Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Superrupsje
#969781
Ik heb besloten om zonder instemming van meneer superrupsje prooidiertjes te kopen (staat ie voor een voldongen feit, maar denk niet dat hij het heel erg vindt, hij vindt het zo leuk om ze te zien knagen). Zo kunnen we het ochtendbrokontbijt vervangen door muis-, rat- of kuikenontbijt. 's Middags krijgen ze kvv (Xi was uitgekeken op de animonda carny, de CB gaat erin als koek), en 's avonds BARF.

Xi begrijpt al helemaal de bedoeling van een kuiken, nekjes zijn nog wat lastig maar dat komt volgens mij omdat ze aan het wisselen is en wat tandjes mist. Nekjes worden nu dus nog platgeslagen. Het is zo leuk om te zien grommen en kraken :D

Voor Xi ga ik uit van 10% van het gewicht aan voeding, voor Mu 3%, waarvan dus 1/3 prooi (ochtend), 1/3 kvv (middag)en 1/3 barf (avond). Het middagmaal zal dan altijd bestaan uit de portie kvv. Voor het barfen ga ik uit van ongeveer 15% orgaan, 25% spiervlees en 60% vlees/bot. Dit is het menu voor elke kat (wonder boven wonder hebben ze dezelfde hoeveelheid nodig, erg handig )
Maandag:
2 muizen
50g kippennekken
Dinsdag:
2 kuikens
50g runderlap
Woensdag:
1 rat
50g kippennekken
Donderdag:
2 muizen
50 g orgaanpakket
Vrijdag:
2 kuikens
50g kippennekken
Zaterdag:
1 rat
50g vis
Zondag:
2 kuikens
50 g kippennekken.

Het orgaanpakketje bestaat uit kippenmaagjes, kippenlever, lamsnier en runderhart. De kippennekken zijn vervangbaar door ander botvlees (kippenvleugels, eendennekken, konijnkarkas). Het rundvlees is vervangbaar door anders spiervlees (lam, paard, schaap, geit).
Door Mevroi Kruim
#969913
Ziet er luxe hoor! Als je idd nog wat afwisselt met je vleesbot en spiervlees dan lijkt het me super zo. Je zou voor de afwisseling nog eens kwartels, haas en fazant kunnen proberen. Haas en ree vinden ze hier echt helemaal geweldig, ik heb die van Herby, die is aan flinters gesneden dus er zit nog wat te knagen aan.
Door Superrupsje
#970348
Het is inderdaad vrij luxe, ben ook wat duurder uit dan nu, maar goed, alleen het beste voor de poezebeesten, en het gemak van prooidieren voor mezelf om niet alles in porties te hoeven snijden :P

Ik ben ook van plan om af te wisselen, binnenkort eens eendennekken bestellen, vleugels aanbieden en anders soort spiervlees inkopen.
Door flin
#970465
volgens mij ziet dat er lekkur uit! :P

wat 'k zelf hier regelmatig van de weekmarkt van de poelier meeneem is kwartel en tamme of wilde duif; afhankelijk van de kwaliteit, berekend de beste poelier-man een mooie prijs, 't voordeel is idd ook (zoals je zelf al aangeeft....) nixnie rekenen, of in stukken delen...lekkkur, en makkelijk.... ;D 
Door Superrupsje
#970467
flin schreef: volgens mij ziet dat er lekkur uit! :P
Haha ja dat dacht ik ook, zolang ik het maar niet hoef te eten ;)

Ik ga vanmiddag bij de dure DW wat muisjes kopen, eerst ff kijken of de smurfen dat wel blieven. Toch wel jammer dat prooidieren zo moeilijk te verkrijgen zijn en zo duur, ik vind het echt 1000 keer makkelijker dan zelf portioneren, en het is voornamelijk veel natuurlijker (een kat die een koe aanvalt moet ik nog zien ;))
Gebruikersavatar
Door koekje
#970469
ik vind muizen ook poepduur, ergens ben ik wel blij dat alleen Ot die eet. ik heb nog zitten denken aan zelf kweken, maar het doodmaken zou ik niet kunnen. en een levende muis aan Ot geven, vind ik zielig voor de muis.

ik vind gerbils een heel fijn alternatief. lekker groot, 1 gerbil is voldoende als ontbijt (als het een stevige gerbil is). en ze zijn maar de helft zo duur per kilo als muis. Ot vindt gerbils ook helemaal geweldig.
ze lijken ook erg op dikke muizen, dus zijn niet 'enger' om te voeren.
Door Superrupsje
#970472
Waar haal je de gerbils dan vandaan? Want ik zie zen iet staan bij prooidier.nl of lupa.

Wel een goed alternatief ja als ze de helft goedkoper zijn dan muizen. En ik denk dat als ik eenmaal aan de staartjes van die beestjes gewend ben ik ze ook niet meer eng vind (ik vind ze voornamelijk eng als ze heel hard rond rennen met hun staartjes, ieuw). Kuikens aan stukken vind ik iig geen probleem meer.

Nee zelf kweken, daar begin ik niet aan, moet ik ze ook zelf doodmaken, solly maar daar ben ik echt te mutserig voor.
Door Superrupsje
#970475
Ah nu zie ik het. Zo dat scheelt inderdaad nogal. M'n berekening laat zien dat ik dan evenveel kwijt ben dan brok en nat, hoezo vers duur 8)

En is dat genoeg variatie als ik rat, woestijnrat en kuiken afwissel? Muizen worden dan een tractatie, en misschien komt er dan ook nog wel goudhamster in voor de variatie.
Gebruikersavatar
Door koekje
#970483
als je vanaf 6 diersoorten voert (dus incluus het samengestelde deel uit je menu) heb je wel voldoende variatie. hoe meer diersoorten, hoe beter. rat, gerbil, muis zijn allemaal verschillende diertjes.
kuiken valt natuurlijk onder kip.
hamster heb ik met Ot haar verjaardag gegeven. hij is wel zo goed als op gegaan, maar ik hoef er niet gelijk een kilo van. ik vind ze als ontbijt ook iets te groot, en ze zijn nog duurder als muis.
je kan ook van die mini fuzzy muisjes als snoepje geven, of misschien zelfs haarloze jonkies, als je daaraan kunt komen. als je dan cb-diabetes geeft, zijn je katten volledig koolhydraatvrij. hier eten ze iedere dag wel 1 snoepje, en ot soms kattenmelk en natuurlijk voor ot de rijst in de cb (diabetes moet ze niet) :-[

duif en kwartel vinden ze hier allebei erg lekker.

ik voer het liefst zo natuurlijk mogelijke dieren, dus liever geen koeien en schapen. (geit en paard hebben ze nog nooit gehad)
ik geef wel rundspiervlees, omdat het zo lekker goedkoop is en Ot graag koeien eet. en lamshart, ook omdat ik dat om de hoek kan kan halen. en ot lust geen eend, dus ook geen eendenhart. ot krijgt ook koeien binnen via de cb-vleesmix.
Door Superrupsje
#970488
Mmm, btje dom van me, niet zo heel raar dat woestijnrat en rat andere diersoorten zijn.

Koe geef ik het hart van, en het spiervlees (idd goedkoop, goed voor de tandjes, en ze vinden het erg lekker). Sowieso krijgen ze maar 1x per week puur spiervlees, dus niet zo erg als dat van een groot dier komt. En ze krijgen lamsnier, omdat ik daar makkelijk aan kan komen. Verder voornamelijk gevolgelte naast de prooidiertjes, ik heb ook een bestelling eendennekjes geplaatst bij de plaatselijke brafboer.

CB krijgen ze alle soorten van, dit om te voorkomen dat mevrouwtje tutje Xi uitgekeken raakt.

Die fuzzy muisjes verkoopt de plaatselijke DW ook, wel een goed idee om dat als snoep te geven. Ik ga er toch langs vanmiddag. Mmmm, volgens mij ga ik weer met veel lekkers thuiskomen straks.
Door Superrupsje
#970879
Gisteren m'n eerste prooidiertjes gekocht. Ik wil eerst even kijken of ze het wel blieven, dus heb 4 ratten en 4 muisjes gekocht. Was een jongetje in de DW die me maar heel raar en eng vond ;D. Ik moest daarna nog de supermarkt in en was toch wel een beetje beducht dat ik de muisjes uit m'n plastic taske zouden vallen maar da's gelukkig niet gebeurd.

Dit weekend ga ik ze geven, ben benieuwd (en vriendlief zat me een beetje raar aan te kijken maar vond het daarna toch wel een leuk idee). En ik heb meer vriesruimte omdat het brood wordt verplaatst naar het kleine vak en de katten het grote vak mogen gebruiken :thumbup:
Door Superrupsje
#972762
Gisteren hebben Mu en Xi hun eerste rat gekregen. Was niet echt een succes :( Eerst gingen ze er allebei alleen mee spelen en lieten het toen voor wat het was. Toen hebben we ze maar door midden gesneden, Xo heeft wel de ingewandjes opgegeten en ging er vervolgens al grommend mee door het huis slepen (yuk :buck2:), Mu rook er even aan en bleek toen opeens alleseter af te zijn, hij moest er echt niets van weten...

De sardientjes vielen we lgoed in de smaak, alleen het koppie was te moeilijk. Binnenkort eens kijken of de muisjes wel lekker bevonden worden, en we gaan ze de ratten nog een keer aanbieden, maar dan buiten, want rattenbloed door de kamer hoef ik echt niet meer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door