Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#858338
een taurine vraag;
Wat zou een kat per kg. lichaamsgewicht aan taurine nodig hebben?
Word taurine (in lamshart/runderhart o.i.d.) afgebroken na invriezen?
Dit geld dan ook voor ingevroren muisjes?
een huppelend muisje zou +/- per 100gr. muis 240 mg. taurine opleveren?
Rode algen (niet gedroogd?) en (levende?) insecten, donker kalkoenvlees(niet ingevroren?) zouden ook rond deze waarden schommelen?
En dan, word toegevoegde (druppels?) taurine net zo makkelijk opgenomen?
Of moet er dan nog weer iets toegevoegd worden om 't beter op te laten nemen?

Een heeele hoop vraagtekens,
en heel graag 'n antwoord,
Flin
Door Mevroi Kruim
#858396
Hier http://www.serve.com/BatonRouge/taurine_chmr.htm kun je ongeveer alles over taurine vinden dat je zou moeten weten.
In vers voer zit ruim voldoende taurine, als je brf of kvv voert hoef je je nergens zorgen over te maken. Bij brokken is dat wel een probleem omdat dar veel minder vlees in zit en door verhitting taurine verloren gaat.
Door flin
#858482
Dankjewel Kruimel,

'K was er i.d.d. al langs gesurft, 't beantwoord alleen nog steeds niet de vraag in hoeverre de afbraak van taurine in bevroren vlees plaatsheeft.
En zoals ik ook begrijp kan ons supermarktvlees (wat de katzies ook krijgen) als vers worden verkocht, maar al een paar jaar (!) zo links en rechts in een opslag op -20 graden bewaart blijven. (nix ten onrechte)
Wat zou dan toch een dagelijkse taurinebehoefte zijn, en of wat blijft er nog in gevroren vlees van over?

Dank alvast
Flin
Door *Robin*
#858495
ik heb een gedeelte van je vraag voorgelegd aan Mogens Eliasen omdat ik dit zelf ook een heel interessant onderwerp vind.

Ik heb gevraagd of bevriezen enig effect heeft op taurine.
of de kwalitiet achteruit gaat als het lang bevroren is en of je er van uit kan gaan dat er na 6 maanden of misschien langer nog genoeg taurine in het vlees aanwezig is voor een kat.

Zie PB ;)
Door Mieuw
#858551
Hè, wat jammer dat je het in een PB'tje hebt gezet.
Ik denk dat het voor iedereen wel interessant is om te weten...
Door *Robin*
#859268
Ik heb antwoord gekregen van Mogens,
Hij zegt dat taurine in bevroren voedsel niet achteruit gaat of afbreekt, het vertraagt juist het afbreken van goede aminozuren.
Met vitamine E is het wel anders, dat verdampt als het ware als het in aanraking komt met zuurstof, ook in de vriezer maar minder snel.
Omdat vitamine E voornamelijk opgeslagen is in vet zal alleen het buitenste randje zijn vitamine verliezen en wat zich binnen in het vlees bevind (en dus niet in aanraking komt met zuurstof) heeft daar geen last van.

Taurine gaat alleen verloren als het boven lichaamstempratuur wordt verhit.
En mocht je toch twijfels hebben is een maaltijd runderhart per week een heel goed alternatief want dat zit vol met taurine (maar dat wisten we al ;))

Voor het hele antwoord (in het engels (maar wordt nog vertaald)) kan je op deze link klikken

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... hp?t=16903
Door Linneke
#860292
Geweldig, bedankt dat je het antwoord hier nog even hebt neergezet.

Geen zorgen maken dus om taurine tekort.
Door hermine
#860351
Ok, dat is goed om te weten, want alles komt hier doorgaans uit de vriezer.
Heeft iemand enig idee of het taurinegehalte van lamshart te vergelijken is met runderhart?
Door flin
#866163
Hermine,

Geen idee,
'k begrijp wel dat't geconcentreerd zit in hersenen, hart weefsels en skeletspieren, maar in welke mate?
Deunt kneuw...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door