voor de derde keer in een glazen schaaltje. Geeft me het gevoel dat hij het nu herkent als zijn etensschaaltje, niet meer hoeft te snuffelen en te kijken wat dat nu weer voor nieuws is en dat het hem beter bevalt! :D
#1010201
De nekken zijn nog niet in de herkansing geweest. Wel heb ik afgelopen zaterdag een hamer gekocht bij de bouwmarkt.  ;D Dit weekend heeft hij een kuikentje gekregen en nog een keertje een reepje biefstuk.

In eerste instantie leek het biefstuk weer genegeert te worden, maar ergens in de nacht heeft hij het toch opgegeten. :D Dus er is nog hoop op het rundvlees front!
Kuikentjes lijken ook steeds sneller te gaan trouwens. Bij de eerste had ik het gevoel dat hij er wel een uur mee in de weer geweest was ofzo. Deze leek binnen 10 minuten en bespeeld en opgegeten te zijn. Misschien eens timen.... Het kan natuurlijk ook mijn gevoel zijn dat zich minder druk maakt om kuikens en ze minder zielig vind tegenwoordig.  8)

Ik houd jullie op de hoogte wanneer ik het weer probeer. :)
#1011644
Heb zelf ook een kat die met brokken direct zwaar ontstoken tandvlees krijgt, maar zodra die aan het vlees, barf of kkv maakt op zich niet eens uit, begon weer helemaal bijtrok. Na een experiment met weer een keertje brokken, had ie binnen een week weer zwaar ontstoken tandvlees en begon uit zn bekkie te meuren, niet normaal meer.
Maar hij is geen echte knager, dus krijgt het meeste kleingesneden of gemalen. En toch houdt hij daar een prima gebit onder, gelukkig...
#1011793
Jeetje Arenda, dat is wel heel erg extreem zeg! Bij mijn kat lijkt het gebit, zelfs als hij wel brokken eet, nog prima te onderhouden met een bezoekje aan de dierenarts een keer per jaar. Maar ik vind het geen fijn idee dat mijn kat dus ieder jaar onder narcose zou moeten om zijn gebit goed te houden.
Wel heel fijn om te horen dat het knagen nog niet eens ZO belangrijk hoeft te zijn dus. :) Dan hoef ik daar niet zo een druk echter te zetten.

De Carnibest word nu nog steeds vermengd met een beetje natvoer, maar zijn bakje is nu wel zo ongeveer iedere avond en morgen leeg als het tijd is voor de volgende maaltijd! Vanmorgen heb ik voor het eerst in meer dan een week weer de hoeveelheid natvoer een beetje vermindert. Het zal mij benieuwen!!

Nu ligt er een kippennek te ontdooien in de koelkast. Dus vanavond zal ik me er op uitleven met een hamer en het dan aan mijn poekiemonster voorschotelen. ;)
#1012447
Het goede nieuws is, de hamer doet het!

Het slechte nieuws is, Fred heeft voor zover ik gezien heb zelfs niet willen ruiken aan de platgeslagen kippennek. :-[
Het heeft de hele nacht in de keuken op het schoteltje gelegen. En lag er vanmorgen nog precies het zelfde bij...


Ook een klein reepje biefstuk wat ik er bij gegeven had lag er vanmorgen nog. Geloof dus dat ik te vroeg gejuigd heb daar over. :'(


Als er nog mensen ideetjes hebben om mijn kater te overtuigen dat kippennekken echt eetbaar zijn, hoor ik het graag!
Misschien moet ik eerst vaker stukjes filet voeren ofzo?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door