Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoRo
#977027
Norad en Roos staan sinds een tijdje op half kvv (CB) en de andere helft barf-pogingen. Het barfspul bestaat uit kuikens, kippensoepvlees (dat zijn botjes met flink wat vlees eraan), rund maar dat blieven ze niet behalve gehakt en af en toe wat vis. Binnenkort krijgen ze ook rat, muis, parelhoenkarkas, eendenruggen, hele kwartel en een half konijn voorgeschoteld. Maar het moet nog blijken wat ze daarmee doen  :)
Nu is mijn vraag of ik het een beetje goed doe zo? Als we helemaal zouden barfen zou ik ze ook orgaanvlees moeten geven maar dat zit hier niet echt bij. Nu dacht ik ooit ergens gelezen te hebben dat in de kvv al vrij veel orgaan zit, dus leek het me niet echt nodig. Maar... is dat zo?
Door Mevroi Kruim
#977073
Tja, het probleem met kvv is dat je gewoon niet weet wat er precies inzit. Maar je kunt er wel van uit gaan dat om het enigszins betaalbaar te houden, de fabrikanten ruimschoots gebruik maken van orgaan. Waar precies het omslagpunt ligt dat je wel orgaan moet bijgeven, het is dus gewoon niet te zeggen. Ikzelf zou bij 50/50 kvv/barf wat lever bijvoeren voor de zekerheid, en af en toe wat nier als je eraan kunt komen.
En ik zou dan ook gaan letten op de verhouding bot/spiervlees; niet dat je gelijk moet gaan rekenen en op de gram afwegen maar gewoon een beetje met de natte vinger.
Door NoRo
#977199
Bedankt Kruimel!
Is er een reden dat je liefst lever of eventueel nier zou geven? Waarom bijvoorbeeld geen hart? En hoe vaak zou je dat geven/ hoeveel?
Waarop moet ik letten bij de verhouding bot/spiervlees?
Wat een vragen he... Maar ik zie dat de poezels het zo goed doen op vers voer (behalve dat ze erg mieperig kunnen doen) dat ik er helemaal enthousiast van word  :D
Door Mevroi Kruim
#977255
Lever bevat belangrijke voedingsstoffen dus ik let er altijd goed op dat ze dat iig niet tekort komen. Nier ook en daarnaast zit dat minder in kvv. hart weer wel veel dus dat zou ik niet zo snel gaan bijvoeren.

Leuk is dit he  :D en miepen doen ze allemaal wel eens maar daartegenover staat da ze soms ook zo geweldig genieten van hun eten! Vooral het echte barfwerk.
Door flin
#977382
NoRo schreef: Bedankt Kruimel!
Is er een reden dat je liefst lever of eventueel nier zou geven? Waarom bijvoorbeeld geen hart? En hoe vaak zou je dat geven/ hoeveel?
Waarop moet ik letten bij de verhouding bot/spiervlees?
Wat een vragen he... Maar ik zie dat de poezels het zo goed doen op vers voer (behalve dat ze erg mieperig kunnen doen) dat ik er helemaal enthousiast van word :D
ohw, fijn is dat idd als de katzels ervan genieten!
ben je met de aanloop bezig om over te gaan naar BARF? dan is't natuurlijk wel handig als ze alle ingewanden willen eten, en ook lekker bot kunnen knagen...als je karkassen wilt voeren, zul je nog wat extra spiervlees bij moeten geven, maar geef je bijv een deel kwartel (geen karkas dus) dan is de bot/vleesverhouding natuurlijk prima...'t gaat er om dat er genoeg vlees aan 't bot hangt, om 't zo te zeggen...(denk 't afgesneden vlees er weer aan)
..en omdat er in de kvv een onduidelijke hoeveelheid ingewanden zit, zou 'k dit niet teveel bijvoeren, maar de katzels zullen toch aan de smaak van niet gemalen ingewanden moeten gaan wennen dan, dus met beetjes...
rat en muis is natuurlijk al helemaal een kompleet pakketje, ben benieuwd wat ze er van gaan vinden?

hier vinden ze kwartel en duif helemaal 't einde, een hamster vinden ze ook lekkur, en 'n rat vinden ze 't aankijken niet waard....
Door NoRo
#977412
flin schreef: ohw, fijn is dat idd als de katzels ervan genieten!
ben je met de aanloop bezig om over te gaan naar BARF? dan is't natuurlijk wel handig als ze alle ingewanden willen eten, en ook lekker bot kunnen knagen...als je karkassen wilt voeren, zul je nog wat extra spiervlees bij moeten geven, maar geef je bijv een deel kwartel (geen karkas dus) dan is de bot/vleesverhouding natuurlijk prima...'t gaat er om dat er genoeg vlees aan 't bot hangt, om 't zo te zeggen...(denk 't afgesneden vlees er weer aan)
..en omdat er in de kvv een onduidelijke hoeveelheid ingewanden zit, zou 'k dit niet teveel bijvoeren, maar de katzels zullen toch aan de smaak van niet gemalen ingewanden moeten gaan wennen dan, dus met beetjes...
rat en muis is natuurlijk al helemaal een kompleet pakketje, ben benieuwd wat ze er van gaan vinden?

hier vinden ze kwartel en duif helemaal 't einde, een hamster vinden ze ook lekkur, en 'n rat vinden ze 't aankijken niet waard....

Nou genieten is een groot woord ;D Wel van de CB en kuikens, daar worden ze helemaal wild van, maar verder leven we vooral een beetje in strijd. Ik hoop met wat nieuwe dingen uit te kunnen vogelen wat ze wel en niet graag lusten. Strijden is ook zo vermoeiend ;)
Maar als ik het goed begrijp is het dus verstandig om als ik karkas voer ook extra spiervlees bij te voeren, ik zal erop letten. Ik kan trouwens wat verschillende orgaantjes overkopen van Heloise, in kleine hoeveelheid (fijn!), dus dan kan ik ineens testen wat ze daarvan blieven. Jullie tips opvolgend om naast de kvv inderdaad niet te hard van stapel te lopen met orgaanvlees probeer ik gewoon een klein beetje af en toe. We zijn aan het denken over een vrieskistje, of toch in elk geval iets groters dan ons vriesvakje (ik vind het zelf gewoon lachwekkend, kuikens en pizza bij elkaar gepropt in dat kleine ding) en dan wil ik wel langzaamaan overgaan tot meer barfen.
Door flin
#977420
NoRo schreef: Nou genieten is een groot woord ;D Wel van de CB en kuikens, daar worden ze helemaal wild van, maar verder leven we vooral een beetje in strijd. Ik hoop met wat nieuwe dingen uit te kunnen vogelen wat ze wel en niet graag lusten. Strijden is ook zo vermoeiend ;)
Maar als ik het goed begrijp is het dus verstandig om als ik karkas voer ook extra spiervlees bij te voeren, ik zal erop letten. Ik kan trouwens wat verschillende orgaantjes overkopen van Heloise, in kleine hoeveelheid (fijn!), dus dan kan ik ineens testen wat ze daarvan blieven. Jullie tips opvolgend om naast de kvv inderdaad niet te hard van stapel te lopen met orgaanvlees probeer ik gewoon een klein beetje af en toe. We zijn aan het denken over een vrieskistje, of toch in elk geval iets groters dan ons vriesvakje (ik vind het zelf gewoon lachwekkend, kuikens en pizza bij elkaar gepropt in dat kleine ding) en dan wil ik wel langzaamaan overgaan tot meer barfen.
nee, strijden geeft alleen maar ergernis,...en dat genieten komt vanzelf wel
wat 'k hier wel probeer met 't introduceren van 'iets nieuws' is''t een aantal keer achter elkaar te geven;
meestal hebben ze dan zoiets van: ohw, toch wel lekkur...pfff... en dan is't de volgende keer geen problemo meer

hier BARF-en 'we' ook uit 1 vriesvakje, soms wel makkelijk als je toch al kip wilde eten, en geen boodschappen hebt gedaan...
.(moet je niet die ouwe duif pakken natuurlijk... :P ) ;D ;D ;D
Door NoRo
#978382
flin schreef: nee, strijden geeft alleen maar ergernis,...en dat genieten komt vanzelf wel
wat 'k hier wel probeer met 't introduceren van 'iets nieuws' is''t een aantal keer achter elkaar te geven;
meestal hebben ze dan zoiets van: ohw, toch wel lekkur...pfff... en dan is't de volgende keer geen problemo meer

hier BARF-en 'we' ook uit 1 vriesvakje, soms wel makkelijk als je toch al kip wilde eten, en geen boodschappen hebt gedaan...
.(moet je niet die ouwe duif pakken natuurlijk... :P ) ;D ;D ;D

Dat achter elkaar geven bij iets nieuws ga ik ook proberen. Ik wacht nog vol spanning op al het nieuw spul...
Barf jij ook uit zo'n vriesvakje boven de koelkast? Wow, respect! We barfen nog niet volledig en het is al flink passen en meten. Maarre, de kip laat ik lekker voor de poezels, de mensen hier in huis eten geen vlees ;) Aan een oude duif moet ik dus al helemaal niet denken, of een ratje ofzo, blegh! ;D
Door flin
#978927
NoRo schreef: Dat achter elkaar geven bij iets nieuws ga ik ook proberen. Ik wacht nog vol spanning op al het nieuw spul...
Barf jij ook uit zo'n vriesvakje boven de koelkast? Wow, respect! We barfen nog niet volledig en het is al flink passen en meten. Maarre, de kip laat ik lekker voor de poezels, de mensen hier in huis eten geen vlees ;) Aan een oude duif moet ik dus al helemaal niet denken, of een ratje ofzo, blegh! ;D
yup,...en die ratjes vinden de katzels vies, dus die liggen niet meer in de vries, er zwerft nog wel een hamster, naast duiven en kwartels en kip...

och, 'k vindt 't goed te doen eigenlijk,..3 katzels, is zo'n 400 gram vlees per dag, zo'n 130 gram per dag per kat,
= 1 duif òf kwartel òf 1/4 kip, voor 's avonds,
en dan 's morgens òf orgaan, òf kuikens, òf vis, òf hamster,...
kortom; da's 1 keer in de week naar de markt, voor 3 duifies en 2 kwartels, en ingewanden (lever, maag, hart), aansluitend naar de dierenwinkel om 3 hamsters en eventueel een kilo kuikens, en bij de Lidl een haantje (+/- 1 kilo), die 'k in 4-en deel...
en mocht er bij de lokale Super of op de markt iets 'leuks' in de prijsaanbieding zijn, neem 'k dat voor de broodnodige variatie ook mee...ohw, en nog een pakje Smuldier-pens, daar zijn ze ook gek op...
de prijs die 'k hier betaal voor de kwartel en duif, wijkt niet veel af van de grote (Herby) bestel-zaken, geldt ook voor de hamster, daarbij komt dat 'k geen grote vriezer hoef te voeren, en 't lekker overzichtelijk is...en alles op m'n stalen ros kan verzamelen....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door