Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#811373
inmiddels is otje bij sientje en mij komen wonen, en de meisjes vinden elkaar erg leuk.
ik heb wat problemen met ot te voeren, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

ik zal even de hele situatie uitleggen.

sien is 1 jaar en heeft wat overgewicht (ook omdat ze graag ot dr kittenvoer naar binnen schranst).
sien eet hoogwaardig natvoer en vers (kuikentjes, kippennekken als mn kipleverancier deze heeft, soms een vis, kipfilet, biefstuk, carnibest, lams/runderhart, kipvleugels, etc). graag zou ik volledig vers voeren, maar door financiële en logistieke omstandigheden is dit niet haalbaar.
ik heb een hekel aan brokken, en sien eigenlijk ook. ik vind het onnatuurlijk en sien herkent deze vaak niet als voer. ik voer dus primair hoogwaardig natvoer (zonder granen, groente, suiker of andere plantaardige toestanden; sien is een kat, geen cavia) en wat vers (wat rauw is) erbij.

otje is inmiddels 14 weken, en een zeer moeilijke eter. ze is nu 4 weken van haar nest af.
toen ze nog bij haar moeder en broertje woonde, was ze daar ook al geen makkelijke eter. met 5 of 6 weken at ze nog geen brok/blik. daarna is ze gelijk met brokje begonnen.

ik wil eigenlijk niet dat otje brokken eet. het nadeel is dat ze geen natvoer lust, en ook niet veel vers. sien zou ik eventueel volledig kunnen laten barfen, maar voor een kitten van 14 weken ken ik de verhoudingen niet. op het moment ben ik al blij dat ze sommige verse dingen überhaupt eet.

hier een lijstje van wat ze wel/niet eet:

wat ze lekker vindt:
- rauwe kipfilet
- rauwe tartaar
- rauw lamshart
- grillworst
- ander vlees broodbeleg
- (katten)melk/yoghurt/kaas
- OTJESPAP
- c1000 topcat kitten brokjes

eet ze wel, maar valt wel minder in de smaak
- whiskas brokjes
- nutro choice brokjes
- otjespap van zakje iams

eet ze niet:
- natvoer
- tonijn uit blik
- zalm uit blik
- cb
- kuikentjes (1x geprobeerd, ze snapt niet wat t is)


lamshart valt bij sien wat minder in de smaak, ze vindt dit taai. das erg goed, want dn eet ze langzamer en minder, en das weer goed voor de lijn.
ot vindt lamshart geweldig, ze piept als een vogeltje als ik wat stukjes sta te snijden :D .

lijkt me niet dat ik ot dan alleen maar lamshart kan voeren.

ik zit een beetje met mn handen in het haar; ik bied vanalles aan, maar 9 van de 10 keer moet ze het gewoon niet.
ze is verder wel helemaal gezond. ondanks dat ze zo weinig eet, is ze wel goed op gewicht (1700 gram ongeveer). als ik advies aan de dokter vraag, vinden zij het helemaal niet erg dat ze primair brokjes eet, en vinden ze ook dat sien eigenlijk ook aan de brokjes moet >:(

iemand tips/adviezen hoe ik ot zo goed mogelijk kan voeren? en dus zoveel mogelijk vers/rauw of eventueel natvoer?

alle hulp is welkom.

bij voorbaat dank.
Door *Robin*
#811424
Lastig geval... Ik ben eigenlijk gewend dat kittens alles eten... :-\

Kan je niet proberen om haar een ander merk kvv aan te bieden? Misschien vindt ze CB niet zo lekker....
Heb je al eens geprobeerd om het spul licht gekookt te geven? 1 minuutje is lang genoeg ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#811436
*Robin* schreef: Lastig geval... Ik ben eigenlijk gewend dat kittens alles eten... :-\

Kan je niet proberen om haar een ander merk kvv aan te bieden? Misschien vindt ze CB niet zo lekker....
Heb je al eens geprobeerd om het spul licht gekookt te geven? 1 minuutje is lang genoeg ;)
is op zich wel een goed idee, maar ik denk dat als ik cb blancheer of even in de microgolf oppiep, het dan een soort van natvoer-structuur krijgt. en ot lust dus geen gewoon natvoer uit een zakje, tenzij ik het prak en er een scheut kattenmelk overheen giet.

ik had van de week een lamsworstje gehaald (ik wild diabetes, maar die hadden ze niet). voor otje heb ik er pap van gemaakt. dat moest ze niet. toen met stukjes grillworst er in, daar at ze die stukjes uit en slurpte wat van de melk. sien heeft snachts stiekem de rest van het schaaltje leeggemaakt.
ik vind t ook raar dat ze geen cb eet, want tartaar lust ze wel.

ik heb mn hoop op lamshart gezet, omdat otje dit zo lekker vindt.
iemand receptjes anders met lamshart, om er voor kittens toch een voedzame en volledige maaltijd van te maken?

of kan het zijn dat ot haar smaakpapillen afwijken?
toen otje er net was, was ze nogal verkouden (broertje bleek bij zn nuwe gezin ook verkouden). ze heeft AB kuurtje gehad, en daarna 2e inenting en is goed hersteld.
kan dat door haar geirriteerde keeltje tijdens haar verkoudheid haar smaakpapillen minder ontwikkeld zijn?

toen sien nog zo jong was, was ze ook wat kieskeuriger met eten.
maar die vrat wel gewoon de oren van mn hoofd.
met sien heb ik nooit moeite gehad met vers en kuikens en cb, alleen brokken at ze weinig.
Door Mieuw
#812099
Als ze lamshart zo lekker vind, dan zou ik dat als uitgangspunt nemen.
Regel voor jezelf een gehakt/vleesmolen (Marktplaats, nr 8 of 10) en knal daar je lamshart doorheen. Dan heb je een mooi prakje waar je met kleine stapjes ook andere smaken doorheen kunt mengen. Je kan het ook wel in blokjes snijden, maar dan loop je kans dat ze het lamshart er tussenuit eet, en de rest laat staan, terwijl als je alles goed prakt en mengt, ze dat minder makkelijk kan doen.
Je hebt overigens een flinke lijst van de dingen die ze al wel eet, dus je kan dat allemaal gebruiken om door je gehaktmolen te halen, en er vervolgens ook andere ingrediënten aan toe te voegen (de vis bijv. Ipv vis uit blik, kan je ook vis bij de visboer op de markt halen, misschien lust ze dat wel).

En je zegt zelf al dat ze iets wel wil eten als je het prakt en er een scheut kattenmelk over gooit. Nou wat let je? Als dat haar aan het eten brengt zou ik daar niet zo moeilijk om doen hoor. En gewoon na verloop van tijd de hoeveelheid melk afbouwen.

Ook kan je versvlees mengen met de brokken die ze wel eet, en na verloop van tijd de brokken verminderen.

Hoe geef je het kuiken? Zo in z'n geheel? Misschien is dat wel een beetje teveel gevraagd van een kitten wat moeite heeft met eten. Je zou zo'n kuiken eerst in wat kleinere stukjes kunnen snijden (pas op voor de drap), zodat ze direct kunnen proeven wat er aan de binnenkant zit (die drap vinden ze juist lekker). Misschien dat haar dat over de streep trekt met het eten van kuikens.

Je kan naast Carnibest ook proberen Bibi of Prins te geven. Misschien vinden ze dat wel lekker.

Het is overigens wel zo, dat katten hun maaltijd met name selecteren op hoe het ruikt, ipv hoe het smaakt. Dus als ze nog steeds een beetje verstopte neus heeft, kan dat ook mede de oorzaak zijn.

Succes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#812377
dankjewel voor de tips!

vleesmolen had ik niet aangedacht.
sien houdt niet van geprakte toestanden, die knaagt liever, vandaar misschien dat het niet in me was opgekomen. misschien dat het voor otje idd een uitkomst is, en dat ik daar dan in het begin pap voor haar van kan maken.

ik zie de melk over haar voer een beetje als bij kleine kinders die niets lusten, dat de ouders het dan maar serveren met een kwak appelmoes.
ik ben qua voedsel (met name voor mezelf, maar ook voor de poeskes) nogal een puriteinse zeur; hier komt nix uit pakjes/zakjes. c*nimes en kn*rr zijn vieze woorden :P
voor mn mensenkinderen zou ik het ook niet fijn vinden als ze alleen maar aten als er appelmoes overheen zat. zou ik toch een belediging vinden voor mn kookkunsten. ook heb ik verhalen gehoord vn mensen die op volwassen leeftijd ook nog alleen maar aten als er appelmoes overheen zat.

toen ot voor de eerste keer een half tartaartje at, ging dat niet vanzelf.
ze had geen idee wat het was, en wat ze ermee aan moest. ik heb toen zelf maar een stukje in haar bekje gestopt, net als een pilletje zeg maar.
toen proefde ze, en vond ze het lekker.
de lamshart ging er vanzelf in.
gister gaf ik sien weer eens een kuikentje, en ze leek al wat geintereseerder in het ding. ze rook er een beetje aan, maar eten deed ze er niet van.
toen sneed ik zn buikje open, zodat het geel eruit droop, maar dat vond ze niet zo spannend. misschien dat ik hem maar eens in stukjes moet hakken.

ik denk dat sien gewoon een hele makkelijke eter is, dat ik daarom denk dat ot niet goed en normaal eet :-[

en ot haar brokken verslaving is gewoon erg jammer, maar daar zal ze best vanaf kunnen komen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door