Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#887338
Hallo allemaal,

In het voorstel hoekje heb ik het al geschreven, maar omdat ik denk dat het meer hier hoort, hier nog een keer mn vragen.

Ik wil mn katjes (nu bijna 6 mnd) graag over zetten op KVV, Carnibest. Ze hebben sinds ze bij ons wonen (vanaf 15,6 week) erg veel problemen gehad met niesziekte en diarree (oa door Giardia en Hemolytisch E. Coli). De buikjes blijven erg gevoelig, dus na lang twijfelen (ik vond het eng) wil ik toch op KVV overgaan. Mn dierenarts stemde in en verzekerde me dat het risico op besmettingen minimaal is. Ze kregen hiervoor RC Sensible brokjes en af en toe gekookte vis. De ene keer dat ze blik (zonder granen en suiker) kregen hadden ze meteen diarree.

Sinds eergister ben ik bezig. Eerst wilde ik langzaam opbouwen, maar toen bleek dat mijn ene kater het niet wil eten heb ik op advies van iemand het roer drastisch omgegooid. Alle brokjes eruit en alleen nog maar CB. Pip vind het best, die vind het heerlijk en eet zoveel je hem voorzet. De eerste dag had hij last van diarree ('s ochtends CB gegeten en 's avonds in ene diarree), maar dat lijkt in ieder geval niet erger te zijn geworden. Pepper haalt zn neus op voor de CB. Hij lijkt vooral de "groffe harde" stukjes erin niet te waarderen. Gister heeft hij bijna niks gegeten, en vanochtend had hij echt wel honger. Ondanks die honger heeft hij nog maar 10 gram gegeten net. Hij heeft dus liever honger dan dat hij CB eet. Het is best lastig om het voer te laten staan zodat hij er later naar believen toch aan kan knabbelen want als hij de kans krijgt eet Pip alles op. En Pip in een andere kamer opsluiten had niet veel succes want toen was Pepper zo van slag door het klagelijke gejammer van Pip verderop dat hij abrupt stopte met eten (voor zover hij dat al deed dus).

Hoe pak ik dit aan?

Er is al gezegd dat ik er gourmet mousse doorheen kan mengen. Dit vind ik eng vanwege de buikjes (dat die ene keer blik resulteerde in diarree). Hoe lang kan ik deze techniek blijven volgen? Hoeveel moet Pepper minimaal binnen krijgen op een dag? Ik vind het niet erg dat hij tijdelijk wat afvalt maar het moet niet echt vasten worden. Hoe kun je dwangvoeren met vers vlees, gewoon in zn bekkie duwen?? Krijgt hij er dan niet helemaal een afkeer van? Als ik dit volhoud (je eet maar wat ik je voorzet) hoe lang duurt het dan ong voordat een lastige eter (het is niet dat hij er helemaal niets van eet dus) het "opgeeft" en de CB eet? Moet ik denken aan dagen, weken, maanden?
Ik voer het liefst CB omdat ik daar makkelijk aan kan komen.

Hopelijk hebben jullie goede tips!

groetjes, Nadine
#887414
Nou, Pip lijkt gelukkig overtuigd, nu Pepper nog...  Het is me toch wat met die katten af en toe!

Tja, het kan natuurlijk zijn dat Pepper de CB écht niet lust. Als mengen met blik niet kan ivm diarree, zou je ook wat rundergehakt, kipfilet, rauwe vis of Smuldier kunnen proberen. Misschien lust hij dat wel. Zo'n menu is niet geschikt om lang vol te houden, maar voor de eerste dagen kan het wel.  Ik zou hem overigens zeker niet te lang laten vasten; na 24 uur moet er echt iets in zitten. En misschien toch maar op zoek naar andere merken kvv. Of zelf gaan samenstellen. Dan weet je precies wat hij binnenkrijgt.

Hoeveel je kater nodig heeft per dag, durf ik niet te zeggen. Dat ligt aan het gewicht en activiteit van Pepper, en ik heb begrepen dat sphynxen sowieso beduidend meer eten dan katten met een vachtje. Daarbij is hij nog in de groei.

Veel succes ermee!
#888052
nadinepouw schreef: .1 erg veel problemen gehad met niesziekte en diarree (oa door Giardia en Hemolytisch E. Coli).

2 Sinds eergister ben ik bezig. Eerst wilde ik langzaam opbouwen, maar toen bleek dat mijn ene kater het niet wil eten heb ik op advies van iemand het roer drastisch omgegooid.

3 Pepper haalt zn neus op voor de CB.

4 Hoe pak ik dit aan?

5 moet niet echt vasten worden.

6 Hoe kun je dwangvoeren met vers vlees, gewoon in zn bekkie duwen?? Krijgt hij er dan niet helemaal een afkeer van?

7 Moet ik denken aan dagen, weken, maanden?
Ik voer het liefst CB omdat ik daar makkelijk aan kan komen.

nou Nadine;
'k hoop dat 'k je een eindje opweg kan helpen;


1 misschien kun je aan probiotica denken, en de weerstand weer lekker opbouwen

2 de ene kat pakt 't idd makkelijker op, dan de ander;
de èèn vindt 't heeerlijk, de ander....bwleeek...
blijf 't aanbieden,.....vriendelijk en vastberaden... ;D

3 ander merk proberen?

4 zoals jou 't 't makkelijkst lijkt en dus lang vol te houden is...

5 nee, niet langer dan 24 uur vasten

6 persoonlijk denk ik: liever niet dwangvoeren, maar nou is't helaas wel zo dat àls ze tè lang achter elkaar niet eten, ook de hongerprikkel een beetje verdwijnt, en je dus nog verder van huis bent..
er moet dus wel wat voer in

7 je kunt alles bedenken...daar is geen zinnig woord over te zeggen, ;)
#888301
Sommigen vinden het nu eenmaal niet in 1 keer lekker. Ik ben sinds vorig jaar februari bezig. Een aantal vonden het gelijk prima maar er waren ook nog wat twijfelaars. Met een blikje erdoorheen (inderdaad gourmet) of wat vis uit blik waren die ook nog wel over de streep te trekken.
Maar er waren 2 pertinente weigeraars. Ze moesten het echt niet. Ik heb ze verder niet gedwongen en ze iedere dag 3x apart gezet met hun geliefde brokjes. Totdat ze in november ook opeens aan het bordje carnibest zaten. De brokjes heb ik toen voor hun langzaam afgebouwd. En na 2 weken aten ze ook volledig van de carnibest mee.
Je moet echt een vaatje geduld opentrekken om ze zover te krijgen en er de tijd voor nemen.
#888314
Apart, als ik de topics hier op het forum doorspit lijkt het juist dat de nakies makkelijk over te halen zijn.. En je moet extra oppassen met hen, want ze hebben een veel grotere energiebehoefte dan een harige kat..

Ik zou je de tip willen geven om te varieren en op zoek te gaan naar datgene wat hij wél lust. Kip, vis, etc. Evt. een scheut heet water er over heen. Als dat er wel ingaat kun je na een paar dagen CB voorzetten, maar eerst de overgang van zeer smaakvolle brok naar relatief saai vlees maar eens maken!

Je hebt de Giardia toch ook wel met medicijnen behandeld? Ik heb hier na Giardia en een diarree aanval een week geleden ook probiotica gegeven, maar dat veroorzaakte nóg ergere diarree! Dus 2 dagen vuile pens gegeven aan de hond en kat en nu hebben ze weer nette ontlasting..
#888316
Update:

ZE ZIJN OVER!!

Ha ha ha, die maffe Pepper. De aanhouder wint blijkbaar. Nou heb ik zelf ook met mn hoofd boven dat bakje gehangen en smakgeluiden gemaakt om te laten zien dat het echt wel lekker spul was (wat zal hij wel niet gedacht hebben, ha ha ha), van mn vinger laten eten, heet water eroverheen etc etc. Wat nou de doorslag gegeven heeft weet ik niet, maar op dag 2 had meneer de smaak in ene te pakken (dag 1 had hij ook wel iets op hoor, maar minimaal)! Dus nu eten ze beide alleen nog maar carnibest, joepie! Gister al een prachtige drol van Pip gezien, nog nooit zo stevig geweest, dus weet waarvoor ik het doe.

Nou viel het me op met meer lezen etc dat Bibi echt de helft goedkoper is dan Carnibest. Dat vind ik wel veel. Ik wil in eerste instantie het beste voor mn dieren, maar ik heb geen onuitputtelijke geldbron dus als het goedkoper kan waarom niet. Ik heb maar een kleine vriezer dus ik kan ook niet groot inkopen. Tot nu had ik de 500 grams worsten, maar met de hoeveelheid die ze nu eten (200 gram en ik denk dat ze nog wel meer willen) ben ik daarmee al 73 euro per maand kwijt! Ik wil over een tijdje wel Orijen brokjes erbij gaan geven. Als de buikjes dan net zo goed blijven dan kan ik misschien 100 gram carnibest per dag doen en de rest Orijen.

Maar wat vinden jullie van het kwaliteits verschil tussen Bibi en Carnibest?? Zag in een ander topic al de vraag wat het verschil was, maar daar kwam niets concreets uit. Ik kan op de site van Bibi niet zien wat er nou inzit aan vlees, terwijl bij CB duidelijk staat dat er in de vleesmix rund en kip etc inzit. Wat zit er nou concreet in Bibi Kat? Waarom is CB zoveel duurder?

Alvast bedankt voor al jullie antwoorden!
Laatst gewijzigd door nadinepouw op wo 02 jan 2008, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#888321
Wat stoer dat ze ineens de smaak te pakken hebben!

Ik vind CB ook veel te duur :-[ De hond krijgt hier 400 gr AHV pd door de week en barft in de weekenden, de katten barfen en krijgen af en toe een maaltje AHV. Dit kost me samen zo´n 2 euro per dag..

Overigens, mijn Sphynx van 8 mnd eet dagelijks zo´n 300 gr. Da´s dagelijks 13% van zijn lichaamsgewicht en hiermee groeit hij eigenlijk niet meer.. Om even aan te geven hoe groot de energiebehoefte van een Sphynx is..
#888342
Ik vind juist de bibi weer duurder dan de cb. Ik betaalde 2,80 per kg natuurmix en vleesmix en 3,60 per kg lammix. Ik weet dat de prijzen mi.v. 1 januari 20 cent per kilo omhoog gaan maar het is goedkoper dan de bibi (moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik 100 kg tegelijk haal en dan korting krijg).
De bibi kost 1,70 per pond en dus 3,40 per kg.
De bibi is wat grover dan de cb. Ik denk dat het verder qua voedingswaarde en ingredienten niet veel zal verschillen.
#888346
100 kilo??? Waar laat je dat?? Heb je een aparte vriezer voor het voer?

Ik heb even op Canis Naturalis gekeken.

Bibi Natuurmix 1,70/pond dus 3,40/kilo

Carnibest Natuurvoer 4,20 kilowordt, 2xpondsworst (handiger voor mij) 2x2,40 =4,80

Misschien dat het per distributeur kan verschillen. En natuurlijk zal groot inkopen ook schelen.
#888355
YaYa schreef: Ik vind juist de bibi weer duurder dan de cb. Ik betaalde 2,80 per kg natuurmix en vleesmix en 3,60 per kg lammix. Ik weet dat de prijzen mi.v. 1 januari 20 cent per kilo omhoog gaan maar het is goedkoper dan de bibi (moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik 100 kg tegelijk haal en dan korting krijg).
De bibi kost 1,70 per pond en dus 3,40 per kg.
De bibi is wat grover dan de cb. Ik denk dat het verder qua voedingswaarde en ingredienten niet veel zal verschillen.
Waaah!! :o 20 cent per kilo duurder!! Dat wist ik nog niet...
Yaya, waar woon je/haal je de Bibi? Bij mij in de regio (Almere) is nergens Bibi te krijgen, en Canis Naturalis bezorgd hier ook niet meer.

En @ nadinepouw:
Canis Naturalis is duurder dan rechtstreeks bij (verkooppunt van) Carnibest bestellen, want hoewel ze zeggen dat ze geen bezorgkosten berekenen, zit dat stiekem wel in de produktprijzen verwerkt.
Inderdaad heb ik na verloop van tijd (op marktplaats) een vriezer speciaal voor de katten gekocht, en koop de Carnibest ook met grote hoeveelheden tegelijk in. Per stap van 25 kilo word het goedkoper.
Voor meer info kun je even hier kijken:
http://www.carnibest.nl/
http://www.bibidiervoeding.nl/
#888358
Mieuw schreef: Waaah!! :o 20 cent per kilo duurder!! Dat wist ik nog niet...
Yaya, waar woon je/haal je de Bibi? Bij mij in de regio (Almere) is nergens Bibi te krijgen, en Canis Naturalis bezorgd hier ook niet meer.

En @ nadinepouw:
Canis Naturalis is duurder dan rechtstreeks bij (verkooppunt van) Carnibest bestellen, want hoewel ze zeggen dat ze geen bezorgkosten berekenen, zit dat stiekem wel in de produktprijzen verwerkt.
Inderdaad heb ik na verloop van tijd (op marktplaats) een vriezer speciaal voor de katten gekocht, en koop de Carnibest ook met grote hoeveelheden tegelijk in. Per stap van 25 kilo word het goedkoper.
Voor meer info kun je even hier kijken:
http://www.carnibest.nl/
http://www.bibidiervoeding.nl/
Hoi Mieuw,

Ik bestel niet bij Canis Naturalis hoor. Ik koop het bij de groothandel waar ik ook kom voor de zaagsel voor mn caafjes. En daar (en bij Pets Place waar ik het eerst kocht) betaalde ik allemaal hetzelfde. Ik had de sites inderdaad gevonden. Ook in de folder van Carnibest die bij mn worsten zat die ik via de groothandel haalde stonden trouwens dezelfde prijzen. Ik denk dat het grootste verschil zit in de grotere bestellingen. Maar 25 kilo is voor mij niet haalbaar. Ik heb geen ruimte voor een extra vriezer (en mn vriend zou me vermoorden denk ik als ik het voorstel ;)).
#888367
katzels krijgen hier 's morgens smuldier compleet,
is 50 cent per 400 gram (oude prijs)
in de smuldier zit iets van 5% tarwe, in de carnibest zit gepofte rijst...
's avonds krijgen ze hier vanalles aan vlees en/of vleesbot

voorlopig bevalt dit van beide kanten, en smuldier is makkelijk verkrijgbaar,
en heb idd niet direct zo'n grote vriezer nodig...
#888397
Ik heb inderdaad twee aparte vriezers voor het kattenvlees anders kan ik het natuurlijk ook niet kwijt. In iedere vriezer passen 60 rollen carnibest. Dus dan lukt 100 kg in een keer makkelijk. Heb ze in februari aangeschaft toen ik cb ben gaan voeren. Vond dit wel de moeite waard en met het prijsverschil heb je ze er ook snel uit.
De prijsverhoging van 20 cent per kg hoorde ik gisteren. Ik heb namelijk net gisteren weer een nieuwe bestelling gehaald (en gelukkig nog de oude prijs betaald): kitten-cb, vleesmix, diabetesvoer en natuurmix gaan naar 3 euro de kg en de lam gaat naar 3,80 de kg ivm duurder worden van het vlees. Maar ik weet dat ook bibi de prijzen zal gaan verhogen (weet alleen niet met hoeveel) dus dan blijft voor mij de cb nog steeds het goedkoopste. Verder vinden ze bij mij de cb lekkerder dan de bibi.

Mieuw, ik woon in Zierikzee dus ik geloof niet dat dat helpt voor jou. De bibi haal ik in Wolphaartsdijk (op weg van m'n werk naar huis toe) en de cb haal ik in Noordwelle (10 minuutjes rijden). Dus ik heb ze allebei op een redelijke afstand. Wat dat betreft, bof ik wel maar barf-spulletjes zijn hier weer een stukje lastiger.

Smuldier vinden ze hier dus niet te pruimen. En zeker de complete versie niet want pens is toch wel ongelovelijk jakkie  :P
#888409
YaYa schreef: Smuldier vinden ze hier dus niet te pruimen. En zeker de complete versie niet want pens is toch wel ongelovelijk jakkie :P
smuldier heeft ook een complete vlees versie (in de rode verpakking) zonder pens
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door