Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door nadinepouw
#945498
sinds dec vorig jaar ben ik in een dag of 3 volledig overgestapt van RC Sentitivity naar kvv. Ging (op de eerste dagen na) perfect. Binnen een maand had ik 2 totaal nieuwe katten. VEEL minder last van hun niesziekte, geen diarree meer, actiever etc. Maar het voeren ging niet optimaal. Het liefst eten ze de hele dag door, en met 3 voermomenten per dag (totaal 250 gram per kat per dag, wat de dame van Bibi belachelijk veel vond) bleven ze tussendoor nog enorm vragen om eten. Het zijn sphynxen dus ze eten wel wat meer dan andere katten waarschijnlijk, maar 250 gram Bibi voor een kat van toen 2-2,5 kilo leek me toch meer dan genoeg.

Van de zomer gaan we op vakantie, en we hebben niemand die de katten 3x/dag kan voeren, en naar een pension kunnen ze niet agv de  niesziekte (ze zijn niet ziek maar zou kunnen terugkomen ivm stress). Dus ik wilde op brokken over, kunnen ze 1x/dag gevoerd worden. Het meest dicht bij vlees is Orijen, dus dat ben ik gaan op bouwen. 1 van de katten kon het hebben, de ander niet. In een aantal weken tijd steeds 10 gram/2 katten omhoog. Kreeg de een weer diarree, hield ik het constant tot dat beter was en ging ik weer 10 gram omhoog. Maar toen ik op 70 gram Orijen (in combi met 50 gram Bibi) per kat zat was de een aan de diarree en dat ging niet meer over. Dus nu weer sinds een aantal dagen op alleen Bibi. Na een dag of 4 weer duidelijk verschil, veel actiever en aanhankelijker en ontlasting genormaliseerd. Dus ik ben bang dat ik geen brokken kan geven.

Nu mn vraag kwa voermomenten en hoeveelheden. Ik vermoed dat ong 200 gram per kat Bibi reeel is nu, maar dat kan ik niet in 1x geven. Ze kunnen max 90 gram hebben, anders kotsen ze het weer uit. Ze stoppen nl niet als ze vol zitten en gaan maar door. Dus 1x/dag is onmogelijk. Dan maar 2x/dag, en dat doe ik nu. 2x 75-100 gram/kat, met 12 uur tussenpozen. Maar de vertering van het voer is zo optimaal dat ze na een paar uur weer honger hebben en daardoor de rest van de dag totdat ze weer voer krijgen vragen om voer. Als ik alleen al naar de keuken loop sprinten ze naar de voerbakken. Ik vind het zielig!

Hebben jullie tips?? Hartstikke bedankt namens Pip en Pepper!
Door flin
#945541
stelletje vreetzakkies zeg!

'k neem aan dat je ze niet te dik vindt?
't schooigedrag hoeft niet te betekenen dat ze te weinig krijgen, toch?

wat hier (1 schrokop-en-gal-spugert) erg geholpen heeft (er dabberen 3 rexen hier, met een zogenoemde halve vacht... ;D ) is eigenlijk BARF geven, ze zijn langer bezig met 't opknagen van de (stukken) prooi, en 'k krijg echt 't idee dat 't langer duurt voor 't verteerd is dan kvv, dat hap-slik-weg is, en 'k denk toch dat hele vleesbotjes langzamer verteren...

maar ja, daar is je vakantieprobleem nog niet mee opgelost, ...
zou je kunnen proberen om 's morgens BARF te geven en bijv 's avonds kvv? 

ze krijgen hier standaard 2 keer per dag eten, mocht er tussendoor bijna iemand flauw-vallen, (dat komen ze wel even vertellen 8) )dan wil 'k ze nog wel n's een kippevleugeltje geven....maar dat betekend ook dat ze 's avonds minder vreten, dus ja, of meerdere keren per dag dan 'natuurlijker' is, met vakantie heb je idd een probleem...

ohw, en fotoos van naakies zijn altijd leuk? (graag? ::) )
Door nadinepouw
#945598
flin schreef: stelletje vreetzakkies zeg!

'k neem aan dat je ze niet te dik vindt?
't schooigedrag hoeft niet te betekenen dat ze te weinig krijgen, toch?

wat hier (1 schrokop-en-gal-spugert) erg geholpen heeft (er dabberen 3 rexen hier, met een zogenoemde halve vacht... ;D ) is eigenlijk BARF geven, ze zijn langer bezig met 't opknagen van de (stukken) prooi, en 'k krijg echt 't idee dat 't langer duurt voor 't verteerd is dan kvv, dat hap-slik-weg is, en 'k denk toch dat hele vleesbotjes langzamer verteren...

maar ja, daar is je vakantieprobleem nog niet mee opgelost, ...
zou je kunnen proberen om 's morgens BARF te geven en bijv 's avonds kvv?

ze krijgen hier standaard 2 keer per dag eten, mocht er tussendoor bijna iemand flauw-vallen, (dat komen ze wel even vertellen 8) )dan wil 'k ze nog wel n's een kippevleugeltje geven....maar dat betekend ook dat ze 's avonds minder vreten, dus ja, of meerdere keren per dag dan 'natuurlijker' is, met vakantie heb je idd een probleem...

ohw, en fotoos van naakies zijn altijd leuk? (graag? ::) )
Ik vind ze niet echt te dik, maar ik merkte wel dat ze na de castratie in combinatie met Orijen aankwamen. Niet eens in gewicht, ze zijn ong 3,4 kilo, maar ze kregen zo'n hangbuik (ieks!). Hopelijk wordt dat weer minder met een juiste hoeveelheid vlees (zonder brokken).

BARF is iets wat ik in de toekomst mogelijk wel wil doen, maar nu (met even heel hectisch werk ed) houd ik het even op kvv, is iets makkelijker.

Leuk dat je rexen hebt!!!

Hier dan wat foto's van mijn "naakies". Het zijn echte clowntjes en in 1 woord FANTASTISCH (al zeg ik het zelf ;))

Hier zijn ze met een brokjestoren aan het werk. Daarom wilde ik ook brokjes geven, kun je makkelijker aan voedselverrijking doen:
Afbeelding

Pepper met zn cavia-vriendjes:
Afbeelding

Pip hangt debiel te doen, op zn zijkant vanuit het hangmatje aan de krabpaal:
Afbeelding

En hier de mannen samen (Pip links en Pepper rechts):
Afbeelding
Door Femke
#945645
hmmmm......lastig... Ik ken het ook wel hoor, m'n katten die me luid en duidelijk laten weten dat het etenstijd is. Maar hier krijgen ze maar 1 keer per dag te eten, of dat wil zeggen: 's avonds zet ik eten neer, 150 gram kvv per kat, en dat eten ze in de loop van de nacht op.
Oeps, ik vergeet steeds dat ik nu nog maar 1 kat heb  :-\. Sinds Oliver dól is op muizen krijgt hij wel vaker een muis tussendoor.
Misschien scheelt het dat mijn katten hondenvariant te eten krijgen, dat is een stuk grover gemalen dan kattenvarianten (waarom is me nog altijd een raadsel, katten hebben toch ook tanden, en nog een stukkie scherper dan honden zelfs).

Je zou per maaltijd een paar grotere stukjes soepvlees/riblap/bieflap o.i.d. erbij kunnen doen. Van grotere stukken vlees zijn ze toch langer verzadigd. En deze kan je gewoon bij de supermarkt meenemen. En extra spiervlees is nooit weg, omdat er verhoudingsgewijs behoorlijk veel orgaan in KVV zit.

En misschien eens een paar muizen of kuikens bij de dierenwinkel halen om te kijken wat ze daarmee doen? Ik merk dat Oliver van muizen veel verzadigder is dan van KVV.
Door Femke
#945647
nadinepouw schreef:
Pip hangt debiel te doen, op zn zijkant vanuit het hangmatje aan de krabpaal:
Afbeelding
Oh, en hoe ik ook mijn best doe: hier kom ik anatomisch gezien niet uit ;D ;D ;D ;D Volgens mij is dit onmogelijk bij een levende kat :o
Door YaYa
#945681
Ik zat een beetje met hetzelfde probleem. Ze krijgen hier 3x per dag eten en als we er niet zijn, heb ik een goede oppas maar die komt 1x per dag. En ik vind het ook niet fijn om de daghoeveelheid in 1x neer te zetten ivm uitdrogen en versheid.
Ik heb sinds een paar weekjes een voerautomaat gekocht (cat-mate c20) en daar zit een koelelement onder. Ik geef ze nu hun dagportie in 1x omdat de vakantieoppas dat nu eenmaal ook doet maar wel met een schemaatje erbij.
Er gaat een portie op een bordje wat ze direct kunnen eten. Er gaat een portie in het ene voerbakje, klepje erop en timer voor 5 uur later. En nog een portie in het andere bakje, klepje erop en dat gaat 10 uur later open.
Ik ben hier dik tevreden over. De katten hebben gewoon verse kvv en lopen niet te zeuren.
Door nadinepouw
#945741
YaYa schreef: Ik zat een beetje met hetzelfde probleem. Ze krijgen hier 3x per dag eten en als we er niet zijn, heb ik een goede oppas maar die komt 1x per dag. En ik vind het ook niet fijn om de daghoeveelheid in 1x neer te zetten ivm uitdrogen en versheid.
Ik heb sinds een paar weekjes een voerautomaat gekocht (cat-mate c20) en daar zit een koelelement onder. Ik geef ze nu hun dagportie in 1x omdat de vakantieoppas dat nu eenmaal ook doet maar wel met een schemaatje erbij.
Er gaat een portie op een bordje wat ze direct kunnen eten. Er gaat een portie in het ene voerbakje, klepje erop en timer voor 5 uur later. En nog een portie in het andere bakje, klepje erop en dat gaat 10 uur later open.
Ik ben hier dik tevreden over. De katten hebben gewoon verse kvv en lopen niet te zeuren.
klinkt goed!! maar blijft het echt vers met zo'n koelelement? als ik zo'n ding in mn tas doe naar het bos/strand heb ik na een niet al te lange tijd toch echt lauwe dingen in mn tas. heb je wel eens na 10 uur gekeken hoe het vlees eruit ziet, en voelt het dan nog koud? zo ja, dan ga ik ZEKER ook zo'n ding aanschaffen. had het al gezien maar was erg sceptisch over hoe lang die elementen het echt uit zouden houden.
Door nadinepouw
#945742
Femke schreef: Oh, en hoe ik ook mijn best doe: hier kom ik anatomisch gezien niet uit ;D ;D ;D ;D Volgens mij is dit onmogelijk bij een levende kat :o
;D ;D
Pip hangt achterover in het mandje, en heeft daarbij ook nog eens zn koppie opzij gedraaid. de bobbel/bult die je ziet is dus zn borstbeen.
uit betrouwbare bron kan ik melden dat hij echt erg levend is nog hoor :D
Door YaYa
#945957
nadinepouw schreef: klinkt goed!! maar blijft het echt vers met zo'n koelelement? als ik zo'n ding in mn tas doe naar het bos/strand heb ik na een niet al te lange tijd toch echt lauwe dingen in mn tas. heb je wel eens na 10 uur gekeken hoe het vlees eruit ziet, en voelt het dan nog koud? zo ja, dan ga ik ZEKER ook zo'n ding aanschaffen. had het al gezien maar was erg sceptisch over hoe lang die elementen het echt uit zouden houden.
Kan ondertussen zeggen dat het er na 10 uur nog goed uitziet. Sowieso al doordat het afgedekt is. En het blijft toch een aantal uren gekoeld. Stukken beter dan een dagportie voor de hele dag neerzetten. Dat ziet er na 10 uur niet meer uit. Natuurlijk is het na 10 uur niet meer koud maar het is nog wel een aantal uren gekoeld geweest. (Sowieso wordt geadviseerd om op kamertemperatuur te voeren) Ik vind dit in ieder geval voor ons een prima oplossing en ga nu van de zomer met een gerust hart 3 weken op vakantie, ook als het dan warm is.
Door Femke
#945984
nadinepouw schreef: ;D ;D
Pip hangt achterover in het mandje, en heeft daarbij ook nog eens zn koppie opzij gedraaid. de bobbel/bult die je ziet is dus zn borstbeen.
uit betrouwbare bron kan ik melden dat hij echt erg levend is nog hoor :D
Ah, ik dacht dat die bult zijn rug was ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Door flin
#946055
YaYa schreef: Kan ondertussen zeggen dat het er na 10 uur nog goed uitziet. Sowieso al doordat het afgedekt is. En het blijft toch een aantal uren gekoeld. Stukken beter dan een dagportie voor de hele dag neerzetten. Dat ziet er na 10 uur niet meer uit. Natuurlijk is het na 10 uur niet meer koud maar het is nog wel een aantal uren gekoeld geweest. (Sowieso wordt geadviseerd om op kamertemperatuur te voeren) Ik vind dit in ieder geval voor ons een prima oplossing en ga nu van de zomer met een gerust hart 3 weken op vakantie, ook als het dan warm is.

nou, dat klinkt als 'n goede oplossing!
zou er ook wat kleinere BARF inpassen? wat is zo de hoogte van zo'n bakje?
'k begin 'm zelf ook een beetje te piepen, met aankomende zomervakantie....
Door YaYa
#946294
Ik geef niet zoveel barf dus kan dat niet echt goed zeggen. Een kuikentje past er wel in. Maar een kwartel bv zal te groot zijn.
Er past ongeveer 450 gram cb in 1 bakje.
Door flin
#946799
YaYa schreef: Ik geef niet zoveel barf dus kan dat niet echt goed zeggen. Een kuikentje past er wel in. Maar een kwartel bv zal te groot zijn.
Er past ongeveer 450 gram cb in 1 bakje.

nou, da's best veel, en die kwartel kan ook in stukken, ....'k ga dat maar 's uitproberen..voordat 't ineens vakantie is :) dank!
Door YaYa
#946840
De bakjes lopen schuin af en zijn aan de voorzijde hoger dan aan de achterzijde. Is misschien met kwartel niet zo handig? Maar als je het ziet zitten om ze in stukken te hakken, kan het denk ik wel.
Kippennekjes enzo gaan er ook vlot in. Het is denk alleen lastig met de grotere stukken.
Door flin
#946871
na, als't maar een beetje in de richting komt van 't reguliere eten,
en dat oma straks zo min mogelijk moeite hoeft te doen, volgens mij gaat dat wel lukken zo!

'k ga 'm bestellen, en 's een beetje vogelen.... ;D ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door