Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jel
#809452
Ik voer nu sinds ruim een maand carnibest en vers vlees. Sinds ik dat ben gaan voeren zijn de twee katten enorm gefixeerd op eten. Ik kan niet eens richting de (open) keuken lopen of ik struikel over ze en ze zijn luid aan het mauwen. Ze krijgen van mij 's ochtends en 's avonds eten, in de vijf minuten dat ik het klaar maak en neerzet zijn ze echt enorm luid aan het mauwen (bijna schreeuwen). Het zijn dan wel een siamees en een oosters korthaar, dus dan kan je je misschien voorstellen hoe luid het is.

In het begin vond ik het wel grappig dat ze het zo lekker vinden, maar nu begint het wel vervelend te worden. Als je zelf aan het koken bent zijn ze dus ook een half uur lang aan het mauwen/schreeuwen en onrustig/zenuwachtig aan het rondlopen. Ik heb ze al een keer geprobeerd weg te jagen met de plantenspuit maar dit had geen resultaat (gaan ze op het afgezette balkon nog harder mauwen, zijn de buren niet blij mee denk ik).
Meer voeren heb ik al gedaan maar dan blijven ze door eten en een kwartier later gaan ze spugen. Ik heb zelfs vandaag ten einde raad maar weer brokjes gegeven.

Herkent iemand dit probleem en/of heeft er iemand tips? Ik weet het even niet meer. Het lijkt mij voor de katten zelf ook niet fijn.
Door Annicha
#809489
Is het misschien een optie om ze op een andere plek te eten te geven?
Dan is de combinatie eten/keuken weg. Je kan dan tenminste gewoon koken.

Hier staat het vlees te ontdooien in de oven, als ik die opendoe word ik ook omvergelopen door de meute hier.
Door Mevroi Kruim
#809490
Het kan natuurlijk zijn dat ze te weinig krijgen en dus krijsen van de honger. Je kunt voorzichtig een beetje meer geven, niet gelijk veel meer ivm spugen. Je kunt ook tijdelijk wat meer maaltijden geven.
Het kan ook een kwestie van wennen zijn. Ik weet niet hoe vaak jij voert en of ze gewend waren dat er de hele dag eten stond, maar in dat geval moeten ze nog leren dat dat niet meer het geval is en dat kost dus tijd. In het begin is het dan heel erg vanwege de overgang maar het wordt zeker minder. Negeren is de beste tactiek, en volhouden, een langere adem hebben. Als je 1x toegeeft kun je weer van voren af aan beginnen.
Is het anders een optie om ze tijdens het koken elders op te sluiten? Keukendeur dicht?

Ik heb er hier ook een die de hele dag door krijst, maar die is dement dus vergeet onmiddellijk dat ze gegeten heeft :-X maar al zouden ze alle 5 de hele dag door krijsen, geen haar op m'n hoofd die erover piekert ze ooit nog 1 brok te geven.

En verder denk ik dat veel mensen met katten stikjaloers zijn op katten die een moord doen voor vers ;D
Door Jel
#809509
Bedankt voor de reacties, het stelt me enigzins gerust. Ik ben hardstikke blij dat ze versvlees zo lekker vinden maar je gaat toch twijfelen of het wel zo goed is als ze constant honger blijven hebben.

Ik voer ze twee keer per dag ('s ochtends en 's avonds). Ze krijgen totaal op een dag 250 gram per kat (Carnibest, Bibi) en af en toe wissel ik een maaltijd wel eens af voor kippenekjes/vleugels, rundvlees/lever. Ik vind dit al best veel, het gaat om een poes van 5 1/2 maand en een kater van 1,5 jaar, beiden oosterse. Ze kregen beiden hiervoor altijd de hele dag door brokjes (ik heb ze nu zelf twee maanden). Ik kan proberen of het minder wordt als ik nog wat meer geef.

Als ik de deur dicht doe van de eetkamer (heb een open keuken) dan gaan ze gewoon in de andere kamer verder met mauwen (weet niet of ik het nog wel mauwen kan noemen :(). En dit houden ze erg lang vol!

Vanochtend blaaste de kater zelfs naar me omdat ik het voer niet snel genoeg neerzette, ik schrok hier wel van. Tja, ik ben het gewoon niet gewend dat 'wilde' gedrag. Ik vraag me ook af hoe dat moet gaan als ik een weekje op vakantie ga en iemand anders moet het overnemen...

Maar goed, ik hou nog steeds stug vol!
Door Annicha
#809512
hoi hoi,

mijn katten zijn heel druk als ze kvv krijgen. Wat ik nu standaard doe is als ze dat krijgen er een vleesbot bijgeven. Dan zijn ze na die tijd veel voldaner naar mijn idee. Ze hebben meer te doen gehad.

Het blazen hoort hier inmiddels bijna bij het ritueel van eten geven. Het is hier ook echt handen en voeten werk. Nu na ongeveer 8 maanden barf en constant dezelfde volgorde van bakjes neerzetten gaat het langzaam beter. Ze lopen allemaal heel hard rondjes ongeveer in een straal van 1 meter van waar het eten komt te staan.

Als iemand anders ze eten geeft laat ik ze alles in 1 grote bak doen en dan in de douche zetten. Ik durf andere mensen niet aan die monsters bloot te stellen.
Na het eten zijn het trouwens weer echte schatten!!!
Door Mevroi Kruim
#809516
Nou, 250 g per kat klinkt idd wel als genoeg voor opgroeiende katten. Ik denk dat het de combinatie is van de hele dag brok naar 2x per dag eten plus het feit dat ze het geweldig lekker vinden. Ik zou het gekrijs dus niet zien als een uiting van honger maar als een uiting van lekkere trek gecombineerd met frustratie omdat het personeel niet onmiddellijk luistert ;D
Ik zou ze toch echt wegsluiten tijdens het koken, time-out noemen we dat bij hondentraining, en ze pas weer loslaten als ze stil zijn. Dat kan een tijd duren maar het is een kwestie van volhouden en doorzetten.

En als een kat hier zou verzinnen om tegen mij te blazen omdat ik niet snel genoeg ben, dan kreegt die niks te eten plus een time out. Dat soort grappen smoor ik in de kiem, als ze daar eenmaal succes mee hebben is het hek van de dam.
Door Annicha
#809527
wat kruimel zegt klopt wel. Hier blazen ze ook niet naar ons maar naar de anderen die 2,5 meter verder zit te eten. en tijdens het eten kunnen ze ook heel goed blazen en grommen.
Door Sylvi@
#809533
"Heerlijk" om deze reacties te lezen, blijkt dat ik toch niet echt 2 halve gare monsters heb ::) maar dat het toch herkenbaar gedrag is :D
Door Mevroi Kruim
#809543
Annicha schreef: wat kruimel zegt klopt wel. Hier blazen ze ook niet naar ons maar naar de anderen die 2,5 meter verder zit te eten. en tijdens het eten kunnen ze ook heel goed blazen en grommen.
Ja, dat doen ze hier ook, vooral Knor, mijn beroeps-neuroot ;D Als die iets van wild heeft, duif of fazant of haas, of een kuiken, dan lijkt het wel een tijger zo zit hij te grommen. Puur de angst dat de anderen hem van z'n eten komen afzetten, hij is een wat in het kwadraat ook al is hij de grootste, en gaa zelfs voor kleine Kruimeltje aan de kant.
Door Jel
#809548
Oké, ik heb weer moed, ik ga gewoon doorzetten. Ik ga het negeren (ik had nu wel eens 'NEE' geroepen als het echt te erg werd maar dat schijnt juist averechts te werken), hoe moeilijk ik het ook vindt. En ze mogen niet in de keuken/eetkamer als ik daar bezig ben.

Inderdaad had ik hem beter geen eten kunnen geven toen hij naar mij ging blazen. Ze grommen/blazen uiteraard wel naar elkaar als ze bij elkaar uit het bakje proberen te eten (de bakjes staan ca. 2 meter bij elkaar vandaan), dat vind ik ook niet erg want op die manier krijgen ze allebei gewoon hun eigen eten deel.

Heel erg bedankt voor de reacties, wist me echt even geen raad meer.
Door jet
#809726
even over de hoeveelheid ik geef mijn katers(1.5 jr) ook 2 maal per dag eten maar ik geef ze 130 á 150 per kat isdit te weinig?
ze zijn beide "geholpen"één heeft zo'n hangbuik de ander een beetje maar als je die ze geng laat gaan wordt een rolmops,het zijn binnenatten en zijn niet zo actief van daar dat ik ze aan die hoeveel heid houdt!
Door Mevroi Kruim
#809761
Mijn katten eten met z'n 5'en zo'n 500 gram per dag, dus rond de 100 gram gemiddeld per kat. Het zijn ouwetjes die alleen nog maar bankhangen, en 2 zijn ook heel klein dus die eten sowieso minder.
Door Liinaa
#810204
Kruimel schreef:En verder denk ik dat veel mensen met katten stikjaloers zijn op katten die een moord doen voor vers ;D
Zeg dat wel! ;) Kvv gaat er hier goed in, maar barfen blijft moeizaam gaan (gewoon te lui om op botjes te kauwen ::))
Nu heb ik hier sowieso al een stuiterbal in huis, zelfs op brok was het een adhd-er, maar nu gaat hij ook zeuren om eten (nou ja, kvv, want als ik een kippennek neerzet, gaat mijnheer net zo hard door met zeuren om "echt" eten ::)). Ik denk dat dat (in ons geval) komt omdat hij vroeger de hele dag door een bak brokjes had staan en nu nog maar op 2 momenten kan eten. Hij heeft nu wel al door dat hij op die momenten echt de bak leeg moet hebben omdat hij anders onherroepelijk moet wachten, maar hé, je bent geen echte Siamees als je niet probeert de boel te krijgen hoe JIJ het hebben wilt hé :D
Overigens voer ik hier ca 140g per dag, waarvan meestal 50% kvv en 50% barf. Dat houdt in dat hij de ene dag meer eet dan de andere, spiervlees gaat er goed in, maar bottenwerk niet. Ik zit erover te denken om dat wat op te schroeven, want hij is nu wel behoorlijk wat afgevallen (terwijl hij niet te dik was) en oosterlingen zijn wel magere katten, maar het hoeven geen gratenpakhuisjes te zijn ;) Ik denk niet dat je je moet vastpinnen op hoeveelheden. Ik ben met die 140g begonnen omdat dat volgens de rekenhulp het juiste percentage van zijn lichaamsgewicht is, maar dat blijkt nu dus niet voldoende te zijn. Dus hij krijgt gewoon meer. Katten zijn ook gewoon individuutjes hé.
Door Mevroi Kruim
#810281
En vergeet het Atkins-effect niet als je met vers begint. De omschakeling lijkt ook behoorlijk energie te kosten en veel mensen (ik ook) merken dat hun katten of honden in het begin veel meer nodig hebben om op gewicht te blijven dan de aanbevolen hoeveelheid. Na verloop van enkele maanden zakt dat weer af en kun je gaan minderen.
Door Helen
#810431
Even miauwen mag bij mij, maar als ze maar door en door zouden blijven miauwen. Dan zou ik ze gewoon hup buiten zetten, deur dicht en zak er maar in. Je mag alleen binnen zijn als je je gedraagt. Als ie naar je blaast met eten geven. Tja jammer, dan geen eten en over een half uur weer proberen. Ze mogen best grommen en blazen bij het eten, maar niet waar mijn hand bij is. Uitslaan naar bakjes die nog boven hun hoofd hangen, betekent hier ook. Jammer, dan geen eten. Eten gaat samen met goed gedrag. Geen goed gedrag, dan geen eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door