Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sylvia
#74149
De bedoeling van deze topic is hetzelfde als bij de honden wat is jouw menu.
Als je zelf maaltijden samenstelt voor jouw kat(ten) deel ze eens met ons.
Ik ben heel benieuwd wat de katten van barfplaats zoal te eten krijgen,en dan met name de barfmaaltijden.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 11 apr 2004, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Laika
#74482
Voor de katten maal ik (in een proffesionele cutter/gehaktmolen) alle ingredienten en verpak dit in porties die ik invries. Ik heb ongeveer de verhoudingen van het feline future diet gebruikt. Ze krijgen 2 x per dag eten en van de 14 maaltijden krijgen ze 2 x arden grange brokjes(omdat ze dat toch het lekkerste vinden) 2 x vis en 1 x ei (of eendagskuiken).
De vismaaltijden bestaan uit gemalen zalmkop, gemalen sardines of makreel, tonijn uit blik en gepureerde groente.
De mix bestaat uit 4 kg gemalen biologische kipkarkas en nek. 1,5 kg biologisch runderhart, 1,5 kg biologische runderlever, 3 kg rundvlees en 1,5 kg kip (uit de super)
Hier maak ik porties van 280 gram van. Is voldoende voor mijn 3 katten.
Ik heb wel eens geprobeerd om i.p.v. rund, lam ingredienten te gebruiken maar toen werd de mix niet gegeten. Ook wild gaat er niet in. Net als ongemalen kipdelen.
Gelukkig vangen ze 's zomers heel veel muizen (dat is toch de ultieme barfmaaltijd vind ik) anders zou ik me zorgen gaan maken om de variatie.

groetjes, Mariska
Door zurca
#74945
Wat voor groentes eten je katten? En, als ik het goed begrijp, meng je dit met vis?!
Ben wel benieuwd, misschien is het een idee om voor de katten hier ook eens zelf wat te maken..
Nu krijgen ze Carnibest en af en toe wat "vers" als tussendoortje. Kippenvleugels en nekken, rundergehakt, kipfilet, runder en lamshart en (absoluut favoriet bij Tobias en Noa) pens...
Alleen ben ik nog opzoek naar een gehaktmolen, of iets dergelijks, om de vleugels en nekken mee te malen want Noa vertikt het om te eten en Meid wil wel maar heeft geen tanden meer en dat maakt het wat moeilijker ;D Alleen Tobias heeft er geen moeite mee om eens wat botten te kraken ;D
Gebruikersavatar
Door Sonja
#75141
Hier drie barfkatten in huis. Ze eten grotendeels met de honden mee en hebben geen moeite met het eten van botten van gevogelte en klein wild. Wanneer de honden RMB's krijgen die te groot of hard zijn voor de katten, dan vervang ik die door bv kippennekjes.
De honden hebben 1 dag in de week een vega-dag. Omdat de katten (Op Teun na, die gewoon de rauwe boerenkool van het aanrecht jat), niet van die groente-eters zijn, krijgen zij die dag eendagskuikens.

Wat ze eten:
Spiervlees van rund, paard of schaap.
RMB's in de vorm van kippennekken, kippenvleugels, fazantenbillen, stukjes kip- of konijnkarkas, parelhoenvleugels of vis.
Orgaanvlees bestaat uit runder- of lamshart, kippenhartjes, -levertjes of -maagjes.
Wat groente betreft geef ik niet zo veel, maar af en toe eten ze wel wat gemalen peterselie, een pietsebeetje knoflook, bladgroente of komkommer.

Het heeft even geduurd voor ik ze zover had dat ze dit alles wilden eten, maar nu gaat het goed.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#76155
Die van mij eten van alles.
De groentenprut bestaat uit tenminste drie soorten groente, yoghurt, rauw ei en visolie/olijfolie. Dat meng ik met:
vis: sardientjes verse gemalen, sardientjes uit blik, tonijn uit blik of wat ik op de markt kan krijgen.
vlees: kipgehakt, rundergehakt, kipfilet, lam
orgaanvlees: kippenhartjes/maagjes, runderlever, runder/lamshart, niertjes
Of ei (soms rauw, soms gekookt), cottage cheese.

Hoeveelheden wisselen heel sterk. Meestal zo´n 50 gram eiwit met een of twee eetlepels groenteprut.

Drie keer per week een kippenvleugeltje of -nekje of een stuk riblap of half lamshartje voor de tanden.

Van de drie katten was er altijd wel eentje die het niet lustte. Gewoon niet aan toegeven en laten staan, morgen is er weer een dag.
Door 202spots
#76164
Hitam schreef: De groentenprut bestaat uit tenminste drie soorten groente...
Van de drie katten was er altijd wel eentje die het niet lustte.
Tannetje,wanneer je het groenteMIX noemt...dan vind ie dat vast veel lekkerder dan PRUT... ;)
(Als ik prut hoor dan denk ik aan koffieprut,gootsteen prut of iets wat in de stoeprand ligt....zou ik ook niet geven :-\)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#76435
Ik geef ook muizen die ik vang in de schuur,maar die vang ik niet op dagelijkse basis,nu heb ik op een kattenbarflijst al gezien dat er zat mensen zijn die muizen kweken als voedsel voor hun katten,om ze hele prooidier te geven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#77650
Menu voor volwassen katten.
Dit recept is voor ongeveer 3 maaltijden.


Neem al het vlees ,organen en bot van hetzelfde diersoort (zelfde proteìnebron)

250 gram fijngesneden of gemalen kippenvlees zonder bot, borst of dij-vlees
170 gram gemalen kalkoen of fijngesneden kalkoen (donker vlees)
250 gram mager fijngesneden of gemalen rundvlees
250 gram fijngesneden of gemalen rundvlees, kip of kalkoen hart
Voeg ongeveer 3 x per week een rauw geklutst ei toe ,dit mag ook gekookt of gescrambeld zijn.
Optie: 1 x per week , 110 gram biologische lever van kip, rund, lam of kalf in plaats van de helft van 1 van de vleessoorten (dus bijv. 150 gram mager rundvlees + 110 gram lever).
Optie: eens per 2 weken ter vervanging 110 gram tonijn uit blik (op water, niet op olie of zout) 170 gram sardientjes (uit blik) of 140 gram zalm (uit blik met graat) in plaats van een van de boven aangegeven vleessoorten. Gebruik geen vis uit blik als proteìne bron voor katten met blaas problemen.



Supplementen:
2 theelepels olijfolie. Of 1 theelepel olijf en 1 theelepel lijnzaadolie
300 mg calcium, of 1 licht afgestreken theelepel beendermeel, als er blikvis met graat wordt gebruikt verminder dan de hoeveelheid calcium tot ¼ van de normale hoeveelheid calcium.
1-2 eetlepels gepureerde groenten
1 miniscuul snufje zeezout (ikzelf zou geen zout toevoegen)
1 katten dosis multi vitaminen – mineralen supplement
1 probiotic supplement


Gevonden op het internet,met behulp van Lizzy vertaald
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 09 apr 2004, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mayka
#77705
sylvia schreef:

Gebruik geen vis uit blik als proteìne bron voor katten met blaas problemen.
Enig idee waarom niet?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#77900
Mayka schreef:

Enig idee waarom niet?
Misschien omdat vis uit blik bewerkte vis is,dit is geen rauwe vis en misschien verhoogt daar de ph waarde weer van.Misschien kunnen Paul of Lizzy hier opheldering brengen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#78021
Ik heb eens ergens op een engelstalig voedingsforum voor katten gelezen dat vis (ook rauwe) sowieso niet goed is voor katten met blaasproblemen. Als reden werd gegeven dat vis te veel magnesium zou bevatten. Ook katten die niets aan hun blaas mankeerden zouden niet vaker dan 1 x per 2 weken een maaltje vis moeten krijgen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#79373
Kattenvoer met bot:

-2 kilo spiervlees met gemalen bot zoals kippenpoten, drumsticks of nog beter: hele karkassen van konijn of kip.
-400 gram rauw hart, bijvoorkeur van hetzelfde dier als waar je bot/vlees van hebt
genomen
-200 gram rauwe fijngesneden lever, bijvoorkeur ook van het zelfde dier.
-2 kopjes bronwater
-4 rauwe eierdooier
-Een beetje gepureerde groenten en eventueel wat zemelen
-1 theelepel kelp en 1 theelepel rood zeewier ( gewoon zeewier,of Chlorella is ook goed)
-4000 mg visolie of zalmolie (van wilde zalm)
-Raw glandular supplement (dit is een vit. Preparaat zie google)
-800 IU vitamine E
-200 mg vitamine B complex


(Lizzy bedankt voor het vertalen)
Door GardAlb
#90641
Beste Sylvia,

Kun je me misschien vertellen waar ik nog meer van deze menu's kan vinden op het internet.

Het is namelijk erg handig voor een beginner als mijzelf omdat de hoeveelheden er ook bij staan.

En waar kan ik wat meer te weten komen over verhoudingen en hoeveelheden, zodat ik zelf ook menu's kan gaan samenstellen.

Groeten Bob
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door