Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosje007
#934885
Vraagje, is kippenhart te beschouwen als orgaanvlees, het is toch ook een spier, dus kan het eventueel ook bij het spiervlees ?  Wat is het gevaar van teveel orgaanvlees ? Is het omdat er veel toxines in organen zitten ?  Maar dan denk ik meer aan lever en nieren.
Door Mevroi Kruim
#934887
Deze discussie hebben we al heel vaak gehad hier op BP, kijk maar eens onder Honden en barf. Het zit zo: de spieren die we als spiervlees voeren, dus de willekeurige spieren, hebben een andere samenstelling dan de onwillekeurige spieren, het hart dus bv. Dus hart is niet gelijk te stellen met spiervlees. Zou je het een door het ander vervangen dan krijg je toch onbalans op den duur. Weliswaar vermoedelijk op de hele lange duur maar toch. Voor lever en nier geldt dat nog veel sterker, dat zijn echt andere weefsels dan speirvlees.

Kijk, niemand weet precies wat waar in zit, in weefsels. Ja, ruwweg, de belangrijkste nutrienten zijn wel bekend maar er zijn ongelofelijk veel sporen-elementen en micronutrienten waar echt niemand het fijne van weet. Laat staan dat iemand helemaal weet hoe al die stofjes interageren.
De veiligste manier van voeren is dus gewoon het recept van Moeder Natuur volgen: heel beest. In z'n geheel of de zgn Frankensteinprooi: samengesteld uit delen van verschillende dieren maar qua verhoudingen gelijk aan een complete prooi. Dan heb je de zekerheid dat je goed zit. Dus niet 3x zoveel hart als lever voeren bv, of hart ipv spiervlees.
Door Roosje007
#934893
Momenteel krijgen ze KVV (Bandit) en ik geef er regelmatig een paar hartjes of wat rundstoofvlees erbij. Samson kan daar lekker aan knagen Die hartjes zal ik dan maar laten maar mag ik er nog wat spiervlees bijgeven omdat er in de KVV al 35 % orgaan zit ?
PS.  Van botten ben ik bang omdat Samson al eens geopereerd is van een darmobstructie.
Door Mevroi Kruim
#934895
Ja, spiervlees bijgeven is prima! En af en toe een hartje is ook geen probleem hoor, zolang je maar niet een groot deel van het spiervlees door hart vervangt.
Kan me voorstellen dat je zenuwachtig wordt van botten na een obstructie. Was dat van bot?
Mijn katten (de exemplaren met kiezen) knagen botten goed weg en botten die ze niet doorkrijgen blijven gewoon liggen, voor de honden. Eendepoten bv, die botten zijn echt keihard dus ze knagen het vlees eraf en de botjes zijn voor de honden.
Met kwartel hebben ook de oude tandeloze katten geen moeite, die botjes zijn zo dun dat ze ze goed weggeknaagd krijgen.
Door Roosje007
#934910
Neen er zat een dikke soort gras (DA dacht een soort tropisch gras zoals men soms in vijvers vindt) op 3 verschillende plaatsen in de darm geblokkeerd.  Maar beestje was bijna dood, dus ik wil dit echt niet meer meemaken en vermijdt alles wat eventueel toch maar - zelfs uitzonderlijk -een obstructie zou kunnen veroorzaken. 
Hoeveel spiervlees mag ik in % maximaal bijgeven bij de KVV om geen onevenwichtigheden in de voeding te veroorzaken ?
Door Mevroi Kruim
#934948
Zolang je niet meer dan ong. 1/3 aan barf-onderdelen bijgeeft hoef je je niet zoveel zorgen te maken om de percentages. Spiervlees is dan goed, en liefst van diersoorten die niet in de kvv zitten. Gemalen bot kan ook als je het idee hebt dat je veel spiervlees geeft. Dan moet je zelf gaan malen, of bij Herby bestellen.
Door Roosje007
#935322
OK, heb nog 500 g kipfilet in de diepvries, en zal nu konijn kopen en dan geef ik not af en toe rauwe sardientjes en zalm.  Tonijn geef ik niet meer als dat zo dieronvriendelijk gevangen wordt.  Ik had een tijdje geleden een kleine mechanische vleesmolen gekocht maar het was een miskoop, vlees kan je er mee malen maar voor de kippevleugels heb ik er een vriend met veel spieren moeten bijhalen  :showoff:
Herby ken ik niet, ik woon in België, ben al in een paar grootwarenhuizen langs geweest en heb hun gevraagd of ze het bij hun gekochte vlees met bot zouden willen malen maar ze doen het niet. 
Door Mevroi Kruim
#935324
OK, da's jammer, Herby levert helaas niet in Belgie.
Voor het malen van botten heb je een GROTE vleesmolen nodig en idd de nodige spierkracht. Ik heb een hele ouwe Husqvarna maat 10 met een snijschijf met grote gaten en daarmee krijg ik kip, eend, haas, konijn e.d. weg. Lam en geit is teveel van het goede.
Door flin
#935444
de smuldier is dacht 'k wel in belgiek verkrijgbaar?
in de enkelvoudige-kip-variant zit ook gemalen karkas...
(percentages? rept smuldier niet over, dus geen idee...)
Door Roosje007
#935510
Ze krijgen momenteel Bandit, ik veronderstel dat daar ook gemalen karkas in zit maar het was om wat bij te geven om aan te knagen voor hun tandjes. 
Door Roosje007
#939171
Hoi Koekje, ben een paar dagen niet ingelogd.  Ik haal Bandit in Keerbergen bij Woodstone (Trimsalon).  Ze hebben er altijd genoeg voorraad.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door