Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door EllenL
#952167
verwonderd schreef: niet alleen katten met blaasproblemen lijkt mij ;)
Dat verbaast mij dus wel enorm over kvv, dat er weer granen in zitten. Maar, toch altijd beter dan blik en brokken...hoe dan ook en helaas is het voor mij ook even beter om kvv te geven (ben een beginnelinge, een nogal zenuwachtige ;D ;D )
Tja, granen/rijst blijft toch een makkelijk en goedkoop vulmiddel ;) Alhoewel de cb diabetes niet duurder is dan de 'gewone'... maar daar zullen ze dan wel meer groente doorheen gooien denk ik??
Door flin
#952172
verwonderd schreef: niet alleen katten met blaasproblemen lijkt mij ;)
Dat verbaast mij dus wel enorm over kvv, dat er weer granen in zitten. Maar, toch altijd beter dan blik en brokken...hoe dan ook en helaas is het voor mij ook even beter om kvv te geven (ben een beginnelinge, een nogal zenuwachtige ;D ;D )
wat koolhydraten hoeft geen probleem te geven, 't is wel een dikmaker, (zonder opbouwende voedingsstoffen) maar met genoeg vers vlees, bot, ingewanden etc.,... (kwa opbouwende voedingsstoffen, dan dus...) lijkt 't overbodig, en sjah, waarom zou je 't dan willen geven?
in de kvv kan 'k me zo voorstellen dat 't (alweer...) een goedkoop vulmiddel is.. :-\
och, en die groente,...mits gepureerd of licht gekookt vinden ze hier ook heel smakkelijk :)
en 'k denk dat ze er miss nog wat pitamientjes van binnenkrijgen ....
Door verwonderd
#952271
flin schreef: wat koolhydraten hoeft geen probleem te geven, 't is wel een dikmaker, (zonder opbouwende voedingsstoffen) maar met genoeg vers vlees, bot, ingewanden etc.,... (kwa opbouwende voedingsstoffen, dan dus...) lijkt 't overbodig, en sjah, waarom zou je 't dan willen geven?
in de kvv kan 'k me zo voorstellen dat 't (alweer...) een goedkoop vulmiddel is.. :-\
och, en die groente,...mits gepureerd of licht gekookt vinden ze hier ook heel smakkelijk :)
en 'k denk dat ze er miss nog wat pitamientjes van binnenkrijgen ....
;D ;D Nou, wat bosliefje betreft is de dikmaker dan wel ok geweest! Ze kon wel wat aan gewicht gebruiken! De dikmakers in de brokken bracht ze zo naar de kattenbak... :-X :'(

Flin, ik begrijp jouw punt hoor! ;)
Door mirdj
#952318
Sinds Max op kvv zit is hij niet aangekomen terwijl hij op het andere voer veel te zwaar was (8 kg) Hij is nu 1,5 kg kwijt (dieetbrokken da) en daarvan is nog niets bijgekomen. Voor Max is het zeker goed dat hij nu op kvv zit, hij vindt het lekker, hij ziet er een stuk beter uit en hij heeft veel meer energie.

Snoepie krijgt eigenlijk pas 1,5 week volledig kvv, daar merk je wel aan dat hij wat beter in z'n vel zit, maar verder heb ik nog niet echt veel veranderingen gemerkt. Dat zal wel komen als hij een paar weken volop kvv krijgt.

Wat de blaasgruis betreft, Max heeft een penisamputatie gehad en daarna is hij zo enorm opgeknapt. Toen hij overging op kvv was hij gruisvrij, over een maand laat ik nog een keer zijn urine controleren om te kijken of de gruis is terug gekomen. Hetzelfde doe ik met Snoepie. Die had weliswaar niet zo veel last van gruis als Max, maar hij is er wel gevoelig voor. Snoepie ging ook gruisvrij over op kvv en die laat ik over een week of 6 nog een keer testen. Zijn ze beide gruisvrij weet ik zeker dat ik er goed aan gedaan heb om ze over te zetten.

De voedselallergie is tot nu toe nog niet terug gekomen terwijl hij al 4 weken kvv krijgt (eerste weken gemengd met brokken) De spannende tijd gaan de komende weken worden. De eerste keer kwam de voedsel allergie na een week of 6 te voorschijn dus ik ga hem nu heel goed in de gaten houden. De eerste plek is nu helemaal genezen en z'n haar is er al bijna helemaal terug gegroeid.
Door mirdj
#952319
Max heeft gisteren weer heerlijk op een kippennek zit kauwen en Snoepie vond het toch allemaal wel interessant. Hij is nog niet zo ver dat hij er zelf eentje wil, maar hij toont een beetje interesse. Hij heeft toch liever de gedroogde rundvlees snacks of de gedroogde sprotjes.

Vanmorgen heeft Snoepie Bandit vlees gehad en dat vindt hij heerlijk, het bakje was weer leeg voordat ik weg ging. In de bandit zitten toch wat grotere stukjes bot als in de CB maar ook daar had hij geen moeite mee, hij heeft lekker zitten kauwen. Van het weekend ga ik wat kipfilet en rundvlees halen om te kijken of hij dat lekker vindt, zo niet dan geef ik het gewoon aan Max die eet (tot nu toe) alles.
Door flin
#952652
mirdj schreef:.

Wat de blaasgruis betreft, Max heeft een penisamputatie gehad en daarna is hij zo enorm opgeknapt. Toen hij overging op kvv was hij gruisvrij, over een maand laat ik nog een keer zijn urine controleren om te kijken of de gruis is terug gekomen. Hetzelfde doe ik met Snoepie. Die had weliswaar niet zo veel last van gruis als Max, maar hij is er wel gevoelig voor. Snoepie ging ook gruisvrij over op kvv en die laat ik over een week of 6 nog een keer testen. Zijn ze beide gruisvrij weet ik zeker dat ik er goed aan gedaan heb om ze over te zetten.

De voedselallergie is tot nu toe nog niet terug gekomen terwijl hij al 4 weken kvv krijgt (eerste weken gemengd met brokken) De spannende tijd gaan de komende weken worden. De eerste keer kwam de voedsel allergie na een week of 6 te voorschijn dus ik ga hem nu heel goed in de gaten houden. De eerste plek is nu helemaal genezen en z'n haar is er al bijna helemaal terug gegroeid.

Ah, ja, in't begin van je topic had je't natuurlijk neergezet...

heb je met de zoekfunctie hier op bp, al n's op blaasgruis-kat gezocht?

de urine van 'n 'vers' etende kat is meestal zo rond de PH 6-6.5, bij een brok-etende kat zou dit zo rond de PH 7-8 zitten, bij een blaasontsteking trouwens ook....
in dit basische milieu (PH > 6.5 ) kunnen bacterieën makkelijker overleven, en gruis kan hier ontstaan
wat niet altijd wil zeggen dat dit de aanleiding voor blaasgruis hoeft te zijn, 't kan ook nog door stress veroorzaakt worden, en sommigen steken 't op 't voorjaar....(als er verder dus geen medisch-gekke dingen zijn)

de koolhydraten (granen/rijst) in't voer zorgen ook weer voor een meer basische urine, die je dus niet wilt hebben...

miss kun je bij je da urine-meetstripjes halen, om zelf een idee te krijgen van de urine PH-gesteldheid van de katten?

lekker dat ze zo al wat vers eten!
Door mirdj
#952787
Vanmorgen kregen de heren allebei bibi natuur, ik heb snoepie nog nooit zo snel z'n bak leeg zien eten en hij heeft alles binnen gehouden. Ik heb ook het idee dat hij langzaam gaat wennen aan het feit dat hij geen brokken meer krijgt. Als ik z'n eten neerzet eet hij in het algemeen z'n bak redelijk snel leeg. Met smaken die hij wat minder vindt duurt het wat langer voordat hij begint met eten maar ook dat gaat tegenwoordig makkelijk op. Van het weekend zal ik nog een keer CB natuur proberen, misschien dat hij het nu wel lekker vindt.
Door mirdj
#953315
Ik had gisteren wat kipfilet en runderriblappen gehaald en dat heb ik vandaag klein gesneden. Ik heb Max een stukje rund gegeven en dat vindt hij heerlijk, maar daar sta ik ook helemaal niet vreemd van op te kijken.

Ik heb Snoepie een stukje kipfilet gegeven maar eerst moest hij het echt niet. Hij rook er een keertje aan maar liep daarna weg. Ik heb het nog een keer geprobeerd en ja hoor hij begon er aan te likken.  8) Het duurde even voor hij door had dat hij er op moest kauwen en hij heeft er even mee gespeeld, maar toen hij eenmaal door had dat hij moet kauwen ging het allemaal vrij makkelijk. Hij moet er wel even aan wennen dat hij moet kauwen en dat kost hem nu nog wel even wat tijd maar z'n eerste stuk versvlees heeft hij opgegeten. Max mocht ook niet in de buurt komen want dan begon meneer flink te grommen. Snoepie heeft zijn eerste stap richting barf gezet.  ;D

Hij heeft vandaag sowieso een goede dag want de bibi beef die hij vanmorgen kreeg was binnen de kortste keren op en hij heeft het niet uitgespuugd.
Door mirdj
#954512
En weer een klein doorbraakje vanavond. Ik moest vandaag weer een partij CB kort en klein maken en uiteraard zitten beide heren in de keuken te kijken wat ik aan het doen ben. Er komen tijdens het snijden natuurlijk wat stukjes los en normaal geef ik die altijd aan Max want Snoepie eet niets van m'n vingers, tot vanavond. Max wilde het eerste hapje niet maar Snoepie stond erbij en beet me bijna in m'n vinger om het zo snel mogelijk op te kunnen eten. We hebben het hier wel over CB natuurmix die hij in eerste instantie helemaal niet wilde eten. Het lijkt er dus op dat Snoepie de brokken is vergeten en dat de kvv hem toch wel heel goed smaakt. Hij heeft vanavond ook even aan de kippennek van Max staan ruiken dus misschien gaat hij die ook nog wel eens wegwerken.

Voor morgenavond heb ik er 2 kleine stukjes riblap uitgehaald en dat krijgen ze als snack. De kipfilet gaat er bij Snoepie op zich wel in, nu dus kijken of de riblap hem ook smaakt. Voorlopig moeten ze het even doen met CB vlees en natuur, als m'n nieuwe vriezer volgende week komt ga ik weer een nieuwe partij bestellen.
Door mirdj
#955529
Ik heb vandaag weer een doorbraak met Snoepie. Van de week pikte hij onder veel gegrom een stuk kipfilet van z'n broer terwijl hij het 2 tellen ervoor niet wilde hebben. Vanavond gaf ik hem een stukje kipfilet dat weer onder veel gegrom werd opgegeten en Max gaf ik een kippennek. Snoepie heeft nu eindelijk door dat hij moet kauwen op de kipfilet en die is dan ook zo weg. Daarna ging hij in de keuken zitten en ging zitten kijken hoe Max de kippennek zat te kraken. Max had de helft op en laat de nek vallen, Snoepie vliegt er op af en jat de nek :o Hij rent naar 1 van de 2 kattenhuisjes en gaat daar heerlijk op de nek zitten knagen. Aangezien het niet de bedoeling is dat ze in de woonkamer eten heb ik de nek afgepakt, wat weer een hoop gegrom opleverde, en heb hem in de keuken op de placemat gelegd. Dit is het resultaat

Afbeelding

Ik ben weer apetrots op m'n mannen :D
Door Mevroi Kruim
#955562
Wahaahaaa, dat gegrom  ;D  Dat ken ik van überwat Knor alhier, bang van z'n eigen schaduw, gaat aan de kant voor ieniemienie Kruimel, maar grommen met z'n eten, net een leeuw  ;D ;D ;D hij heeft er ook het langst over gedaan om overtuigd te raken dat dood beest in z'n bakje niet griezelig eng en gruwelijk gevaarlijk was  ;D ;D en nu knaagt 'ie hele kippenpoten weg.
Door Daisha
#956121
Wat is er mooier dan een kat die lekker, al dan niet onder luid gegrom, zit te eten en daarna lekker een plekkie zoekt om te wassen en te slapen.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#956124
Daisha schreef: Wat is er mooier dan een kat die lekker, al dan niet onder luid gegrom, zit te eten en daarna lekker een plekkie zoekt om te wassen en te slapen.
Niet veel ;D 8)
Door Daisha
#956128
Dat bedoel ik. Ik weet eigenlijk maar 1 ding.

Katten die lekker hebben gegeten en vervolgens je schoot uitzoeken als plekje om lekker te wassen en te slapen. Daar wordt ik helemaal happy van, :yeah:

Zo'n lekkere tevreden poezel op je schoot die lekker ligt te snorren...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door