Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door rawfan
#917880
Dag iedereen
Ik ben relatief nieuw met het barf-concept, maar mijn research toont aan dat ik de afgelopen jaren helemaal mis zat. Ik zou dolgraag 100% met mijn katten gaan barfen, maar mijn katten zijn al 14 jaar oud en ze lusten geen botten en daarom wil ik dat ze gemalen botten binnenkrijgen. Ze krijgen Carnibest diabetes voer, Bandit dieet en Haaks, maar dan gemengd met Gourmet Gold Fijne Mousse en Felix in Gelei (omdat dit de enige blikvoer merken die ik gevonden heb die minder dan 10% koolhydraten hebben). Ik will graag van die blikjes af (ze stinken zo!).  Ik wil heel graag een voedselmolen aanschaffen dat geschikt is voor botten (kip, konijn, quartel enz). Is er iemand met een molen die zelf dierenvoer maakt en een voedselmolen kan aanbevelen? Ik woon in Amsterdam dus ideeën in de 020 region worden echt op prijs gesteld.

thanks!!
Glenn
Door Mevroi Kruim
#918706
Ik heb een ordinaire handvleesmolen gekocht via Marktplaats, kostte 5 euro. Is een grote maat, 10, en ik kan er met de nodige spierkracht kippenbotten, kwartels, eend, haas, konijn e.d. mee malen.
Door rawfan
#929609
Bedankt voor de input- ik heb uiteindelijk een winkel gevonden dat ouderwetse molens verkoopt, maar volgens de assistente is het niet geschikt voor kippenbotten. Maar ik denk dat ik het zal toch proberen en als de resultaten goed aflopen zal ik iets electrisch in Engeland aanschaffen (Northern Tools grinder- ik weet dat dat merk goed werkt).

Hoe moeilijk is het om de botten handmatig te malen? Hak je ze eerst door een paar keer met een hakmes of zo?

Groet
Glenn
Door Mevroi Kruim
#929760
Zorg dat je molen groot genoeg is! Wat ze meestal in de winkel verkopen is een gehaktmolentje, maat 4 of 5, met een schijf met kleine gaten. Daar kun je idd absoluut geen botten mee malen. Je hebt een grote molen, minimaal maat 8, liever nog 10 of 12, nodig met een schijf met flinke grote gaten. En dan gaan hier de kippendijen en de karkassen er zo in. Kip is goed te malen, de botten zijn zacht (het zijn ook eigenlijk nog kuikens). Eendenbotten bv zijn veel harder, en haas en fazant. Lamsribben en geitenribben krijg ik er niet doorheen.
Door Mieuw
#929891
Ik heb op de vlooienmarkt op Koninginnedag een handvleesmolen nr. 8 gekocht.
Hij doet kippennekken, kippenbot en konijnenbot heel goed (dit is alles wat ik tot nog toe geprobeerd heb).
Je moet er trouwens wél sterk voor zijn en een goed stevig oppervlak hebben waar je em aan vast kunt schroeven. :-X
Door flin
#930104
rawfan schreef: mijn katten zijn al 14 jaar oud en ze lusten geen botten en daarom wil ik dat ze gemalen botten binnenkrijgen.
onze muts die ook niet aan de hele botten wil,
accepteert 't wèl als 'k de vleesbotjes flink bewerk met 't hakmes,
't 's redelijk fijn te krijgen als 't vlees nog in half bevroren toestand is...(dan spettert 't ook niet zo.... :P)
Door Mevroi Kruim
#930229
Ja, hier eten de ouwetjes het ook wel als ik mep en knip. Maar da's per saldo meer en harder werk dan malen en er blijven dan ook geheid weer stukjes over die ze niet wegkrijgen. Dus een combi vind ik het handigst, zowel malen als meppen.
Door rawfan
#930242
Bedankt voor alle tips: ze zijn handige indicators voor me!

Gelukkig heeft de winkel een assortiment van grotere molens én hakmessen. Ik ben vrij optimistisch omdat ze rauw wel lekker vinden, alleen fijngemalen kvv niet. Ik hoop dat ik nu mijn eigen grove voer (met apart gehakte blokjes spiervlees daarin) voor ze kan maken.
Door Roosje007
#934888
rawfan schreef: Dag iedereen
Ze krijgen Carnibest diabetes voer, Bandit dieet en Haaks, maar dan gemengd met Gourmet Gold Fijne Mousse en Felix in Gelei (omdat dit de enige blikvoer merken die ik gevonden heb die minder dan 10% koolhydraten hebben). Ik will graag van die blikjes af (ze stinken zo!).
thanks!!
Glenn
Goed dat je van de blikjes af wil, maar zolang het je niet lukt om volledig over te stappen zou ik toch geen Gourmet of Felix geven, hééél slecht, je kan beter mengen met Animonda = 100 % vlees en is, zonder kleurstoffen en bewaarmiddelen. Je kan het kopen bij Zooplus.
Door Roosje007
#935332
rawfan schreef: Ze krijgen Carnibest diabetes voer, Bandit dieet en Haaks, maar dan gemengd met Gourmet Gold Fijne Mousse en Felix in Gelei (omdat dit de enige blikvoer merken die ik gevonden heb die minder dan 10% koolhydraten hebben). Ik will graag van die blikjes af (ze stinken zo!).
Om je nog te stimuleren om van die minderwaardige blikvoeding af te raken heb ik hier een e-mail bijgevoegd die ik ongeveer een jaar geleden naar een winkelketen gestuurd had ivm hun blikvoer zonder koolhydraten.

"Ik heb onlangs gezien dat u natte kattenvoeding verkoopt 35 % rund en 28 % kip in tegenstelling tot de gebruikelijke natte kattenvoeding die 4% vlees/vis/kip bevat. Mijn vragen: zitten er ook granen in deze blikjes ? Zoniet (het staat niet op de samenstelling vermeldt) waaruit bestaat dan de overige 65 % ? Bestaat het vlees voornamelijk uit orgaanvlees ?"

Hun antwoord :

"Wij kunnen u garanderen dat deze producten geen granen bevatten. Het recept met rundvlees bevat 50 tot 55% vlees, waarvan 35% rund; het recept met kip bevat 50 tot 55% vlees, waarvan 28% kip. Overige ingrediënten zijn: verdikkingsmiddelen, geleermiddelen, suikers, kleurstoffen, vitaminen, mineralen en water".
Leuk hé, dus al die mensen die denken dat ze beter bezig zijn omdat er geen koolhydraten in zitten steken hun katten vol met verdikkingsmiddelen, geleermiddelen, suikers en kleurstoffen. Arme dieren, dan zijn ze toch 100x beter af met Barf en KVV.
Door rawfan
#937706
Vandaag heb ik mijn eigen (grove) kvv gemaakt en het blijkt succesvol te zijn. Zelfs de HEEL kieskeurige diabeet heeft van de voer gegeten. Ik hoop dat ik nooit meer iets uit een blik zal moeten kopen (behalve confit de canard ;) )

Mijn vrienden beschouwen me als een "reborn" omdat ik iedereen wil bekeren tot barf of kvv.  Volgens mijn zijn mijn katten na 4 maanden op 75% rauw voldoende bewijs. En dat zien ze ook... dus ik ga door!
Door flin
#938058
rawfan schreef: Vandaag heb ik mijn eigen (grove) kvv gemaakt en het blijkt succesvol te zijn. Zelfs de HEEL kieskeurige diabeet heeft van de voer gegeten. Ik hoop dat ik nooit meer iets uit een blik zal moeten kopen (behalve confit de canard ;) )

Mijn vrienden beschouwen me als een "reborn" omdat ik iedereen wil bekeren tot barf of kvv. Volgens mijn zijn mijn katten na 4 maanden op 75% rauw voldoende bewijs. En dat zien ze ook... dus ik ga door!
prachtig is dat! ;D ;D en fijn dat de katten 't accepteren!

zien we alle bekeerden hier snel! :D :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#938391
ik wil er ook 1, eindelijk dan toch.
iedere keer dat gehannes met cb halen, en mn moeder op pad sturen om cb te halen. en alleen maar omdat ot geen hele vleesbotjes wenst te eten.
ik vind cb ook veels te duur.
ik kan aan allerlei barfspul komen, en ot eet daar eigenlijk alles wel van, behalve de vleesbotjes (en nier is vies). bij herby een botmix bestellen kan op zich wel, maar ik heb nog geen grote vriezer. en daarvan zie ik vooraf ook de kwaliteit niet.

ik heb net op MP zitten kijken, en de enige molen in BoZ was echt te geroest, en er stond niet eens bij welke maat het was.

wat betaal ik voor een husqvarna handmolen bij de kookwinkel? ik wil een maat 10 denk ik.
misschien dat ik ook tevreden ben met een porkert trouwens.
kan ik ook los extra messenrondjes halen?
Door - pien -
#938463
koekje schreef: ik wil er ook 1, eindelijk dan toch.
iedere keer dat gehannes met cb halen, en mn moeder op pad sturen om cb te halen. en alleen maar omdat ot geen hele vleesbotjes wenst te eten.
ik vind cb ook veels te duur.
ik kan aan allerlei barfspul komen, en ot eet daar eigenlijk alles wel van, behalve de vleesbotjes (en nier is vies). bij herby een botmix bestellen kan op zich wel, maar ik heb nog geen grote vriezer. en daarvan zie ik vooraf ook de kwaliteit niet.

ik heb net op MP zitten kijken, en de enige molen in BoZ was echt te geroest, en er stond niet eens bij welke maat het was.

wat betaal ik voor een husqvarna handmolen bij de kookwinkel? ik wil een maat 10 denk ik.
misschien dat ik ook tevreden ben met een porkert trouwens.
kan ik ook los extra messenrondjes halen?
http://www.en-garde.nl/product_info.php ... cts_id=567

hier kun je een nieuwe kopen ;)
mij lukte het niet om een goeie tweedehandse te vinden, dus heb ik hier besteld.
ik maal kipkarkassen met nr.10 en snijschijf 10, en dat kost wel wat inspanning, maar het gaat goed.
de poezen zijn er blij mee :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door