Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#984971
EPA/DHA uit algen

De microalgen Crypthecodinium cohnii and Schizochytrium zijn rijke bronnen van DHA, en worden commercieel geproduceerd inbioreactors. Olie van bruine algen (kelp) is een bron van EPA. Een nieuwe algensoort met zowel EPA als DHA is onlangs ontdekt en wordt commercieel gekweekt [26]. Algen bevatten EPA en DHA in de vorm van fosfolipiden, in tegenstelling tot triglyceriden in visolie. In deze fosfolipidenvorm zijn de omega-3-vetzuren beter biologisch beschikbaar omdat het lichaam de vetzuren in de vorm van fosfolipiden gaat inbouwen in celmembranen. Triglyceriden uit visolie moeten eerst door het lichaam in fosfolipiden worden omgezet.
Door flin
#986293
heeft iemand enig idee wat 't percentage EPA en/of DHA uit Chlorella is?
en dan maar 't liefst in pilvorm....

'k kennut nie finduh....

'k kan alleen vinden dat 't een hoog percentage zou bevatten, maar als'k dan bedenk dat 't helemaal onderin de voedselketen zit, en je er dus bergen van zou moeten verstouwen...'k bedoel maar : 100 gram droge stof chlorella...bwèeek...

ongeacht dat Chlorella allerlei andere goede eigenschappen zou hebben, draait 't nu even om de EPA en/of DHA ?
Door flin
#987872
antwoord vandaag ontvangen

alle informatie die ze over chlorella hebben, staat op de site, dus geen info over de omega 3 uit chlorella,
er stond wel een link bij:

http://www.fonteine.com/omega3_algen.html

Een Zwitsers bedrijf heeft zich op dit probleem gestort en de oplossing gevonden. Sla de stap van algen naar vis over maak omega 3 olie direkt uit algen.

Effe wachten?

Ja en nee, in Europa is het produkt door de novel food wetgeving nog niet te koop, de verwachting is dat het begin 2008 in geheel Europa beschikbaar komt. Voor de mensen die geen geduld hebben zoals ikzelf is het al bestelbaar door het buiten de EU te bestellen waar deze vreemde wetgeving niet geldt.

Dit is namelijk de zelfde wetgeving die er ook voor zorgt dat Stevia (het alternatief voor suiker) en Hoodia (natuurlijke eetlustremmer) ons worden onthouden.

Wil je meer informatie over deze V-Pure Omega 3 olie, kijk dan op:


http://www.water4.net/?a_aid=de613b05&a_bid=0228d290

Each recommended daily dose (three capsules) of V-Pure contains 270mg of DHA and 89mg of EPA.
Door flin
#989217
en na wat slak-zoek-tochtjes...:

de algemene huisjes-slak die in onze tuin scharrelt,
is de Segrijnslak (Helix Aspersa) familie van de Wijngaardslak, en goed eetbaar

Afbeelding

'k wil proberen (moet nog even een emotionele barrière overwinnen) om wat slakken in de vries te knikkeren, en te kijken dat 'k er stukkies van door 't kattenvoer kan schuffelen...
  om de eventuele worm/eieren te beperken, mogen ze 10 dagen in de vries wonen, en gezien ze alleen groen blad (en miss wat half vergaan blad) verstouwen, ben 'k niet echt bang voor rare virusjes die ze bij zich zouden kunnen dragen, dit in tegenstelling tot de naaktslak, die zich wel voedt met poep van anderen, vlees, en andere rommeltjes opruimt....

sja, 't gekke is; we eten zelf wèl mossels, kreukels (ali kruken) vis en wijngaardslak...dan kan die Segrijnslak toch ook?
Gebruikersavatar
Door koekje
#989220
ik denk dat je zeker je katten en jezelf een frans menu (slakken en eventueel kikkers) kan voorschotelen.

helaas zitten hier met name naaktslakken. maar dat heb je met een grote stad als a'dam, komen toch meer daklozen en asielzoekers op af.
Door flin
#989384
'onze'  kikkers  zijn ook weer vleeseters (of de volwassen dieren dan toch, net als de naaktslak) en snaaien oa ook nogal wat muggenlarven en eitjes uit 't water....
    met 't oog op  Angiostronghylus (hartworm) en virusjes, ben 'k daar weer wat minder enthausiast over....
alhoewel 'k er 't fijne allemaal niet van weet...

de Segrijnslak als groente-verwerker lijkt in dit geval een veiliger keuze...
Door flin
#1645741
chlorella pyrenoidosa    (oa vital green van Bloem)

per 100 gram

Vit.A ... ... ... ... ... 55.000IE
Vit.K…………….  2,2 mg
Thiamine B-1……1,99 mg
Pantothenic acid…2,33 mg
Riboflavin B-2….  7,98 mg
B-carotene….. .... 54,10 mg
Niacin B-3…….….. 28,0 mg
Biotin B-8……........... 0,13 mg
Pyridoxine B-6…..... .. 1,65 mg
Folic acid B-9……... ... ... 15 mg
Cobalamin B-12…... 0,33 mg
PABA B-10……..... ..... 1,0 mg
Vit.C….……….… .... ... 42,9 mg
Coline (J)………. ... ... .227,7 mg
Vit.E…..………….. ... ... ... 8,90 mg
Inositole (I)…….. ... .. 198,5 mg
Vit.D……… 23.000IE

Fatty acids per 100g

Linolenic acid (omega 3)… ... 0.3180
Linoic acid (omega 6)… ... 2871


Amino acids per100 g

Isoleucine………. ... 2780 mg
Aspartic acid….... .. 5498 mg
Leucine……….. ... ... 5566 mg
Cystine…………... ... .. 733 mg
Lysine…………. ... 0.3466 mg
Glycine………….. ... 3366 mg
Methionine……. 1733 mg
Glutaminsyra….. ... 6997 mg
Phenylalanine…... 3235 mg
Histidine……….. ... .. 1233 mg
Threonin………... ... 0.3733 mg
Tyrosine……….... ... ... 2134 mg
Tryptophan….….. ... 1230 mg
Proline…………. ... .. 3100 mg
Valine…………. ... 0.3400 mg
Serine…………..... ... ... ... 3997 mg
Alanine………. 5198 mg
Ornitine………….... ... .... 67 mg
Arginine……… .. ... 0.4662 mg
Protein:…………...ca 65% Eiwit: ...

Minerals per 100 g

Calcium………... ... 340 mg
Selenium……… .. 0,8 mg
Phosforus (p)…. 1425 mg
Sulphur………….trace of Zwavel
Magnesium…….. .. 316 mg
Iron……………... ... .. 205 mg
Zink…………. .. 0,66 mg
Copper…….. 0,09 mg
Potassium…….... 1300 mg
Natrium………. 29,7 mg
Iodine…………. 0,6 mg


Pigments (per 100 g)

Chlorophylla….... 0.1890 mg
Chlorophyllb..... 810 mg
Xantophyll…….. .. 283 mg
Cobolt…………sporen van
Manganese……... 5,5 mg

Nuklein acids (per 100 g)

RNA……….. 2983 mg
DNA…………. ... 287 mg
Coenzyme Q9….. 17 mg
CGF……..2,5 - OD/I/g CGF
Door fem fatale
#1645816
[quote="flin"]
'k wil proberen (moet nog even een emotionele barrière overwinnen) om wat slakken in de vries te knikkeren, en te kijken dat 'k er stukkies van door 't kattenvoer kan schuffelen...
  om de eventuele worm/eieren te beperken, mogen ze 10 dagen in de vries wonen, en gezien ze alleen groen blad (en miss wat half vergaan blad) verstouwen, ben 'k niet echt bang voor rare virusjes die ze bij zich zouden kunnen dragen, dit in tegenstelling tot de naaktslak, die zich wel voedt met poep van anderen, vlees, en andere rommeltjes opruimt....
[/quote]
Worden ze niet heel soppig van de vriezer? Ik weet van mensen met buitenfretten dat fretten dol zijn op slakken (en het nog leuker vinden om met een slakbekkie een kusje te geven aan hun mens), nog nooit gehoord dat ze er ziek van werden, maar fretten krijgen dan ook geen wormen.

Ik heb er wel heel veel in de tuin zitten, dus als ze enigszins eetbaar uit de vriezer komen, wil ik het wel proberen.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1646399
Even terugkomend op het omega-verhaal. Hoeveel zalm heb je nodig om olie te ´vervangen´? Of andersom hoeveel olie heb je nodig om zalm te vervangen?

Ik wil het liefst juist wel vis geven, Zazou eet de zalm als het door het orgaanpakketje én een beetje blikvis gemengd is. Maar wanneer geef ik genoeg vis om geen olie erbij te hoeven geven?
HET FELINE FUTURE DIET
Enkele jaren geleden was op de Feline future-website een soort "recept" te vinden om zelf kattenvoeding te maken.  Inmiddels hebben dezelfde mensen een commercieel product ontwikkeld dat gemalen vlees "compleet" zou maken en het recept is van de website verdwenen.  Een aantal mensen bleven echter verderwerken met het originele recept, waaronder ook Michelle Bernard, auteur van het boek "Raising cats naturally".  We kozen ervoor om dit recept nogal gedetailleerd te bespreken omdat het ons toelaat om op heel wat veelvoorkomende "ingrediënten" in allerlei recepten en menu's die her en der te vinden zijn wat dieper in te gaan.  Zodoende kunnen we u hiermee nog wat meer stof tot nadenken geven.  
•    1kg rauw vlees+bot
•   200g rauw hart (+ev. 2000mg extra taurine)
•   100g rauwe lever
•   2 rauwe eierdooiers
•   2 theelepels psylliumpoeder
•   1 tas (of meer) water
•   2000mg zalmolie/visolie
•   50mg Vitamine B complex
•   400IU droge Vitamine E
•   1theelepel  kelp en 1 theelepel dulse
•   2 capsules "glandular"
Dit komt uit: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,61930.0.html

Ik wil dus de 2000mg zalmolie ´vervangen´ voor gewoon zalm. Maar heb geen idee hoeveel dit zou zijn.

Hebben jullie een idee?
Door Too
#1646585
Wil je dan al die dingen gaan toevoegen??

OT
Ik geef 1x in de week iets van vette vis, oftewel 7% van t menu bestaat uit vissigheid : hele visjes als sardien of horsmakreel, een stuk zalmgraat of zalmbuik/filet

Verder probeer ik altijd om ook 'wild' wild te voeren [houtduif, haas, ree] dat bevat meer omega3 dan gekweekt vlees
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1647544
Nee, ik wil niet al die dingen toevoegen, maar wel de vis oftewel de omega 3. Wilde duif blieft ze niet, haas en ree wel. Maar dat komt weer als de jacht open gaat. Dus vroeg ik me af hoeveel nu de aangegeven hoeveelheid mg aan vis is (of vlees). Wilde gans lust ze trouwens wel graag, hoort dit ook tot de rijke omega 3?
Als jij zegt dat 7% uit vis bestaat, dan kom ik uit op 49gram in de week. Ze eet elke dag 100gr.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1648443
Mevroi Kruim schreef: Wilde gans is ook prima, en haas en ree kun je nu ook nog bij Herby of Richard scoren. Kwartel trouwens ook vaak.
Haas en ree is me te duur om te kopen. We hebben in de winter zelf wild. Hert moet ik wachten op de bokkenjacht, maar dan ook heel voordelig voor ons. Ik sla dan wel gelijk een flinke voorraad in, nu hebben we alleen nog een beetje wilde gans van afgelopen winter, en duif kan ik toch ook wel met regelmaat aankomen. Dus keus genoeg.

DUS: als ik wilde gans, zalm, duif (als ik tenminste een manier gevonden heb dat ze het wel eet), haas en hert voer zit ik goed met de omega 3?

Nu krijgt ze zo´n twee à drie keer per week een ijsblokje zalm. Twee à drie keer per week wilde gans. En daarnaast rundvlees, paardenvlees, kalkoennek, kipnek en tamme eendennek. Straks dus ook nog hert en komende winter weer haas. Bij het orgaanvlees is alle lever sowieso van wild, hart en maagjes van kip/rund. Daarbij nog een beetje gekookte boontjes of worteltjes.
Door Too
#1648517
Volgens mij zit je hartstikke goed!

Hiero boffen ze als ze 1x ree, 1xhaas én 1x zalm/week krijgen...
ik vind/weet/denk dat t ws niet ultiem is maar de wetenschap dat ze 100x gezonder eten dan de gemiddelde kat compenseert veel  ;)
Laatst gewijzigd door Too op vr 11 jun 2010, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door