Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door verwonderd
#960832
202spots schreef: Wanneer ik vis out blik gebruik, dan doe ik de vis in vergiet en spoel 't effe af onder stromende kraanwater. ;)
Dank je Dory! hihi idd spoel ik meteen dat ietsiepietsie zout weg :)
Door flin
#971749
hoe dom/onnozel kun je zijn.....?

al jaren en jaren en ja,...., kom 'k bij een dierenwinkeltje bij ons in 't durp; soms om 'n pot vet voor paardetuig te halen, of 'n lekker fel gekleurde paardenborstel, ook kwam 't voor dat 'k er de kattenbr*kken haalde, maar met m'n zgn zoektocht naar vers kattenvlees, (en in de tijd vooral opzoek naar kvv van merken die hier op bp meermalen genoemd worden) had 'k weinig meer in de winkel te zoeken...ze hadden wel de Rodi, maar dat was dus helaas niet wat 'k zocht..(en paardenborstels slijten ook niet met bosjes)
na een tip van Buurman,(die had gehoord, dat slangen-houders,.....) affijn... toch nog maar 's kijken of ....
en, wat wil nou de grap? blijkt er dus achter 't winkeltje een compleet 'pakhuis' te zijn van spinnen, gekko's, agamen, kikkers (xenopsis huppeldeflup), padden en salamanders......en nog wat sneekies..... (doe mij een Python breitensteini...):o :o :o :o :o

...en wat eten die beessies?.... juist kattenvoer! :D :D

daar kom je dan achter na zo'n tig jaar ('k woon hier al m'n hele leven..)
en dus heute mittag niet om kattenvoer gevraagd, maar om slangenvoer.....en ...tadaaaah....daar kwam den muis uit den mouw...;
en de rest ook trouwens...de 1-dagskipjes liggen er standaard in de vries, alsook de ratten, muizen en hamsters, verders foktie zelf muissies, achter de achterzaak, de levende krekels en sprinkhanen tjirpen erop los, en er fladderen ook nog wat siervogeltjes....
'k heb nu een zeer uitgebreide rondleiding gehad, (staan griezelen bij harige spinnen, en staan grinniken bij de Gekko's, en de offspring van veul muissies gezien...)

'k voel me zo ongeloofelijk onbenullig,...nooit verder gekeken in de zaak, nooit ook maar durven vragen om voedseldieren, ....(voorin de zaak zitten altijd lieve nijntjes en cavia's...)

na deze geweldige rondleiding was 'k helaas te laat voor de vrijdag-markt-poelier, die 'k net voor m'n neus huiswaarts zag tuffen....(geen duif en kwartel deze week...)

maar toch een ervaring rijker, en dus ook een zak 1-dagskipjes, een rat, een hamster en een muis om 's te kijken wat de katzels ervan zeggen...

ondertussen zijn er al 2 mini-kipjes verorbert, ('t dons was even wennen...) en heb 'k de rat in mootjes verdeeld, om dat portiegewijs te geven, 1 deeltje ligt nu te ontdooien, we zijn benieuwd,...

miss een tip voor andere sukkels zoals ik; vraag om slangenvoer! :P
Gebruikersavatar
Door koekje
#971966
leuk hè, dat je van barfen zo'n mondige consument wordt  :D

ik vraag trouwens meestal niet om kattenvoer, maar om bevroren knaagdieren. het moet een verkoper niet kunnen boeien of ik ze nu aan mn kat of aan mn slang zou voeren (of eventueel zelf in de soep doe).

als je eraan kunt komen, kan ik zeker gerbils (woestijnratten) aanraden. een stuk minder duur als muis, en lekker dik (1 stevige gerbil voldoet hier als ontbijt) en zeer goed van smaak.
Door Mevroi Kruim
#972003
Nou ja joh, beter laat dan nooit  :D Genieten voor de poezels dus!

EN uitkijken dat ze niet stiekem in harige spinnen veranderen  ::)
Door flin
#972057
koekje schreef:
ik vraag trouwens meestal niet om kattenvoer, maar om bevroren knaagdieren. het moet een verkoper niet kunnen boeien of ik ze nu aan mn kat of aan mn slang zou voeren (of eventueel zelf in de soep doe).

als je eraan kunt komen, kan ik zeker gerbils (woestijnratten) aanraden. een stuk minder duur als muis, en lekker dik (1 stevige gerbil voldoet hier als ontbijt) en zeer goed van smaak.
.....bevroren knaagdieren vragen, nee, daar was 'k nog niet opgekomen, idd....'k zat met voedseldieren in m'n hoofd... :D

op 't mooie getypte prijs-lijstje wat 'k heb meegekregen, staan geen gerbiltjes, helaas, maar daar ga 'k de volgende keer naar vragen dan, (hij zal dat toch ook ergens bestellen...)
de rat die nu in de vries ligt is gewoon tamme-rat, van 'n formaatje even groot als de hamster....de prijs was ook even groot trouwens; 1 euro p/stuk, 'k heb ze nog niet gewogen, de volwassen muis is ook 1 euro, en dat vindt 'k veul geld, voor 'n muissie...

maar goed, als aanvulling op 't menu, ga 'k er wel een werkje van maken,
zodoende zat 'k te denken, is miss de hamster wel volwassen, kwa formaat, en die rat dus niet, is't dan toch slimmer om't bij die hamster te houden, kwa volgroeide prooi/calcium....(natuurlijk wisselen we vanalles af, zowieso), hij heeft ook volwassen ratten, en nog geen idee hoe groot/gewicht die dan zijn, maar die kosten 3.50 euri....

nog even puzzelen met 't nieuwe menu , incluis de 1-dagskipjes, rat en hamster, dan kan 'k wel wat minderen met losse ingewanden zeker,....
Door flin
#972068
Kruimel schreef: Nou ja joh, beter laat dan nooit :D Genieten voor de poezels dus!

EN uitkijken dat ze niet stiekem in harige spinnen veranderen ::)
...of miss beter nooit dan te laat, ::) ssjja, nee,...

soms doen ze wel errug hun best om er als harige spinnen uit te zien, ja, nu je't zegt...zou dat 't voer zijn? 8) ;D ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#972070
ik vind €3,50 voor een volwassen en €1,- voor een kleuterrat echt heeeel erg duur.

misschien dat je toch eens kunt investeren in een klein vriezertje, zo1 als die van mij bv (die komen ze ook thuis brengen, dus ook gewoon in zeeland).
dat vriezertje kun je vullen met goedkope knaagdiertjes van bv lupa-diervoeding. zij heeft ook knagers uit het kiezebrinkassortiment. voor een bestelling vanaf €100,- komt ze het thuisbezorgen. kom je daar niet aan, kan je of €20,- bezorgkosten betalen of meebestellers zoeken.
als ik in mn woonkamertje van nog geen 15 m2 ook een vriezer kwijt kan, dan past dat ook wel ergens in jouw huis (bijkeuken, schuur, zolder, etc).

goudhamster is bij Ot wat minder goed in de smaak gevallen. favoriet zijn duidelijk weekendrat (zo'n lekkere grote), gerbil en muis in allerlei formaten.
kwartel en duif zijn natuurlijk ook lekker.
Door flin
#972536
yup, 'k vindt 't ook achtelijk veul geld,....

dat vriezertje opzich is niet zo'n probleem, ware 't niet dat m'n schuur niet vorstvrij is, en 'k miss 's winters problemen zou kunnen krijgen,...en er dus eigenlijk ook een kacheltje bij moet om de ruimte vorstvrij te houden, en dat word dan dus wel een investering....

'k zal de rekenmachine nog 's laten werken....

in elk geval wel de mogelijkheid nu om wat knaagdieren uit te laten proberen, en af en toe dus wat extra's te geven....
...'t stukje rat trekken ze vooralsnog allemaal de neus voor op,
de 1-dagskipjes worden door 1 'naturel' gegeten, nummer 2 alstie is opengesneden,
en nummer 3 (Muts zeker weer...) alleen met  'n (1, jah!!  >:( ) gekrunsjt brokje verstopt in 't kuiken....

muis gaat er zowieso in, maar dat wordt met deze prijs toch alleen als verjaardagskadoo ofzo....
...en van de winter (als de achterdeur dicht is...) wil 'k wel n's een sprinkhaan halen....
Door flin
#973869
nah,... de rat blijkt voor onze kattenneuzen errug smerig (zelfs de alleseter vondt 't ervan wegrennen waard...),..( 'k heb 'm in kleine stukkies aangeboden, en er zijn nog stukkies op voorraad, maar 'k geloof er nog niet in)
en zelfs de muis werd niet opgegeten, wel besnufd, maar blijkt toch een ander snuf-gehalte te hebben, dan de muizen die soms onder de koelkast huizen...of in de tuin racen ...
...en de hamster is door alledrie goedgekeurd.... :P :P
allah, wil 'k ze toch af en toe 's een hamster geven,; iets meer variatie in 't menu, en och die prijs, tsja,...minder bakvulling door 't BARF-en, minder dierenartskosten,....moet kunnen..!
de 1-dagskipjes vinden ze nu helemaal geweldig...
Gebruikersavatar
Door koekje
#974246
katten zijn toch rare beesten.
Ot hier maakt een vreugdesalto als ze een lekkere grote rat krijgt, en de hamster kreeg ik er met moeite in.
En bij jou gunnen ze de rat geen blik waardig, en de hamster is helemaal leuk  :D
Door flin
#978094
koekje schreef: katten zijn toch rare beesten.
Ot hier maakt een vreugdesalto als ze een lekkere grote rat krijgt, en de hamster kreeg ik er met moeite in.
En bij jou gunnen ze de rat geen blik waardig, en de hamster is helemaal leuk :D
onvoorspelbaar in elk geval.....

onze Mutsekluts .....ein..ein...eindelijk ; hij kraakt! :D
sinds 2 dagen vreettie ongechopte duif en kwartel... na een half jaar alles klein en fijn maken,...
....mag-tie bij de echte BARF-club horen...pfjieuw, ...
hij doet er nog 3 maal zo lang over, maar dat gaat de pret niet drukken; eindelijk begint er na z'n kerstslinger-avontuur en moeilijk eetgedrag nu een buikje te ontstaan, en hopenlijk ook wat meer vlees op z'n botjes...
en eigenlijk begon 'k me laatst af te vragen hoe oud hij werkelijk is...nooit papieren bijgehad, hij was toen hij bij ons kwam al wel volwassen,

kun je zoiets nog ergens aan zien? of ze 10 danwel 15 zijn? slijtage aan z'n slagtanden ofzo, of hangt dit dan ook af van z'n 'begin-gebit' ?

...niet dat 't echt wat uitmaakt, hij mag nog heel lang mee, maar soms maaktie zo'n oude-sok indruk....
Door flin
#1001723
iemand een idee,
hoe't  met die koolhydraad in doperwtjes uit blik/glas zit?
'k begrijp dat 't een peulvrucht is, meervoudige koolhydraten bevat, dus niet makkelijk te verteren,(voor 'n kat) en niet rauw is, ...

    meestal eten wijzelf, de/een 'warme hap' oa  met licht gekookte worteltjus, èn doppertjes uit blik/glas,...
dat de worteltjes in de smaak vallen bij de katten is prima...,(restjes, worden op hun bord geschoven...)
maar die doppertjes zijn volgens 1 katzel nog veel lekkurdur...
't is voor de katzels natuurlijk geen hoofdmaaltijd, maar voegt dit überhaupt iets toe behalve lekkur?
of krijgen ze hier kwa verteren problemen mee?
  of poëppen ze 't gewoon weg?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1001754
ik dacht dat doperwten zowiezo slecht tot niet verteerd werden (ergens in de hondenafdeling eens gelezen), maar die dingen uit pot/blik zou ik niet geven.
die zijn gekookt met suiker en zout, iets wat je dmv barfen juist niet in je kat wilt krijgen.
ik eet zelf liever ook geen doperwten uit pot/blik, maar uit een zakje uit de vries.
Door flin
#1001844
koekje schreef: ik dacht dat doperwten zowiezo slecht tot niet verteerd werden (ergens in de hondenafdeling eens gelezen), maar die dingen uit pot/blik zou ik niet geven.
die zijn gekookt met suiker en zout, iets wat je dmv barfen juist niet in je kat wilt krijgen.
ik eet zelf liever ook geen doperwten uit pot/blik, maar uit een zakje uit de vries.
zekers,
alhoewel er natuurlijk weer niet precies bij staat (op 't etiket) hoe of wat, en hoeveel of hoelang...
maar juist die overige voedingsstoffen ??? , zou daar nog iets van meesurfen?
of zit er helemaal nix bruikbaars voor 'n kat bij? hoe gedraagt die koolhydraat zich in 'n kat? als dikmaker?
't is ook niet bedoeld als maaltijd,
maar om 'belasting' (vulsel) te voeren, heeft idd weinig zin, daar heb je helemaal gelijk in...

buiten dat ze er even enorm blij van worden dat ze 't krijgen.... ;D ;D op knikkerjacht....uhh, dopjesjacht... >:(


Door Mevroi Kruim
#1002074
Ik zou de erretjes niet als een structureel onderdeel van het dieet maar als snoepjes beschouwen. Als ze er lol mee hebben en je geeft ze geen potten vol lijkt het me geen probleem.
En idd, de suiker en de zetmelen zijn energieleveranciers en dus dikmakers, als de kat ze niet weer opgebruikt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door